Incepand din data de 4 August, eSSM isi va schimba denumirea in ssmatic.ro toate serviciile vor fi disponibile in continuare fara intrerupere.
Instruirea privind protecia muncii
PROCEDURĂ OPERAŢIONALĂ
INSTRUIREA PRIVIND PROTECȚIA MUNCII
1. Lista responsabililor cu elaborarea, verificarea și aprobarea ediției sau, după caz, a reviziei în cadrul ediției procedurii documentate
Nr. Crt
Elemente privind responsabilii/
operațiunea
Numele și prenumele Funcția Data Semnătura
2. Situaţia ediţiilor şi a reviziilor în cadrul ediţiilor procedurii
Nr. Crt Ediția sau, după caz, revizia în cadrul ediției
Componenta revizuită
Modalitatea reviziei
Data de la care se aplică prevederile ediției sau reviziei ediției
3. Lista cuprinzând persoanele la care se difuzează ediţia sau, după caz, revizia din cadrul ediţiei procedurii
Nr. Crt
Scopul difuzării Ex. nr.
Compartiment Funcția Nume și prenume Data primirii Semnătura
4. Scopul procedurii
4.1. Stabilește modul de realizare a activității, compartimentele și persoanele implicate Stabilirea metodologiei privind instruirea privind protecția muncii personalului din unitatea de învățământ.
4.2. Dă asigurări cu privire la existența documentației adecvate derulării activității 4.3. Asigură continuitatea activității, inclusiv în condiții de fluctuație a personalului
4.4. Sprijină auditul și/sau alte organisme abilitate în acțiuni de auditare și/sau control, iar pe director, în luarea deciziei
4.5. Alte scopuri
5. Domeniul de aplicare
5.1. Precizarea (definirea) activității la care se referă procedura operațională: Instruirea privind protecția muncii a personalului din cadrul unității de învățământ.
5.2. Delimitarea explicită a activității procedurate în cadrul portofoliului de activități desfășurate de unitate:
Activitatea este relevantă ca importanță, fiind procedurată distinct în cadrul unității.
5.3. Listarea principalelor activități de care depinde și/sau care depind de activitatea procedurată: De activitatea procedurată depind toate celelalte activități din cadrul unității, datorită rolului pe care această activitate îl are în cadrul derulării corecte și la timp a tuturor proceselor.
5.4. Listarea compartimentelor furnizoare de date și/sau beneficiare de rezultate ale activității procedurate:
5.4.1. Compartimente furnizoare de date:
Toate compartimentele.
5.4.2. Compartimente furnizoare de rezultate:
Toate compartimentele.
5.4.3. Compartimente implicate în procesul activităţii:
CEAC.
6. Documente de referință
6.1. Reglementări internaționale:
- Nu este cazul.
6.2. Legislație primară:
- Ordinul nr. 4183/2022 pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar(ROFUIP);
- Legea educației naționale nr. 1/2011 cu modificările și completările ulterioare;
- Legea nr. 319/2006 a securității și sănătății în muncă;
- Hotărârea nr. 1425/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006;
- Hotărârea nr. 1146/2006 privind cerințele minime de securitate și sănătate pentru utilizarea în muncă de către lucrători a echipamentelor de muncă;
- Hotărârea nr. 1028/2006 privind cerințele minime de securitate și sănătate în muncă referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare;
- Hotărârea nr. 971/2006 privind cerințele minime pentru semnalizarea de securitate și/sau de sănătate la locul de muncă;
- Hotărârea nr. 1091/2006 privind cerințele minime de securitate și sănătate pentru locul de muncă; - Legea nr. 53/2003 privind Codul Muncii cu modificările și completările ulterioare; - Contractul colectiv de muncă - Condiții de muncă, securitate și sănătate în muncă; - Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale; - Ordonanța de urgență nr. 129/2004 pentru modificarea Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale;
- Ordinul nr. 450/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale, cu modificările și completările ulterioare.
6.3. Legislație secundară:
- Ordin nr. 600/2018 privind aprobarea Codului controlului intern managerial al entităţilor publice Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 387 din 07.05.2018;
- Instrucţiunea nr. 1/2018 din 16 mai 2018 privind aplicarea unitară la nivelul unităţilor de învăţământ preuniversitar a Standardului 9 - Proceduri prevăzut în Codul controlului intern managerial al entităţilor publice, aprobat prin Ordinul secretarului general al Guvernului nr. 600/2018;
- ORDIN nr 5574/ 2011 pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea serviciilor de sprijin educațional pentru copiii, elevii și tinerii cu cerințe educaționale speciale integrați în învățământul de masă.
