Incepand din data de 4 August, eSSM isi va schimba denumirea in ssmatic.ro toate serviciile vor fi disponibile in continuare fara intrerupere.





instructiuni ssm ingrijitor

  



  

INSTRUCTIUNI PROPRII DE SECURITATE SI SANATATE IN MUNCA PENTRU  INGRIJITOR  

CUPRINS  

1. Scop  

2. Domeniu de aplicare  

3. Definitii si prescurtari  

4. Documentatia de referinta  

5. Organizarea activitatilor si a locurilor de munca  

6. Desfasurarea propriu-zisa a activitatilor desfasurate de personalul ingrijitor  

• Incadrarea si repartizare lucratorilor  

• Instruirea lucratorilor  

• Amenajarea locurilor de munca  

• Semnalizarea riscurilor de la locul de munca  

• Echipamente de munca  

• Masuri generale de SSM  

• Instructiuni proprii de SSM  

• Iluminat si ventilatie  

• Organizarea locurilor de munca  

• Informarea lucratorilor  

• Dotarea cu echipament individual de protective  

• Organizarea activitatilor  

• Protectia impotriva electrocutarilor  

• Protectia impotriva incendiilor si exploziilor  

• Prevenirea contaminari cu agenti nocivi  

• Colectarea deseurilor menajere  

• Masuri de igiena si prevenire a imbolnavirilor  

• Curatirea geamurilor si suprafetelor casante  

1. SCOP  

Instructiunile proprii de securitate si sanatate in munca pentru activitatile desfasurate de personalul  ingrijitor, cuprind masuri privind prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale in activitatea  prezenta,specifica COLEGIULUI TEHNIC ”MIRON COSTIN”.  

 Scopul instructiunilor de fata este eliminarea sau diminuarea( acolo unde nu e posibila eliminarea)  pericolelor de acidentare, specific celor patru component ale sistemelor de munca- executants, sarcina de  munca, mijloace de productie, mediu de munca.  

2. DOMENIU DE APLICARE 

Aceste instructiuni proprii de SSM, se aplica cumulate cu alte instructiuni proprii care detaileaza in cadrul COLEGIULUI TEHNIC ”MIRON COSTIN”, masurile de SSM care vizeaza celelalte categorii de  

activitati pe care le poate desfasura la un moment dat un lucrator , activitati care sunt incredintate unui lucrator  prin sarcina de serviciu de baza sau suplimentara sarcinii de serviciu de baza care sarcina poate fi ocazionala  sau permanenta. 

3.DEFINITII SI PRESCURTARI 

  

Definitii:  

a) Lucrator – persoana angajata de catre un angajator, potrivit legii, inclusive studentii, elevii in  perioada efectuarii stagiului de practica, precum si ucenicii si alti participant la procesul de munca, cu  exceptia persoanelor carwe presteaza activitati casnice; 

b) Angajator- persoana fizica sau juridical ce se afla in raporturi de munca ori de serviciu cu lucratorul  respective si care are responsabilitatea intreprinderii si /sau unitatii;  

c) Alti participant la procesul de munca- personae aflate in intreprindere si /sau unitate, cu permisiunea  angajatorului, in perioada de verificare prealabila a aptitudinilor profesionale in vederea angajarii, personae care presteaza activitati in folosul comunitatii sau activitati in regim de voluntatiat, precum si  someri pe durata participarii la o forma de pregatire profesionala si personae care nu au contract  individual de munca incheiat in forma scrisa si pentru care se poate face dovada prevederilor  contractual si a prestatiilor effectuate prin orice alt mijloc de proba;  

d) Reprezentant al lucratorilor cu raspunderi specific in domeniul securitatii si sanatatii  lucatorilor- persoana aleasa, selectata sau desemnata de lucratori , in conformitate cu pervederile  legale, sa ii reprezinte pe acestia in ceea ce priveste problemele referitoare la protectia securitatii si  sanatatii lucratorilor in munca;  

e) Prevenire- ansamblul de dispozitii sau masuri luate ori prevazute in toate etapele procesului de munca,  in scopul evitarii sau diminuarii riscurilor profesionale;  

f) Eveniment- accidental care a antrenat decesul ori vatamari ale organismului, produs in timpul  procesului de munca ori in indeplinirea indatoririlor de serviciu, situatia de persoana data disparuta sau  acidentul de traseu ori de circulatie, in conditiile in care au fostimplicate personae angajate, incidental  periculos, precum si cazul susceptibil de boala profesionala sau legata de profesiune;  

g) Accident de munca- vatamarea violent a organismului, precum si intoxicatia acuta profesionala, care  au loc in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor de serviciu si care provoaca  incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces;  

h) Boala profesionala- afectiunea care se produce ca urmare a exercitarii unei meserii sau profesii,  cauzata de agenti nocivi fizici, chimici ori biologici caracteristici locului de munca, precum si de  suprasolicitarea diferitelor organe sau sisteme ale organismului, in procesul de munca;  

i) Echipament de munca- orice masina, aparat, unealta sau instalatie folosita in munca;  j) Echipament individual de protective- orice echipament destinat a fi purtat sau manuit de un lucrator  pentru a-l proteja impotriva unuia ori mai multor riscuri care ar putea sa ii puna in pericol securitatea si  sanatatea la locul de munca, precum si orice supliment sau acesoriu proiectat pentru a indeplini acest obiectiv; 

