In cadrul Programului de Actiuni al Inspectiei Muncii pentru anul 2025, a fost inclusa o actiune privind verificarea modului in care servivciile externe de prevenire si protectie respecta obligatiile legale si isi desfasoara activitatile in intreprinderi. Aceasta initiativa vine ca raspuns la numarul semnificativ de intreprinderi, in special IMM-uri, care apeleza la astfel de servicii, dar si la cresterea considerabila a numarului acestor prestatori.
Cadrul legislativ si strategic

La nivel european,Cadrul strategic al UE privind securitatea si sanatatea la locul de munca 2021-2027 urmareste trei obiective majore:
- Anticiparea si gestionarea schimbarilor generate de tranzitia verde, diggitala si demografica;
- Imbunatatirea prevenirii accidentelor si bolilor la locul de munca;
- Cresterea gradului de pregatire pentru eventuale crize sanitare viitoare.
La nivel national, Legea nr. 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca reglementeaza aspectele esentiale ale prevenirii riscurilor profesionale si protectiei lucratorilor, stabilind obligatii clare pentru angajatori in vederea eliminarii factorilor de risc si imbunatatitii conditiilor de munca.
Responsabilitatile angajatorilor si rolul serviciilor externe

Conform legislatiei, angajatorii au obligatia de a asigura securitatea si sanatatea lucratorilor. In situatiile in care aceste activitati nu poti fi organizate intern, angajatorii apeleaza la servicii externe de prevenire si protectie. Acestea trebuie sa functioneze in conformitate cu prevederile legale si sa raspunda cerintelor specifice fiecarui sector de activitate.
Principalele responsabilitati ale serviciilor externe includ:
- Identificarea si evaluarea riscurilor legate de securitatea si santatea in munca;
- Elaborarea instructiunilro si actualizarea plannului de prevenire si protectie;
- Stabilirea instructiunilor specifie de munca si remedierea deficientelor constante;
- Colaborarea cu angajatorii, lucratorii, si medicii de medicina muncii pentru coordonarea masurilor de siguranta.
Este esential ca angajatorii sa inteleaga ca apelarea la un serviciu extern nu ii exonereaza de responsabilitatea legala privind siguranta angajatilor.
Obiectivele campaniei de verificare
In anul 2025, Inspectia Muncii va desfasura o campanie ampla de verificare a serviciilor externe de prevenire si protectie, avand urmatoarele obiective principale:

- Asigurarea conformitatii serviciilor externe cu prevederile legale in domeniul securitatii si sanatatii in munca;
- Evaluarea modului in care angajatorii implementeaza masurile de protectie recomandate de aceste servicii;
- Cresterea nivelului de constientizare al angajatorilor cu privire la responsabilitatile lor in domeniul SSM;
- Identificarea eventualelor nereguli si disfunctionalitati in activitatea serviciilor externe;
- Imbbunatatirea conditiilor de munca si reducerea riscurilor la locurile de munca din Romania.
Impactul campaniei asupra mediului de munca
Prin desfasurarea acestei campanii, se urmareste cresterea gradului de siguranta in munca, reducerea accidentelor si imbunatatirea calitatii serviciilor oferite de furnizorii externi de prevenire si protectie. De asemenea, aceasta actiune va contribui la alinierea standardelor nationale cu cele europene, consolidand cultura securitatii si sanatatii la locul de munca.
In concluzie, verificarea riguroasa a serviciilor externe de prevenire si protectie reprezinta un pas important pentru siguranta lucratorilor si dezvoltarea unui mediu de munca mai sanatos si mai sigur. Angajatorii sunt indemnati sa colaboreze activ cu autoritatile si sa se asigure ca respecta integral legislatia in domeniu, protejand astfel atat angajatii, cat si afacerile lor.