Incepand din data de 4 August, eSSM isi va schimba denumirea in ssmatic.ro toate serviciile vor fi disponibile in continuare fara intrerupere.





IPSSM PENTRU CIRCULAŢIA PIETONILOR

IPSSM PENTRU CIRCULAŢIA PIETONILOR 

  

CAP. I. 

Scop 

Art.1. Scopul prezentelor instructiuni este eliminarea sau diminuarea pericolelor de accidentare şi/sau îmbolnăvire profesională pentru circulaţia pietonilor pe drumurile publice şi pe teritoriul beneficiarilor societăţii (transport intern). 

CAP. II 

Domeniu de aplicare 

Art.2 Prevederile prezentelor instructiuni au caracter particular şi se aplică tuturor persoanelor juridice şi fizice care circulă pe drumurile publice şi pe teritoriul beneficiarilor societăţii. 

CAP. III 

Definitii si prescurtari utilizate 

Art.3 ,,Lucrător” - persoană angajată de către un angajator, potrivit legii, inclusiv studenţii, elevii în perioada efectuării stagiului de practică, precum şi ucenicii şi alţi participanţi la procesul de muncă, cu excepţia persoanelor care prestează activităţi casnice 

Art.4 Prin ,,lucrul la înălţime” se intelege activitatea desfăşurată la minim 2 metri, măsurata de la tălpile picioarelor lucrătorului până la o baza de referinţă naturală (solul), sau o altă bază de referinta artificială , baza faţă de care nu există pericolul căderii în gol . Pentru locurile de munca amplasate pana la inaltimea de 2 metri se considera ,,lucrul la înălţime mică” si de la caz la caz se vor adopta masuri de securitate a muncii prevazute pentru lucru la inaltime in functie de pericolele existente . 

Art.5 ,,Accident de muncă”- vătămarea violentă a organismului, precum şi intoxicaţia acută profesională, care au loc în timpul procesului de muncă sau în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu şi care provoacă incapacitate temporară de muncă de cel puţin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces; 

Art.6,, Echipament de muncă “ - orice maşină, aparat, unealtă sau instalaţie folosită în muncă; 

Art. 7 ,,Echipament individual de protecţie “ - orice echipament destinat a fi purtat sau mânuit de un lucrător pentru a-l proteja împotriva unuia ori mai multor riscuri care ar putea să îi pună în pericol securitatea şi sănătatea la locul de muncă, precum şi orice supliment sau accesoriu proiectat pentru a îndeplini acest obiectiv; 

Art. 8 ,,Loc de muncă” - locul destinat să cuprindă posturi de lucru, situat în clădirile întreprinderii şi/sau unităţii, inclusiv orice alt loc din aria întreprinderii şi/sau unităţii la care lucrătorul are acces în cadrul desfăşurării activităţii; 

Art 9,,Securitate şi sănătate în muncă” - ansamblul de activităţi instituţionalizate având ca scop asigurarea celor mai bune condiţii în desfăşurarea procesului de muncă, apărarea vieţii, integrităţii fizice şi psihice, sănătăţii lucrătorilor şi a altor persoane participante la procesul de muncă; 

Art. 10 ,,Manipulare transport prin purtare” sau ,,manipulare manuala a maselor” se intelege orice operatie de transport sau sustinere a unei mase de catre unul sau mai multi salariati, inclusiv ridicarea, coborarea, impingerea, tragerea, purtarea sau deplasarea unei mase care, din cauza caracteristicilor sale sau a conditiilor ergonomice nefavorabile, implica riscuri de accidentare sau imbolnavire profesionala. 

 

Art.11 ,,Mediu de muncă “: ansamblul condiţiilor fizice, chimice, biologice şi psihologice în care, unul sau mai mulţi executanţi îşi realizează sarcina de muncă . 

CAP. IV 

Referinte si documente care au stat la baza intocmirii instructiunii 

Art. 12. La întocmirea prezentelor instrucţiuni au fost utilizate prevederi din: 

a) Codul rutier/2006; 

b) Instrucţiuni proprii SSM pentru transport intern. 

Art. 13. Prezentele instructiuni se aplica cumulativ cu prevederile: 

a) HOTĂRÂRII nr. 971 din 26 iulie 2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate în muncă pentru semnalizarea de securitate şi/sau de sănătate la locul de muncă. 

b) HOTĂRÂRII nr. 1091 din 16 august 2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru locul de muncă . 

CAP. V 

Revizuirea instructiunilor 

Art.14. Prezentele instructiuni se vor revizui periodic şi vor fi modificate, ori de câte ori este necesar, ca urmare a schimbărilor de natură legislativă, tehnică, survenite la nivel naţional, la nivelul societatii, sau la nivelul proceselor de muncă/locurilor de muncă.. 

CAP. VI 

Responsabilitati 

Art. 15 Angajatorul – potrivit Legii nr. 319/2006 - trebuie să asigure condiţii pentru ca fiecare lucrător să primească o instruire suficientă şi adecvată în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, în special sub formă de informaţii şi instrucţiuni de lucru, specifice locului de muncă şi postului său; 

Art. 16. Lucrătorii – potrivit Legii nr. 319/2006 – trebuie să îşi însuşească şi să respecte prevederile legislaţiei din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă şi măsurile de aplicare a acestora; 

CAP. VII 

Măsuri de securitate sănatate în muncă pentru circulaţia pietonilor. 