k) Loc de munca- locul destinat sa cuprinda posture de lucru, situate in cladirile intreprinderii si /sau  unitatii, inclusive orice alt loc din aria intreprinderii si /sau unitatii la care lucratorul are aces in cadrul  desfasurarii activitatii;  

l) Pericol grav si imminent de acidentare-situatia concreta , reala si actual careia ii lipseste doar  prilejul declansatorpentru a produce un accident in orice moment;  

m) Stagiu de practica- intruirea cu character aplicativ, specifica meseriei sau specialitatii in care se  pregatesc elevii, studentii, ucenicii, precum si somerii in perioada de reconversie profesionala;  n) Securitate si sanatate in munca- ansamblul de activitati institutionalizate avand ca scop asigurarea  celor mai bune conditii in desfasurarea procesului de munca, apararea vietii, integritatii fizice si  psihice, sanatatii lucratorilor si a altor personae participante la procesul de munca;  

o) Incident periculos- evenimentul identificabil, cum ar fi explozia, incendiul, avaria,acidentul ethnic,  emisiile majore de noxe, rezultat din disfunctionalitatea unei activitati sau a unui echipament de  muncasau/si din comportamentul neadecvat al factorului uman care nu au efectuat lucratorii, dar ar fi  fost posibil sa aiba asemenea urmari si /sau a cauzat ori ar fi fost posilbil sa produca pagube material;  

p) Servicii externe- personae juridice sau fizice din afara intreprinderii/unitatii abilitate sa ptresteze  servicii de protective si prevenire in domeniul securitatii si sanatatii in munca, conform legii;  q) Accident usor- eveniment care are drept consecinta leziuni superficial care necesita numai acordarea  primelor ingrijiri medicale si a antrenat incapacitate in munca cu o durata mai mica de 3 zile;  r) Boala legata de profesiune- boala cu determinare multifactoriala, la care uni factori determinant sunt  de natura profesionala.  

PRESCURTARI:  

SSM=securitate si sanatate in munca;  

EIP=echipament individual de protective;  

HG= hotarare a Guvernului;  

OUG= ordonanta de urgent a Guvernului  

OG=ordonanta de Guvern  

ITM=inspectorat teritorial de munca  

4. DOCUMENTATIA DE REFERINTA  

• Legea nr. 319/2006, a securitatii si sanatatii in munca; 

• H.G. nr. 1425/2006-norma metodologica din 11.10.2006, de aplicare a prevederilor Legii nr.319/2006; • H.G. nr. 971/2006,privind cerintele minime pentru semnalizarea de securitate si /sau de sanatate la  locul de munca; 

• H.G. nr. 1091/2006, privind cerintele minime de securitate si sanatate pentru locul de munca; • H.G.nr.1051/9.08.2006, privind cerintele minime de securitate si sanatate pentru activitati de  prelucrare automata a datelor; 

• Primul ajutor la locul acidentului. 

5. ORGANIZAREA ACTIVITATILOR SI A LOCURILOR DE MUNCA 

• Activitatile desfasurate de personel vor fi coordinate de personae cu pregatire corespunzatoare,  care cunosc prevederile actelor normative referitoare la SSM. Raspunderile persoanelor care  conduc activitatea desfasurata de personalul angajat, trebuie sa fie clar specificate in fisa postului.  Asadar, persoanele in cauza, denumite in continuare coordonatori, vor fi desemnate printr-o decizie  interna. 

• Coordonatorul/coordonatorii, vor verifica daca toti lucratorii sunt instruiti in conformitate cu  prevederile actelor normative, referitoare la SSM. In cazul in care vor fi identificati lucratori, care  nu au fost instruiti, sau vor aparea noi angajati se va proceda la o instruire introductive si o  instruire la locul de munca,instruiri care vor fi consemnate in fisa individuala SSM. Lucratorii care  au fost instruiti, persoanele care au instruit si persoanele care au verificat instruirea vor semna in 

fisa SSM. 

6. DESFASURAREA PROPRIU-ZISA A ACTIVITATII DESFASURATE DE PERSONALUL  INGRIJITOR  

  INCADRAREA SI REPARTIZAREA LUCRATORILOR; 

 - lucratorii vor fi incadrati si repartizati la posturile de lucru numai dupa efectuarea  examenelor medicale obligatorii prevazuta de reglementarile in vigoare ale Ministerului  Sanatatii.  

- in functie de specificul activitatii si de conditiile concrete de munca, examenul medical se va  realiza periodic, in conformitate cu respectarea reglementarilor Ministerului Sanatatii si ori de  cate ori lucratorii acuza simptome posibil a fi determinate de exercitarea activitatii.  - in cazul transferului la locul de munca sau activitati in conditii diferite de solicitare decat cele  anterioare, este obligatoriu examinarea medicala pentru a se stabili daca starea de sanatate  permite lucrul in noile conditi.  

- se interzice schimbarea locului de munca fara avizul medical favorabil.  

- pentru protectia sanatatii lucratorilor, conducerea institutiei va asigura aplicarea tuturor  masurilor stabilite de personalul medical ca urmare a controalelor medicale effectuate  (schimbarea locului de munca, reducerea temporara a eforturilor fizice sau psihice).  - toate procesele de munca vor fi supravegheate si conduse de catre personae care au pregatirea  profesionala corespunzatoare, au fost instruite si numite in acest scop.  

- la locurile de munca ce implica expuneri la vibratii sau temperature ridicate, se interzice  repartizarea femeilor gravide  

- la locurile de munca si instalatiile cu pericol ridicat de accidentare, se interzice repartizarea  lucratorilor la care sau depistat retineri fata de aceste instalatii sau reactii “panica” in caz de  incidente.  

