Incepand din data de 4 August, eSSM isi va schimba denumirea in ssmatic.ro toate serviciile vor fi disponibile in continuare fara intrerupere.
1. NORME DE PROTECŢIA MUNCII
1. NORME DE PROTECŢIA MUNCII
Normele de protecţie a muncii au ca scop asigurarea celor mai bune condiţii de muncă dar şi prevenirea accidentelor şi imbolnăvirea personalului.
Normele de protectie a muncii pot fi definite ca o masura legislativa de realizare a securitatii muncii; continutul lor este format din colectii de prevederi cu caracter obligatoriu, prin a caror respectare se urmareste eliminarea comportamentului accidentogen al executantului in procesul muncii.
Rolul normelor de protectie a muncii este de a stabili acele masuri de prevenire necesare pentru anihilarea factorilor de risc de accidentare si imbolnavire profesionala dependenti de executant.
Securitate si sanatate in munca - ansamblul de activitati institutionalizate avand ca scop asigurarea celor mai bune conditii in desfasurarea procesului de munca, apararea vietii, integritatii fizice si psihice, sanatatii lucratorilor si a altor persoane participante la procesul de munca;
Prevenire - ansamblul de dispozitii sau masuri luate ori prevazute in toate etapele procesului de munca, in scopul evitarii sau diminuarii riscurilor profesionale;
Eveniment - accidentul care a antrenat decesul sau vatamari ale organismului, produs in timpul procesului de munca ori in indeplinirea indatoririlor de serviciu, situatia de persoana data disparuta sau accidentul de traseu ori de circulatie, in conditiile in care au fost implicate persoane angajate, incidentul periculos, precum si cazul susceptibil de boala profesionala sau legata de profesiune;
Accident de munca - vatamarea violenta a organismului, precum si intoxicatia acuta profesionala, care au loc in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor de serviciu si care provoaca incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces;
Boala profesionala - afectiunea care se produce ca urmare a exercitarii unei meserii sau profesii, cauzata de agenti nocivi fizici, chimici ori biologici caracteristici locului de munca, precum si de suprasolicitarea diferitelor organe sau sisteme ale organismului, in procesul de munca;
Echipament de munca - orice masina, aparat, unealta sau instalatie folosita in munca;
Echipament individual de protectie - orice echipament destinat a fi purtat sau manuit de un lucrator pentru a-l proteja impotriva unuia ori mai multor riscuri care ar putea sa ii puna in pericol securitatea si sanatatea la locul de munca, precum si orice supliment sau accesoriu proiectat pentru a indeplini acest obiectiv;
Loc de munca - locul destinat sa cuprinda posturi de lucru, situat in cladirile intreprinderii si/sau unitatii, inclusiv orice alt loc din aria intreprinderii si/sau unitatii la care lucratorul are acces in cadrul desfasurarii activitatii;
Pericol grav si iminent de accidentare - situatia concreta, reala si actuala careia ii lipseste doar prilejul declansator pentru a produce un accident in orice moment;
Stagiu de practica - instruirea cu caracter aplicativ, specifica meseriei sau specialitatii in care se pregatesc elevii, studentii, ucenicii, precum si somerii in perioada de reconversie profesionala;
Incident periculos - evenimentul identificabil, cum ar fi explozia, incendiul, avaria, accidentul tehnic, emisiile majore de noxe, rezultat din disfunctionalitatea unei activitati sau a unui echipament de munca sau/si din comportamentul neadecvat al factorului uman care nu a afectat lucratorii, dar ar fi fost posibil sa aiba asemenea urmari si/sau a cauzat ori ar fi fost posibil sa produca pagube materiale;
Servicii externe - persoane juridice sau fizice din afara intreprinderii/unitatii, abilitate sa presteze servicii de protectie si prevenire in domeniul securitatii si sanatatii in munca, conform legii;
1
Accident usor - eveniment care are drept consecinta leziuni superficiale care necesita numai acordarea primelor ingrijiri medicale si a antrenat incapacitate de munca cu o durata mai mica de 3 zile;
Boala legata de profesiune - boala cu determinare multifactoriala, la care unii factori determinanti sunt de natura profesionala.
1.1 IGIENA MUNCII
Igiena muncii este ştiinţa care se ocupă cu studiul conduitei de viaţă şi muncă şi influenţa acesteia asupra stării de sănătate. Igiena are rolul de a elabora norme de muncă şi viaţă, care, puse în practică, să ducă la prevenirea îmbolnăvirilor, scăderea mortalităţii şi reducerea morbidităţii, promovarea stării de sănătate şi prelungirea duratei de viaţă. În sens strict, igiena muncii se ocupă de studiul condiţiilor de muncă şi influenţa lor asupra stării de sănătate a oamenilor muncii, în vederea prevenirii şi combaterii bolilor profesionale care duc la scăderea capacităţii de muncă şi, deci, la scăderea productivităţii.