Art.17 Orice persoană, indiferent de vârsta, sex sau profesie, care se deplasează pe jos, pe un drum public este PIETON. 

 Art.18 Pietonii constituie cea mai numeroasă categorie de participanţi la traficul rutier. Art.19. Prin ,,Drum public” înţelegem orice cale de comunicaţie terestră destinată traficului rutier, dacă este deschisă circulaţiei publice 

 

Art.20 Drumul public din afara localităţilor se mai numeşte şi şosea sau autostradă, iar cel din interiorul localităţilor: stradă, bulevard, magistrală. Din drumul public fac parte şi podurile, pasajele denivelate, viaductele, tunelurile, trotuarele şi locurile de parcare. 

Art.21 Strada are următoarele parţi componente: partea carosabilă – (suprafaţa cuprinsă între trotuare şi este destinată prioritar circulaţiei vehiculelor, fiind marcată cu benzi de circulaţie), bordurile şi trotuarul. 

Art.22 Şoseaua are următoarele parţi componente: parte carosabilă (suprafaţa cuprinsă între acostamente şi destinată cu prioritate circulaţiei vehiculelor, marcată de regulă cu benzi de circulaţie), acostament (fâşii laterale ale unor şosele), şanţul (ce foloseşte la scurgerea apelor), poteca. 

Art.23 În prezent, circulaţia rutieră a luat un avânt deosebit, iar numărul vehiculelor şi autovehiculelor a crescut în mod considerabil, deci un pas greşit sau un moment de neatenţie duce de cele mai multe ori la consecinţe dintre cele mai grave. 

Art.24 Pentru stoparea accidentelor în rândul pietonilor şi îndeosebi în cel al copiilor, dar şi pentru îmbunătăţirea climatului de siguranţă pe drumurile publice element esenţial în timpul deplasării este CUNOAŞTEREA ŞI RESPECTAREA REGULILOR DE CIRCULATIE. 

CIRCULATIA PE TROTUARE 

Art.25. Trotuarul este componentă a drumului public situat de o parte şi alta a străzilor, bulevardelor şi magistralelor şi este rezervat ,,prioritar” circulaţiei pietonilor. 

Art.26 De aici decurge şi obligaţia pietonilor, în timpul deplasării, să folosească numai trotuarele sau pistele special amenajate. 

Art.27 Pentru a se asigura pietonilor siguranţa deplină şi o deplasare nestânjenită este interzisă crearea de obstacole sau restricţii pentru circulaţia pietonilor prin executarea de lucrări sau depozitare de materiale, ori lăsarea unor obiecte pe trotuar, fără acordul poliţiei. 

Art.28 Conform normelor de comportare civilizată pietonilor li se recomandă: -evitarea deplasării pe trotuare în alergare;  

-evitarea staţionării, cu alţi colegi, în mijlocul trotuarului şi retragerea într-un loc unde să nu fie incomodată deplasarea celorlalţi pietoni;  

- deplasarea să se facă, pe partea dreaptă a trotuarului în direcţia de mers. Copiii mici însoţiţi de maturi trebuie ţinuţi de mână, iar deplasarea şi poziţionarea lor să se facă în partea dinspre clădiri sau garduri, opusă marginii drumului.  

- aşteptarea mijloacelor de transport în comun să se facă stând numai pe trotuar sau acostament şi nu pe carosabil.  



 CIRCULAŢIA PE PARTEA CAROSABILĂ 

Art.29 Nu rare ori sunt situaţii când pietonii, din varii motive, folosesc în deplasările lor drumurile publice situate în afara oraşelor sau satelor. Şoseaua nu este prevăzută de cele mai multe ori cu trotuare. Pentru ca totuşi, circulaţia pietonilor să se desfăşoare în siguranţă trebuie respectate unele reguli, care să ocrotească pietonii. 

Se recomandă: 

 - folosirea, atunci când există, a potecilor sau a drumurilor laterale ce mărginesc drumul public;  

 - când, totuşi, trebuie să circule pe carosabil, deoarece lipsesc trotuarele, potecile şi acostamentul, pietonii sunt obligaţi să circule numai PE PARTEA STÂNGĂ a drumului, în sensul de mers şi cât mai aproape de marginea acestuia, deoarece îi ajută să observe cu uşurinţă orice autovehicul, care vine din faţă;  

 - deplasarea se va face, pe cât posibil, pe un singur şir;  

- deplasarea pe partea stângă a şoselei nu-i scuteşte pe pietoni de obligaţia de a privi din când în când şi înapoi pentru a observa traficul, mai ales când şoseaua are pe mijloc linia discontinuă, care permite circulaţia autovehiculelor care execută depaşirea să intre şi pe banda pe care circulă pietonii;  

- dacă deplasarea se va face în grup se va căuta, pe cât posibil, să se meargă tot în sir, însă cu semnalizare în faţă şi în spate cu fanioane;  

- se interzice staţionarea pietonilor pe carosabil şi în special staţionarea în curbe sau în locuri lipsite de vizibilitate, datorită faptului ca şoferii nu au posibilitatea să observe din timp prezenţa pietonilor.  