  INSTRUIREA LUCRATORILOR 

- Instruirea personalului se va face in conformitate cu prevederile din Legea 319/2006 legea  securitatii si sanatatii in munca cumulate cu prevederiledin Norma metodologica pentru  punerea in aplicare a Lg.319/2006. 

- Instruirea periodica a lucratorilor care face obiectul prezentelor instructiuni se va face  lunar, iar acolo unde activitatile ce se desfasoara prezinta un risc ridicat de acidentare se va  face saptamanal iar daca conducatorul locului de munca considera ca nu este suficienta  aceasta instruire , instruirea se poate face si este sarcină de lucru acolo unde riscurile de  acidentare a lucratorilor sunt foarte mari.  

- Daca instruirea lucratorilor care fac obiectul acestor instructiuni proprii se face pe sarcina  de lucru in acest caz, conducatorul locului de munca inainte de inceperea efectiva a lucrului  pe acea sarcina de lucru, va aduna toate persoanele implicate in rezolvarea acestei sarcini de  lucru si va stabili verbal:  

1. Pentru fiecare participant in parte, masurile pe care trebuie sa le respecte fiecare  pe timpul rezolvarii sarcini de lucru;  

2. Cine coordoneaza activitatea de la inceperea rezolvarii sarcinii de lucru si pana  la finalizarea ei;  

3. Materialele si masurile suplimentare care trebuie luate pentru rezolvarea sarcinii  de lucru;  

4. Organizarea acordarii primului ajutor in caz de nevoie, pe timpul rezolvarii  sarcinii de lucru cu risc ridicat de acidentare.  

• NOTA: sarcina de lucru cu risc ridicat de acidentare, in contextual prezentei instructiuni proprii, inseamna  o activitate considerate indatorire de serviciu, care se desfasoara in conditii special, altele decat cele  normale, dar care nu incalca in mod evident prevederile normativelor in vigoare referitoare la securitatea si  sanatatea in munca a lucratorilor .  

  Conducerea unitatii va asigura informarea lucratorilor cu privire la:  

  Riscurile la care sunt expusi in timpul lucrului;  

  Substantele periculoase utilizate.  

  Conducerea unitatii va organiza instruirea corespunzatoare a lucratorilor asupra:    Modului de lucru;  

  Masurilor si mijloacelor de protective stabilite pentru prevenirea acidentarii si  inbolnavirilor profesionale;  

  Modul de actionare in caz de urgente.  

  Pentru informarea lucratorilor asupra riscului de imbolnavire profesionala precum si asupra  masurilor de autoprotectie, conducerea va organiza instruirea periodica cu sprijinul  personalului sanitar al unitatii sau cu sprijinul medicilor de medicina muncii.  

  Instruirea de SSM se va desfasura pe baza de tematica special intocmita pe tip de loc de munca,  tinand cont de specificul conditiilor de munca de la locul de munca din cadrul unitatii.    Tematica va fi aprobata si avizata de conducerea unitatii.  

  Durata si intervalul dintre doua instructaje periodice se va stabili de catre conducerea unitati ,  in functie de riscurile existente in procesul de munca la fiecare loc de munca. 

  Verificarea insusirii cunostintelor de SSM se va realize potrivit prevederilor normei  metodologice pentru punerea in aplicare a Legii nr. 319/2006.  

  AMENAJAREA LOCULUI DE MUNCA SI PREGATIREA LUI PENTRU LUCRU   Locul de munca unde se desfasoara activitatile care fac obiectul prezentei  instructiuni, va fi organizat si amenajat in conformitate cu prevederile din  Hotararea nr.1091/16.08.2006, privind cerintele minime de securitate si sanatate  pentru locul de munca.  

  SEMNALIZAREA RISCURILOR DE LA LOCUL E LA LOCUL DE MUNCA   Locul de munca unde se desfasoara activitatile care fac obiectul prezentei  instructiuni, va fi semnalizat in conformitate cu prevederile din Hotararea nr.  971/26.07.2006, privind cerintele minime pentru semnalizarea de securitate si  /sau de sanatate la locul de munca si instructiunile proprii de SSM pentru  semnalizarea pericolelor de la locul de munca.  

  ECHIPAMENTE DE MUNCA 

  Locul de munca unde se desfasoara activitatile care fac obiectul prezentei  instructiuni, va fi dotat cu echipamente de munca care sa respecte prevederile  din Hotararea nr. 1146/30.08.2006 privind cerintele minime de securitate si  sanatate pentru utilizarea in munca de catre lucratori a echipamentelor de  munca.  

  MASURI GENERALE DE SSM 

  Inainte de inceperea oricaror activitati care fac obiectul prezentelor instructiuni, in conformitate  cu prevederile art.15 alin 1 din Norma metodologica pentru punerea in aplicare a Legii nr.  319/2006, este necesar sa fie executata evaluarea riscurilor de acidente de munca si  imbolnavire profesionala pe tip de loc de munca la care se desfasoara activitatile prevazute in  aceasta instructiune.  

  Imediat dupa evaluarea riscurilor prevazuta la art. precedent din prezenta instructiune proprie,  conducerea unitatii intocmeste planul de prevenire si protectie de SSM prevazut de art. 15 alin  2 din Norma metotdologica pentru punerea in aplicare a Legii nr. 319/2006, pentru toate  tipurile de loc de munca care fac prezentei instructiuni proprii si stabileste prin acest plan toate  activitatile din prezenta instructiune proprie sa nu se accidenteze sau sa se inbolnaveasca  professional.  