Prin microclimat de muncă se înţelege ansamblul factorilor de mediu (fizici, chimici, biologici, psihologici), care acţionează pe un teritoriu delimitat (încăpere de producţie, teren agricol, localitate etc.).
Noxele profesionale
Denumim noxe profesionale totalitatea factorilor nocivi prezenţi la locul de muncă şi care pot ameninţa sănătatea muncitorilor dacă nu se iau măsuri de protecţie necesare.
Clasificarea factorilor nocivi prezenţi la locul de muncă:
A. Organizarea defectuoasă a muncii
* poziţia forţată a corpului, timp îndelungat, în supraîncordare;
* efortul exagerat;
* regim neraţional de muncă (lipsa echilibrului între muncă şi repaus).
B. Nerespectarea regulilor de igienă privind procesul muncii, cu înlesnirea acţiunii unor factori care trebuie îndepărtaţi sau neutralizaţi:
* factori fizici: temperatură normală, radiaţii termice, umiditate crescută sau scăzută, raze ultraviolete, zgomot, trepidaţii;
* factori chimici: substanţe toxice, praf industrial, fum;
* factori biologici: infecţii sau invazii microbiene, parazitare, animale bolnave.
C. Nerespectarea regulilor de igienă în sălile de producţie:
* insuficienţa volumului de aer;
* deficienţe ale sistemului de ventilaţie, de încălzire, de iluminat;
* amenajarea defectuoasă a locului de muncă;
* influenţa nocivă a factorilor atmosferici
Instruirea lucratorilor
(1) Instructiuni de lucru, specifice locului de munca si postului se realizează:
a) la angajare;
b) la schimbarea locului de munca sau la transfer;
c) la introducerea unui nou echipament de munca sau a unor modificari ale echipamentului existent;
d) la introducerea oricarei noi tehnologii sau proceduri de lucru;
e) la executarea unor lucrari speciale.
(2) Instruirea prevazuta la alin. (1) trebuie sa fie:
a) adaptata evolutiei riscurilor sau aparitiei unor noi riscuri;
b) periodica si ori de cate ori este necesar.
Obligatiile lucratorilor
Fiecare lucrator trebuie sa isi desfasoare activitatea, in conformitate cu pregatirea si instruirea sa, precum si cu instructiunile primite din partea angajatorului, astfel incat sa nu expuna la pericol de accidentare sau imbolnavire profesionala atat propria persoana, cat si alte persoane care pot fi afectate de actiunile sau omisiunile sale in timpul procesului de munca.
(1) lucratorii au urmatoarele obligatii:
a) sa utilizeze corect masinile, aparatura, uneltele, substantele periculoase, echipamentele de transport si alte mijloace de productie;
b) sa utilizeze corect echipamentul individual de protectie acordat si, dupa utilizare, sa il inapoieze sau sa il puna la locul destinat pentru pastrare;
c) sa nu procedeze la scoaterea din functiune, la modificarea, schimbarea sau inlaturarea arbitrara a dispozitivelor de securitate proprii, in special ale masinilor, aparaturii, uneltelor, instalatiilor tehnice si cladirilor, si sa utilizeze corect aceste dispozitive;
d) sa comunice imediat angajatorului si/sau lucratorilor desemnati orice situatie de munca despre care au motive intemeiate sa o considere un pericol pentru securitatea si sanatatea lucratorilor, precum si orice deficienta a sistemelor de protectie;
e) sa aduca la cunostinta conducatorului locului de munca si/sau angajatorului accidentele suferite de propria persoana;
f) sa coopereze cu angajatorul si/sau cu lucratorii desemnati, atat timp cat este necesar, pentru a face posibila realizarea oricaror masuri sau cerinte dispuse de catre inspectorii de munca si inspectorii sanitari, pentru protectia sanatatii si securitatii lucratorilor;
g) sa coopereze, atat timp cat este necesar, cu angajatorul si/sau cu lucratorii desemnati, pentru a permite angajatorului sa se asigure ca mediul de munca si conditiile de lucru sunt sigure si fara riscuri pentru securitate si sanatate, in domeniul sau de activitate;
h) sa isi insuseasca si sa respecte prevederile legislatiei din domeniul securitatii si sanatatii in munca si masurile de aplicare a acestora;
i) sa dea relatiile solicitate de catre inspectorii de munca si inspectorii sanitari.
