Incepand din data de 4 August, eSSM isi va schimba denumirea in ssmatic.ro toate serviciile vor fi disponibile in continuare fara intrerupere.





instructiuni ssm transport rutier

   

  

INSTRUCTIUNI PROPRII IN DOMENIUL  

SECURITATII SI SANATATII IN MUNCAPRIVIND  ACTIVITATEA DE TRANSPORTURI RUTIERE 

1. Conducerea autovehiculelor este permisa conducatorilor auto numai in conditiile prevazute de “Regulamentul privind circulatia pe drumurile publice.”  Conducatorilor auto carora li s-au suspendat permisele de conducere pentru abateri de la Regulament nu li se va permite sa mai conduca, decat dupa efectuarea unui stagiu de conducere, stagiu care se va incheia cu o testare asupra cunostintelor profesionale.  Testare va fi efectuata de seful formatiei de lucru. 

2. Instructajul periodic se va face lunar si la fiecare schimbare a tipului de autovehicul si/sau a incarcaturii transportate. 

3. Conducerea societatii care utilizeaza in activitate mijloce auto trebuie sa asigure urmatoarele: 

- conditiile de parcare a autovehiculelor; 

- conditiile de efectuare a lucrarilor de intretinere si exploatare auto; - amenajarea si intretinerea in stare de circulatie a drumurilor de acces, a rampelor si a locurilor de incarcare-descarcare a autovehiculelor; 

- marcarea si semnalizarea locurilor sau a zonelor periculoase; 

- iluminatul pe timp de noapte a cailor de acces si a spatiilor pentru incarcare descarcare; 

- sa stabileasca traseele de acces la/de la drumurile publice, precum si traseele interioare. 

Conditii tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca autovehiculele 

4. Pentru a asigura buna functionare a autovehiculelor in parcurs si pentru a evita defectiunile si accidentele, autovehiculele trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii tehnice: 

- dispozitivul de pornire automata sa fie in stare de functionare; 

- volanul sa nu aiba joc mai mare de 150; 

- piesele mecanismului de directie sa nu prezinte defectiuni si uzuri; - puntea fata precum si puntea (puntile) spate sa nu prezinte deformari sau alte defectiuni la elementele de fixare de cadrul autovehiculului; 

- elementele suspensiei sa nu prezinte defectiuni;

- rulmentii rotilor sa nu aiba jocuri care depasesc limitele stabilite in prescriptiile tehnice; 

- sistemul de alimentare al autovehiculelor sa nu aiba scurgeri de carburant sau fisuri, fiind interzise orice fel de improvizatii; 

- carburatorul (pompa de injectie) sa fie bine fixat si reglat pentru a se evita orice scurgere de combustibil; 

- rezervorul de carburant sa fie prevazut cu capac bine fixat si asigurat pentru a nu se deschide in timpul mersului, iar suporturile de sustinere si colierele de fixare ale rezervorului sa nu prezinte fisuri; 

- instalatia electrica a autovehiculului sa fie in perfecta stare; sunt interzise legaturile improvizate, cablurile neizolate, sigurantele necalibrate, lipsa capacelor de protectie etc. care pot provoca scurt-circuite; 

- bateria acumulatoare sa fie in buna stare, bine fixata, acoperita si amplasata in asa fel incat bacurile sa nu se sparga in timpul mersului; 

- releele regulatoarelor de tensiune si de curent sa fie bine reglate si izolate fata de exterior (capac etc.) pentru ase evita scurtcircuitele; 

- sistemele de franare sa fie reglate corect si sa fie in perfecta stare de functionare; 

- compresorul de aer sa fie in buna stare de functionare, astfel incat sa asigure presiunea si debitul corespunzator de aer, potrivit tipului anvelopei si autovehiculului; 

- anvelopele sa fie de acelasi tip si de aceleasi dimensiuni si sa nu prezinte deformatii , iar presiunea sa fie cea prescrisa de fabricant; nu se vor folosi anvelope a caror banda de rulare prezinta o uzura peste limita prevazuta de normele tehnice; 

- este interzisa folosirea anvelopelor resapate pe axa din fata; 

- jantele si cercurile elastice nu trebuie sa prezinte deformatii ca urmare a uzurii si a loviturilor; jantele vor fi bine fixate cu piulitele respective; 

