Incepand din data de 4 August, eSSM isi va schimba denumirea in ssmatic.ro toate serviciile vor fi disponibile in continuare fara intrerupere.
instructiuni proprii ssm pentru prelucrarea automata a datelor
Instructiuni proprii SSM pentru prelucrarea automata a datelor
Prezentele instrucţiuni se aplica in departamentele unde se efectuează activităţi de birou
ce presupun lucrul cu echipamente electronice pentru prelucrarea automata a datelor , inclusiv a activităţilor desfăşurate la videoterminale.
Dotarea cu echipament individual de protecţie se va realiza in funcţie de riscurile specifice,
potrivit prevederilor Normativului intern de acordare si utilizare a echipamentului individual de protecţie .
Lucratorii care urmează sa desfăşoare activităţi la echipamente de calcul, vor fi încadraţi si
repartizaţi la posturile de lucru numai dupa efectuarea examenelor medicale obligatorii prevăzute de reglementările in vigoare, inclusiv a examenului medical oftalmologie.
Examenul medical se va realiza periodic si ori de cate ori este necesar daca lucratorii acuza
simptome determinate de exercitarea profesiei.
In cazul in care, la controlul medical oftalmologie se constata ca nu pot fi utilizaţi ochelari de
corecţie obişnuiţi, lucratorii vor fi dotaţi cu mijloace de corecţie speciale, adecvate sarcinii de munca. Lucratorii vor fi instruiţi in legătura cu utilizarea echipamentului de calcul inainte de inceperea
activităţii si ori de cate ori se modifica organizarea sau dotarea locurilor de munca. Lucratorii vor fi instruiţi special asupra necesitaţii amenajării ergonomice a locului de munca si
asupra poziţiilor corecte pe care trebuie sa le adopte in timpul lucrului.
Posturile de munca trebuie concepute si amenajate astfel incat sa permită mai multor persoane sa
realizeze o gama diversa de sarcini, intr-un mod confortabil si eficace, la nivelul de performante cerut.
Videoterminalele vor fi amplasate astfel incat direcţia privirii sa fie paralela cu sursele de lumina
(naturala si artificiala).
Punerea sub tensiune a tablourilor de distribuţie va fi efectuata numai de către personalul
autorizat in acest scop.
Personalul care utilizează echipamentele de calcul nu are voie sa intervină la tablouri electrice,
prize, stechere, cordoane de alimentare, grupuri stabilizatoare, instalaţii de climatizare sau orice instalaţii auxiliare specifice.
Utilizatorii echipamentelor de calcul prevăzute cu videoterminale trebuie sa cunoască necesitatea
si posibilităţile de reglare a echipamentului si mobilierului de lucru.
Este interzisă efectuarea oricărei intervenţii in timpul funcţionarii echipamentului de calcul.
Remedierea defecţiunilor se va realiza numai de către personalul de întreţinere autorizat. Este interzis fumatul in toate spatiile societăţii.
Echipamentele tehnice din incaperile de lucru vor fi fixate si vor fi dotate cu dispozitive de
protecţie in stare buna. De asemenea, ele vor avea afişate instrucţiunile tehnice de exploatare si de Securitatea si Sănătatea in Munca.
In sălile cu echipamente de telecomunicaţii, locurile de trecere si spatiile din jurul
echipamentelor vor fi complet libere; este interzisa ocuparea lor cu materiale sau cu aparataj inutil, iar locurile de munca vor fi menţinute in perfecta stare de curăţenie.
Instalatiile de ventilare si climatizare vor fi menţinute in buna stare, urmarindu-se funcţionarea
lor la parametrii proiectaţi. La toate locurile de munca permanente din spatii inchise, unde exista riscuri de incendii, explozii, intoxicaţii si surse de zgomot sau vibraţii, se vor efectua măsurători in vederea depistării concentraţiilor / nivelurilor maxime admisibile si a anihilării surselor acestora. Iluminatul natural si artificial se va realiza astfel incat sa asigure o buna vizibilitate la locurile de
munca.
Corpurile de iluminat trebuie curăţate periodic.
Fiecare incapere in care exista echipamente de telecomunicaţii va fi dotata cu extinctoare cu
bioxid de carbon. In cazul producerii incendiilor la tablourile electrice sau la instalaţiile de forţa nu se admite folosirea extinctoarelor cu spuma, ci numai a celor cu bioxid de carbon. In caz de incendiu se va întrerupe imediat alimentarea cu energie electrica a sectoarelor
incendiate si a celor ameninţate de incendiu
Exploatarea echipamentelor de calcul.
Se interzice lucratorilor sa utilizeze echipamentele de calcul pe care nu le cunosc si pentru care
nu au instruirea necesara.
Punerea in funcţiune a unui echipament dupa revizii sau reparaţii se va face numai dupa ce
personalul autorizat sa efectueze revizia sau reparaţia confirma in scris ca echipamentul respectiv este in buna stare de funcţionare.