(2) Obligatiile prevazute la alin. (1) se aplica, dupa caz, si celorlalti participanti la procesul de munca, potrivit activitatilor pe care acestia le desfasoara.
Supravegherea sanatatii
Lucrătorii trebuie să respecte normele de tehnica securităţii muncii in fiecare compartiment, unitate şi să semneneze fişa de instructaj individual. Maşinile, utilajele şi ustensilele se verifică inainte de inceperea folosirii lor, pentru a se asigura că funcţionează. Se verifică dacă au fost luate măsuri de siguranţă conform prescripţiilor şi dacă dispozitivele sunt instalate la utilajele şi instalaţiile din
proceseul de producţie. Dacă se observă defecţiuni sau diferite lipsuri trebuie informat şeful unităţii sau şeful compartimentului de acest lucru, care trebuie să rezolve aceste lucruri. Fumatul este interzis, la fel şi deplasare in apropierea materialelor inflamabile sau exploziblile cu lămpi de gaz. Fumatul este permis doar in anumite locuri create special pentru acest. Postul de prim ajutor se amenajează la toate locurile de muncă. Este dotat cu un dulăpior care conţine toate materialele necesare acordării primului ajutor.
Masuri de reducere a efortului ortostatic şi neuropsihic
În vederea reducerii efortului ortostatic este recomandabil ca:
- personalul să fie foarte bine pregătit în vederea eliminării curselor inutile, a manevrelor necorespunzătoare, ce reprezintă o pierdere de energie inutilă;
- ţinuta să fie adecvată, comodă, pantofii cu tocul jos, comozi, astfel încît să asigure un efort mai mic in realizarea sarcinilor;
- să se asigure o bună condiţie fizică, întreţinută permanent prin exerciţii fizice, dar şi prin relaxare
- metodele de preluare şi transmitere a comenzilor să fie moderne, reducandu-se timpul şi efortul necesar efectuării acestora şi crescand eficienţa lucrătorilor din alimentatie ;
- respectarea programului de lucru, pauzele – atunci cînd fluxul de consumatori este mai mic protejează lucrătorul de suprasolicitare ;
- dotările pentru transportul intern să fie moderne ;
- să se folosească ambalaje uşoare;
- spaţiile să fie bine dimensionate, astfel încat să permită efectuarea mişcărilor necesare şi să reducă efortul ortostatic
Cauzele accentuării tensiunii neuropsihice pot fi :
-oboseala instalată
-comportarea necorespunzăoare a clienţilor dificili
-pregătirea insuficientă a lucrătorilor
-oferta insuficientă sau necorespunzătoare a preparatelor oferite
-personalitatea lucrătorilor sau a clienţilor
-slaba motivare a personalului
-starea de ebrietate.
În vederea diminuarii efortului neuropsihic se impun o serie de măsuri cum ar fi : -perfecţionarea angajaţilor privind stăpanirea tehnicilor de negociere şi atenuare a conflictelor -adoptarea unei atitudini corecte faţă de clienţii dificili
-creşterea gradului de motivare şi automotivare a personalului
-evitarea supraaglomerării din unitate
-planificarea riguroasă a sarcinilor ce îi revin angajatului
-crearea unui mediu ambiant cît mai plăcut desfăsurării comunicării
1.2 BOLILE PROFESIONALE SI BOLILE LEGATE DE PROFESIUNE
* Legea nr. 90/1996 – afectiunea ce se produce ca urmare a exercitarii unei meserii sau profesii, cauzata de factori nocivi fizici chimici sau biologici, caracteristici locului de munca, precum si suprasolicitarea diferitelor organe sau sisteme ale organismului in procesul de munca.
Clasificare
* Dupa natura factorului nociv care le-a generat
* Dupa tipul de expunere la actiunea factorului nociv
* Dupa modul de actiune a factorului nociv asupra organismului
* Factorii de risc proprii mijloacelor de producţie care pot fi:
• Fizici (risc mecanic, risc termic, risc electric)
• Chimici (acizi, substanţe toxice, substanţe inflamabile, substanţe explozive)
• Biologici (microorganisme)
* Factorii de risc proprii mediului de muncă sub formă de depăşiri ale nivelului sau intensităţii funcţionale a parametrilor de mediu specifici, precum şi de apariţii ale unor condiţii de muncă inadecvate.