6.4. Alte documente, inclusiv reglementări interne ale unității:
- Regulamentul de organizare şi funcţionare al unității;
- Regulamentul Intern al unității;
- Decizii ale Conducătorului unității;
- Circuitul documentelor;
- Alte acte normative;
7. Definiții și abrevieri
7.1. Definiții ale termenilor:
Nr. Crt Termenul Definiția și / sau, dacă este cazul, actul care definește termenul 1 2 3
7.1.1 Procedură documentată Modul specific de realizare a unei activități sau a unui proces, editat pe suport de hârtie sau în format electronic; procedurile documentate pot fi proceduri de
sistem şi proceduri operaţionale;
7.1.2 Procedură de sistem (procedură generală)
7.1.3 Procedură operaţională (procedură de lucru)
Descrie un proces sau o activitate care se desfăşoară la nivelul entității publice aplicabil/aplicabilă majorității sau tuturor compartimentelor dintr-o entitate publică;
Procedură care descrie un proces sau o activitate care se desfăşoară la nivelul unuia sau mai multor compartimente dintr-o entitate, fără aplicabilitate la nivelul întregii entități publice;
7.1.4 Document Act prin care se adeverește, se constată sau se preconizează un fapt, se conferă un drept, se recunoaște o obligație respectiv text scris sau tipărit inscripție sau
altă mărturie servind la cunoașterea unui fapt real actual sau din trecut;
7.1.5 Aprobare Confirmarea scrisă, semnătura şi datarea acesteia, a autorităţii desemnate de a fi de acord cu aplicarea respectivului document în organizaţie;
7.1.6 Verificare Confirmare prin examinare şi furnizare de dovezi obiective de către autoritatea desemnată (verificator), a faptului că sunt satisfăcute cerinţele specificate,
inclusiv cerinţele Comisiei de Monitorizare.
7.2. Abrevieri ale termenilor:
Nr. Crt Abrevierea Termenul abreviat 1 2 3
7.2.1 P.S. Procedură de sistem
7.2.2 P.O. Procedură operațională
7.2.3 E Elaborare
7.2.4 V Verificare
7.2.5 Ap. Aplicare
7.2.6 Ah. Arhivare
8. Descrierere procedurii 8.1. Generalități:
Pregătirea și instruirea în domeniul protecției muncii este parte componentă a pregătirii profesionale și are ca scop însușirea cunoștințelor și formarea deprinderilor de securitate și sănătate în muncă. Pregătirea generală în domeniul protecției muncii se realizează în învățământul tehnic (preuniversitar și universitar), iar la nivelul unității, prin instructajul de protecție a muncii.
Învățământul de toate gradele, de stat și particular, va include în programa analitică cursuri speciale care să cuprindă cunoștințe de protecție a muncii, atât generale, cât și specifice profilului de învățământ.
8.2. Documente utilizate:
8.2.1. Lista și proveniența documentelor:
- Documentele utilizate în elaborarea prezentei proceduri sunt cele enumerate la pct.6.
8.2.2. Conținutul și rolul documentelor:
- Documentele utilizate în elaborarea prezentei proceduri au rolul de a reglementa modalitatea de implementare a activității procedurate;
- Accesul, pentru fiecare Compartiment, la legislaţia aplicabilă, se face prin programul informatic la care au acces salariaţii unității.
8.2.3. Circuitul documentelor:
- Pentru asigurarea condiţiilor necesare cunoaşterii și aplicării de către salariaţii unității a prevederilor legale care reglementează activitatea procedurată, elaboratorul va difuza procedura conform pct.3.
8.3. Resurse necesare:
8.3.1. Resurse materiale:
- Computer;
- Imprimantă;
- Copiator;
- Consumabile (cerneală/toner);
- Hârtie xerox;
- Dosare.
8.3.2. Resurse umane:
- Conducătorul unității;
- Comisia CEAC;
- Compartimentele prevăzute în organigrama unității.
8.3.3. Resurse financiare:
- Conform Bugetului aprobat al unității.
8.4. Modul de lucru:
8.4.1. Planificarea operațiunilor și acțiunilor activității:
Operațiunile și acțiunile privind activitatea procedurată se vor derula de către toate compartimentele implicate, conform instrucțiunilor din prezenta procedură.
8.4.2. Derularea operațiunilor și acțiunilor activității:
Instructajul de protecție a muncii la nivelul unității se efectuează, în funcție de posibilități, fie în cadrul unității, fie în afara acesteia, în timpul programului de lucru.
Instructajul de protecție a muncii cuprinde trei faze:
- Instructajul introductiv general;
- Instructajul la locul de muncă;
- Instructajul periodic.
Obligațiile lucrătorilor privind securitatea și sănătatea în muncă (extras din Legea nr. 319/2006) Fiecare lucrător trebuie să îşi desfăşoare activitatea, în conformitate cu pregătirea şi instruirea să, precum şi cu instrucţiunile primite din partea angajatorului, astfel încât să nu expună la pericol de accidentare sau îmbolnăvire profesională atât propria persoană, cât şi alte persoane care pot fi afectate de acţiunile sau omisiunile sale în timpul procesului de muncă.
