Siguranta si sanatatea la locul de munca sunt piloni esentiali pentru orice companie care isi respecta angajatii si isi doreste un mediu de lucru sigur. Cunoscuta si sub denumirea de protectia muncii, aceasta activitate cuprinde un ansamblu de masuri si actiuni menite sa previna riscurile profesionale, sa protejeze sanatatea angajatilor si sa elimine factorii care pot provoca accidente sau imbolnaviri. In acest articol, vom detalia procesul de cum sa incepi o afacere in SSM, evidetiind etapele necesare, obligatiile legale si beneficiile pe care le aduce respectarea normelor de securitate in munca.
Securitatea si sanatataea in munca (SSM), ce inseamna?
Securitatea si sanatatea in munca (SSM) reprezinta ansamblul de masuri si reglementari menite sa asigure un mediu de lucru sigur, prevenind accidentele si imbolnavirile profesionale.
Domeniul este reglementat de Legea 319/2006, impreuna cu normele de aplicare aprobate prin HG 1425/2006. Aplicarea corecta a masurilor SSM implica instruirea si consultanta angajatilor, identificarea si prevenirea riscurilor, precum si respectarea standardelor legale in vigoare.
Pentru a demara o afacere in domeniul SSM, primul pas este inregistrarea firmei la Oficiul National al Registrului Comertului. In functie de obiectivele si dimensiunea afacerii, poti opta pentru infiintarea unui SRL sau a unui PFA.
De cati salariati este nevoie?
Legea nu impune un numar minim de salariati pentru un serviciu extern de prevenire si protectie. Totusi un SRL trebuie sa aiba cel putin un angajat desemnat ca Conducator al Serviciului de Prevenire si Protectie.
Pentru a ocupa aceasta functie, persoana respectiva trebuie sa fi absolvit un curs de minimum 80 de ore in domeniul SSM, organizat de o firma autorizata de Autoritatea Nationala pentru Calificari.
Cum se obtine autorizarea?
Firmele care ofera servicii de securitate si sanatate in munca sunt cunoscute sub denumirea de Servicii Externe de Prevenire si Protectie. Pentru a functiona legal, acestea trebuie sa obtina autorizarea din partea Comisiilor de abilitare a serviciilor externe de prevenire si protectie si Comisiilor de avizare a documentelor tehnice de informare si instruire in domeniul SSM.
Aceste comisii sunt organizate in cadrul Inspectoratelor Teritoriale de Munca (ITM), iar procesul de autorizare implica depunerea unui dosar cu documentele necesare si respectarea cerintelor legale specifice acestui domeniu.
Documentele necesare pentru obtinerea abilitarii in activitatile de prevenire si protectie
Pentru a obtine abilitarea ca Serviciu Extern de Prevenire si Protectie, solicitantii trebuie sa depuna un dosar la Inspectoratul Teritorial de Munca (ITM), care sa contina urmatoarele documente:
- Cerere de abilitare pentru Serviciul de Prevenire si Protectie;
- Opisul documentelor incluse in dosar;
- Copie a certificatului de inregistrare la Registrul Comertului, care sa includa codul CAEN 7490;
- Lista personalului calificat care va desfasura activitati in domeniul SSM;
- Copii ale documentelor care atesta pregatirea profesionala si calificarea personalului;
- Curriculum vitae pentru fiecare angajat implicat in activitatile de prevenire si protectie;
- Dovada experientei de minimum 5 ani in domeniul SSM pentru conducatorul Serviciului Extern de Prevenire si Protectie;
- Memoriu de prezentare care sa includa:
- mijloacele materiale si resursele umane ale firmei;
- sediul social si/sau punctul de lucru unde se va desfasura activitatea;
- baza tehnicomateriala;
- activitatile planificate in domeniul SSM.
- Copii ale deciziei de numire si ale contractului individual de munca pe perioada nedeterminata si pentru conducatorul Serviciului Extern de Prevenire si Protectie;
- Copii ale contractelor individuale de munca pentru personalul de executie;
- Declaratii de confidentialitate ale personalului, care sa ateste respectarea confidentialitatii informatiilor accesate, atat in timpul activitatii, cat si dupa incetarea acesteia.
Aceste documente sunt esentiale pentru obtinerea autorizatiei si pentru a demonstra conformitatea cu cerintele legale in domeniul securitatii si sanatatii in munca.
Care sunt cerintele pentru Conducatorul Serviciului Extern
Pentru ca o firma sa obtina abilitarea ca Serviciu Extern de Prevenire si Protectie, este obligatoriu sa aiba un Conducator al Serviciului Extern, care trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
- Experienta profesionala de minimum 5 ani in domeniul SSM
Aceasta experienta trebuie dovedita prin copii ale constractelor individuale de munca, fiselor de post sau adeverintelor emise de fostii angajatori. Documentele trebuie sa ateste ocuparea unuei functii relevante in domeniul protectiei muncii, precum:
- Lucrator desemnat
- Sef sau membru al unui serviciu intern de prevenire si protectie
- Important: Functia ocupata trebuie sa necesite calificare in domeniul SSM. Activitatile desfasurate ca “conducator de loc de munca”, chiar daca includ instruirea angajatilor, nu sunt considerate vechime relevanta pentru calculul celor 5 ani.
- Absolvirea unei facultati tehnice
Conducatorul trebuie sa fi finalizat studii universitare intrun domeniu relevant, precum:
- Stiinte ingineresti
- Stiinte agricole si silvice
Se accepta urmatoarele tipuri de diplome:
- Diploma de licenta sau echivalenta, obtinuta in cadrul:
- ciclului de studii universitare;
- studiilor universitare de licenta;
- studiilor universitare de lunga durata;
- studiilor universitare de scurta durata (diploma de absolvire)
- Cursuri obligatorii in domeniul SSM
- Curs de minimum 80 de ore in domeniul securitatii si sanatatii in munca;
- Program postuniversitar de minimum 180 de ore in domeniul SSM
Indeplinirea acestor cerinte este esentiala pentru obtinerea abilitatii si desfasurarea activitatii de prevenire si protectie conform legislatiei in vigoare.