Este interzisa indepartarea dispozitivelor de protecţie ale echipamentelor de calcul. Este interzisa efectuarea oricărei intervenţii in timpul funcţionarii echipamentului de calcul. Daca in timpul funcţionarii echipamentului de calcul se aud zgomote deosebite, acesta va fi oprit
si se va anunţa personalul de intretinere pentru control si remediere.
Este interzisa conectarea echipamentelor la prize defecte sau fara împamantare. Inlocuirea siguranţelor la instalaţiile electrice se va face numai de către personalul autorizat in
acest scop.
Este interzis consumul alimentelor pe masa suport a calculatorului sau deasupra tastaturii.
Utilizarea calculatorului
In cazul in care alternarea activităţilor nu este posibila, iar sarcina de munca impune utilizarea
ecranelor in cea mai mare parte a timpului, se vor acorda pauze suplimentare fata de cele obişnuite. Durata si periodicitatea pauzelor suplimentare se vor reglementa prin instrucţiuni proprii, in
urma consultării unor instituţii specializate sau specialişti in protecţia muncii (complexitate, ritm, durata, repetivitate) si vor fi incluse in timpul de lucru.
Videoterminalele vor fi amplasate astfel incat direcţia de privire sa fie paralela cu sursele de
lumina (naturala si artificiala).
Ecranul, suportul de documente si tastatura trebuie amplasate la distante aproximativ egale fata
de ochii utilizatorului, respectiv 60-150 mm.
Inălţimea tastaturii trebuie sa asigure in timpul utilizării un unghi de minim 90° intre brat si
antebraţ.
Videoterminalele trebuie amplasate la distanta fata de ferestre.
In cazul in care videoterminalele sunt amplasate in incaperi in care se desfăşoară si alte activităţi,
in apropierea ferestrelor vor fi amplasate posturile de lucru ce nu necesita activitate la ecran. Pentru asigurarea cerinţelor de securitate la locul de munca trebuie:
-
sa se reducă la minimum vibraţiile inerente sau transmise;
-
sa se elimine posibilitatea basculării planului de lucru;
-
sa se regleze inaltimea mesei fara risc de coborâre brusca si deci de rănire;
-
sa nu se utilizeze obiecte improvizate pentru fixarea echipamentului de calcul.
La punerea sub tensiune a calculatoarelor electronice se vor respecta, in ordine, următoarele
prevederi:
∙ verificarea temperaturii si umidităţii din sala;
∙ punerea sub tensiune a unităţii centrale, prin acţionarea butonului corespunzător de pe panoul unităţii centrale;
∙ punerea sub tensiune a echipamentelor periferice prin acţionarea butoanelor corespunzătoare de pe panourile de comanda, in succesiunea indicata in documentaţia tehnica a calculatorului. Scoaterea de sub tensiune a calculatoarelor electronice se va realiza in succesiunea inversa celei
prevăzute la punerea sub tensiune.
Este interzisa indepartarea dispozitivelor de protecţie ale echipamentelor de calcul. Este interzisa efectuarea oricărei intervenţii in timpul funcţionarii echipamentului de calcul. Remedierile defecţiunilor se vor realiza numai de către personalul de intretinere autorizat. La utilizarea imprimantelor se va evita atingerea pârtilor fierbinţi.
In timpul lucrului la videoterminale se va evita purtarea ochelarilor coloraţi.
Utilizatorii echipamentelor de calcul prevăzute cu ecran de vizualizare trebuie sa cunoască necesitatea si posibilităţile de reglare a echipamentului si mobilierului de lucru.
Lucrul cu copiatorul
Inainte de folosire trebuie citite şi înţelese toate instrucţiunile de siguranţă şi operare a aparatelor.
Instrucţiunile de siguranţă şi operare trebuie păstrate pentru a putea fi consultate ori de câte ori este nevoie.
Toate etichetele de „ATENŢIE" de pe aparat şi din instrucţiunile de folosire trebuie respectate cu
stricteţe.
Toate instrucţiunile de folosire şi operare trebuie respectate;
Toate persoanele care utilizează un anumit aparat trebuie instruite cu privire la funcţionarea
acestuia, la dispozitivele de siguranţă şi protecţie ale aparatului şi a instrucţiunilor pentru operarea în siguranţă;
Operatorii trebuie să cunoască şi să înţeleagă instrucţiunile de securitate şi modul de funcţionare
al aparatului înainte de a efectua orice operaţie.
Aparatul trebuie alimentat numai de la sursa de putere indicată pe aparat.
Aparatul trebuie conectat la o sursă individuală în linie cu o siguranţă corectă, cu valorile
specificate pentru aparat.
Cablurile de alimentare trebuie să fie amplasate astfel încât să nu se calce pe ele sau să nu fie avariate de obiecte puse pe ele;
Trebuie acordata atenţie în mod special la prelungitoare, la cablurile din zona prizei şi la punctul
pe unde ies din aparat.