  Lucratorii care desfasoara activitatile care fac obiectul prezentei instructiuni, vor fi dotati cu  echipament de protective care sa fie in conformitate cu prevederile din Hotararea  nr.1048/09.08.2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate pentru utilizarea de catre  lucratori a echipamentelor individuale de protective la locul de munca si in functie de specificul  riscurilor evaluate pentru activitatile care fac obiectul acestor instructiuni proprii. 

  Dotarea cu echipament individual de protectie se va face astfel incat sa se asigure protectia  concomitenta a lucratorilor in raport cu toti factorii de risc existenti (evaluate) in procesul de  munca.  

  Echipamentul individual de protective va fi intretinut in conformitate cu prescriptiile  producatorului si va fi utilizat in termenul stabilit de acesta.  

  Conducatorii locurilor de munca au obligatia de a verifica, inainte de inceperea activitatilor,  dotarea lucratorilor din subordine cu echipament individual de protectie adecvat si de a urmari  utilizarea corecta a acestuia in timpul lucrului.  

  Este interzisa utilizarea echipamentelor individuale de protectie care nu sunt realizate si  certificate in conformitate cu standardele si normativele in vigoare.  

  Echipamentul individual de protective impotriva pericolelor de natura electrica trebuie verificat  la termenele stabilite, fiind interzisa folosirea echipamentului neverificat sau a celui defect.    Conducatorii locurilor de munca au urmatoarele obligatii:  

  Sa verifice vizual, la inceperea lucrului, existent si starea tehnica a aparatelor de  masura, dispozitivelor de protective, a aparatelor de masura si control sis a ia  masuri pentru inlaturarea eventualelor deficient constatate;  

  Sa repartizeze lucratorilor din subordine numai la activitatile pentru care acestia  poseda pregatirea corespunzatoare si numai dupa instriurea tehnica si de SSM;    Sa nu permita sesfasurarea oricarei sarcini de munca de catre lucratorii aflati  intr-o stare psiho-fiziologica necorespunzatoare;  

  Sa urmareasca pe toata durata timpului de lucru mentinerea in stare  corespunzatoare a cailor de acces, a iluminatului, a instalatiilor de ventilatie si a  conditiilor de microclimatice;  

  Sa opreasca imediat procesul de munca in cazul aparitiei unor pericole iminente  de acidentare sau de producere a avariilor;  

  In cazul producerii unui accident de munca, sa ia masuri de acordare a primului  ajutor si s a anunte conducerea unitatii.  

INSTRUCTIUNI PROPRII DE S.S.M 

Lucratorii sunt obligati sa-si insuseasca, să respecte si să aplice prevederile de SSM din prezenta  instructiune proprie si corelat cu specificul sarcinii de munca pe care o au de indeplinit. De asemenea,  pentru desfasurarea proceselor de munca in conditii de securitate lucratorii care fac obiectul prezentei  instructiuni proprii , sunt obligati:  

  Sa verifice inainte de inceperea lucrului daca echipamentele tehnice pe care le  vor utilizeze sunt in stare tehnica corespunzatoare (exp. aspirator);  

  Sa aduca la cunostinta conducatorului de munca eventualele defectiuni  constatate sau atunci cand părăsesc locul de munca;  

  Sa respecte tehnologia de lucru si instructiunile de securitatea muncii la locul de  munca; 

  Sa utilizeze echipamentul individual de protectie corespunzator activitatii  respective;  

  Sa mentina curatenia la locul de munca;  

  Sa curete ustensilele folosite in activitatea de ingrijire la terminarea curateniei;    Sa nu introduca sau sa consume bauturi alcoolice in incinta unitatii;  

  Sa nu fumeze;  

  Sa respecte disciplina la locul de munca;  

  Sa acorde primul ajutor in cazul producerii unui accident la locul de munca;    Sa instiinteze imediat conducatorul locului de munca despre producerea unui  accident de munca sis a nu schimbe starea de fapt a evenimentului , numai daca  acesta o impune;  

ILUMINAT. VENTILATIE 

  Locurile de munca vor fi illuminate si ventilate corespunzator in conformitate cu Hotararea nr.  1091/16.08.2006 privindcerintele minime de securitate si sanatate pentru locul de munca.    Suprafetele de circulatie si zonele in care se afla aparatele de inregistrare a diversilor parametrii  vor fi illuminate, pentru a fi oricand posibila distingerea clara a inscriptiilor de pe cadranele  aparatelor de masura si control, culorile conventionale ale conductelor si cablurilor, capacelor  si chepengurilor, scarile de aces, tablitele avertizoare, etc.  

  Lampile electrice portabile folosite pentru iluminatul locurilor de munca vor fi alimentate la  tensiune foarte joasa de maximum 24V.  

ORGANIZAREA LOCULUI DE MUNCA  

Inainte de inceperea lucrului sefii locurilor de munca sunt obligati sa ia toate masurile necesare  asigurarii conditiilor normale si sigure privind securitatea muncii pentru lucratorii care efectueaza  activitati care fac obiectul prezentelor instructiuni proprii.  