a) În funcţie de natura factorului de risc care le-a generat, bolile profesionale se pot clasifica în următoarele grupe:
* Intoxicaţii, provocate de inhalare, ingerare sau contactul epidermei cu substanţe toxice;
* Pneumoconioze, provocate de inhalarea pulberilor netoxice;
* Boli prin expunere la energie radiantă;
* Boli prin expunere la temperaturi înalte sau scăzute;
* Boli prin expunere la zgomot şi vibraţii;
* Boli prin expunere la presiune atmosferică ridicată sau scăzută;
* Alergii profesionale;
* Dermatoze profesionale;
* Cancerul profesional;
* Boli infecţioase şi parazitare;
* Boli prin suprasolicitare;
* Alte boli (care nu intră în categoriile anterioare).
b) După timpul de expunere la acţiunea factorului de risc:
* Intoxicaţii acute (se cercetează atât ca boală profesională cât şi ca accident de muncă), generate de o expunere de scurtă durată la acţiunea factorului de risc, dar la doze mari.
* Intoxicaţii cronice (se cercetează ca boli profesionale), provocate de regulă, de doze relativ mici, dar care acţionează timp îndelungat asupra organismului;
MĂSURI TEHNICO – ORGANIZATORICE ÎN VEDEREA PREVENIRII ÎMBOLNĂVIRILOR PROFESIONALE
* Recunoaşterea riscului profesional la locurile de muncă prin studiul atent al procesului tehnologic şi al condiţiilor de muncă, efectuarea de determinări de noxe, studii epidemiologice;
* Efectuarea corespunzătoare a examenului medical la angajare şi a celui periodic (examene clinice şi de laborator în funcţie de tipul noxelor profesionale şi intensitatea lor, care orientează şi periodicitatea examinărilor);
1.3 NORME GENERALE DE P.S.I.
Măsurile de prevenire care trebuie respectate în orice domeniu de activitate pentru prevenirea şi stingerea incendiilor (P.S.I.) sunt:
1. Pentru prevenirea şi combaterea incendiilor e necesar ca în laborator, şantier, atelier, în depozitele de materiale etc., în locurile stabilite prin instrucţiunile pazei contra incendiilor să se găsească mijloace pentru asigurarea împotriva incendiilor: stingătoare (extinctoare), găleţi, lopeţi, ladă cu nisip, pături. Se va cunoaşte locul exact al gurilor de incendiu şi al furtunurilor. La instalaţiile electrice se vor folosi extinctoare de tip uscat.
2. In locurile de muncă, oricare ar fi ele, înainte de începerea lucrului se va verifica dacă atmosfera nu e încărcată cu gaze inflamabile sau toxice provenite de la instalaţia de gaze defectă sau de la vasele cu reactivi.
3. La terminarea lucrului se va verifica dacă sunt închise ventilele instalaţiei de gaze şi robinetele de apă, becurile de gaze, lămpile de spirt, încălzitoarele electrice, flacoanele, borcanele cu reactivi sau substanţe volatile, dacă e stinsă lumina, dacă ventilaţia e în funcţiune.
4. Lichidele inflamabile şi volatile sunt mânuite cu mare atenţie, nu se vor ţine în cantităţi mari, nu se vor păstra în vase deschise, se va evita vărsarea lor şi nu se vor ţine şi turna în apropierea focului. La transvazarea lor, toate focurile din încăperi trebuie stinse, nu se vor vărsa în chiuvete, nu se încălzesc la foc direct sau în vase deschise, ci numai într-o baie de apă, folosindu-se un refrigerent.
5. In laboratoare, ateliere etc. este categoric interzis să se spele pardoselile cu benzină, petrol lampant sau alte produse volatile şi inflamabile, să se ţină cârpe, prosoape, halate îmbibate cu produse volatile, să se usuce obiecte sau sa se lucreze cu produse volatile pe conductele sau radiatoarele caloriferului, să se lase neşterse produsele petroliere răspândite pe mese sau pardoseală, să se facă curăţenie în timp ce becurile cu gaz sunt aprinse.
6. Dacă, întâmplător, se varsă o cantitate oarecare de lichid inflamabil, atunci se sting imediat toate becurile de gaz, lămpile de spirt, încălzitoarele electrice; nu se aprinde şi, nu se stinge lumina, se închid uşile şi se deschid ferestrele, lichidul vărsat se absoarbe cu un burete şi se toarnă într-un vas din care apoi se va turna într-o sticlă ce se poate închide ermetic, se întrerupe aerisirea numai după îndepărtarea completă a lichidului vărsat.
