Asigurarea ca exista practici eficiente in domeniul SSM este o parte importanta a mentinerii unui loc de munca productiv. Procedurile bune protejeaza lucratorii, clientii si oaspetii de evenimente nefericite.
Companiile sunt mai productive si angajatii sunt mai fericiti atunci cand lucreaza intr-un loc de munca sigur si sanatos. Toti angajatorii doresc sa evite conditiile de lucru periculoase si nesanatoase, accidentarile si vatamarea lucratorilor.
Ei doresc, de asemenea, sa evite concediile medicale frecvente, majorarea primelor de asigurare si recrutarea de noi angajati pentru a-i inlocui pe cei care lipsesc.
Exista multe practici in domeniul SSM ce trebuie sa fie luate in considerare pentru a imbunatati mediul de lucru intr-un birou sau intr-o fabrica de productie.
Practici in domeniul SSM – Care sunt cele mai bune
Potrivit Administratiei pentru Sanatate si Siguranta Ocupationala, (EU-OSHA), scopul instruirii programelor de SSM este de a preveni ranile, bolile si decesele la locul de munca, precum si durerea si problemele financiare pe care le pot provoca lucratorilor, famililor lor si angajatorilor.
Pentru a gestiona securitatea si sanatatea la locul de munca, practicile recomandate din domeniul SSM si SU folosesc o abordare pro activa.
Ideea este de a incepe cu un program si obiective usor de utilizat si de a continua de acolo. Locul de munca poate atinge niveluri mai ridicate de securitate si sanatate daca se concentreaza asupa atingerii obiectivelor, monitorizarii performantei si evaluarii rezultatelor.
Angajatorii vor vedea ca implementarea practicilor sugerate va aduce si alte beneficii. Programele de sanatate si securitate ajuta companiile:
- pentru a preveni accidentele si bolile la locul de munca;
- imbunatatirea respectarii reglementarilor si legilor
- scaderea costurilor, inclusiv o scadere substantiala a primei de compensare a angajatilor
- sa imbunatateasca implicarea angajatilor
- sa-si atinga obiectivele in ceea ce priveste responsabilitatea sociala
- sa creasca eficienta si sa imbunatateasca operatiunile de afaceri in general.
Acestea sunt cateva exemple de bune practici in SSM si SU care ar trebui luate in considerare:
Participarea lucratorilor
Toate componentele programului includ stabilirea obiectivelor, identificarea si raportarea pericolelor, investigarea incidentelor si urmarirea progesului.
Lucratorii, inclusiv contractorii si lucratorii temporari, sunt contienti de rolurile si responsabilitatile programului si stiu ce trebuie sa faca pentru a le indeplini.
Incurajarea si oportunitatile sunt oferite angajatilor pentru a comunica deschis cu conducerea si pentru a raporta problemele de sanatate si securitate fara teama de represalii.
Problemele precum limbajul, lipsa de informatii sau dezavantajele sunt eliminate sau abordate.
Identificarea riscurilor și evaluarea lor
Exista reguli care sunt implementate pentru a identifica si evalua continuu riscurile la locul de munca.
Situatiile de rutina, non-rutine si de urgenta sunt identificate si evaluate pentru pericolele de securitate si sanatate.
O evaluare initiala a pericolelor existente, a expunerilor si a procedurilor de control este urmata de inspectii si reevaluari frecvente.
Toate evenimentele sunt investigate pentru a determina cauzele profunde. In viitor, riscurile sunt controlate.
Prevenirea și controlarea pericolului
Oamenii de afaceri si angajatii lucreaza impreuna pentru a gasi si controla pericolele la locul de munca.
Controalele sunt alese intr-o ordine piramidala, cu solutiile de inginerie la inceput, urmate de controalele administrative, practicile de lucru sigure si echipamentul individual de protectie (EIP).
Este creat un plan pentru a asigura implementarea controalelor, asigurarea protectiei provizorii, urmarirea progresului si verificarea eficientei controalelor si a masurilor de prevenire si protectie care au fost luate.
Dezvoltarea unei strategii de gestionare a riscurilor la locul de munca
Angajatorii sunt obligati sa identifice si sa reduca riscurile la locul de munca. Un plan de siguranta trebuie elaborat si el. Angajatii trebuie sa-si informeze colegii ce ar trebui sa faca pentru a fi in siguranta si ce asteptari au de la ei. Totusi, trebuie sa se asigure ca angajatii au un kit de prim ajutor disponibil.
Un lucrator care curata bunuri grele, un mecanic care repara masini de mari dimensiuni sau un manager de depozit care stivuieste cutii grele sunt cateva exemple de sarcini cu risc relativ ridicat.
Managerii au responsabilitatea de a stabili prioritatile programului de securitate si sanatate si de a-si asuma responsabilitatile pentru realizarea acestora.
De asemenea, ei trebuie sa continue sa imbunatateasca continuu siguranta si sanatatea la locul de munca.
Managerii de la toate nivelurile ofera un bun exemplu prin a face din securitate si sanatate o valoare organizationala de baza, stabilind obiective in materie de sanatate, oferind resurse adecvate si oferind sprijin programului.
Instruire
Fiecare angajat primeste instructiuni despre modul in care functioneaza programul si despre modul in care trebuie sa indeplineasca sarcinile care le-au fost atribuite.
Responsabilitatea angajatorilor si managerilor in ceea ce priveste securitatea si modul in care acestia trebuie sa protejeze drepturile angajatilor si sa raspunda la intrebarile si preocuparile lor sunt explicate in instruiri.
Lucratorii primesc instructiuni pentru a identifica pericolele la locul de munca si pentru a sti ce masuri de control sunt in vigoare.
Evaluarea si dezvoltarea programului
Metodele de control sunt evaluate in mod regulat pentru eficienta.
Sunt stabilite proceduri pentru a monitoriza performanta programului, a verifica implementarea, a gasi deficiente si a face imbunatatiri.
Sunt luate masurile necesare pentru a imbunatati programul si performanta generala in domeniul securitatii si sanatatii.
Comunicare si planificare
Pentru a garanta ca fiecare angajat primeste acelasi nivel de securitate si protectie a sanatatii, contractorii, agentiile de angajare si angajatorii se angajeaza in acest lucru.
Angajatorii, contractorii si agentiile de recrutare se ocupa de planificarea si programarea inceperii activitatii inainte de incepere, precum si de rezolvarea eventualelor conflicte care ar putea afecta securitatea sau sanatatea.