(1) În mod deosebit, în scopul realizării obiectivelor prezentate, lucrătorii au următoarele obligaţii:
- Să utilizeze corect maşinile, aparatura, uneltele, substanţele periculoase, echipamentele de transport şi alte mijloace de producţie;
- Să utilizeze corect echipamentul individual de protecţie acordat şi, după utilizare, să îl înapoieze sau să îl pună la locul destinat pentru păstrare;
- Să nu procedeze la scoaterea din funcţiune, la modificarea, schimbarea sau înlăturarea arbitrară a dispozitivelor de securitate proprii, în special ale maşinilor, aparaturii, uneltelor, instalaţiilor tehnice şi clădirilor, şi să utilizeze corect aceste dispozitive;
- Să comunice imediat angajatorului şi/sau lucrătorilor desemnaţi orice situaţie de MUNCĂ despre care au motive întemeiate să o considere un pericol pentru securitatea şi sănătatea lucrătorilor, precum şi orice deficienţă a sistemelor de protecţie;
- Să aducă la cunoştinţă conducătorului locului de MUNCĂ şi/sau angajatorului accidentele suferite de propria persoană;
- Să coopereze cu angajatorul şi/sau cu lucrătorii desemnaţi, atât timp cât este necesar, pentru a face posibilă realizarea oricăror măsuri sau cerinţe dispuse de către inspectorii de MUNCĂ şi inspectorii sanitari, pentru protecţia sănătăţii şi securităţîi lucrătorilor;
- Să coopereze, atât timp cât este necesar, cu angajatorul şi/sau cu lucrătorii desemnaţi, pentru a permite angajatorului să se asigure că mediul de MUNCĂ şi condiţiile de lucru sunt sigure şi fără riscuri pentru securitate şi sănătate, în domeniul său de activitate;
- Să îşi însuşească şi să respecte prevederile legislaţiei din domeniul securităţii şi sănătăţii în MUNCĂ şi măsurile de aplicare a acestora;
- Să dea relaţiile solicitate de către inspectorii de MUNCĂ şi inspectorii sanitari.
(2) Obligaţiile prevăzute la alin. (1) se aplică, după caz, şi celorlalţi participanţi la procesul de muncă, potrivit activităţilor pe care aceştia le desfăşoară.
Riscurile de accidentare și îmbolnăvire profesională specific locurilor de muncă din unitate În general, la locurile de muncă din unitate, salariații pot fi supuși următoarelor riscuri și îmbolnăviri profesionale:
- Electrocutarea datorită folosirii necorespunzătoare a echipamentelor tehnice acționate electric și nerespectării instrucțiunilor de exploatare a echipamentelor de calcul;
- Îmbolnăviri datorită expunerii la agenți biologici și agenți chimici;
- Loviri datorită amenajării incorecte a locurilor de muncă, în ceea ce privește repartizarea echipamentelor tehnice, mobilierului, etc; dimensionarea și stabilirea incorectă a căilor de acces pentru libera trecere sau evacuare în caz de pericol;
- Accidentări datorită nerespectării regulilor și a semnelor de circulație pe teritoriul administrative al orașului, sau când sunt în interes de serviciu în afara localității cât și în afara acesteia, atât în calitate de pieton, cât și de conducător auto;
- Risc de apariție a stresului datorită încordării psihice permanente, volumul mare a lucrărilor de executat și importanta acestora, întocmirii unor lucrări urgente, apărute pe parcurs, peste sarcina de muncă planificată, lipsei informațiilor, lucrului defectuos cu personalul din subordine sau cu care colaborează;
- Afectarea vederii datorită nivelului de iluminare scăzut, a folosirii calculatoarelor; - Afectarea sistemului auditiv al salariaților datorită zgomotului peste limitele admise: - Vătămarea corporală și afecțiuni ale corpului, datorită manipulării, transportului prin purtare și cu mijloace nemecanizate și depozitarii defectuoase a materialelor;
- Riscul vătămării corporale datorită folosirii necorespunzătoare a utilajelor mecanice;
- Riscul unor explozii, a unor situații de urgență datorită exploatării necorespunzătoare a centralelor termice;
- Riscul vătămărilor corporale în cazul alunecării picioarelor scărilor portabile;
- Alte riscuri identificate în cadrul companiei.
Norme specifice
- Norme de securitate și sănătate a muncii pentru personalul care se ocupă de prelucrarea automată a datelor;
- Norme interne de securitate și sănătate în muncă la bibliotecă, arhivă și depozitele de carte; - Norme interne de securitate și sănătate în muncă pentru muncitori;
- Norme de securitate și sănătate a muncii pentru personalul care se ocupă de prelucrarea automată a datelor.
Responsabilii desemnați au obligația ca, în cadrul instructajului periodic de securitate și sănătate a muncii, să prelucreze prevederile acestor norme specifice cu salariații care, în îndeplinirea sarcinilor de serviciu, folosesc computer personale.
Încadrarea și repartizarea lucrătorilor
- Lucrătorii care urmează să desfășoare activități la echipamentele de calcul, vor fi încadrați și repartizați la posturile de lucru numai după efectuarea examenelor medicale obligatorii prevăzute de reglementările în vigoare ale Ministerului Sănătății.
- Examenul medical se va realiza periodic și ori de câte ori lucrătorii acuză simptome vizuale sau generale posibil a fi determinate de exercitarea profesiunii.
Protecția vederii
- În cazul în care, la controlul medical oftalmologic, se constată că nu pot fi utilizați ochelari de corecție obișnuiți, lucrătorii vor fi dotați cu mijloace de corecție speciale, adecvate sarcinii de muncă. - Plata mijloacelor de corecție speciale va fi suportată de angajator.
Informarea și instruirea lucrătorilor
- Lucrătorii vor fi instruiți în utilizarea echipamentului de calcul înaintea începerii activității și ori de câte ori se modifică organizarea sau dotarea locurilor de muncă.
- Lucrătorii vor fi instruiți special asupra necesității amenajării ergonomice a locului de muncă și asupra pozițiilor corecte pe care trebuie să le adopte în timpul lucrului.
Organizarea activității
- Conducerea activității va planifica și organiza activitățile de prelucrare automată a datelor astfel încât activitatea zilnică în fața ecranului să alterneze cu alte activități.