- teava de evacuare a gazelor arse va fi in buna stare, fara fisuri sau garnituri defecte si va fi prevazuta cu amortizor de zgomot (toba de esapament); - parbrizul si celelalte geamuri sa fie in buna stare si curate; se interzice inlocuirea acestora cu geamuri de alta calitate sau cu alte materiale (cartoane, nayloane, table), iar stergatoarele vor fi in perfecta stare de functionare. 5. Pentru mentinerea starii tehnice corespunzatoare a parcului de autovehicule societatea detinatoare trebuie: 

- sa asigure si sa controleze efectuarea tuturor lucrarilor de intretinere si reparatii; 

- sa asigure baza tehnico-materiala necesara efectuarii in bune conditii a lucrarilor de intretinere zilnica a autovehiculelor pe care le detine; - sa asigure conditii corespunzatoare de lucru; 

- sa supravegeze operatiile de intretinere zilnica a autovehiculelor si a remorcilor; 

- sa asigure luarea masurilor de prevenire si de combatere a incendiilor la autovehicule si statiile de alimentare din incinta;

- sa verifice prin sondaj starea tehnica la plecarea si inapoierea din cursa cat si pe traseu a autovehiculelor, precum si a remorcilor si semiremorcilor. 6. Se interzice plecarea in cursa a autovehiculelor care prezinta stare tehnica si estetica necorespunzatoare . 

7. Inainte de plecarea in cursa conducatorii auto au obligatia sa verifice urmatoarele: - instalatia de alimentare cu carburani, insalaia electrica, instalatia de evacuare a gazelor arse (esapate), instalaia de incalzire, sistemul de directie, semnalizare, rulare si franare care trebuie sa fie in stare corespunzatoare si fara improvizatii; - sa nu aiba atasate rezervoare suplimentare de combustibil; 

- existenta si integritatea fizica si functionala a oglinzilor retrovizoare; - usile sa fie in buna stare de functionare 

- sa confirme, prin semnatura pe foaia de parcurs, ca autovehiculul corespunde din punct de vedere tehnic. 

8. Este interzisa circulatia autovehiculelor cu remorci, daca una din componentele sistemului este defecta sau deteriorata. 

9. Este interzisa manevra de mers inapoi a autovehiculelor cu remorca, daca nu se blocheaza in prealabil, peridocul. 

10. Conducerea societatii trebuie sa asigure inventarul autovehiculului, care are in componenta urmatoarele: 

- lampa electrica portabila; 

- dispozitivul de protectie impotriva saririi inelului desiguranta al jantei (pe timpul umflarii anvelopelor nedemontate); 

- dispozitivul suplimentar pentru fixarea cabinei dupa rabatarea ei; - doua capre pentru suspendarea autovehiculului; 

- patru pene penru asigrarea impotriva deplasarii necomandate a mijloacelor de transport in timpul remedierii defectiunilor tehnice, in diferite situatii ivite; - manometru pentru verificarea presiunii pneurilor; 

- trusa medicala de prim ajutor; 

- trusa de scule si unelte, in buna stare, corespunzatoare tipului de autovehicul; - cric corespunzator tonajului autovehiculului incarcat si suport de lemn pentru sabilitatea acestuia; 

- doua triunghiuri reflectorizante sau dispozitiv de semnalizare a avariilor; - stingator portabil; 

- in functie de natura transportului, autovehiculul va fi dotat si cu alte mijloace in scopul preintampinarii accidentelor (franghie, prelata etc.); 

- pe timpul iernii, autovehiculele vor fi dotate, in plus, cu: huse pentru acoperirea mastii radiatorului, lanturi antiderapante, lopeti, nisip, sare etc. 11. Conducatorul auto al mijlocului auto cu remorca sau semiremorca cu greutate maxima mai mare de 750kgf, va controla existenta si buna functionare a: - instalatiei de frinare a remorcii sau semiremorcii actionata din cabina autovehiculului tragator; 

- lanturile sau cablurile pentru legarea suplimentara a remorcii de aotovehiculul tragator;

- dispozitivul care permite franarea (imobilizarea) rotilor cand remorcile sau semiremorcile sunt decuplate de autovehiculul tragator. 

 Se interzice plecarea in cursa daca se constata ca dispozitivele enumerate nu sunt corespunzatoare. 

