Incepand din data de 4 August, eSSM isi va schimba denumirea in ssmatic.ro toate serviciile vor fi disponibile in continuare fara intrerupere.





Evaluare riscuri ssm coafor

POST DE MUNCĂ NR 3 : COAFOR-FRIZER 

3.1 PROCESUL DE MUNCĂ 

Procesul de muncǎ are drept scop executarea de tunsori, ondulaţii, vopsiri, spălări şi alte  tratamente ale părului. 

3.2 ELEMENTE COMPONENTE ALE SISTEMULUI DE MUNCA EVALUAT 

3.2.1 Mijloace de producţie 

∙ scaun coafor; 

∙ masa coafor; 

∙ dulapuri 

∙ foarfeca tuns ; 

∙ foarfecă filat; 

∙ brici; 

∙ pieptăn tapat; 

∙ pieptăn furculiţă; 

∙ pieptăn tuns; 

∙ perie ondulat; 

∙ perie simplă rotativă; 

∙ placa ceramică întins părul; 

∙ uscator păr; 

∙ casca coafor; 

∙ spălător; 

∙ climazon; 

∙ pensula şi bol pentru vopsit; 

∙ pulverizator; 

∙ materiale şi substanţe specifice pentru coafură; 

∙ sterilizator; 

3.2.2 Mediul de muncă 

∙ activitatea se desfăşoară în spaţiu închis, în cadrul salonului de infrumusetare; ∙ temperatura şi umiditatea aerului se încadrează în valori normale. Încălzirea spaţiilor  de lucru se realizază cu ajutorul centalei termice proprii. Pentru perioada de vară,  spaţiile au fost prevăzute cu instalaţii de aer condiţionat. 

∙ iluminatul spaţiilor de lucru este mixt - iluminat natural, completat de iluminatul artificial.  ∙ sunt prezenţi vapori de amoniac, rezultati în urma utilizării vopselelor şi soluţiilor pentru  ondularea permanentă a părului.  

3.2.3 Sarcina de munca cuprinde următoarele activitati: 

∙ întâmpină în mod politicos clientul; 

∙ solicită relaţii despre procedurile pe care clientul le doreşte; 

∙ tunde, ondulează, vopseşte, spală, aranjează părul, în funcţie de solicitările clientului; 

∙ aplica tratamente pentru intretinerea parului;

∙ curăţă ustensilele folosite; 

∙ sterilizează ustensilele folosite; 

∙ răspunde de calitatea lucrărilor pe care le execută în mod direct; 

∙ Intocmeste si arhiveaza corespunzator documentele/inregistrarile care reprezinta  

∙ Pastreaza si intretine cu grija bunurile organizatiei aflate in dotarea proprie sau in  dotarea colectiva.  

∙ Analizeaza permanent activitatea proprie si mentine dovezi ale activitatii in vederea  intocmirii in timp util a raportarilor solicitate ierarhic. 

∙ Face propuneri pentru imbunatatirea continua a activitatilor/proceselor organizatiei. 

∙ Actioneaza pentru eliminarea cauzelor neconformitatilor in scopul prevenirii  aparitiei/reaparitiei acestora (actiuni preventive/ actiuni corective). 

∙ Prin actiunile pe care le desfasoara incearca sa asigure o buna imagine a societatii. 

∙ Ia masuri pentru respectarea ordinii, a disciplinei si a curateniei la locul de munca. 

∙ Cunoaste si aplica prevederile regulamentului de ordine interna si ale contractului  colectiv de munca. 

∙ Răspunde de confidentialitatea şi securitatea documentelor pe care le păstrează şi  manipulează ; 

∙ Cunoaste si aplica prevederile politicii si obiectivelor in domeniul calitatii. 