- În cazul în care alternarea activităților nu este posibilă, iar sarcina de muncă impune utilizarea ecranelor în cea mai mare parte a timpului de lucru, se vor acorda pauze suplimentare fața de cele obișnuite.
- Durata și perioada pauzelor suplimentare se vor reglementa prin instrucțiuni proprii, cu consultarea unor instituții specializate sau specialiști, în funcție de modul de organizare a activității și de caracteristicile sarcinii de muncă (complexitate, ritm, durată, repetitivitate, etc) și vor fi incluse în timpul de lucru.
Amenajarea locului de muncă
- Amenajarea locului de muncă trebuie astfel realizată încât să ofere utilizatorilor confort și libertate de mișcare și să diminueze într-o cât mai mare măsură riscurile de natură vizuală, mentală și postural. - Locul de muncă trebuie să permită o bună corelare între caracteristicile antropofuncționale ale utilizatorilor și munca lor prin asigurarea posibilităților de reglare a diferitelor elemente componente ale acestuia.
- Utilizatorii trebuie să aibă posibilități de modificare a poziției de lucru, în timpul activității. - Distanțele și unghiurile de vedere trebuie să fie în raport cu cerințele sarcinii de muncă și în conformitate cu poziția de lucru standard.
- Pentru a păstra o poziție de lucru confortabilă și pentru a evita reflexiile și efectul de orbire, utilizatorul trebuie să încline, să basculeze sau să rotească ecranul, oricare ar fi înălțimea ochilor deasupra planului de lucru.
- Înălțimea optimă a centrului ecranului trebuie să corespundă unei direcții de privire înclinate între 100 și 200 mm sub planul orizontal care trece la nivelul ochilor.
- Înălțimea tastaturii trebuie să asigure în timpul utilizării un unghi între braț și antebraț de minimum 900 mm.
- În poziție așezat, distanța dintre planul de lucru și suprafața de ședere trebuie cuprinsă între 200 și 260 mm.
- Ecranul, suportul de documente și tastatură trebuie amplasate la distanțe aproximativ egale față de ochii utilizatorului, respective 600 + 150 mm.
Pentru asigurarea cerințelor de securitate și stabilitate, la locul de muncă trebuie: - Să se reducă la minimum vibrațiile inerente sau transmise;
- Să se elimine posibilitatea basculării planului de lucru;
- Să fie posibilă reglarea înălțimii mesei fără risc de coborâre și deci de rănire;
- Să nu utilizeze obiecte improvizate pentru fixarea echipamentului de calcul.
Amenajarea posturilor de muncă într-o încăpere trebuie realizată astfel încât să se asigure: - Accesul ușor și rapid al utilizatorilor la locul lor de muncă ;
- Accesul ușor și rapid al personalului de întreținere la toate părțile echipamentului, la pozițiile cablurilor și la prizele electrice, fără întreruperea activității în desfășurare sau cu o întrerupere minimă ; - Un spațiu de lucru care să răspundă nevoilor de spațiu personal, de comunicare între indivizi și de intimidate.
- Conductorii electrici și cablurile trebuie să respecte următoarele condiții:
- Să nu prezinte risc de electrocutare la trecerea pe planul de lucru sau pe sol;
- Să aibă o lungime suficientă pentru a se adaptă la nevoile reale și previzibile ale utilizatorilor, inclusive în cazul unei reamenajări a încăperii;
- Să asigure accesul ușor iar întreținerea să se efectueze fără întreruperea activității; - Cablajul trebuie să corespundă întregului domeniu de reglare a planurilor de lucru. - Conductorii electrici nu vor traversa căile de acces fără a fi protejați împotriva deteriorărilor mecanice.
Exploatarea echipamentelor de calcul
- Se interzice lucrătorilor să utilizeze echipamentele de calcul pe care nu le cunosc și pentru care nu au instruirea necesară.
- Punerea sub tensiune a tablourilor de distribuție va fi efectuată numai de către personalul autorizat în acest scop.
- Se interzice personalului de deservire a echipamentelor de calcul să intervină la tablouri electrice, prize, ștechere, cordoane de alimentare, grupuri stabilizatoare, instalații de climatizare sau la orice alte instalații auxiliare specifice .
- La punerea sub tensiune a calculatoarelor electrice se vor respecta, în ordine, următoarele prevederi: - Verificarea temperaturii și umidității în sală;
- Verificarea tensiunii la tabloul de alimentare;
- Punerea sub tensiune a unității centrale, prin acționarea butonului corespunzător de pe panoul unității centrale;
- Punerea sub tensiune a echipamentelor periferice prin acționarea butoanelor corespunzătoare de pe panourile de comandă, în succesiunea indicate în documentația tehnică a calculatorului. - Scoaterea de sub tensiune a calculatoarelor electronice se va realiza în succesiunea inversă celei prevăzute la punerea sub tensiune.
- Punerea în fucțiune a unui echipament după revizii sau reparații se va face numai după ce personalul autorizat să efectueze revizia sau reparația confirm în scris că echipamentul respective este în bună stare de funcționare.
- Se interzice îndepărtarea dispozitivelor de protecție ale echipamentelor de calcul. - Se interzice efectuarea oricărei intervenții în timpul funcționării echipamentului de calcul.
- Se interzice continuarea lucrului la echipamentul de calcul atunci când se constată o defecțiune a acestuia.