Art.30 Pietonii pot folosi toată lăţimea drumului public numai în zonele rezidenţiale, semnalizate în acest sens, dar să nu împiedice în mod nejustificat circulaţia autorizată a autovehiculelor specializate. 

CIRCULAŢIA PE TIMP DE NOAPTE 

Art.31 Pentru pietoni se fac următoarele recomandări: 

- să nu staţioneze pe partea carosabilă;  

- să nu traverseze fără o temeinică asigurare sau prin locuri nepermise;  

- să fie îmbrăcaţi în culori deschise sau să aibă accesorii vestimentare din material reflectorizant;  

- să folosească în timpul deplasării lanterne sau felinare aprinse;  

TRAVERSAREA DRUMURILOR PUBLICE 

Art.32 Traversarea unei şosele, străzi sau bulevard este deosebit de primejdioasă pentru cei ce nu cunosc si nu respectă regulile de circulaţie. 

Art.33 Traversările se fac întotdeauna prin locuri semnalizate: 

Art.34 Deplasarea se face numai pe:  

- marcajul pietonal (zebra); 

- la indicatorul rutier ,,Trecere pentru pietoni”; 

- pe lumina verde a semaforului –  

- la semnalul agentului de circulaţie, cu semnificaţia ,,LIBER”. 

Art.35La intersecţiile fără marcaj (zebră), indicator rutier sau semafor, traversarea se face pe la colţul acestora, cu o prealabila asigurare din ambele părţi (stânga – dreapta), lăsând să treacă vehiculele care se aproprie în acel moment. 

LOCURI SPECIAL SEMNALIZATE  

 

Art.36 Indicatorul folosit pentru marcarea unor astfel de locuri este ,,Trecere pentru pietoni”, ce permite pietonilor să traverseze, după ce se asigură, dar care în acelaşi timp obligă conducătorii vehiculelor să reducă viteza şi să acorde prioritate;  

Art.37 Marcajele pentru trecerea pietonilor (zebra) sunt executate cu vopsea albă, aplicată pe carosabil, ce obligă pietonii să traverseze numai pe lăţimea acestor marcaje. Orice traversare în afara acestor marcaje este la fel de periculoasă ca şi aceea care se face în locuri unde nu există indicatoare şi marcaje;  

TRECERI DENIVELATE PENTRU PIETONI 

Art.38 Aceste treceri pot fi subterane sau deasupra solului şi sunt semnalizate cu ajutorul unui indicator, ce obligă pietonii să folosească această trecere denivelată 

Art.39 La trecerea drumului public pietonii trebuie să respecte unele reguli de mare importanţă: 

 - înainte de a se angaja în traversare pietonul trebuie să se asigure că în acel moment, în zona respectivă nu circulă vehicule. Deoarece la noi în ţară circulaţia vehiculelor se face pe partea dreaptă a carosabilului pietonii trebuie ca prima dată să privească în partea stângă apoi în dreapta şi numai daca nu există nici un pericol să se angajeze în traversare. Ajuns la jumătatea străzi va privi în dreapta şi va continua deplasarea. Asigurarea nu trebuie neglijată nici în cazurile când traversarea se face prin locuri special amenajate prin marcaje şi indicatoare.  

Se interzice pietonilor: 

 - să circule pe autostrăzi;  

 - să circule pe carosabil, dacă există amenajări speciale pentru ei;  

 - să traverseze drumul public în alte locuri decât în cele permise, ori prin locuri permise fără să se asigure;  

 - să prelungească timpul de traversare, să întârzie sau să se oprească fără motiv;   - să se angajeze în traversare atunci când se aproprie maşina salvării, a pompierilor, a poliţiei (cu atenţionare acustică sau luminoasă) sau coloana oficială;  

 - să traverseze drumul public prin spatele sau prin faţa unui autovehicul sau tramvai, care staţionează;  

 - să traverseze, strecurându-se printre autovehicule parcate în aproprierea bordurii sau trotuarului;  

 - să traverseze prin locuri cu insuficientă vizibilitate (curbă, vârfuri de pantă sau în condiţii climaterice nefavorabile);  

 - să traverseze peste calea ferată, când semnalul luminos sau poziţia barierei sau semibarierei interzice trecerea;  

 - traverseze în locuri unde sunt instalate dispozitive de protecţie a pietonilor, prin escaladarea acestora;  

 - să traverseze prin spaţiul interior al intersecţiilor;  

 - să circule sau să traverseze pe sectorul de drum semnalizat cu indicatorul rutier ,,Accesul interzis pietonilor”.  

Art.40 Toate aceste prevederii legale, referitoare la circulaţia pietonală, trebuie înţelese în ansamblul lor, ca o temă de apărare a vieţii şi sănătăţii pietonilor, dar şi ca o componentă a marelui front al educaţiei.