∙ Cunoaste si aplica prevederile documentelor sistemului integrat de management al  calitatii, de mediu, al sanatatii si securitatii in munca, aplicabile la locul de munca. ∙ Executa lucrari/activitati de calitate, in conformitate cu prevederile legislatiei,  normativelor, proiectelor tehnice, procedurilor, instructiunilor sau a altor specificatii  aprobate referitoare la activitatea specifica postului de lucru . 

∙ Cunoaste si aplica (daca este aplicabil) prevederile planurilor si programelor calitatii. 

∙ Pune la dispozitia inspectorilor (interni si externi) si auditorilor documentele solicitate in  cadrul controalelor/auditurilor. 

∙ Cunoaste si aplica prevederile politicii si obiectivelor in domeniul mediului, a  programelor de management de mediu. 

∙ Cunoaste si aplica la locul de munca prevederile interne privind recuperarea selectiva  a deseurilor rezultate in urma activitatilor proprii. 

∙ Actioneaza pentru economisirea resurselor (energetice si materiale) si evitarea risipei  in cadrul organizatiei. 

∙ Actioneaza pentru reducerea impactului negativ asupra mediului inconjurator al  activitatilor proprii si al produselor utilizate in activitatile proprii. 

∙ Actioneaza pentru protectia mediului inconjurator prin luarea in calcul a urmatorilor  factori (intalniti permanent sau accidental la locul de munca) : protectia aerului,  protectia solului si a subsolului, protectia calitatii apelor, poluarea sonora, protectia  peisajului, protectia ecosistemelor, protectia fondului forestier, protectia impotriva  radiatiilor, gestionarea substantelor toxice, inflamabile sau periculoase si a deseurilor. 

∙ Cunoaste si aplica prevederile legislatiei si a instructiunilor proprii in domeniul  protectiei muncii (sanatatii si securitatii in munca) si situatiilor de urgenta. ∙ Respecta prevederile planurilor privind situatiile de urgenta (evacuare, alarmare,  comunicare, interventie-actiune) si participa la simulari privind aceste situatii de  urgenta. 

∙ Cunoaste si aplica prevederile politicii si obiectivelor in domeniul sanatatii si securitatii  in munca, a programelor de prevenire si protectie. 

∙ Participa la instruirile periodice pe linie de protectia muncii si situatii de urgenta.

∙ Utilizeaza corect maşinile, aparatura, uneltele, substanţele periculoase, echipamentele  de transport şi alte mijloace de producţie. 

∙ Utilizeaza corect si nu scoate din functiune/modifica/ inlatura dispozitivele de securitate  proprii, în special ale maşinilor, aparaturii, uneltelor, instalaţiilor tehnice şi clădirilor. 

∙ Comunica imediat lucrătorilor desemnaţi orice situaţie de muncă despre care are  motive întemeiate să o considere un pericol pentru securitatea şi sănătatea lucrătorilor,  precum şi orice deficienţă a sistemelor de protecţie. 

∙ Aduce la cunoştinţă conducătorului locului de muncă şi/sau angajatorului accidentele  suferite de propria persoană. 

∙ Coopereaza cu angajatorul şi/sau cu lucrătorii desemnaţi, atât timp cât este necesar,  pentru a face posibilă realizarea oricăror măsuri sau cerinţe dispuse de către  inspectorii de muncă şi inspectorii sanitari, pentru protecţia sănătăţii şi securităţii  lucrătorilor. 

∙ Coopereaza, atât timp cât este necesar, cu angajatorul şi/sau cu lucrătorii desemnaţi,  pentru a permite angajatorului să se asigure că mediul de muncă şi condiţiile de lucru  sunt sigure şi fără riscuri pentru securitate şi sănătate, în domeniul său de activitate. 

∙ Ofera relaţiile solicitate de către inspectorii de muncă şi inspectorii sanitari. 