O conditie esentiala pentru functionarea optima a unui Serviciu Extern de Prevenire si Protectie este pregatirea continua a personalului.
Mentinerea la zi cu modificarile legislative din domeniul securitatii si santatatii in munca (SSM) este cruciala pentru garantarea calitatii serviciilor oferite clientilor. O actualizare constanta a cunostintelor si procedurilor nu doar ca asigura conformitatea cu reglementarile in vigoare, dar contribuie si la cresterea eficientei si credibilitatii firmei in acest domeniu.
Obligatii si recomandari pentru Serviciul Extern
Prima obligatie importanta este prevazuta in Normele de aplicare a Legii nr. 319 din 2006, in articolul 34, care stipuleaza ca Serviciul Extern de Prevenire si Protectie trebuie sa intocmeasca si sa depuna un raport semestrial la Inspectoratul Teritorial de Munca (ITM). Acest raport trebuie depus in termen de 15 zile de la incheierea fiecarui semestru.
In ceea ce priveste obligatiile fiscale, declarative si contabile, acestea sunt similare cu cele aplicabile oricarui SRL sau PFA si includ respectarea termenelor de plata a taxelor si impozitelor.
Pe langa aceste obligatii administrative, firma trebuie sa organizeze si sa conduca activitatile legate de sanatatea si securitatea in munca ale angajatilor, sa monitorizeze riscurile si sa ia masuri pentru prevenirea accidentelor. De asemenea, este important ca firma sa gestioneze si sa asigure un plan pentru situatiile de urgenta, protejand astfel sanatatea si securitatea propriilor angajati.
Aceste responsabilitati sunt fundamentale pentru respectarea legislatiei in vigoare si pentru crearea unui mediu de lucru sigur si conform cu standardele impuse de lege.
Cum sa atragi clientii
Cea mai eficienta sursa de atragere a clientilor este, fara indoiala CLIENTUL. Un client multumit va deveni cel mai bun ambasador al afacerii tale, oferinduti cea mai ieftina si eficienta forma de promovare: recomandarea directa.
Din pacate multi administratori vad activitatea de Securitate si Sanatate in Munca doar ca pe o obligatie legala, nu ca pe o necesitate reala. Adesea, acestia sunt dispusi sa aloce resurse minime pentru acest aspect al afacerii lor. In mod frecvent, antrepenorii romani apeleaza la serviciile unei firme abilitate de ITM doar in doua conditii:
- Dupa un control al inspectorilor de munca;
- Dupa un accident de munca in cadrul firmei.
Pentru a atrage clienti, internetul reprezinta o sursa esentiala. Un site web bine realizat devine indispensabil pentru orice firma care isi doreste sa fie competitita pe piata. Este important sa intelegi ce anume cauta potentialii clienti, pentru a structura eficient continutul si designul siteului.
O greseala frecventa este lasarea designului si a continutului siteului exclusiv pe seama firmei de web design, fara a contribui cu propria viziune asupra structurii si mesajului. Implicarea activa in acest proces asigura un mesaj clar, bine directionat catre publicul tinta, si creste semnificativ sansele de a atrage clienti.
Concluzie: Provocarile si satisfactiile domeniului SSM
In cadrul unui serviciu extern de prevenire si protectie, este esential ca personalul sa fie calificat si autorizat pentru a desfasura activitati specializate, precum:
- Prevenirea si stingerea incendiilor: Este obligatoriu ca cel putin o persoana sa fi absolvit un curs de Cadru Tehnic in domeniul prevenirii si stingerii incendiilor.
- Acordarea primului ajutor: Toti angajatii trebuie sa fie calificati si autorizati pentru acordarea primului ajutor.
- Autorizare ISCIR: Este necesar sa existe personal autorizat conform cerintelor ISCIR, pentru activitatile care implica echipamente tehnice.
- Colaboratori pentru servicii conexe: Firma trebuie sa colaboreze cu parteneri de incredere pentru servicii precum:
- Medicina muncii;
- Verificari PRAM (verificarea periodica a prizelor de impamantare si echipamentelor electrice);
- Organizarea cursurilor SSM (Securitate si Sanatate in Munca).
- Autoturism pentru deplasari: Este necesar ca firma sa detina un autoturism pentru deplasarile la sediile sau punctele de lucru ale clientilor.
Activitatea in domeniul protectiei muncii poate fi considerata o provocare continua, dar este, de asemenea, plina de momente de satisfactie profesionala. Totusi, exista si dificultati specifice.
Satisfactii profesionale:
- Cand clientii tai nu se confrunta cu evenimente sau accidente la locul de munca.
- Cand, in urma unui control, clientul nu primeste masuri corective.
- Cand esti recomandat de clienti multumiti pentru calitatea serviciilor tale.
- Cand munca ta este apreciata pentru profesionalism si eficienta.
Provocari si dificultati:
- Cand munca ta nu este valorificata si este perceputa ca neimportanta.
- In cazul unui incident, cand esti considerat principalul responsabil, desi tiai indeplinit sarcinile si ai informat conducerea despre deficientele existente, dar acestea au fost ignorate din motive financiare sau de prioritizare gresita.
- Cand exista diferente de opinie intre inspectori, iar o lucrare apreciata de unii este considerata incorecta de altii.
- Cand intalnesti clienti preocupati doar de pret, fara sa acorde atentie calitatii sau necesitatii serviciilor oferite.