Incepand din data de 4 August, eSSM isi va schimba denumirea in ssmatic.ro toate serviciile vor fi disponibile in continuare fara intrerupere.





Evaluare risc dispeceri

3.7. LOCUL DE MUNCĂ NR. 7 

Dispecer Şef tură  

3.7.1. PROCESUL DE MUNCĂ 

Dispecerul şef de tură conduce operativ instalaţiile RED de inalta tensiune, din zona de responsabilitate, corelat cu funcţionarea întregului sistem energetic, pentru menţinerea parametrilor acestuia în benzile admisibile sau valorile normale prin: 

• controlul sistematic al incărcării cu putere activă şi reactivă a tuturor echipamentelor • depistarea şi luarea măsurilor pentru îndepărtarea nesimetriilor 

• aplicarea de limitări sau deconectări în scopul menţinerii frecvenţei sau tensiunii în limitele stabilite. 

3.7.2. ELEMENTELE COMPONENTE ALE SISTEMULUI DE MUNCĂ EVALUAT 

MIJLOACELE DE PRODUCŢIE 

• Telefon 

• Staţie radio 

• Calculator 

• Echipamentele telecomandate ( separatoare, întrerupătoare, etc.) 

SARCINA DE MUNCĂ 

Activitatea dispecerului şef de tură este precizată generic de un document numit "FIŞA POSTULUI", care stabileşte: 

- cerinţele de pregătire profesională a executantului; 

- sistemul relaţional în care îşi desfăşoară activitatea; 

- lista atribuţiilor, sarcinilor şi a lucrărilor de executat împreună cu frecvenţa acestor acţiuni; - limitele de competenţă şi responsabilitate. 

Activităţile pe care le îndeplinesc dispecerii şef de tură sunt reglementate de următoarele prevederi legale: 

a) NSSM TDEE 65/2002, anexa 6, poziţia 2; 3; 

b) NSSM TDEE 65/2002, anexa 5, poziţia 12; 

c) Codut tehnic al retelelor electrice de distribuţie; 

d) Codul tehnic al reţelelor electrice de transport; 

e) PE 118/92; 

f) Decretul 400/81; 

g) Alte acte normative din domeniul protecţiei muncii şi pregătirea pentru situaţii de urgenţă Potrivit acestor prevederi legale şi altor documente cu caracter de reglementare internă, prezentăm succesiunea temporală a activităţilor şefului de tură pe parcursul unui schimb: - sosirea la lucru 

-preluarea serviciului: 

- se informează despre parametrii de funcţionare ai sistemului energetic; 

- se informează despre abateri de la schema normală; 

- evenimentele care au avut loc în perioada de la ultimul său schimb; 

- analizează cererile de retragere din exploatare pentru lucrările programate; - ia legătura cu dispecerul de la treapta superioară . 

- efectuează serviciul de tură: 

 Exercită autoritatea de decizie asupra echipamentelor atribuite prin ordinul de impărţire prin: - luarea operativă a deciziilor privind retragerea din exploatare şi repunerea în funcţiune a echipamentelor, stabilirea şi modificarea regimului şi siguranţei în exploatare şi darea aprobărilor necesare 

 Execută comanda de coordonare asupra echipamentelor atribuite prin Ordinul de împărţire prin: - întocmire FMC, supunerea lor spre aprobare sau aprobarea lor, verificarea şi acceptarea lor. 

- darea indicaţiilor necesare privind întocmirea FME. 

- coordonarea manevrelor. 

- predarea echipamentelor pentru lucrări responsabilului cu admiterea sau personalului de comanda operativă şi primirea confirmărilor de redare în exploatare de la aceştia. 

 Exercită competenţa asupra echipamentelor atribuite prin ordinul de împărţire prin: - solicitarea aprobarilor de la treapta cu autoritate de decizie 

- primirea dispozitiilor de la treapta cu autoritate de decizie sau comanda de coordonare si darea acestora treptelor subordonate sau personalului de servire operativa 

- exprimarea punctului său de vedere privind retragerea din exploatare şi repunerea în funcţiune a echipamentelor, regimul de siguranţă în funcţionare pe linie ierarhică operativă către treapta care are autoritate de decizie. 