Inainte de inceperea lucrului conducatorul locului de munca este obligat sa se asigure:  o daca tuturor lucratorilor li s-a facut instructajul de SSM specific meseriei si  lucratorilor ce urmeaza sa la execute in conformitate cu Norma metotdologica  pentru punerea in aplicare a Legii nr. 319/2006 in vigoare;  

o daca printre lucratorii care urmeaza sa execute lucrari care fac obiectul prezentei  instructiuni proprii exista personae bolnave, obosite sau sub influenta bauturilor  alcoolice;  

o daca toti lucratorii sunt dotati cu echipament individual de protectie  corespunzator activitatilor ce le au de axecutat;  

Existenta unor situatii neconforme cu punctele de mai sus atrage automat obligativitatea neacceptarii la  lucru a persoanei respective sau neinceperea lucrului la acel loc de munca pana la remedierea neregulii  constatate.  

- Lucratorul va executa numai lucrarile incredintate de seful locului de munca si numai  acelea pentru care este calificat si autorizat. 

- Pentru evitarea accidentelor prin electrocutare se vor asigura masurile de prevenire  necesare in conformitate cu instructiunile proprii de securitate si sanatate in munca pentru  utilizarea energiei electrice.  

- Toate suprafetele pe care se circula ( podete, pasarele, platforme) vor fi in permanenta  mentinute in stare de curatenie, indepartandu-se orice material sau rest de material depus pe  acesta , care ar provoca prin alunecare acidentarea lucratorului.  

INCADRAREA SI REPARTIZAREA PERSONALULUI PE LOCURI DE MUNCA    la locurile de munca in care se desfasoara activitati din domeniul curateniei vor fi repartizate  numai persoane care cunosc echipamentele tehnice, procedeele de lucru si au fost instruite din  punct de vedere al securitatii muncii. 

  La efectuarea activitatilor de ingrijire vor fi repartizati numai lucratori care au corespund  controlului medical obligatoriu ( la angajare) conform reglementarilor Ministerului Sanatatii.   In functie de specificul activitatii desfasurate, se interzice lucrul in cadrul activitatii respective,  

al persoanelor care prezinta diverse afectiuni, constatate la controlul medical si care constituie  contraindicatii pentru desfasurarea activitatii in conditii de securitate. 

  Controlul medical periodic este obligatoriu si se va desfasura periodic potrivit reglementarilor  Ministerului Sanatatii. Persoanele care la acest control prezinta contraindicatii, vor fi  repartizate la alte locuri de munca. 

  La repartizarea in munca a tinerilor, a femeilor ( gravide, care alapteaza sau care au copiii sub 5  ani), precum si a altor categorii de personal vor fi respectate reglementarile în vigoare, privind  angajarea acestor categorii de personal. 

  Daca sarcina survine in perioada desfasurarii unei activitati cu nivel ridicat de risc pentru mama  si /sau copil, conducerea unitatii, va lua masuri in vederea asigurarii unui loc de munca  corespunzator. 

  Pentru orice activitate susceptibila sa prezinte un risc de expunere la agenti biologici, natura,  gradul si durata de expunere a lucratorilor vor fi determinate, pentru a putea evalua orice risc  pentru sanatatea sau securitatea acestora si pentru a stabili masurile ce trebuie luate. 

  Evaluarea va fi reinnoita periodic sau la aparitia oricarei modificari a conditiilor de munca care  poate afecta expunerea lucratorilor la agenti biologici. 

  Conducerea unitatii va furniza autoritatilor competente, la cererea acestora, elementele necesare  efectuari evaluarii. 

  La evaluarea nivelului de risc determinat de expunerea lucrarilor la agenti biologici se va tine  seama de: 

1. Definitiile si clasificarea agentilor biologici;  

2. Clasificarea pe clase, genuri si specii, a agentilor biologici;  

3. Reglementarile Ministerului Sanatatii privind controlul agentilor biologici in  scopul protejarii sanatatii lucratorilor; 

4. Informatiile referitoare la bolile ce pot fi contactate ca urmare a activitatii  profesionale ( faptul ca lucratorul sufera de o boala legata direct de activitatea  

sa);  

5. Efectele alergizate si toxice care pot rezulta din activitatea lucratorilor expusi la  agenti biologici;  

6. Indicatiile privind masurile si nivelurile de izolare;  

Evaluarea va trebui reinnoita periodic si ori de cate ori apar modificari ale conditiilor care pot afecta  expunerea lucratorilor la agenti biologici.  

  Conducerea unitatii va pune la dispozitia autoritatilor competente, la cerere informatiile  adecvate privind:  

  Rezultatele evaluarii;  

  Activitatea in cursul carora lucratorii au fost expusi la agenti biologici;  

  Numarul lucratorilor expusi;  

  Numele si componentele persoanei responsabile cu securitatea si sanatatea la  locul de munca;  

  Masurile de protective si de prevenire luate, inclusive procedurile si metodele de  munca;  

  Un plan de urgent pentru protectia lucratorilor gata de expunerea la un agent  biologic din grupele 3 si 4 ca urmare a defectarii sau avariei mijloacelor de  

izolare fonica.  

INFORMAREA PERSONALULUI  

  Organizarea si desfasurarea activitatii de instruire a lucratorilor in domeniul securitatii muncii se vor  aplica conform Normei metodologice pentru punerea in aplicare a Legii nr. 319/2006.   Conducerea unitatii are obligatia de a elabora, prin efort propriu sau in colaborare cu institutii  specializate, instructiuni proprii de securitate a muncii, in functie de specificul activitatii de ocrotire si  ingrijire a sanatatii publice. Aceste instructiuni vor fi afisate la loc vizibil. In cazul expunerii la agenti  biologici, instructiunile vor cuprinde: 

  Modul de interventie in cazul producerii unui accident sau incident grav care  implica manipularea unui agent biologic;  

  Modul de manipulare a unui agent biologic din grupa 4.  

  in cazul procesului de instruire in domeniul securitatii muncii lucratorilor care efectueaza activitati in  domeniul sanatatii, vor fi transmise toate informatiile necesare referitoare la: 

o riscurile la care sunt expusi; 

o partile periculoase ale echipamentelor tehnice utilizate, in functie de specificul activitatii; o dispozitivele de protectie existente; 

o mijloacele de protectie si autoprotectie; 

o modul de interventia in caz de avarii sau acidente;

o sisteme de avertizare/semnalizare/alarmare; 

o semnificatia marcajelor si inscriptiilor diverselor ambalaje (recipient de sticla, cutii, flacoane  etc) pentru pastrarea diferitelor substante, materii si material utilizate in procesele de munca,  conform standardelor. 

