Majoritatea angajatorilor se tem de accidentele de munca, modul in care le poti gestiona atunci cand apar este esential pentru succesul companiai.
In acest articol, vom discuta depre toate informatiile legate de accidentele de munca pentru a te ajuta chiar si in cele mai neasteptate situatii.
Accidentele la locul de munca pot avea loc oricand, asa ca a fi bine informat atat despre modurile prin care pot fi prevenite, cat si despre ceea ce poti face intr-o asemenea situatie, te poate ajuta sa iti protejezi afacerea de multe situatii neplacute.
Ce sunt accidentele de munca?
Accidentele la locul de munca sunt evenimente neplanificate care se pot intampla la locul de munca si pot provoca daune fizice sau psihice. Legea 319 din 2006 privind securitatea si sanatatea in munca reglementeaza aceste accidente in Romania.
Expresia “in cursul muncii” poate include accidente care au loc in afara sediului companiei si pot fi cauzate de terti.
In schimb “vatamare fizica sau mentala” se refera la orice ranire. boala sau deces.
Care este responsabilitatea angajatului
Asigurarea unui mediu de munca sigur si sanatos este o responsabilitate fundamentala a angajatorului. Angajatorii sunt obligati sa ofere asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, in conformitate cu Legea nr 319/2006 privind securitatea si sanatatea in munca.
Aceasta asigurare asigura angajatii impotriva pierderii capacitatii de munca sau a decesului ca urmare a accidentelor de munca.
Conform prevederilor legale, rolul angajatorului implica inregistrarea si informarea tuturor evenimentelor care au loc in timpul procesului de munca. Aceasta include inregistrarea accidentelor minore, a bolilor profesionale si a incidentelor periculoase, precum si a accidentelor care ar putea face un angajat incapabil pentru mai mult de trei zile. De asemenea, va trebui sa elaborezi rapoarte detaliate pentru autoritatile competente in cazul unui accident la locul de munca.
Tipuri de accidente de munca
Exista mai multe tipuri de accidente de munca. In functie de gravitatea lor, le impartim in urmatoarele grupuri:
- Accidentele de munca se referea la accidentele care au loc in timpul programului de lucru si in timpul indeplinirii sarcinilor de serviciu. Aceste accidente pot provoca invaliditate temporara, permanenta sau chiar deces.
- Accidentele usoare sunt rani usoare care necesita ingrijiri medicale de baza si nu dureaza mai mult de trei zile pentru a se vindeca.
- Incidentele periculoase sunt explozii, incendii sau emisiile de noxe cauzate de un defect al echipamentului sau uneltelor de lucrum sau a unei greseli umane de operare.
- Boala profesionala este de obicei cauzata de suprasolicitarea fizica la locul de munca, precum si de expunerea la substante chimice toxice sau noxe specifice locului de munca.
Accidentele de munca sunt clasificate in functie de efectele si numarul de victime.
- Accidente de munca care provoaca incapacitate temporara de munca timp de cel putin trei zile.
- Accidente care provoaca leziuni pe termen lung si mediu.
- Accidente mortale
- Accidentele colective de munca sunt atunci cand cel putin trei persoane sunt accidentate in acelasi timp din aceeasi cauza.
Exemple
In plus fata de acesye tipuri semnificative de accidente de munca. aceeasi lege reglementeaza si accidentele de munca din urmatoarele categorii:
- Incidente care pot pune in pericol lucratorii in timpul vizitelor de lucru in afara companiei.
- Incidente care au loc inainte sau dupa ce victima trebuie sa predea sau sa primeasca uneltele de lucru, utilajul sau materialele.
- Incidente care au loc in timpul pauzelor, daca au loc in localitatiile stabilite de angajator, sau in timp si pe drumul normal catre si de la aceste locatii.
- Accidente care au avut loc in timpul cursurilor de calificare, recalificare sau perfectionare profesionala.
- Incidente care au ca victime persoane care indeplinesc sarcini de stat sau de interes public, inclusiv activitati culturale, sportive, fie in tara, fie in strainatate.
- Incidentele care au loc in timpul interventiei de urgenta sau a pregatirii interventiei de urgenta, precum si incidentele care pun in pericol persoanele care participa la misiuni si initiative de salvare a altor vieti.
- Incident care afecteaza orice persoana care incearca sa salveze bunuri publice sau private.
- Incidente care au loc in timpul programului de munca din cauza activitatilor care nu au legatura cu procesul de munca, dar care au loc la sediul companiei angajatoare sau in alt loc de munca organizat de aceasta, fara a fi exclusiv din vina persoanei afectate.