7. Dacă se aprinde un lichid inflamabil (de ex.: spargerea unui vas) repede, dar fără panică, se sting becurile de gaz, lămpile de spirt, încălzitoarele electrice etc. şi se îndepărtează vasele cu substanţe inflamabile, se acoperă flacăra cu o pătură, prosoape şi dacă nu se stinge se împrăştie nisip, iar dacă nu se stinge nici în acest mod, se folosesc extinctoare şi, la nevoie se cheamă pompierii.
8. Dacă se aprind hainele, accidentatul nu trebuie să fugă, ci să i se stingă îmbrăcămintea prin învelirea într-o pătură, palton etc.
9. Mâinile, după ce au fost spălate cu benzină sau alte produse uşor inflamabile, trebuie să fie spălate cu apă, săpun şi şterse cu un prosop. E interzis a se usca mâinile la foc după ce au fost spălate cu produse petroliere.
10. Aparatele care radiază multă căldură, precum şi aparatele electrice de încălzit trebuie izolate cu plăci de azbociment şi aşezate la distanţă de substanţele inflamabile.
11. Dacă se aprind conductoarele reţelei electrice, se întrerupe mai întâi curentul de la comutator sau tablou şi se procedează la stingerea incendiului.
2. ORGANIZAREA LOCULUI DE MUNCA
ASIGURA ORDINEA SI CURATENIA LA LOCUL DE MUNCA
Continuturi tematice asociate competentelor
Locul de munca
• Mijloace de munca: materii prime si auxiliare, echipamente si utilaje, instalatii, SDV-uri;
• Metode de intretinere a curateniei: manuale, mecanice, semiautomate.
LOCUL DE MUNCA
Asigurarea ordinii si curatenia la locul de munca presupune atingerea urmatoarelor criterii de performanta:
a) Selectarea mijloacelor de munca
b) Ordonarea mijloacelor specifice activitatii curente
c) Intretinerea curateniei la locul de munca
Asigurarea ordinii si curatenia la locul de munca presupune respectarea urmatoarelor etape:
Mijloace de munca → Materii prime, materiale auxiliare, utilaje, instalatii,
echipamente , scule, S.D.V.-uri
Ordonare → Se va stabili si respecta succesiunea operatiilor de lucru
Se vor ordona materialele de munca
Curatenie → Se executa manual, mecanic, sau cu mijloace semiautomate.
Se utilizeaza materiale de curatenie specifice locului de munca
(lavete, detergenti, dezinfectanti, solventi).
Mijloace de munca
Echipamente comerciale:
• Cantarul – se utilizeaza la determinarea greutatii, pentru marfurile livrate sau comercializate in vrac.
• Balanta comerciala – este folosita pentru cantarirea produselor alimentare si calcularea pretului.
• Lectorul optic – se utilizeaza pentru citirea codurilor de bare in scopul identificarii sortimentului de marfuri.
• Scannerul – este un echipament electronic, care ajuta la prelucrarea informatiilor cuprinse in baza de date a magazinelor de mari suprafete. Scannerul lectureaza datele codificate si simbolizate prin sistemul cod de bare.
• Caruciorul – este mijlocul de transport intern, manual, cel mai des folosit in depozitele magazinelor mici si mijlocii. Cu ajutorul acestuia se transporta loturile de marfa de capacitate mica. Carucioarele se folosesc in functie de natura marfurilor si sunt de mai multe tipuri: cu lisa, carucior in trei colturi, carucior platforma, carucior cu brat, carucior cu peretii manuali, carucior cu peretii rabatabili etc. Carucioarele sunt usor manevrabile, deplasamentul este
manual si se reduce efortul fizic in procesul de manipulare a loturilor de marfuri. Costul de achizitionare este redus.
• Motostivuitorul – este un mijloc de transport intern si este folosit in depozitele marilor magazine de tipul hipermagazinelor. Cu ajutorul acestuia se transporta loturile de marfa de capacitate mare. Motostivuitorul este usor manevrabil si reduce efortul fizic in procesul de manipulare al loturilor de marfuri. Pentru manevrarea motostivuitorului este necesara o instruire speciala.
• Electrostivuitorul – este un mijloc de transport al loturilor de marfuri catre rampa de incarcare descarcare. Este utilizat pentru transportul loturilor de marfuri de volum mare si pe distante mai lungi si poate fi semimecanizat sau in intregime mecanizat.
Alte echipamente comerciale:
-Vitrinele frigorifice cu perdea de aer
-Vitrina frigorifica verticala
-Masina de taiat, feliat
-Masina de ambalat
Mobilier comercial:
-Raft de perete
-Gondola
-Raft pentru expunere produse de panificatie
-Raft legume si fructe
INTRETINEREA CURATENIEI LA LOCUL DE MUNCA
Curatenia la locul de munca are rol:
• Igienic – prin curatenie putem stopa raspandirea bacteriilor care sunt responsabile pentru declansarea mai multor boli. Curatenia poate fi eficienta in prevenirea raspandirii bacteriilor.