  Instruirea lucratorilor expusi la agenti biologici va fi: 

  Adaptata aparitiei unor riscuri sau evolutiei riscurilor; 

  Adecvata oricarui contact cu agentii biologici; 

  Repetata periodic daca este necesar. 

  Conducerea unitatii va informa operativ lucratorii si /sau reprezentantii acestora despre:   Producerea oricarui accident sau incident care conduce la diseminarea unui agent  biologic si care poate provoca o infectie sau o imbolnavire umana grava;  

  Producerea unor acidente sau incidente grave, cauzele si masurile adoptate sau cele ce  trebuie adoptate pentru remedierea situatiei.  

  Masurile de prim ajutor se vor stabili in functie de specificul activitatii desfasurate, cu avizul  medicului de medicina a muncii sau cu competent de medicina a muncii, prin instructiuni proprii.  DOTAREA CU ECHIPAMENT INDIVIDUAL DE PROTECTIE  

  Dotarea cu echipament individual de protective si alegerea sortimentului in functie de riscurile  specific fiecarui tip de activitate sau operatie, se vor face conform Hotararii nr.1146 din  30/08/2006, privind cerintele minime de securitate si sanatate pentru utilizarea in munca de catre  lucratori a echipamentelor de munca.  

  Acordarea sortimentelor de echipament individual de protective se va face astfel incat acestea sa  asigure protectia concomitenta a lucrarilor contra tuturor riscurilor existente in procesele concrete  de munca.  

  Vestiarele destinate echipamentului individual de protectie vor fi separate de cele pentru  imbracamintea personala de exterior.  

  Echipamentul individual de protective va fi spalat obligatoriu in spatii special amenajate.    Se interzice lucratorilor sa poarte imbracamintea proprie peste echipamentul individual de  protective.  

  In timpul efectuarii tuturor manevrelor cu pericol de contaminare, lucratorii vor purta masca de  protectie de unica folosinta.  

  Pe langa echipamentul individual de protective corespunzator, lucratorii, vor fi dotati ,dupa caz, cu  unguente de protectie, material igienico-sanitar si solutii de neutralizare a nocivitatilor, pentru  protectia ochilor si igiena tegumentelor.  

  Inainte de fumat, servirea mesei, precum si dupafiecare manevra contaminanta, mainile vor fi  spalate cu apa calda si sapun lichid. Dupa spalare se va aplica pe maini o solutie dezinfectanta, sau  antiseptic si apoi mainile vor fi sterse cu prosoape de hartie de unica folosinta.  

ORGANIZAREA ACTIVITATILOR  

  In spatiile in care se desfasoara activitati de curatenie se va mentine permanent ordinea. 

  Toate caile de acces vor fi mentinute in stare de curatenie, libere de orice obstacol si vor fi  marcate vizibil. Caile de aces vor fi nivelate si amenajate, dupa caz, in vederea scurgerii apei.    Pentru curatarea si dezinfectia pavimentelor si a celorlalte suprafete nu vor fi utilizate materiale  inflamabile, toxice sau care favorizeaza alunecarea.  

  La locurile de munca unde se lucreaza cu solutii acide etc. se vor amenaja surse de apa cu jet  ascendent sau hidranti si se vor asigura solutii neutralizante adecvate.  

  Caile de evacuare si usile vor fi astfel stabilite ca numar si dimensiuni, incat sa permita trecerea  lucratorilor si a mijloacelor de transport in conditii de securitate sis a asigure evacuarea rapida  in caz de pericol.  

  Usile vor fi vizibile, se vor deschide in sensul de evacuare a constructiilor si vor fi mentinute  permanent neblocate.  

  Iluminarea si ventilarea naturala a interiorului cladirilor vor fi asigurate prin ferestre usor  accesibile si care sa poata fi deschise cu usurinta. Ferestrele vor fi mentinute curate in  permanenta, iar periodic se va verifica functionalitatea sistemului de inchidere.  

  Pentru spatiile in care se desfasoara alte activitati se vor prevedea pe langa ferestre si  luminatoare, daca este cazul. Geamurile luminatoarelor vor fi de tipul armat, iar sub acestea se  vor monta plase de sarma.  

  Lucratorii vor circula numai pe spatiile destinate in acest scop.  

  Iarna se va curate zapada de pe caile de acces si se vor imprastia materiale antiderapante.    Caile de circulatie, iesirile din cladiri, locurile de munca periculoase vor fi semnalizate cu  indicatoare avertizoare.  

  Orice denivelari sau goluri situate in zonele de circulatie vor fi, dupa caz, acoperite cu capace  rezistente, asigurate contra deplasarilor laterale sau ingradite cu balustrade si marcate cu  indicatoare de avertizare.  