12. Conducatorilor auto le este interzis sa transporte in cabina mijlocului de transport un numar de persoane mai mare decat cel stabilit prin constructia autovehiculului. 

 Parcarea  

13. Este interzisa parcarea autovehiculelor pe drumurile de trecere din garaj si din incinta unitatilor, precum si sub liniile electrice aeriene. 

14. Locurile de parcare devenite alunecoase prin scurgeri sau imprastieri de substante grase, lichide etc. vor fi curatate si apoi presarate cu materiale aderente (nisip, cenusa, zgura etc.). 

15. In timpul iernii, drumurile de acces, trotuarele, pasajele din parcare vor fi curatate de zapada sau de gheata, presarandu-se rumegus, zgura, nisip, sare etc. 16. La parcarea autovehiculelor pe locuri destinate acestui scop, conducatorii auto vor lu urmatoarele masuri: 

- vor asigura distanta de manevrare in siguranta dintre autovehicule si intre acestea si constructii; 

- vor opri motorul; 

- vor frana autovehiculul; 

- vor scoate cheile din contact; 

- vor inchide si vor asigura prin incuiere usile cabinei; 

- vor scoate de sub tensiune instalatia electrica a mijlocului de transport, actionand intrerupatorul general (daca este cazul). 

17. Se interzice folosirea flacarii deschise sau a altor surse de foc pentru pornirea motorului. 

18. Se interzice parasirea autovehiculului cu motorul in functiune. 19. La locul de parcare sunt interzise: 

- efectuarea probelor de franare in mers. Acestea se vor efectua la standurile de incercare a eficientei sistemului de franare sau in zone special amenajate; - alimentarea cu combustibili sau lubrifianti; 

- aruncarea carpelor imbibate cu produse petroliere etc.; 

- parcarea autovehiculelor incarcate cu materiale explozive sau usor inflamabile, cu rezervoare de benzina fisurate sau sparte, cu busoane lipsa sau neetanse. 20. Iesirea autovehiculelor din parcare si din incinta societatii pe drumurile publice se va face cu fata.  

Transportul marfurilor – masuri generale de securitate 

21. La manevrarea, pozitionarea si fixarea autovehiculelor pentru incarcare descarcare, conducatorii auto vor respecta prevederile normelor de securitate a muncii specifice locurilor de munca respective.

22. Conducatorii auto vor supraveghea ca incarcatura sa fie repartizata uniform pe platforma autovehiculelor, precum si respectarea tonajului si gabaritului. 23. Conducatorul autovehiculului care efectueaza transportul va verifica la plecarea in cursa si in parcurs modul cum a fost legata incarcatura. Se interzice plecarea in cursa daca acesta constata ca incarcatura nu a fost legata corespunzator. 24. Asezarea marfurilor in autovehicule se va face astfel incat sa fie asigurata stabilitatea lor in timpul parcursului. In cazul incarcaturilor formate din lazi, butoaie, cutii sau colete, se interzice sa se lase locuri goale intre acestea. La nevoie, intre randuri se vor pune chituci sau sipci de lemn. 

 La transportul pieselor si materialelor cilindrice, cu volum si greutate mare, acestea se vor fixa de catre expeditor cu juguri care se fixeaza de platforma caroseriei. 25. Este interzis sa se transporte persoane pe partile laterale ale caroseriei, in picioare, in caroserie, pe scari, precum si in remorci, sau deasupra incarcaturii. 26. Este interzis sa se transporte in caroseria sau cabina autovehiculului, persoane care se afla in stare de ebrietate. 

27. Se interzice urcarea sau coborarea persoanelor in timpul mersului. 28. Accesul persoanelor care nu au nici o atributie la operatiile de incarcare-descarcare este strict interzis. 

29. Incarcarea cu materiale a autovehiculelor va fi astfel facuta incat conducatorul auto sa aiba vizibilitatea necesara in mers si posibilitatea supravegherii pe parcurs. 30. Conducatorul auto nu va efectua controlul tehnic sau repararea autovehiculului in timpul incarcarii sau descarcarii acestuia. 

31. Operatiile de incarcare si descarcare a pieselor grele si voluminoase in si din autovehicule se vor face cu ajutorul instalatiilor de ridicat. 