1.3. ECHIPAMENT INDIVIDUAL DE PROTECTIE: 

∙ Halat 

∙ Manusi unica folosinta 

∙ Masca de protectie

 

UNITATEA: CIUNTU ANA GABRIELA I.I. DEPARTAMENT : EXECUTIE

FISA DE EVALUARE A POSTULUI DE MUNCA

NUMAR PERSOANE EXPUSE: 1 DURATA EXPUNERII: 8h/1schimb

POSTUL DE MUNCA: COAFOR FRIZER

ECHIPA DE EVALUARE: ________________________

COMPONENT A SISTEMULUI  DE MUNCA

FACTORII DE 

RISC 

IDENTIFICATI

FORMA CONCRETA DE MANIFESTARE A  FACTORILOR DE RISC 

( descriere, parametrii)

  

A

A

  

T

L

I

A

N

I

B

I

M

C

I

Z

I

E

X

V

S

A

E

N

M

R

O

P

C

  

E

E

T

D

A

 

T

A

I

S

V

A

A

L

R

C

G

E

T

A

T

I

D

 

L

I

A

B

S

A

A

L

B

C

O

R

P

D

 

C

L

S

I

E

R

V

I

N

6

MIJLOACE DE  PRODUCŢIE

FACTORI DE  

RISC FIZIC

1. Cădere liberă de unelte, materiale în cazul  poziţionării necorespunzătoare a acestora pe  masa de lucru

ITM 3-45  

ZILE

2

2. Plaga tăiată, înţepată la contactul cu  suprafeţele înţepătoare, tăioase ale ustensilelor  de birou in timpul exercitării sarcinii de muncă.

ITM 3-45  

ZILE

2

3. Pardoseli alunecoase datorita diverselor soluţii  ajunse accidental sau a celor de spălare, gheata  in exteriorul punctului de lucru, in timpul iernii.

ITM 3-45  

zile 

2

FACTORI DE  

RISC TERMIC

4. Contact direct al epidermei cu suprafeţe fierbinţi,  la utilizarea aparatelor de indreptat şi uscat părul

ITM 3-45  

ZILE

2

FACTORI DE  

RISC ELECTRIC

5. Electrocutare prin atingere directă - conductori  cu izolaţia degradată 

DECES 

3

6. Electrocutare prin atingere indirectă - deteriorarea instalaţiilor de împământare sau  legare la nulul de protecţie 

DECES 

4



 

FACTORI DE  

RISC CHIMIC

7. Inhalarea vaporilor de amoniac şi alte  substanţe volatile din compoziţia vopselelor şi  soluţiilor pentru ondularea permanentă a părului

inv.gr.II

5

3

4

8. Stropire, împroşcare cu vopsele şi soluţii  pentru ondularea permanentă a părului

inv.gr.III

4

3

4

FACTORI DE  

RISC BIOLOGIC

9. Afecţiuni ale epidermei datorate contactului  indelungat cu fie foarte scurte de păr

ITM 3-45  

ZILE

2

4

2

10. Afecţiuni ale epidermei datorate diferiţilor  paraziţi localizaţi pe firul de păr sau pe scalp

ITM 3-45  

ZILE

2

3

2

MEDIUL DE  

MUNCĂ

 

11. Temperatura aerului ridicată vara şi coborâtă  iarna în timpul indeplinirii sarcinii de munca.

ITM 3-45 

zile

2

2

2

12. Curenţi de aer favorizaţi de deschiderea  uşilor şi geamurilor.

ITM 3-45  

zile

2

5

3

13. Contact cu diversi agenti patogeni (virusi,  bacterii) la la contact cu clientii infectati.

ITM 3-45  

zile

2

3

2

14. Risc de atac armat sau cu obiecte  contondente în scop de furt

DECES

7

1

3

SARCINA DE MUNCĂ

SUPRASOLICITA RE FIZICA 

15. Poziţie de lucru preponderent ortostatică 

ITM 45- 

180 ZILE

3

4

3

SUPRASOLICITA RE PSIHICA

16. Stres datorat lucrului în relaţie directă cu  clienţii

ITM 3-45 

zile

2

5

3

EXECUTANT

ACTIUNI  

GRESITE

17. Exploatarea necorespunzătoare a instalaţiilor  şi aparatelor ;

DECES

7

1

3

18. Accidentari la efectuarea unor operaţii  neprevăzute in sarcina de munca.

ITM 3-45  

zile

2

3

2

19. Executarea interventiilor la echipamentele de  lucru aflate sub tensiune. 

DECES

7

1

3

20.Cădere la acelaşi nivel prin alunecare,  dezechilibrare, împiedicare.