- Remedierea defecțiunilor se va realiza de către personalul de întreținere autorizat. - Dacă în timpul funcționării echipamentului de calcul se aud zgomote deosebite, acesta va fi oprit și se va anunța personalul de întreținere pentru control și remediere.
- Se interzice conectarea echipamentelor de calcul la prizele defecte sau fără legătură la pământ. - Înlocuirea siguranțelor la instalațiile electrice se va face numai de către personalul autorizat în acest scop.
- La utilizarea imprimantelor de mare viteză se vor evita supraîncălzirile care pot duce la incendii. - În apropierea acestor imprimante se vor amplasa stingătoare cu praf și dioxid de carbon. - În timpul funcționării, capacul superior al imprimantelor va fi menținut închis ; deschiderea capacului imprimantelor, pentru diverse reglaje, se va realiza numai după deconectarea acestora de la sursă. - La utilizarea imprimantelor se va evita atingerea părților fierbinți.
- Orice intervenție în timpul funcționării imprimantelor, permisă în documentația tehnică, se va realiza cu luarea măsurilor de evitare a antrenării părților corpului de către imprimantă. - În timpul funcționării calculatorului, ușile de acces la sala calculatorului nu se vor bloca sau încuia, pentru a permite evacuarea rapidă, în caz de pericol, a personalului de deservire. - În cazul unui început de incendiu în sala calculatoarelor, se va acționa cu stingătorul cu praf de dioxid de carbon.
- Reluarea lucrului în zonele de acțiune a dioxidului de carbon se va face numai după ventilarea spațiilor respective cu instalația de climatizare în funcțiune, în circuit deschis, un timp stability în funcție de capacitatea ventilatoarelor și volumul încăperilor, dar nu mai puțin de o oră.
- Se interzice consumul alimentelor pe masa suport a calculatorului sau deasupra tastaturii. Întreținerea și repararea echipamentelor de calcul
- Se interzice accesul personalului de întreținere și reparații la echipamentele de calcul pe care nu le cunosc și pentru care nu au fost instruiți.
- Orice reparație a echipamentelor de calcul se va efectua în conformitate cu prevederile din documentația tehnică a calculatorului.
- Personalul de întreținere și reparații va verifica existența dispozitivelor de protecție și a carcaselor și nu va autoriza punerea în funcțiune a echipamentului respective decât după montarea dispozitivelor și carcaselor de protecție.
- Se interzice curățirea sau ungerea echipamentelor în timpul funcționării acestora. - Conducătorul locului de muncă împreună cu personalul care lucrează la echipamentele electrice vor verifica permanent imposibilitatea atingerii pieselor aflate normal sub tensiune (carcase intacte și la locul lor, capace închise, izolația cablurilor nedeteriorată etc).
- Personalul de întreținere a echipamentelor electrice trebuie să asigure dotarea circuitelor cu siguranțe fuzibile originale și calibrate corespunzător și reglarea aparatelor de protecție pentru a deconecta la curentul de reglaj stabilit de proiectant.
- Se interzice intervenția la instalațiile electrice a persoanelor necalificate în meseria de electrician și neautorizate.
- Intervențiile la instalațiile și echipamentele electrice trebuie executate conform prevederilor Normelor specifice de securitate a muncii pentru utilizarea energiei electrice.
Cerințe pentru echipamente electronice de calcul și instalațiile electrice
- Tensiunea de alimentare a echipamentelor electronice de calcul trebuie să fie de maxim 220 V. - Ca protecție suplimentară împotriva electrocutării, pe circuitul de alimentare cu energie electrică a echipamentelor electrice de clasa I-a de protecție trebuie să fie prevăzut un întrerupător de curent de defect care să deconecteze echipamentul la un curent de defect de 30 mA.
- Circuitele electrice din care sunt alimentate echipamentele electronice de calcul trebuie să fie protejate la curenți de scurtcircuit prin siguranțe fuzibile, siguranțe automate sau întrerupătoare automate. - Siguranțele fuzibile trebuie să fie originale și calibrate la curentul nominal indicat de proiectant. - Curentul de scurtcircuit la care deconectează siguranțele fuzibile și întrerupătoarele automate trebuie să aibă valoarea indicate de proiectant.
- Echipamentele electrice de clasa a II-a de protecție sunt construite cu izolație suplimentară sau întărită și nu necesită nici o altă măsură de protecție împotriva electrocutării prin atingere indirectă. - Echipamentele de clasa a II- a de protecție sunt construite pentru a fi alimentate la o tensiune foarte joasă.
- Sursa de tensiune foarte joasă trebuie să fie realizată astfel încât să nu poată apărea în circuitul de tensiune foarte joasă o tensiune mai mare.
- Circuitele de alimentare cu energie electrică a echipamentelor de calcul trebuie separate de cele care alimentează alte instalații și prevăzute cu posibilitatea de alimentare încă cel puțin 5 minute de la întreruperea tensiunii rețelei electrice și semnalizarea acestui defect.
- Orice dispozitiv periferic al calculatorului va fi prevăzut cu un întrerupător care să permit operatorului deconectarea dispozitivului respectiv, în caz de necesitate.
Cerințe pentru mobilierul de lucru
- Mobilierul de lucru trebuie conceput și realizat în funcție de caracteristicile antropofuncționale ale utilizatorilor și de caracteristicile sarcinii de lucru, astfel încât să asigure acestora libertatea de mișcare, o poziție de lucru corectă, confortabilă și o performanță ridicată.