• Estetic – un spatiu in care totul este curat si arata impecabil poate fi aranja astfel incat sa fie mult mai atractiv.
• Intretinere – lucrurile care sunt curatate periodic isi vor pastra aspectul si vor arata mult mai bine.
• Securitate – prin indepartarea gunoiului se elimina riscul de accidente prin alunecare sau cel de producere al unui incendiu.
Cum putem efectua curatenia?
Exista mai multe metode de a efectua curatenia in spatiile comerciale:
• Curatenia individuala – la aceasta metoda curatenia este facuta de o singura persoana intr-o anumita zona.
AVANTAJE |
DEZAVANTAJE |
• Securitatea este imbunatatita, o singura persoana avand acces in zona; • Exista satisfactia muncii, lucratorul in comert vazand rezultatul final; • Standardele obtinute sunt superioare, cunoscandu-se persoana care a facut curatenie, aceasta se simte controlata si este mai constiincioasa; • Organizarea muncii poate fi mai buna. |
• Este necesar mai mult echipament; • Poate fi mai scumpa, durata fiind mai mare; • Timpul afectat curateniei unei anumite zone este mai mare. |
• Curatenia in echipa – munca este efectuata de doua sau mai multe personae intr-o anumita zona. Aceasta metoda se utilizeaza, de regula la curatenia generala:
AVANTAJE |
DEZAVANTAJE |
• Echipamentul utilizat poate fi impartit de mai multi membrii ai echipei; • La munci grele, membrii echipei se pot ajuta intre ei; • Cand o anumita zona trebuie curatata foarte repede, aceasta metoda este cea mai eficienta . |
• Standardele impuse scad, intrucat nu exista o evidenta clara a persoanelor care au efectuat fiecare operatie; • Nu exista responsabilitatea asupra muncii efectuate; • Membrii echipei pot pierde timp stand de vorba. |
Pentru a realiza in bune conditii sarcinile zilei repective, lucratorul in comert trebuie sa aiba o evidenta clara a stocului de materiale de curatenie pe care il are in acel moment, iar in functie de programul de lucru din ziua respectiva, el trebuie sa anunte seful direct de ce are nevoie in plus. In magazinele mari curatenia se face mecanizat.
APLICATII
Activitatea 1.
Lucrul indiviual
Maistrul instructor sau profesorul coordonator pune la dispozitia elevilor mai multe tipuri de mijloace de munca si ii cere sa rezolve urmatoarele sarcini de lucru :
Alegeti trei mijloace de munca si completati in tabelul de mai jos denumirea si utilitatea acestora.
Nr. Crt. |
Mijloc de munca |
Utilitate |
Evaluare |
||
Slab |
Bine |
F. bine |
|||
1 |
|||||
2 |
|||||
3 |
Sfat →pentru verificare confruntati raspunsurile cu cele prezentate de catre colegi si fisa prezentata de profesorul coordonator. Maistrul instructor sau profesorul coordonator ajuta elevii in semnalarea experientelor pozitive.
ATENTIE !!!...este bine sa verificati ce au scris si colegii vostri si sa completati propriile fise. Vorbiti despre utilajele comerciale de ultima generatie.
Cautati! Ai nevoie de informatii? Cauta pe internet , accesand motoare de cautare. Sfat →incepe cu motoarele de cautare
Activitatea 2
Lucru in echipa
Maistrul instructor prezinta elevilor materialele de curatenie si cere acestora sa desfasoare in grupe a cate patru elevi, urmatoarele sarcini de lucru:
1. Scrieti in tabelul de mai jos denumirea a patru materiale de curatenie.
Nr. Crt. |
Materiale de curatenie |
Evaluator |
Data |
1 |
|||
2 |
|||
3 |
|||
4 |
2. Efectuati curatenia la locul de munca utilizand materialele de curatenie pe care le aveti la dispozitie. Evaluarea sarcinilor de lucru este realizata de catre maistrul instructor/ profesor coordonator pe baza urmatoarelor fise de evaluare.