 Conduce manevrele de lichidare a incidentelor şi avariilor sau de prevenire a acestora pentru echipamentele pe care le are în autoritate de decizie şi comandă de coordonare.  Conduce manevrele pentru retragerea din exploatare, darea în exploatare, efectuarea probelor la echipamentele aflate în autoritatea de decizie şi comandă de coordonare. 

 Urmăreşte regimul de circulaţie de puteri şi curent pe echipamentele aflate în activitatea sa de conducere operativă, inlătură suprasarcinile sau sesizează treapta de dispecer care poate lua măsuri în acest sens. În mod similar ia măsuri pentru evitarea depăşirii puterilor de scurtcircuit. 

 Urmăreşte sistematic economicitatea în funcţionarea sistemului aflat în comandă, urmând în conformitate cu instrucţiunile primite, reducerea CPT prin evitarea configuraţiilor neeconomicoase, respectarea nivelelor de tensiune. 

 Urmăreşte modul în care se încadreaza retragerile din exploatare în termenele aprobate sau preconizate pentru a lua din timp măsurile ce se impun în cazul unor decalări de termene. 

 Pune la dispoziţia inspectorului de avarii datele necesare întocmirii de acte informative privind analiza incidentelor şi avariilor conform reglementărilor în vigoare. 

 În cazurile de schimbare a configuraţiei reţelei sau de regim ia măsuri pentru coordonarea reglajelor protecţiilor şi automatizărilor pentru echipamentele din autoritatea sa de decizie. 

 Întocmeşte, completează şi verifică evidenţele tehnico-operative şi documentele de schimb ce-i revin în tură. 

 Urmăreşte funcţionarea instalaţiilor de telemăsură, telemecanizare, telecomunicatii, etc. din dotarea camerei de comandă şi solicită persoanelor responsabile de întreţinerea lor să intervină în caz de defect. 

 Raportează conducerii administrative despre incidentele, avariile şi evenimentele care au avut loc în instalaţii. 

 Dispune personalului de servire operativă aplicarea DM si limitari; informeaza comandamentul energetic pentru urmărirea puterii minime tehnologice conform normativului.  Urmăreste permanent funcţionarea automaticii DASf în conformitate cu normativele aprobate şi cu frecvenţa SEN, precum şi starea automatizărilor. Ţine evidenţa riguroasă a DASf anulate cu aprobare. 

 Preia informaţiile de la CALL CENTER privind deranjamentele din reţeaua jt şi de iluminat public, informează personalul operativ despre evenimente, coordonează activitatea acestuia şi comleteaza tabloul de bord al CALL CENTER privind remedierile deranjamentelor. În cazul unor deranjamente colective care necesită organizarea de lucrări care depăşesc capacitatea personalului operativ, informează conducerea Centrului de Exploatare MT-JT. În informarea 

zilnică consemnează deranjamentele care nu au fost rezolvate operativ de către formaţiile de exploatare necesitând intervenţia echipelor de exploatare sau de la alte unităţi  Urmăreste încadrarea marilor consumatori în puterile maxime aprobate,conform cotelor  contractuale. 

- predarea schimbului de tură după procedura mentionată la început; 

- întocmirea procesului verbal de predare/primire a schimbului. 

MEDIUL DE MUNCĂ 

Executanţii îşi desfăşoară activitatea în interiorul clădirii amenajate. În camera de comandă, temperatura aerului este în limitele prevăzute de legislaţia actuală, iluminatul este corespunzător. Sala este prevăzută cu podea tehnologică sub care se află pod de cable. Sala este protejată împotriva incendiilor cu detectoare de fum. 




UNITATEA:  

 S.C. "ELECTRICA " S.A. 

FDFEE TRANSILVANIA NORD

3. 7. 3. FIŞA DE EVALUARE A LOCULUI DE MUNCĂ 

FIŞA NR. 7

NUMĂR PERSOANE EXPUSE: 

SECŢIA:  

TEHNICA

DURATA EXPUNERII: 6 h/sch.