  In spatiile de lucru se va asigura un iluminat corespunzator ( natural, artificial sau mixt),  conform prevederilor Normei metodologice pentru punerea in aplicare a Legii nr. 319/2006.    Se va mentine in stare de functionare iluminatul de siguranta, care trebuie sa intervina in cazul  intreruperii functionarii iluminatului normal.  

  Pe timpul de noapte se va asigura un iluminat corespunzator al cailor de acces, al intrarilor si  iesirilor din cladiri.  

  Apele uzate din unitate vor fi evacuate prin reteaua de canalizare .  

  Incaperile vor avea peretii si pardoseala din material care sa permita spalarea si dezinfectia si  vor fi dotate cu recipient (tip pubela) care vor fi, la randul lor, spalate si dezinfectate..  • In spatiile de lucru se va asigura o temperature, dupa cum urmeaza:  

22 grade Celsius pentru birouri;  

18 grade Celsius pentru spatiile de circulatie din incinta si grupurile sanitare.  

PROTECTIA IMPOTRIVA ELECTROCUTARII

• Dupa orice interventie care a necesitat deschiderea sau demontarea carcaselor, capacelor ,  aparatorilor acestea se vor inchide sau se vor monta.  

• Orice interventie asupra instalatiilor electrice (reparatii, reglaje) se va face numai dupa  intreruperea alimentarii cu energie electrica si numai de catre electricieni instruiti si autorizati.  • Cablurile electrice se vor proteja impotriva deteriorarilor.  

• Pentru protectia impotriva electrocutarii prin atingere directa sau indirect se vor lua masuri  tehnice si organizatorice, conform reglementarilor in vigoare.  

• Se interzice descompletarea echipamentului electroizolant (podete, covoare electroizolante etc)  aferente echipamentelor tehnice.  

• Se interzice efectuarea oricarei interventii cu mainile umede la echipamentele tehnice electrice.  • Atunci cand din diverse motive sigurantele nu mai corespund, acestea vor fi inlocuite numai cu  sigurante calibrate.  

PROTECTIA IMPOTRIVA INCENDIILOR SI EXPLOZIILOR  

• La prevenirea incendiilor vor fi respectate prevederile Normelor generale de prevenire si stingere  a incendiilor.  

• Se interzice accesul lucratorilor cu flacara deschisa in spatiile de lucru unde exista pericolul  producerii incendiilor si exploziilor.  

• Se interzice depozitarea materialelor inflamabile si explosive la locurile de munca. Materialele  necesare diverselor procese de munca se vor adduce zilnic la locul de munca, numai in cantitatile  necesare unei singure zi. Se interzice depozitarea acestor material in vecinatatea surselor de  caldura.  

• Produsele periculoase ( inflamabile, explozive, toxice, caustice etc) vor avea marcate clar pe  ambalaj:  

  Denumirea chimica uzuala a substantei;  

  Densitatea sau concentratia substantei;  

  Gradul de pericol pe care il reprezinta;  

  Reprezentarea grafica a semnului de avertizare standardizat.  

• In spatiile de lucru cu pericol de incendii si explozii dotate cu instalatii de ventilatie se va urmari ca  acestea sa functioneze in parametri normali.  

• Caile de evacuare vor fi dotate cu iluminat de siguranta in buna stare de functionare, semnalizate si  lipsite de orice material care ar impiedica circulatia.  

• La lucrul cu substante inflamabile si explosive in conditii de laborator, vor fi respectate  instructiunile proprii de lucru referitoare la utilizarea instalatiilor de gaz, a becurilor de gaz, precum  si cele referitoare la procedeele de lucru cu substantele mentionate.  

.  

PREVENIREA CONTAMINARII CU AGENTI NOCIVI (SUBSTANTE, MICROBI, VIRUȘI  ,CIUPERCI, VIERMI PARAZITI ) 

• La prevenirea contaminarii cu agenti nocivi a personalului care desfasoara activitati in domeniul  curateniei se vor respecta prevederile prezentelor instructiuni proprii de securitate si sanatate in munca,  reglementaril Ministerului Sanatatii.  

• Periodic se vor efectua deratizari în sezonul cald, ferestrele incaperilor vor fi prevazute cu site de protectie contra insectelor.  

• De la robinetele de apă potabilă se va bea numai cu paharul, fiind interzis a se pune gura la robinet.  • Se interzice personalului ca in timpul desfasurarii activitatii sa manance si a-si atinga gura cu mainile.  • Actiunile de curatenie si dezinfectie se vor desfasura zilnic ( de doua ori pe zi ,si ori de cate ori este  nevoie) si periodic, conform reglementarilor Ministerului Sanatatii.  

• Pavimentele, peretii si mobilierul din fiecare incapere se va dezinfecta periodic.  • Se interzice reutilizarea apei de spalat si a solutiei dezinfectante folosite la spalarea unei incaperi  pentru alta incapere.  

• Curatenia si dezinfectia sunt obligatorii pentru toate grupurile sanitare.  

• Ustensilele si materialele folosite pentru curatenie vor fi pastrate in incaperi aerisite, special amenajate.  • La terminarea lucrului ustensilele de curatat vor fi curatate.  

 COLECTAREA DESEURILOR MENAJERE 

• Organele de control al activitatii de curatenie vor impune lucratorilor sa foloseasca pentru depozitarea  deseurilor menajere, recipienti inchisi - pubele tip containere. Recipientii care se transporta normal nu  vor depasi masa totala de 70 kg si vor fi prevazuti cu manere fasonate , bine fixate si cu capace etanse.  