Nr. Crt. |
Ce se urmareste |
Comentarii |
Evaluator |
Data |
||
Slab |
Bine |
F. bine |
||||
1 |
Alegerea materialelor |
|||||
2 |
Folosirea materialelor de curatenie |
|||||
3 |
Modul de lucru |
11
4 |
Rezultatul activitatii |
|||||
5 |
Lucrul in echipa |
Activitatea 3
Lucru in echipa
Maistrul instructor / profesorul coordonator prezinta elevilor mijloacele de munca pentru realizarea curateniei la locul de munca. Elevii se impart in grupe a cate 6 elevi. In fiecare grupa, 5 elevi vor indeplinii rolul de lucrator in comert si un elev rolul de evaluator.
Sarcinile de lucru pentru lucratorii in comert:
• Asumarea rolurilor in echipa;
• Repartizarea sarcinilor de lucru intre membrii echipei;
• Selectarea mijloacelor de munca;
• Realizarea curateniei la locul de munca.
Sarcini de lucru pentru evaluator:
• Observa modul de realizare a sarcinilor de lucru de catre lucratorii in comert si completeaza fisa de evaluare.
Folositi urmatorul format pentru foaia de evaluare. Comentariile referitoare la eficienta exercitiului practic trebuie facute in spatiile libere. Trebuie sa raspundeti la intrebari acordand note de la unu la zece.
FIŞĂ DE EVALUARE
Grupa |
Nota |
|
1.Asumarea rolurilor in echipa |
||
2.Selectarea mijloacelor de munca |
Selectare corecta etc. |
|
3.Lucrul in echipa |
||
4.Siguranta manifestata pe timpul prezentarii |
Considerati ca prezentarea a fost facuta cu siguranta? |
|
5.Cunoasterea rolului fiecarui mijloc de munca |
||
6.Claritatea explicatiilor |
Prezentarea a fost clara, corecta si usor de inteles? |
Sfat → Activitatea se poate repeta pana la dobandirea competentei ,, Asigura curatenia la locul de munca” de catre doi elevii, schimband de fiecare data,, rolurile elevilor in realizarea activitatii. Ce se intampla la un magazin/ depozit daca nu sunt respectate normele de curatenie? Discutati intre voi. Aveti pareri personale.
Activitatea 4
Lucru individual
Fisa de lucru
Cautati cate trei mijloace de munca din fiecare categorie prezentata in tabelul de mai jos si completati denumirea si utilitatea acestora.
Mijloc munca |
Instrument de transport |
Instrument de masurat/cantarit |
Evaluare |
Data |
|||
Denumire |
Utilitate |
Denumire |
Utilitate |
||||
1 |
|||||||
2 |
3 |
Maistrul instructor verifica modul de realizare a sarcinii de lucru si completeaza sectiunea ,,evaluare” din fisa de lucru acordand calificative (insuficient, satisfacator, bine, foarte bine). In multe depozite nu sunt pastrate conditiile de microclimat. Credeti ca produsele pot avea de suferit? Scrieti pe caietul de instruire practica parerile voastre . Discutati intre voi
Instrument de evaluare finală Titlul unităţii: Igiena şi securitatea muncii
Competenţa: 1. Numeşte factorii de risc şi bolile profesionale la locul de muncă
Criterii de performanţă |
Precizări privind aplicablitatea criteriilor de performanţă |
Probe de evaluare |
Evaluare |
|
(a) |
Enumerarea factorilor de risc în funcţie de specificul locului de muncă. |
Agenţi patogeni, factori de climat, substanţe toxice, substanţe explozive, risc de inundare, prezenţa unor dăunători. |
Probe orale şi scrise |
1 |
(b) |
Asocierea factorilor de risc cu bolile profesionale în funcţie de specificul locului de muncă. |
Boli ale căilor respiratorii, boli ale pielii, afecţiuni ale diferitelor organe de simţ, boli interne. |
Probe orale şi scrise |
1 |
(c) |
Recunoaştereariscului practicării unei calificări. |
Risc de îmbolnăvire, risc de accidentare, risc de invaliditate. |
Probe orale şi scrise |
1 |
Instrumentul de evaluare 1
Titlul unităţii: Igiena şi securitatea muncii
Competenţa 1: Numeşte factorii de risc şi bolile profesionale la locul de muncă
FIŞA DE OBSERVARE
1.Enumeră factori de risc la locul de muncă. |
Evaluator |
Agenţi patogeni |
|
Factori de climat |
|
Prezenţa unor dăunători |
2. Asociaţi următorilor factori de risc, boli profesionale. |
Evaluator |
Substanţe toxice |
|
Agenţi patogeni |
|
Prezenţa unor dăunători |
3. Recunoaşte riscul practicării calificării de lucrător în comerţ |
Evaluator |
Risc de accidentare |
|
Risc de îmbolnăvire |