Masa (planul) de lucru
- Planul de lucru va avea o suprafață suficientă pentru o amplasare flexibilă a monitorului, tastaturii, documentelor și echipamentului auxiliar.
- Lățimea minimă a mesei va fi de 800 mm.
- Suprafața de lucru trebuie să fie mată pentru a evita reflexiile . Sunt contraindicate culorile deschise care pot produce un contrast excesiv de luminanță.
- Mesele nereglabile vor avea o înălțime de 730 ± 10 mm.
- În condițiile în care echipamentul de calcul este utilizat succesiv de mai multe persoane, mesele vor fi reglabile înănălțime, cu posibilități de reglare între 650 și 740 mm.
- Adâncimea minimă a spațiului liber disponibil pentru membrele inferioare sub planul de lucru va fi de 700 mm.
- Materialul din care este confecționat planul de lucru nu trebuie să fie rece la atingere sau să antreneze o conductivitate excesivă a căldurii către corpul utilizatorului.
Scaunul de lucru
- Scaunul trebuie să fie stabil și să-I permit utilizatorului libertate de mișcare și o poziție confortabilă. - Înălțimea scaunului trebuie să poată fi reglabilă.
- Atunci când înălțimea scaunului nu poate fi reglată pentru a se adapta unor utilizatori de talie mică, se va prevedea un reazem pentru picioare.
Cerințele privind mediul de muncă
Iluminat
- Iluminatul încăperilor de lucru va fi proiectat în funcție de caracteristicile sarcinii de muncă și cerințele vizuală ale utilizatorilor, astfel încât să se asigure nivelul de iluminare și un contrast adecvat între ecran și mediu, pentru obținerea unei performanțe vizuale ridicate.
Microclimat
- În încăperile în care se desfășoară activități de prelucrare automată a datelor, se vor asigura condiții de confort termic.
- Atunci când este necesar un microclimate strict controlat, se va urmări să nu se creeze curenți de aer supărători . Umiditatea aerului va fi mai mare de 40% pentru a se evita uscarea mucoaselor. Zgomot
- Zgomotul emis de echipamentele care aparțin postului de muncă nu trebuie să distragă atenția și să perturbe comunicarea verbal.
- Imprimantele de mare viteză, care constituie surse de zgomot, vor fi așezate în încăperi separate de sala calculatoarelor, izolate fonic și prevăzute cu geamuri transparente pentru a facilita vizualizarea procesului de imprimare.
- Instalațiile de ventilare nu trebuie să antreneze prin funcționarea lor o creștere semnificativă (mai mare de 3 dB) a nivelurilor sonore din aceste încăperi.
Aceste norme sunt obligatorii și nu sunt limitative, fiecare șef de compartiment poate aduce îmbunătățiri și completări ulterioare.
Norme interne de securitate și sănătate în muncă la bibliotecă, arhivă și depozitele de carte Reguli generale de igienă în muncă
- Igiena muncii urmărește îmbunătățirea condițiilor de muncă și măsuri de înlăturare a tuturor factorilor care contribuie la producerea accidentelor și îmbolnăvirilor profesionale.
- Modalitățile de realizare a măsurilor ce trebuie luate în toate situațiile legale de muncă, cu scopul protejării vieții și sănătății angajaților sunt următoarele:
- asigurarea în permanență a ventilației corespunzătoare și a iluminării uniforme, suficiente la locul de muncă ;
- prezentarea la vizita medicală la angajare și la examenul medical periodic;
- însușirea și respectarea normelor de securitate în muncă;
- utilizarea integrală a echipamentului individual de protecție;
- evitarea consumului de băuturi alcoolice;
- însușirea instrucțiunilor de prim ajutor în caz de accident de muncă conform documentarului privind măsurile tehnico-organizatorice de acordare a primului ajutor în caz de accidentare sau îmbolnăvire; - respectarea normelor de igienă personală;
- întreținerea curățeniei și igienei la locul de muncă;
- evitarea prezenței la lucru în stare de oboseală sau în stare de sănătate care poate pune în pericol sănătatea altor persoane;
- păstrarea curățeniei la locul de muncă;
- se vor folosi măștile de protecție și mănușile de protecție atunci când se face curățenie / revizie / inventar în sălile aparținând bibliotecii, arhivei și depozitului de carte;
- mâinile se vor spăla bine cu apă și săpun după terminarea activității.
Angajarea și repartizarea personalului la locurile de muncă
- În vederea supravegherii sănătății angajaților în relație cu cerințele locului de muncă și în mod particular cu factorii novici profesionali, medicul de medicină a muncii va efectua controlul medical la angajare, controlul medical periodic și examenul medical la reluarea activității, conform reglementărilor legale specifice.
- Salariatul este obligat să se supună examinărilor medicale.
- Prezența la locul de muncă sub influența băuturilor alcoolice, drogurilor sau a altor medicamente care afectează judecată, coordonarea sau viteza de reacție a unei persoane poate produce accidente și nu va fi acceptată.
