Incepand din data de 4 August, eSSM isi va schimba denumirea in ssmatic.ro toate serviciile vor fi disponibile in continuare fara intrerupere.





instructiuni proprii ssm asistent medical generalist

Instructiuni proprii SSM – Asistent medical generalist 

 

Descrierea postului 

Cod COR: 222101 - Asistent medical generalist 

Asistentul Medical Generalist se ocupa in principal cu asistarea medicului la efectuarea investigatiilor  clinice, efectuarea explorarilor functionale, realizarea investigatiilor paraclinice uzuale, programarea  pacientilor pentru investigatii de specialitate, administrarea tratamentelor, interventii in situatii de  urgenta, monitorizarea starii pacientului, completarea documentelor de evidenta a medicamentelor, de  evidenta a pacientilor si de observatie clinica medicala, prevenirea crearii focarelor de infectie,  sterilizarea instrumentelor si a materialelor, administrareamedicamentelor si a materialelor consumabile,  asigurarea conditiilor igienico - sanitare generale la locul de munca, precum si asigurarea conditiilor  necesare desfasurarii tratamentelor si recoltarilor. 

Responsabilitati distincte ale postului 

1. Relationeaza cu pacienţii pentru a obţine informaţii medicale referitoare la starea lor  

actuala de sanatate şi măsoară semnele vitale (pulsul, tensiunea arterială, temperatura), greutatea şi  înălţimea acestora;  

2. Insoteste pacienţii în cabinetul medical şi îi pregătesc pentru consultatie;  

3. Inregistrează în fişele medicale date referitoare la analizele anterioare efectuate de fiecarepacient;  4. Pregateste pentru trimitere catre laboratorul de analize, probele de sange si tesut recoltate; 5. Oferă pacienţilor informatii privind tratamentul prescris de către medic şi regimul  alimentar ce trebuie urmat; 

6. Ajută medicul la examinarea şi tratarea pacienţilor, oferindu-i instrumentele şi  materialele necesare sau administreaza tratamentul injectabil şi îndepărteaza catgutul  utilizat in urma interventiilor chirurgicale; 

7. Monitorizează, înregistrează şi raportează orice modificări survenite în starea pacienţilor, inclusiv  reacţiile adverse la medicamentele administrate; 

8. Răspunde solicitărilor pacienţilor şi stabileste modul prin care să le ofere asistenţă; Obligatiile principale ale asistentului medical generalist 

Asistentul medical generalist are urmatoarele obligatii: 

- In lipsa asistentei sefe, preia pacientul nou internat, insotit de personalul de la Triaj si de insotitorul  acestuia, dupa caz, ii verifica igiena personala si tinuta de spital dupa care il repartizeaza la salon 

- Ofera informatii pacientului, referitoare la structura sectiiei si la obligativitatile ce-i revin 

cu privire la respectarea regulamentului de ordine interioara; 

- In situatiile de urgenta acorda primul ajutor si solicita interventia medicului; 

- Prezinta medicului responsabil de salon, pacientul ce urmeaza a fi consultat, si ii  comunica datele necesare cu privire la starea pacientului inca de la internare si pana la  externare; 

- Observa simptomele si starea fiecarui pacient; 

- Pregateste pacientul si contribuie la efectuarea tehnicilor speciale de investigatii, tratament, interventii  chirurgicale, asigura transportul acestuia si supravegheaza, atunci cind este cazul, starea pacientului pe  durata transportului; 

- Raspunde de ingrijirea bolnavilor din salon, si supravegheaza efectuarea de catre  infirmiere a schimbarii lenjeriei de pat, a cresterii conditiilor pentru satisfacerea nevoilor  fiziologice si a modificarii pozitiei bolnavului; 

- Supravehgeaza si asigura alimentarea pacientilor precum si distribuirea alimentelor  conform regimului alimentar consemnat in fisa medicala; 

- Administreaza personal medicatia si tratamentul, fiecarui pacient, conform prescriptiilor medicale; - Asigura monitorizarea bolnavului conform prescriptiei medicale; 

- Asistenta medicala responsabila cu inregistrarea medicatiei in condica medicala, verifica existent  medicamentelor din dispozitivul de urgenta conform baremului, precum si valabilitatea acestora; 

- Asistentul medical responsabil cu sala de pansamente sau asistentul medical de salon, pregateste  echipamentul, instrumentele si materialul steril necesare interventiilor; 

- Sesizeaza medicul cu privire la orice modificare de sanatate aparuta in starea pacientului; 