- Incidente care au avut loc pe drumul unui angajat catre locul de munca si invers. Pentru ca un angajat sa fie considerat accident de munca, angajatorul trebuie sa fie constient de ruta obisnuita pe care lucratorul o parcurge intre locul de munca si casa sa.
- Disparitia unei persoane ca urmare a unui accident de munca in circumstante care sugereaza ca a murit.
- Incidentul provocat de o agresiune care a avut loc in timpul indeplinirii atributiilor de serviciu.
Obligatiile angajatorilor in cazul accidentelor de munca:
In timp ce nicio afacere nu este lipsita de riscuri sau accidente, o organizare eficienta va poate ajuta sa le gestionezi intr-un timp mai scurt, cu cat mai putine pagube atat pentru victime, cat si pentru afacerea ta.
In calitate de angajator, aveti principalele obligatii legale in ceea ce priveste prevenirea accidentelor de munca.
Acest lucru inseamna ca trebuie sa ai un plan clar si bine organizat pentru interventie tehnica, sanitara, organizatorica si de alta natura in cazul unui accident de munca. Trebuie, de asemenea, sa va asigurati ca compania dvs. are autorizatie pentru protectia muncii in vigoare, ca aveti echipament adecvat pentru desfasurarea activitatii de zi cu zi si ca alegeti si informati corect viitorii angajati.
In consecinta, este imperativ ca organizatia dumneavoastra sa respecte regulile de protectie a muncii, precum si sa se asigure ca angajatii dumneavoastra sunt instruiti in mod regulat despre reglementarile legale in domeniu in ceea ce priveste protectia si sanatatea muncii.
Cu toate acestea, un accident de munca trebuie raportat imediat asiguratorului, inspectoratului teritorial de munca sau, dacă este necesar, instantelor legale.
Drepturile si responsabilitatile angajatilor in cazul unui accident de munca
Toti sunt responsabili pentru prevenirea accidentelor la locul de munca, la fel ca angajatorii. In conformitate cu legislatia in vigoare, un angajat trebuie sa:
- Sa se asigure ca masinile, aparatura, mijloacele de productie si echipamentul de protectie sunt utilizate corect.
- Sa comunice imediat angajatorului sau persoanelor desemnate orice situatie care ar putea constitui un pericol pentru securitatea si sanatatea lucratorilor, precum si orice probleme cu sistemele de productie.
- Sa nu scoata din functiune, sa modifice, sa schimbe sau sa inlature dispozitivele de securitate proprii, in special masini, aparate, unelte, instalatii tehnice si cladiri, dar si sa se asigure ca aceste dispozitive sunt utilizate corect.
- Sa informeze angajatorul si conducatorul locului de munca despre accidentele care au avut loc de propria persoana la locul de munca.
- Sa inteleaga si sa respecte legile privind siguranta si sanatatea in munca si sa le aplice.
- Sa furnizeze relatiile necesare inspectorilor de munca si sanitari.
Ce drepturi are un angajat daca se intampla un accident de munca?
In cazul in care un angajat sufera un accident la locul de munca, atat el, cat si familia sa au o serie de drepturi care le permit sa recupereze sau sa primeasca despagubiri pentru leziunile care ii impiedica sa lucreze.
Prin urmare, conform legislatiei actuale privind munca, angajatul are dreptul la:
- Reabilitare medicala – acces gratuit la servicii medicale pentru a-ti reveni la sanatate
- Indemnizatia pentru accidente de munca – in functie de situatie, aceasta poate ajunge la 80-100% din media veniturilor din ultimele sase luni. Se obtine printr-un certificat medical vizat fie de Directia de Sanatate Publica, fie de Casa Nationala de Pensii, dupa caz, iar responsabilitatea revine angajatorului.
- In cazul in care angajatii sufera leziuni care le afecteaza capacitatea de munca intre 20 si 50 la suta, acestia au dreptul de a solicita compensatii de la CNPP in urma deciziei medicului.
- In timpul cursurilor de reabilitare si reconversie profesionala, angajatul are dreptul la o indemnizatie lunara de 70% din venitul brut primit. In timpul acestor cursuri, este esential sa retineti ca nu va putea beneficia de compensarea pentru incapacitate temporara de munca.
- Rambursarea cheltuielilor: Casa Nationala de Pensii Publice (CNPP) poate acorda rambursari pentru transportul de urgenta, dispozitive medicale implantate in urma unei interventii chirurgicale, ochelari, aparate auditive si proteze deteriorate in urma accidentului de munca.
- Compensatii in cazul mortii: Pentru a obtine despagubirile pentru deces, cererea trebuie depusa la CNPP insotita de documente care arata dreptul solicitantului.