Instrument de evaluare 1
Titlul unităţii: Organizarea locului de muncă
Competenţa: 2. Aplică principiile ergonomice în organizarea locului de muncă
Criterii de performanta |
Precizări privind aplicabilitatea criteriilor de performanta |
Probe de evaluare |
Evaluare |
|
(a) |
Explicarea principiilor ergonomice de bază |
Principiileergonomice: microclimat, economia mişcărilor, poziţia de lucru |
Probe scrise |
2 |
(b) |
Măsuri individuale de reducere a efortului fizic |
Măsuri de reducerea efortului: poziţia de lucru, succesiunea mişcărilor, dozarea efortului |
Probe practice |
2 |
(c) |
Menţinerea microclimatului optim de la locul de muncă |
Menţinerea microclimatului: ventilaţie, temperatură, iluminare, zgomot |
Probe practice |
2 |
Evaluarea 2: Organizarea locului de muncă
2A Explicarea principiilor ergonomice de bază
Precizaţi două caracteristici ergonomice de bază
1. |
Caracteristici |
Evaluator |
Data |
A |
Gradul de confort |
||
B |
Comoditatea şi uşurinţa în folosire |
2.B Măsuri individuale de reducere a efortului fizic
Prezentaţi două măsuri de reducere a efortului fizic la locul de muncă
1 |
Măsuri |
Evaluator |
Data |
A |
Ritmicitatea mişcărilor |
||
B |
Utilizarea echipamentelor mecanice |
2.C Menţinerea microclimatului optim de la locul de muncă
Prezentaţi două măsuri de menţinere a unui climat optim la locul de muncă
1 |
Măsuri |
Evaluator |
Data |
A |
Respectarea condiţiilor de microclimat (temperatură, umiditate). |
||
B |
Reducerea nivelului de zgomot |
Lista de verificare nu presupune decât bifarea unei căsuţe de fiecare dată când s-a demonstrat buna realizare a unei sarcini. În momentul în care au fost bifate toate căsuţele evaluarea s-a încheiat cu succes. În cazul în care este necesară reevaluarea, aceasta trebuie să utilizeze acelaşi instrument chiar dacă locul de desfăşurare a evaluării poate fi modificat.
Evaluarea probelor implică semnătura evaluatorului de fiecare dată când s-a demonstrat realizarea sarcinii. Evaluarea se consideră încheiată cu succes când s-au obţinut toate semnăturile
PROIECTUL - INSTRUMENT DE PREDARE ÎNVĂŢARE ŞI EVALUARE
Curriculumul combină în cadrul modulelor competenţele din unităţile tehnice cu cele din unităţile pentru abilităţi cheie. Proiectele sunt modalităţi foarte adecvate pentru dobândirea şi evaluarea în mod integrat a competenţelor cheie şi a celor tehnice.
Proiectul pune elevul în situaţia de a lua decizii, de a comunica şi negocia, de a lucra şi învăţa în cooperare, de a realiza activităţi în mod independent, de a împărtăşi celorlalţi cele realizate / învăţate, într-un cuvânt, îl ajută să participe direct la propria lui formare.
Metoda proiectului presupune lucrul pe grupe şi necesită pregătirea maistrului instructor şi a elevilor în ideea lucrului în echipă, prin cooperare, atât în clasă, cît şi în afara clasei, la agentul economic. Proiectul este o activitate complexă care îi solicită pe elevi:
- să facă o cercetare (investigaţie);
- să realizeze proiectul propriu-zis (inclusiv un produs care urmează a fi prezentat: dosar tematic, ghid de utilizare, pliant, ziar, afiş publicitar, carte, film, expoziţie, machetă, produs comercializabil etc.);
- să elaboreze raportul final.
- să facă prezentarea publică a proiectului
- Identificarea surselor de informare (manuale, proiecte mai vechi, cărţi de la bibliotecă, presă, internet, persoane specializate în domeniul respectiv, instituţii, organizaţii guvernamentale etc.); Exemplificăm în continuare o posibilă temă pentru realizarea unui proiect.
Tema proiectului: Ergonomia locului de muncă
Activităţi:
• Prezentarea agentului economic
• Documentare cu privire la condiţiile de muncă
• Observarea respectării ergonomiei la locul de muncă
• Concluzii
Rezultatele proiectului vor fi aplicate la locul de practică (agentul economic de profil). Toate proiectele bune se bazează pe aspecte reale din domeniul profesional. Proiectul nu presupune întotdeauna ca finalitate un material scris, poate consta într-o succesiune de activităţi, în organizarea unor evenimente, în realizarea unui produs, etc.