Obligațiile salariaților din punct de vedere al securității și sănătății în muncă - Salariații trebuie să presteze munca în așa fel încât să nu se expună pe ei și nici pe ceilalți salariați la pericole de accidentare;
- Salariații trebuie să-și însușească și să respecte normele de securitate și sănătate a muncii; - Să aducă la cunoștința șefului de compartiment / directorului orice situație care constituie un pericol de accident;
- Să aducă la cunoștința șefului de compartiment / directorului orice accident pe care l-a suferit el sau oricare alt salariat;
- Traseul pe care îl parcurge salariatul în timpul trasportului cărților nu trebuie să fie cu obstacole, instabil sau alunecos;
- Scările folosite pentru a ajunge la rafturile superioare vor trebui să fie în stare bună pentru că salariatul să fie bine echilibrat la urcarea pe acestea;
- Salariatul care foloseşte aceste scări va fi supravegheat la urcarea pe scară de un alt salariat numit de către şeful locului de muncă;
- Se interzice folosirea acestor scări de către persoanele care au afecţiuni medicale ce interzic lucrul la înălţime, persoane sub 18 ani, respectiv peste 55 ani;
- Liftul de materiale utilizat la transportul cărţilor va fi folosit cu atenţie pentru a nu se produce accidente;
- La părăsirea locului de muncă salariaţii vor verifica dacă sunt stinse luminile şi dacă nu a rămas vreun aparat în priză;
- Deplasarea la serviciu de la domiciliu şi invers se face cu respectarea regulilor de circulaţie, pe drumurile publice, ca pieton sau conducător auto, cât şi a regulilor de deplasare cu mijloacele de transport în comun (de suprafaţă sau subteran);
- Salariaţii sunt obligaţi, în orice situaţie s-ar afla, să respecte semnificaţiile marcajelor sau inscripţionărilor de avertizare, alarmare, semnalizare, afişate pe pereţii sau pe uşile încăperilor sau clădirilor, pe echipamentele tehnice şi ambalaje sau cele care sunt afişate în exterior.
Fumatul
- Fumatul este interzis în toată unitatea.
- Asigurarea căilor de acces, de evacuare şi de intervenţie
- Blocarea căilor de acces, de evacuare şi de intervenţie este interzisă.
- De asemenea este interzisă blocarea cu diverse materiale a hidranţilor şi a tablourilor electrice. - Folosirea aparatelor de încălzit improvizate este interzisă.
Aceste norme sunt obligatorii şi nu sunt limitative, fiecare şef de compartiment poate aduce îmbunătăţiri şi completări ulterioare.
Norme interne de securitate și sănătate în muncă pentru muncitori
SCULE ŞI DISPOZITIVE
- La executarea oricăror categorii de lucrări sunt admise numai sculele şi dispozitivele în perfectă stare, nefiind permisă utilizarea celor defecte sau improvizate. Sculele folosite trebuie să corespundă caracterului lucrărilor care se execută.
- Fiecare muncitor este obligat să sesizeze imediat defecţiunile observate la sculele pe care le foloseşte, fiind interzisă continuarea lucrului cu unelte defecte.
- Este interzisă cu desăvârşire utilizarea în procesul de producţie a sculelor proprietate personală, chiar dacă starea acestora este corespunzătoare.
- Se interzice folosirea sculelor care nu sunt bine fixate în mâner.
- La executarea lucrului la înălţime uneltele de mână vor fi păstrate în genţi rezistente fixate în mod corespunzător.
- Sculele şi uneltele folosite la percuţie (ciocane, dălţi foarfece etc.) nu pot fi folosite dacă au suprafeţe de percuţie deformate, înflorite sau ştirbite. Este interzisă călirea capetelor sculelor. - Folosirea lămpilor de lipit cu benzină se va face numai de către muncitori autorizaţi. - Sunt interzise turnarea şi scurgerea combustibilului, precum şi demontarea lămpii, deşurubarea capacului etc. în apropierea focului.
- Lămpile de lipit vor fi prevăzute cu supape de siguranţă.
- Este interzisă manipularea sculelor de mână acţionate electric de către muncitori care nu cunosc metodele de lucru şi măsurile de protecţie de prim ajutor ce trebuie luate în caz de electrocutare. - Muncitorii care lucrează cu unelte electrice portative alimentate la tensiune de până la 380 V sunt obligaţi a folosi mănuşi de cauciuc electroizolante, să poarte îmbrăcăminte uscată cu mânecile lungi. - Este interzisă scoaterea uneltei din mandrină înainte de oprirea completă a acesteia.
UTILAJE FOLOSITE ÎN ATELIERE
A. Maşini de găurit
- Burghiul introdus în capul axului principal sau în mandrină trebuie să fie centrat corect şi bine fixat. - Se interzice folosirea burghielor cu cozi uzate care prezintă crestături, urme de ciocan etc. - În cazul ruperii burghiului în presă, partea ruptă se va scoate cu ajutorul unui dispozitiv sau cleşte. - Este interzisă frânarea cu mâna a axului port-mandrină sau a burghiului la oprirea maşinii. - Piesa de găurit trebuie fixată rigid pe masa maşinii cu ajutorul unui dispozitiv de prindere sau a unei menghine.
- Ţinerea piesei cu mâna este interzisă.
B. Polizoare
- Corpurile abrazive trebuie să fie protejate în timpul exploatării cu carcase de protecţie confecţionate din oțel sau fontă maleabilă. Pentru susţinerea pieselor în timpul prelucrării, polizoarele fixe trebuie să fie prevăzute cu suporţi de sprijinire.
- Polizoarele fixe trebuie să fie prevăzute cu ecrane de protecţie mobile.