- Respecta instructiunile de securitate si sanatate cu privire la manipularea si descarcarea medicamentelor cu regim special; 

- Participa la organizarea si realizarea activitatilor psihoterapeutice de reducere a stresului si de depasire a momentelor si situatiilor de criza; 

- Supravegheaza modul de desfasurare al vizitelor conform regulamentului de ordine  interioara; 

- Efectueaza verbal si in scris preluarea/predarea fiecarui pacient si a serviciului in cadrul raportului de  tura; 

- Pregateste pacientul pentru externare; 

- In cazul pacientilor confuzi sau in stare de inconstienta, asistentul medical inventariaza 

obiectele personale ale bolnavului, consemneaza procedura intr-un proces verbal si preda obiectele din  tura in tura pana ajung in posesia insotitorilor bolnavului; 

- In caz de deces, identifica persoana in cauza, inventariaza lucrurile personale si  organizeaza transportul persoanei decedate la locul stabilit de conducerea spitalului; 

- Utilizeaza si pastreaza in conditii de siguranta echipamentele si instrumentele medicale din dotare,  colecteaza materialele si instrumentele de unica folosinta utilizate asigurand depozitarea acestora in  locuri special amenajate in vederea distrugerii lor; 

- Asigura utilizarea si pastrarea bunurilor din sectie in conditii corespunzatoare pe toata  durata turei; 

- Poarta echipamentul de protectie distinct si ecusonul, conform regulamentului de ordine interioara,  acesta fiind schimbat ori de cite ori este nevoie pentru pastrarea igienei si aspectului estetic personal; 

- Respecta secretul profesional si codul de etica al asistentului medical; 

- Respecta si apara drepturile pacientului; 

- Actualizeaza continuu cunostiintele profesionale, prin studio individual sau alte forme de educatie,  conform cerintelor postului; 

- Participa la procesul de formare al viitorilor asistenti medicali; 

- Supravegheaza si coordoneaza activitatile desfasurate de catre personalul din subordine; - Participa si/sau initiaza activitati de cercetare in domeniul medical si in cel al ingrijirilor  pentru sanatate; 

- Isi desfasoara activitatea in mod responsabil, conform reglementarilor profesionale si  cerintelor postului; 

- Respecta regulametul de ordine interioara; 

- Indeplineste orice alte sarcini stabilite de conducerea unitatii, in vederea asigurarii unei  calitati corespunzatoare a serviciului de asistenta medicala; 

- La solicitarea asistentei sefe, inregistreaza in documentele medicale ale unitatii proceduri si evidente  medicale si stabileste consumul de materiale sanitare, medicamente si consumabile medicale pe fiecare  pacient in parte;  

Instructiuni de intretinere: 

Manusile chirurgicale nu necesita instructiuni de intretinere, deoarece dupa fiecare utilizare se vor  depozita in loc special amenajat in vederea distrugerii lor.

Masca chirurgicala: permite o respiratie fara efort si constituie o bariera eficace de filtrare a particulelor. Se adapteaza perfect la forma fetei si garanteaza o protectie maxima impotriva agentilor infectiosi  transmisi prin “picaturi” (stopire/pulverizare: sange, fluide corporale, secretii). 

Boneta medicala: se utilizeaza pentru protectia personalului medical (asistent medical  

generalist) si a pacientilor pe timpul interventiilor chirurgicale, prevenind caderea accidentala a firelor de  par. 

Boneta chirurgicala nu necesita instructiuni de intretinere, deoarece dupa fiecare utilizare se va depozita  in loc special amenajat in vederea distrugerii. 

Saboti medicali albi: sunt destinati in special personalului din domeniul sanatatii. Sabotii sunt prevazuti  cu o talpa constituita dintr-un material non-aderent care contribuie la reducerea zgomotului si cu un efect  de absorbtie a socurilor atenueaza fiecare pas, asigurand o relaxare optima a articulatiei piciorului pana la nivelul coloanei vertebrale. 

Instructiuni de intretinere: sabotii sunt usor de intretinut, se pot steriliza cu clor, au un caracter  antibacterian si rezistent la mirosuri neplacute si la produse chimice. 

Descrierea echipamentului cu care munceste 

Echipamentele utilizate in timpul procesului de munca de catre o persoana calificata pe postul de asistent  medical generalist, sunt urmatoarele: 

- seringi, tensiometru, instrumente de sterilizare (pupinel, etuva, autoclava), spatule,  caserole, termometre, apasator limba, bisturie, pense, valve, etc. 