ITM 3-45  

zile

2

2

2

21. Accidente de circulatie datorita nerespectarii 

DECES

7

2

4



   

regulilor de circulatie, a prevederilor COD  RUTIER, la deplasarea la / de la locul de munca.

       



NIVELUL DE RISC GLOBAL AL POSTULUI DE MUNCA ESTE : 

 21 

 Σ ri Ri  

 i =1 10( 2 x2 ) + 7(3x 3 )+4(4x4) 167 

 Nr3 = ------------- = ………………………………… = ------ = 2,9298 N r3 = 2,9298  21 10x2 + 7x3 +4x4 57 

 Σ ri 

 i = 1 

 in care: 

 Nr - nivelul de risc global al postului de munca  

 ri – rangul factorului de risc „ i ” 

 Ri - nivelul de risc pentru factorul de risc „i ” 

 n – numărul factorilor de risc identificaţi la postul de munca

 

FIŞA DE MĂSURI PROPUSE

Nr. 

crt. 

FACTOR DE RISC

NIVEL  DE  

RISC

MĂSURI PROPUSE 

NOMINALIZAREA MĂSURII

RASPUNDERI 

TERMENE

1.

Cădere liberă de unelte, materiale în  cazul poziţionării necorespunzătoare a  acestora pe masa de lucru

1.1. Instruirea periodica a lucratorilor cu  evidentierea tuturor riscurilor; 

1.2. Toate lucrarile se vor efectua cu multa  atentie. 

1.3.Zilnic, la inceperea programului, lucratorii vor  verifica fixarea si asezarea corespunzatoare a  echipamentelor de munca pe locul de dispunere. 1.4.Eviterea aglomerarii de obiecte si materiale  pe birouri, aparatura etc.

Angajat, 

Administrator

Permanent

2.

Plaga tăiată, înţepată la contactul cu  suprafeţele înţepătoare, tăioase ale  ustensilelor de birou in timpul exercitării  sarcinii de muncă.

2.1.Respectarea riguroasă a procedurilor de lucru  şi a instructiunilor proprii de securitate si sanatate  in munca specifice activitatii desfasurate; 2.2. Dotarea şi utilizarea EIP corespunzator  riscurilor existente la locul de muncă (mănuşi de  protecţie) şi verificarea utilizării acestora; 2.3. Efectuarea periodică a instructajului la locul  de muncă, evidenţiind riscurile existente la locul  de muncă şi măsurile necesare. Consemnarea în  fişele de instructaj.

Angajat, 

Administrator

Permanent



3.

Pardoseli alunecoase datorita  

diverselor soluţii ajunse accidental sau  a celor de spălare, gheata in exteriorul  punctului de lucru, in timpul iernii.

3.1. Nivelarea pardoselii si presararea de nisip  (iarna) 

3.2 Curatarea pardoselii de apa, ulei, solutii de  spalat

Angajat, 

Administrator

Permanent

4.

Contact direct al epidermei cu suprafeţe  fierbinţi, la utilizarea aparatelor de  indreptat şi uscat părul

4.1.Instruirea lucratorilor cu privire la respectarea  procedurilor de lucru si a instrucţiunilor de  securitate si sanatate in munca specifice activitatii  desfasurate; 

4.2. Efectuarea controlului medical la angajare şi  periodic în conformitate cu condiţiile de lucru. 4.3. Utilizarea şi dotarea cu echipament de  protectie corespunzator.

Angajat, 

Administrator

Permanent

5.