32. Incarcatura de transportat nu va depasi capacitatea max. a mijlocului de transport. In cazul materialelor lungi, acestea nu trebuie sa atinga solul in timpul mersului. 33. Incarcarea si descarcarea marfurilor ambalate sau cu forme geometrice regulate in si din autovehicule se vor face in trepte, incepand de la partea superioara a stivei la descrcare si invers la incarcare. 

34. Incarcarea si descarcarea butoaielor in si din autovehicule se vor face prin rostogolire pe plan inclinat sau prin folosirea obloanelor ridicatoare din dotarea autovehiculelor. 

35. Marfurile incarcate pe paleti trebuie sa fie bine fixate, in vederea prevenirii deplasarii sau rasturnarii. 

36. La incarcarea si descarcarea materialelor pulverulente in vrac, in si din autovehicule se va evita stationarea lucratorilor in zona de propagare a prafului sau executarea de alte lucrari in apropierea locului respectiv. 

37. Transportul materialelor periculoase (toxice, corozive, inflamabile, explozive) se va efectua numai cu mijloace de transport autorizate si conducatorii acestora vor fi de asemenea autorizati special.  

Autocamioane – cu platforma basculabila si cu remorci basculabile 

Art.55. Autocamioanele cu platforma basculabila destinate transportului de materiale ca: balast, nisip, pamant, cereale si deseuri vor fi verificate inainte de plecarea in cursa asupra starii tehnice, conform art.22, controlandu-se de asemenea si: 

- existenta sigiliului la supapa de siguranta a instalatiei hidraulice; - daca robinetul de comanda a bascularii este in pozitie “coborare”; - existenta celor doua cabluri de siguranta. 

Art.56. La remorcile basculabile se va verifica starea cuplajelor (hidraulic de franare si de semnalizare) precum si sistemul de imperechere a remorcii cu autovehiculul tragator: carlig de tractiune, protap si lanturi de siguranta. 

Art.57. Dupa cuplarea remorcii de autovehiculul tragator se va asigura cu splint carligul de tractiune al autovehiculului tragator. 

Art.58. Este interzis sa se efectueze viraje stranse pentru a se evita suprasolicitarea protapului. 

Art.59. La incarcarea autocamioanelor cu platforma basculabila si a remorcilor basculabile, conducatorul auto va cobori din cabina si va iesi din raza de actiune a utilajului de incarcare mecanizata, dupa asigurarea autocamionului impotriva pornirii necomandate. 

Art.60. La descarcarea prin basculare a autocamioanelor cu platforme basculabila si a remorcilor basculabile, conducatorul auto se va asigura ca pe platforma si in raza de actiune a acestora sa nu existe nici o persoana. 

Art.61. Dupa descarcarea si coborarea platformei basculabile si a remorcii basculabile si inainte de a porni de pe loc, acestea vor fi blocate din nou prin manevrarea celor doua manete in pozitia “coborare”. 

Art.62. Nu se admite pornirea de pe loc a autocamionului cu platforma basculabila si a remorcii basculabile inainte de a aseza corect caroseria si de a bloca cu bolturi.  

Autotractor cu semiremorca 

Art.63. Cuplarea si decuplarea semiremorcii de autotractor trebuie sa se efectueze numai pe teren orizontal si cu semiremorca franata manual si numai pe suprafetele care sa reziste presiunii exercitate de dispozitivul de sprijinire a remorcii pe sol. Art.64. La cuplarea autotractorului cu semiremorca, conducatorul auto trebuie sa efectueze urmatoarele operatii: 

- va verifica daca inaltimea partii din fata a semiremorcii permite intrarea autotrenului sub semiremorca si daca se poate asigura cuplarea; 

- se va asigura ca intre autotractor si semiremorca nu este nici o persoana; - va fixa picioarele telescopice de sprijin ale semiremorcii in pozitia care asigura ridicarea placii pivotului la inaltimea placii de reazem a scarii autotractorului; - va manevra autotractorul inapoi, lent, fara socuri, pana la autodeclansarea inchizatoarelor; 

- va inchide capacelul de siguranta al sistemului de cuplare; 

- va defrana semiremorca;

- va verifica functionarea instalatiei electrice, respectiv a lampilor de semnalizare si iluminare a numarului de inmatriculare precum si zavorarea obloanelor cu lanturile de siguranta; 

- va verifica sistemele de franare a semiremorcii; 

- va verifica dispozitivele de sprijin ale semiremorcii pe sol. 