• Este interzisa folosirea pubelelor si containerelor defecte pentru a nu se produce raniri sau loviri.  • Colectarea deseurilor se va face in mod obligatoriu numai in locuri special amenajate specificate de  conducerea unitatii.  

• Dupa terminarea programului de lucru si inainte de fiecare masa este obligatoriu efectuarea igienei  individuale (spalat, curatat, dezinfectat).  

• Conducerea persoanelor juridice va asigura materialele necesare mentinerii igienei individuale si va lua  masuri de dezinfectare a echipamentului de lucru si de protactie in conformitate cu recomandarile  organelor sanitare.  

• Lucratorii care prezinta leziuni corporale nu vor fi admisi la lucru dacat cu aviz medical.  

MASURI DE IGIENA SI PREVENIRE A IMBOLNAVIRILOR  

• Fiecare lucrator va efectua, in mod obligatoriu, igiena personala inainte de masa si la terminarea  programului zilnic. In acest scop, conducerea unitatii va pune la dispozitia angajatilor mijloacele si materialele necesare.  

• Operatiile de dezinfectie, dezinsectie si deratizare se vor efectua de catre personal instruit, in prezenta  lucratorului si cu respectarea prevederilor normelor specific de securitate a muncii pentru unitatea  respective si a instructiunilor proprii. 

• SE INTERZICE CATEGORIC consumul de bauturi alcoolice in timpul programului de lucru,  precum si prezentarea la lucru in stare de ebrietate.  

• Atunci cand se folosesc substante chimice agresive este obligatoriu folosirea manusilor de protectie si  dupa caz a mastilor impotriva vaporilor care sunt degajati de substantele respective.  • Ori de cate ori se constata o iritatie, inflamatia, purulenta va fi anutat responsabilul care va indruma  persoana spre cabinetul medical.  

• Este obligatoriu examinarea medicala periodica si ori de cate ori este cazul.  

• Este interzisa mirosirea recipientilor goi in care au fost substante toxice sau a caror identitate nu se  cunoaste.  

CURATAREA GEAMURILOR SI A SUPRAFETELOR CASANTE  

• Curatarea geamurilor si a suprafetelor casante se va face cu foarte mare atentie pentru a se evita  accidentele prin taiere sau intepare.  

• La curatarea geamurilor se vor folosi substante adecvate, pe cat posibil netoxice care au inscris pe  recipient compozitia chimica.  

• Pentru accesul la curatirea geamurilor aflate la inaltime se vor folosi numai scari care corespund  prevederilor din instructiunile proprii de SSM pentru lucrul la inaltime.  

• Este cu desavarsire interzisa aplecarea in afara geamului pentru curatarea pervazelor exterioare. Pentru  aceasta operatie se vor folosi mijloace conforme cu prevederile din instructiunile proprii de SSM.  • Suprafetele mari ( vitrine, usi) vor fi curatate cu ajutorul uneltelor ajutatoare, avand grija la manevrarea  acestora pentru a nu se sparge suprafata respective.  

• Lucratorul in cazul curatirii suprafetelor mari, va sta pe cat posibil in pozitia lateral pentru a evita  accidentarea in cazul spargerii suprafetei.  

• In cazul folosirii jetului de apa sub presiune, se va avea grija ca presiunea sa nu fie prea mare evitandu se spargerea suprafetei.  

• La curatarea geamurilor si suprafetelor casante,lucratorii sunt obligati sa respecte prevederile din  urmatoarele instructiuni proprii de securitate si sanatate in munca:  

  IP SSM pentru lucrul la inaltime;  

  IP SSM pentru manipularea manuala a maselor;  

  IP SSM pentru substante toxice si alergice;  

  IP SSM pentru semnalizare de securitate la locul de munca;  

  Alte instructiuni specific lucrarilor si conditiilor mediului de munca.  

SPALAREA PARDOSELILOR SI PAVIMENTELOR  

• Spalarea pardoselilor si pavimentelor se va face numai de catre personal care a fost in prealabil  instruit pentru executarea acestei operatii. 

• Este interzisa folosirea pentru spalarea pardoselilor, a substantelor petroliere sau a substantelor  puternic vaporizante.

• Pentru spalarea pardoselilor si pavimentelor se vor folosi numai substante indicate de  coordonatorul lucrarii, care are datoria sa cunoasca caracteristicile fizico-chimice a substantelor  folosite si să le adapteze la suprafata de spalat. 

• Este obligatorie folosirea echipamentului de lucru si de protectie, o mentiune speciala fiind  pentru purtarea cizmelor de cauciuc impotriva umezelii si alunecarii. 

• Pe cat este posibil suprafata spalata va fi ingradita pentru evitarea acidentarii altor persoane prin  accidentare. 

• In cazul spalarii scarilor se va tine in mod obligatoriu o mana pe balustradă pentru evitarea  alunecarii si rostogolirii. 

• Materialele folosite la curatenie vor fi colectate si depozitate in locuri special amenajate  desemnate de conducatorul lucrarii. 

• Personalul care executa spalarea pardoselilor si pavimentelor este obligat ca dupa terminarea  operatiei sa supravegheze suprafata spalata pana la uscare, evitant patrunderea persoanelor si  accidentarea lor prin alunecare si lovire. 

• Terminarea lucrarii va fi anuntata sefului de lucrare care va decide daca este cazul  supravegherii in continuare a suprafetei.

 

Instructiuni prorpii de Securitate si Sanatate in Munca pentru functia de ingrijitor - model actualizat la data de 11 Iulie 2024