Electrocutare prin atingere directă - conductori cu izolaţia degradată 

5.1. Verificarea zilnică a legăturilor aparatelor  electrice, a stării cablurilor (izolaţii, etc.) şi  legăturilor la nul şi împământare; 

5.2. Utilizarea de echipamente de munca produse  de firme autorizate fără modificări sau  improvizaţii; 

5.3.Respectarea graficului de revizii ale  instalaţiilor electrice 

5.4. Este interzisa intervenţia la instalaţiile  electrice de către persoanele care nu au atribuţii  in acest sens. In cazul apariţiei unor defecţiuni,  indiferent de natura acestora, dar care pot  constitui pericol iminent de producere a unui  accident, este obligatorie oprirea activitatii si  remedierea defectiunilor de catre personal  specializat.

Angajat, 

Administrator

Permanent



6.

Electrocutare prin atingere indirectă - deteriorarea instalaţiilor de  

împământare sau legare la nulul de  protecţie 

6.1 verificarea şi repararea instalaţiilor de  împămîntare sau legare la nul de protecţie (după  caz), conform prevederilor legale;  

6.2. instruirea de protecţia muncii va cuprinde şi  prevederi referitoare la utilizarea echipamentelor  tehnice electrice şi protecţia împotriva  electrocutării.

Angajat, 

Administrator

Permanent

7.

Inhalarea vaporilor de amoniac şi alte  substanţe volatile din compoziţia  vopselelor şi soluţiilor pentru ondularea  permanentă a părului

7.1 Se va asigura o ventilare permanentă şi  eficientă a locului de muncă în timpul folosirii  materialelor care degajă vapori de amoniac; 7.2 Se va încerca înlocuirea procedurilor şi  substanţelor csre au efecte nocive asupra  organismului cu proceduri şi substanţe care nu  afectează negativ starea de sănătate.

Angajat, 

Administrator

Permanent

8.

Stropire, împroşcare cu vopsele şi  soluţii pentru ondularea permanentă a  părului

8.1. Dotarea lucrătorilor cu ochelari uşori, în  vederea protejării ochilor împotriva stropirii cu  vopsele şi soluţii pentru ondularea permanentă a  părului. 

8.2. instruirea profesională a lucrǎtorilor va  cuprinde şi prezentarea unor tehnici şi metode de  lucru prin care să se evite stropirea cu materialele  utilizate în procesul de muncă ;

Angajat, 

Administrator

Permanent

9.

Afecţiuni ale epidermei datorate  contactului indelungat cu fie foarte  scurte de păr

9.1. Efectuarea controlului medical la angajare si  periodic; 

9.2. Necesitatea programării timpilor de repaos in  cazul suprasolicitărilor; 

9.3. Utilizarea şi dotarea cu echipament de  protectie corespunzator.

   



10.

Afecţiuni ale epidermei datorate  diferiţilor paraziţi localizaţi pe firul de  păr sau pe scalp

10.1. Respectarea riguroasă a procedurilor de  lucru şi a instructiunilor propriilor de securitate si  sanatate in munca specifice activitatii  desfasurate; 

10.2. Dotarea cu EIP adecvat: mănuşi, halat.  10.3. Efectuarea controlului medical periodic si la  angajare conform legislatiei. 

Angajat, 

Administrator

Permanent

11.

Temperatura aerului ridicată vara şi  coborâtă iarna în timpul indeplinirii  sarcinii de munca.

11.1. Acordarea de apă carbogazoasă în timpul  anotimpului cald, respectiv ceai cald în timpul  anotimpululi rece conform Ord. 99/2000; 11.2. Efectuarea controlului medical la angajare şi  periodic, conform condiţiilor de muncă.

Angajat, 

Administrator

Permanent

12.

Curenţi de aer favorizaţi de  

deschiderea uşilor şi geamurilor.