LOCUL DE MUNCĂ:  

Dispecer

 

ECHIPA DE EVALUARE: ing. Vasile Puscas, ing. Ionel Bojan , ing. Olimpiu Iancu ing. Gabriel Vicasiu , ing. Daniel Bodis , ms. Viorel Secara , dr. Mirela Simion

COMPONENTA SISTEMULUI 

DE MUNCĂ

FACTORI DE RISC IDENTIFICAŢI

FORMA CONCRETĂ DE MANIFESTARE A FACTORILOR DE RISC (descriere, parametri)

CONSE 

CINŢA 

MAXIMĂ PREVI 

ZIBILĂ

CLASA 

DE 

GRAVI 

-TATE

CLASA 

DE 

PROBA 

BILITAT E

NIVEL PAR 

ŢIAL 

DE 

RISC

MIJLOACE DE PRODUCŢIE

FACTORI DE RISC MECANIC 

Mişcări funcţionale

1.Lovirea de către mijloace de transport auto – la  deplasarea spre şi de la locul de muncă; 

DECES 

4

FACTORI DE RISC CHIMIC

2.Substanţe inflamabile – cabluri, hârtie etc. – incendiu  provocat de supraîncălzirea unor elemente de instalaţie la depăşirea parametrilor tehnici proprii sau la producerea  arcului electric.

ITM 

45-180 zile 

2

MEDIUL DE 

MUNCA

FACTORI DE RISC FIZIC

3.Lucrul la calculator - diminuarea acuităţii vizuale; 

ITM 3-45 

zile 

2

4.Lucrul în unele zone caracterizate prin valori variabile  ale câmpurilor electromagnetice şi/sau electrostatice (sub limitele maxime admisibile);

ITM 3-45 

zile 

2

5. Lucrul la telefon şi la staţia radio- diminuarea acuităţii  auditive.

ITM 3-45 

zile 

2



132

SARCINA 

 DE MUNCĂ

SUPRASOLICITARE PSIHICĂ

6.Decizii dificile în timp scurt pe parcursul lichidării  incidentelor şi a avariilor, îngreunate de absenţa  accidentală a legăturii telefonice/radio cu personalul de  deservire operativă.

ITM 3-45 

zile 

3

EXECUTANT 

ACŢIUNI GREŞITE 

7.Cădere la acelaşi nivel 

ITM 3-45 

zile 

3



Nivelul de risc global al locului de muncã este: 

∑ 

r R i i 

+ + 

1(4 4) 2(3 3) 4(2 2) 

x x x 

50 

Nrg 

1= = = = 

7 7 ∑ 

r i 

+ + 

1 4 2 3 4 2 x x x 

2.77 

18 

c e ris elul d Niv 

Fig.7. Nivelurile de risc partiale pe factori de risc 

LOCUL DE MUNCA Nr.7 

 
 
 
 
 



F1 F2 F3 F4 F5 F6 F7 Factorul de risc 

3.7.4. FIŞA DE MĂSURI PROPUSE PENTRU LOCUL DE MUNCĂ Nr. 7 

Nr. 

Crt 

FACTOR DE RISC 

Nivel 

de risc

MĂSURI PROPUSE

Nominalizarea măsurii

3

1.

Lovirea de către mijloace de transport: 

-auto - in timpul deplasarii la si de la locul de munca 

 - în timpul efectuării rutinei şi executarea de lucrări de către echipe dotate cu macarale, cărucioare, remorci, autospeciale

3

Măsuri organizatorice: 

• Instruirea lucrătorilor privind importanţa respectării codului de circulaţie rutieră şi a restricţiilor legate de zonele de circulaţie feroviară 

• Interzicerea, ca şi instruirea lucrătorilor în acest sens, a staţionării sau deplasării pe căile de acces auto de pe drumurile publice, pe liniile de tramvai sau în apropierea căilor ferate 

• Instruirea lucrătorilor privind modul de deplasare pe drumurile publice care nu sunt prevăzute cu trotuare de acces pietonal, etc. 

• Delimitarea fizică şi semnalizarea corectă şi vizibilă a zonei de lucru • Marcarea zonelor de lucru, în conformitate cu prevederile legale şi instrucţiunile proprii de protecţia muncii 

• Accentuarea în cadrul instruirii de protecţie a muncii a aspectelor privind importanţa respectării codului de circulaţie rutieră