Seringa: instrument format dintr-un cilindru si un piston etans la cilindru cu care se pot injecta substante  medicamentoase. 

Instructiuni de intretinere: seringile nu necesita instructiuni de intretinere, deoarece dupa fiecare  utilizare se vor depozita in loc special amenajat in vederea distrugerii lor. 

Tensiometrul: este un dispozitiv folosit de catre personalul medical pentru determinarea tensiunii  arteriale sistolice si diastolice. 

Pensele: sunt instrumente medicale de prehensiune utilizate pentru hemostaza si pentru prins si prezentat  tesuturi. 

Instructiuni de intretinere: sterilizarea penselor utilizate se efectueaza dupa fiecare pacient. Metodele de sterilizare sunt urmatoarele: 

- prin caldura umeda sub presiune (autoclavare); 

- prin caldura uscata (pupinel); 

Riscuri specifice postului 

Urmari posibile ale nerespectarii instructiunilor referitoare la securitatea si sanatatea in munca:

1. Risc de cadere prin impiedicare, alunecare sau dezechilibrare; 

Preveniti acest risc prin utilizarea corespunzatoare a sabotilor medicali, deoarece caracterul lor non aderent reduce considerabil pericolul de impiedicare, dezechilibrare si mai ales de alunecare. 

2. Risc de agresiune fizica sau psihica, amenintari, insulte venite din partea pacientilor; Preveniti acest risc prin respectarea drepturilor pacientilor si printr-un comportament  

corespunzator si professional fata de acestia. In cazul in care observati ca situatia conflictuala se  agraveaza, desi dumneavoastra a-ti facut tot ce trebuia pentru a diminua conflictul creat, solicitati  corespunzator interventia personalului responsabil de respectarea ordinei si disciplinei interioare,specifice unitatii in care lucrati. 

3. Risc de raniri la contactul direct cu suprafetele fierbinti ale materialelor si instrumentelor puse la  sterilizat in etuva; 

Respectati etapele si instructiunile specifice metodelor de sterilizare ale instrumentarului  

medical, nu atingeti instrumentele medicale proaspat sterilizate, asteptati pana in momentul in care  temperatura acestora va permite sa efectuati acest lucru fara a exista riscul de ranire. 

4. Risc de contaminare cu virusi sau microorganisme din aerul respirabil al pacientilor; 

Evitati acest risc prezent in timpul consultatiilor si injectiilor efectuate pacientilor prin utilizarea  corespunzatoare a echipamentului individual de protectie: masca de unica folosinta si manusi de unica  folosinta. 

5. Risc de taiere si intepare la contactul cu instrumente medicale taioase si intepatoare:  bisturie, ace de seringa; 

Preveniti acest risc prin respectarea cu strictete a procedurilor de utilizare si depozitare a instrumentelor  medicale ascutite/taioase, precum si prin utilizarea in conformitate cu instructiunile de securitate si  sanatate in munca a echipamentului individual de protectie: halat medical, manusi de unica folosinta. 

6. Risc de infectare cu agenti patogeni transmisi prin sange (bacterii, virusi, ciuperci, alte  microorganisme) in urma unor raniri sau intepaturi la contactul cu instrumentele medicale taioase sau  intepatoare deja folosite; 

Evitarea acestui risc se poate realiza prin aplicarea urmatoarelor masuri preventive si de protectie: - eliminarea utilizarii inutile a instrumentelor ascutite/taioase; 

- respectarea cu strictete a procedurilor de utilizare si depozitare a instrumentelor medicale  ascutite/taioase; 

- utilizarea echipamentului individual de protectie conform instructiunilor de securitate si  sanatate in munca si regulamentului de ordine interioara specific fiecarei unitati medicale; - vaccinare;

- informare si pregatire profesionala continua; 

Recomandari medicale 

Pentru obtinerea aptului de munca, inainte de angajare, persoanele incadrate pentru postul de asistent  medical generalist sunt nevoite sa efectueze urmatorul set de analize: 

- Examen clinic general; 

- Examen medicina muncii – aviz de specialitate; 

- Examene paraclinice in functie de specialitate; 

- Test pentru depistarea AgHBs, Ac anti HCV; 

- HIV 1,2 – la indicatie; 

- Examen psihiatric – la indicatie;

 

Instructiuni proprii de Securitatea si Sanatatea in Munca pentru postul de asistent medical generalist - model actualizat la data de 11 Iulie 2024