12.1 Dotarea cu usi si ferestre tip termopan; 12.2. Verificarea chederelor usilor si geamurilor si  a etansitatii acestora; 

12.3. Efectuarea controlului medical la angajare şi  periodic în conformitate cu condiţiile de lucru

Angajat, 

Administrator

Permanent

13.

Contact cu diversi agenti patogeni  (virusi, bacterii) la la contact cu clientii  infectati.

13.1. Efectuarea controlului medical la angajare si  periodic; 

13.2. Folosirea echipmentului individual de  protectie (manusi, masca protectie)

Angajat, 

Administrator

Permanent

14.

Risc de atac armat sau cu obiecte  contondente în scop de furt

14.1. Instruire pentru un răspuns nonviolent şi  rezolvarea conflictului, pentru recunoaşterea  semnelor timpurii şi potenţialului unor acte de  violenţă. 

14.2.Apelarea la servicii de paza şi protectie în  caz de agresiuni.

Angajat, 

Administrator

Permanent



15.

Poziţie de lucru preponderent  

ortostatică

15.1. Diversificarea activitatilor, acordarea de  pauze. 

15.2. Respectarea riguroasa a procedurilor de  lucru şi de securitate şi sănătate în muncă la  toate locurile de muncă; 

15.3.Se va urmării aplicarea prevederilor legale  referitoare la locurile de muncă şi se vor aloca  fondurile necesare efectuării controlului medical  periodic în funcţie de riscurile existente la locurile  de muncă

Angajat, 

Administrator

Permanent

16

Stres datorat lucrului în relaţie directă  cu clienţii

16.1. Verificarea stării de sănătate a  

personalului. 

16.2. Efectuarea controlului medical şi a celui  psihologic anual si periodic conform Normativului. 16.3. Asigurarea personalului corespunzător – echilibrat psihic şi cu reflexe bune.

Angajat, 

Administrator

Permanent

17

Exploatarea necorespunzătoare a  instalaţiilor şi aparatelor ;

17.1. Respectarea sarcinilor de muncă prevăzute  în fişa postului. 

17.2. Instruirea corespunzatoare a personalului. 17.3. Verificarea anuală sau ori de câte ori este  nevoie a stării psihofiziologice a lucrătorului.

Angajat, 

Administrator

Permanent

18.

Accidentari la efectuarea unor operaţii  neprevăzute in sarcina de munca.

18.1.Solicitarea personalului necalificat, in cazul  necesitatii de lucrari de mutare mobilier,  manipulari, etc. 

18.2. Respectarea prevederilor sarcinii de munca,  conform Fisei postului.

Angajat, 

Administrator

Permanent



19.

Executarea interventiilor la  

echipamentele de lucru aflate sub  tensiune.

19.1Dotarea lucrătorilor cu echipamente de lucru  corespunzător activităţii ce urmează a fi  desfăşurată 

19.2 Instruirea lucrătorilor privind consecinţele  nerespectării restricţiilor de securitate – 

neutilizarea sau utilizarea incompletă a  mijloacelor de protecţie etc

Angajat, 

Administrator

Permanent

20.

Cădere la acelaşi nivel prin alunecare,  dezechilibrare, împiedicare.

20.1. Caile de circulaţie se vor păstra curate si  bine intretinute. 

20.2. Amplasarea indicatoarelor de securitate în  locurile care prezintă pericole, instruirea  personalului privind respectarea acestora. 20.3. Fiecare loc de muncă va fi iluminat  corespunzător atât ziua cât şi noaptea,  păstrându-se ordinea şi curăţenia.

Angajat, 

Administrator

Permanent

21

Accidente de circulatie datorita  

nerespectarii regulilor de circulatie, a  prevederilor COD RUTIER, la  

deplasarea la / de la locul de munca.

21.1. Respectarea cu strictete a regulilor de  circulatie. 

21.2. Instruirea periodica a lucratorilor cu privire la  notiunea de „Accident de munca de traseu”.

Angajat, 

Administrator

Permanent