Pentru o bună protecţie a aparatelor în timpul unei furtuni cu fulgere, sau când nu sunt folosite
sau întreţinute pentru mult timp, ele trebuie scoase din priza. Astfel se pot preveni daune cauzate aparatelor de fulgere sau de creşterea tensiunii pe linia electrică;
Sursele electrice la care sunt conectate aparatele trebuie să fie prevăzute cu împământare. Prizele şi prelungitoarele nu trebuie supraîncărcate pentru că pot rezulta incendii şi şocuri
electrice;
Service-ul şi reparaţiile se fac de către personal calificat pentru ca deschiderea şi îndepărtarea
unor părţi din aparat pot expune la voltaj periculos sau la alte riscuri;
Este interzisă intervenţia sau modificarea aparatului fără acordul producătorului; In următoarele condiţii aparatul trebuie scos din priza si anunţat personalul calificat:
∙ când cablul de alimentare este stricat;
∙ dacă s-a scurs lichid din aparat sau au căzut obiecte în acesta;
∙ dacă aparatul, respectându-se instrucţiunile de operare, nu funcţionează normal; ∙ dacă aparatul a fost scăpat sau deteriorat în orice fel;
∙ când aparatul are o schimbare sensibila a performanţelor (acest lucru indică necesitatea reparării). Pentru reglarea aparatului se folosesc numai acele butoane care au marcate pe ele instrucţiunile
de utilizare, pentru că modificarea altor parametrii poate avea ca efect avarierea aparatului; Piesele de schimb trebuie sa fie originale sau sa aiba aceleaşi caracteristici cu piesele originale;
Substituţii neautorizate pot avea ca efect incendii, şoc electric, risc de incendiu sau alte riscuri; Când se încheie o reparaţie sau operaţie de service, trebuie sa se solicite tehnicianului o
verificare de siguranţă pentru a vedea dacă aparatul este în stare optimă de funcţionare; La utilizarea echipamentelor electrice, întotdeauna trebuie respectate măsurile de siguranţă
pentru reducerea riscului apariţiei incendiilor, a şocurilor electrice şi a rănirii persoanelor; Sursa electrică la care se conectează aparatul trebuie să fie prevăzută cu împământare;
Folosirea unei surse neîmpământate expune utilizatorul la riscul de şoc electric şi poate afecta
buna funcţionare a aparatului;
Este recomandabil să utilizaţi doar cablul electric cu care este prevăzut aparatul iar dacă este
nevoie de prelungitoare, acestea trebuie să fie cât mai scurte;
Intotdeauna deconectaţi de la priză aparatul înainte de a efectua orice operaţie de curăţare,
întreţinere sau reparaţie;
Cerinţele de mediu pentru o operare corectă a copiatorului sunt următoarele:
∙ temperatura: 10° - 30°C, cu o fluctuaţie de maxim 10° pe oră;
∙ umiditatea: 15% - 85%, cu o fluctuaţie de maxim 20% pe oră.
Utlizarea corectă a copiatorului
Pentru a asigura performanţe optime pentru copiator, urmaţi instrucţiunile de mai jos:
∙ nu plasaţi obiecte grele pe copiator şi nu supuneţi copiatorul şocurilor;
∙ nu deschideţi sertare sau alte părţi ale copiatorului şi nu acţionaţi butonul de oprire în timp ce acesta face copii;
∙ nu aduceţi obiecte magnetízate şi nu utilizaţi spray-uri inflamabile lângă copiator; ∙ nu aşezaţi veselă sau vaze care conţin apă sau alte lichide pe copiator;
∙ nu introduceţi agrafe, clipsuri sau alte obiecte mici de metal în copiator;
∙ întotdeauna introduceţi ştecherul până la capăt în priză;
∙ asiguraţi-vă că priza este vizibilă, fără să fie ascunsă de copiator sau vreun obiect de mobilier; ∙ asiguraţi o bună ventilaţie atunci când faceţi un număr mare de copii;
∙ nu ţineţi copiatorul în funcţiune când devine neobişnuit de fierbinte sau produce zgomote anormale; ∙ cantitate neglijabilă de ozon este degajată în timpul unor operaţii de copiere mai lungi, de aceea este recomandată o cameră bine ventilată;
Respectaţi următoarele reguli când folosiţi accesoriile copiatorului (toner, hârtie, etc.):
∙ păstraţi hârtia, tonerul şi alte accesorii într-un loc ferit de lumina directă a soarelui şi departe de aparatele de încălzit. Păstraţi-le într-un mediu uscat şi curat;
∙ păstraţi hârtia care a fost scoasă din ambalaj, dar nu a fost introdusă în sertarul copiatorului, într-un loc întunecos şi rece;
∙ utilizaţi un toner corect pentru uzul exclusiv al copiatorului. Modelul de copiator la care este aplicabil este indicat pe cutia tonerului;
∙ păstraţi accesoriile copiatorului departe de copii;
∙ dacă v-aţi murdărit mâinile cu toner, spălaţi-le imediat cu apa si sapun