Circulatia autovehiculelor 

Art.65. Circulatia autovehiculelor in incinta societatii se va face numai pe cai de circulatie si acces special amenajate in acest scop, iar viteza de circulatie nu va fi mai mare de 5 km/h. 

Art.66. Circulatia autovehiculelor pe drumurile publice se face cu respectarea urmatoarelor: 

- inainte de plecarea in cursa, conducatorul auto are obligatia sa verifice starea tehnica a autovehiculului; 

- pornirea motorului se face fie cu ajutorul electromotorului de pornire, fie cu manivela, fie cu mijloacele auxiliare de pornire (instalatia electrica pentru pornirea motoarelor pe timp friguros, roboti de pornire); 

- nu se va folosi foc deschis la pornirea motoarelor diesel; 

- se interzice manevrarea autovehiculului in spatii lipsite de vizibilitate; in aceste cazuri, precum si in spatii inguste sau aglomerate, manevrarea va fi dirijata de o persoana de la sol; 

- in timpul manevrarii autovehuculului se interzice urcarea sau coborarea conducatorului auto sau a altor persoane in sau din autovehicule; 

- in timpul efectuarii cursei conducatorul auto are obligatia: sa respecte viteza de circulatie stabilita prin “Regulamentul privind circulatia pe drumurile publice”, sa respecte itinerariul si mersul programat al cursei stabilit, sa opreasca autovehiculul in parcurs dupa minim 250 km si sa verifice starea pneurilor, directia, buloanele de fixare a jantelor si sa verifice in mers eficacitatea sistemului de franare, luand toate masurile necesare pentru a nu provoca evenimente rutiere; 

- in cazul cand la una din rotile duble ale autovehiculului se produce o pana de cauciuc, aceasta va fi remediata sau se va inlocui cu roata de rezerva; este interzisa continuarea drumului cu anvelopa dezumflata sau explodata; - este interzisa circulatia autovehiculelor cu pietre prinse intre rotile duble. 

Art.67. Circulatia pe timp nefavorabil se va efectua astfel: 

- pe timp de ceata, autovehiculele vor circula cu viteza redusa pana la limita evitarii oricarui pericol, iar atat in mers cat si in stationare, autovehiculele de orice fel vor fi iluminate si in timpul zilei, iar conducatorii acestora sunt obligati sa dea semnale sonore si sa raspunda prin aceleasi semnale la avertizarile altor autovehicule ce se apropie;

- regulile de circulatie stabilite pentru timp de ceata sunt obligatorii si in caz de ploaie torentiala, de ninsoare abundenta, de viscol sau alte conditii atmosferice care determina reducerea vizibilitatii; 

- cand se circula pe un drum acoperit cu zapada, conducatorii autovehiculelor sunt obligati ca, la intalnirea cu autovehicule ce vin din sens opus, sa reduca viteza pana la limita evitarii oricarui pericol; 

- in apropierea autovehiculelor destinate deszapezirii drumurilor, conducatorii auto care vin din directia opusa sunt obligati sa opreasca pe partea dreapta, pentru a se face loc acestora. 

Art.68. Circulatia autoturismelor 

In timpul circulatiei pe drumurile publice, conducatorii auto de pe autoturisme au aceleasi obligatii ca si conducatorii auto de pe celelalte mijloace de transportat, si in deosebi: 

- sa verifice, inainte de a pleca in cursa, daca usile sunt bine inchise si asigurate; - sa foloseasca centura de siguranta si sa atentioneze si persoana care calatoreste in fata, pe locul din dreapta, sa utilizeze centura de siguranta; 

- sa asigure coborarea persoanelor din autoturism fara pericol de accidentare (de regula, pe usa din dreapta); 

- sa se asigure la coborarea pe partea stanga, atat la deschiderea usilor cat si la coborarea din autoturism, dupa care sa circule pe carosabil spre partea din spate a acestuia; 

  • sa se asigure la urcarea in autoturism, venind numai din fata acestuia si pe partea stanga.

 

Instructiuni proprii de Securitatea si Sanatatea in Munca pentru activitatea de transporturi rutiere - model actualizat la data de 11 Iulie 2024