- În cazuri bine justificate din punct de vedere tehnic, când nu se pot folosi ecrane de protecţie, se va lucra cu ochelari de protecţie prevăzuţi cu vizori încasabili.
- După montarea corpului abraziv pe polizor, trebuie să se facă încercarea la mersul în gol, la turaţia de regim, timp de 5 minute.
- Nu este admisă prelucrarea pe suprafeţele laterale ale discului abraziv atunci când maşina nu este destinată special pentru astfel de prelucrări.
- Înainte de începerea lucrului cu polizorul manual, se va verifica dacă discul abraziv este montat corect. - La întreruperea lucrului cu polizorul manual acesta nu se va lăsa din mână decât după oprirea completă a discului abraziv.
- Orice defecţiune la polizor va fi raportată imediat maistrului. Locul de muncă va fi prevăzut cu paravane pentru a-i proteja pe cei care lucrează în împrejurimi.
8.4.3. Valorificarea rezultatelor activității:
Rezultatele activității vor fi valorificate de toate compartimentele din unitate.
9. Responsabilități
9.1. Conducătorul unității
- Angajatorul are obligația de a asigura securitatea și sănătatea lucrătorilor în toate aspectele legate de muncă.
- În cazul în care un angajator apelează la servicii externe, acesta nu este exonerat de responsabilitățile sale în acest domeniu.
- Obligațiile lucrătorilor în domeniul securității și sănătății în muncă nu aduc atingere principiului responsabilității angajatorului.
În cadrul responsabilităților sale, angajatorul are obligația să ia măsurile necesare pentru: - Asigurarea securității și protecția sănătății lucrătorilor;
- Prevenirea riscurilor profesionale;
- Informarea și instruirea lucrătorilor;
- Asigurarea cadrului organizatoric și a mijloacelor necesare securității și sănătății în muncă. Angajatorul are obligația să urmărească adaptarea măsurilor, ținând seama de modificarea condițiilor, și pentru îmbunătățirea situațiilor existente.
Angajatorul are obligația să implementeze măsurile pe baza următoarelor principii generale de prevenire: - Evitarea riscurilor;
- Evaluarea riscurilor care nu pot fi evitate;
- Combaterea riscurilor la sursă;
- Adaptarea muncii la om, în special în ceea ce privește proiectarea posturilor de munca, alegerea echipamentelor de munca, a metodelor de muncă și de producție, în vederea reducerii monotoniei muncii, a muncii cu ritm predeterminat și a diminuării efectelor acestora asupra sănătății; - Adaptarea la progresul tehnic;
- Înlocuirea a ceea ce este periculos cu ceea ce nu este periculos sau cu ceea ce este mai puțin periculos; - Dezvoltarea unei politici de prevenire coerente care să cuprindă tehnologiile, organizarea muncii, condițiile de muncă, relațiile sociale și influența factorilor din mediul de muncă;
- Adoptarea, în mod prioritar, a măsurilor de protecție colectivă față de măsurile de protecție individuală; - Furnizarea de instrucțiuni corespunzătoare lucrătorilor.
Ținând seama de natura activităților din întreprindere și/sau unitate, angajatorul are obligația: - Să evalueze riscurile pentru securitatea și sănătatea lucrătorilor, inclusiv la alegerea echipamentelor de muncă, a substanțelor sau preparatelor chimice utilizate și la amenajarea locurilor de muncă; - Că, ulterior evaluării prevăzute la lit. a) și dacă este necesar, măsurile de prevenire, precum și metodele de lucru și de producție aplicate de către angajator să asigure îmbunătățirea nivelului securității și al protecției sănătății lucrătorilor și să fie integrate în ansamblul activităților întreprinderii și/sau unității respective și la toate nivelurile ierarhice;
- Să ia în considerare capacitățile lucrătorului în ceea ce privește securitatea și sănătatea în muncă, atunci când îi încredințează sarcini;
- Să asigure ca planificarea și introducerea de noi tehnologii să facă obiectul consultărilor cu lucrătorii și/sau reprezentanții acestora în ceea ce privește consecințele asupra securității și sănătății lucrătorilor, determinate de alegerea echipamentelor, de condițiile și mediul de muncă;
- Să ia măsurile corespunzătoare pentru ca, în zonele cu risc ridicat și specific, accesul să fie permis numai lucrătorilor care au primit și și-au însușit instrucțiunile adecvate.
Atunci când în același loc de muncă își desfășoară activitatea lucrători din mai multe întreprinderi și/sau unități, angajatorii acestora au următoarele obligații:
- Să coopereze în vederea implementării prevederilor privind securitatea, sănătatea și igiena în muncă, luând în considerare natura activităților;
- Să își coordoneze acțiunile în vederea protecției lucrătorilor și prevenirii riscurilor profesionale, luând în considerare natura activităților;
- Să se informeze reciproc despre riscurile profesionale;
- Să informeze lucrătorii și/sau reprezentanții acestora despre riscurile profesionale. Măsurile privind securitatea, sănătatea și igiena în muncă nu trebuie să comporte în nicio situație obligații financiare pentru lucrători.
Angajatorul mai are următoarele obligații:
- Să realizeze și să fie în posesia unei evaluări a riscurilor pentru securitatea și sănătatea în muncă, inclusiv pentru acele grupuri sensibile la riscuri specifice;
- Să decidă asupra măsurilor de protecție care trebuie luate și, după caz, asupra echipamentului de protecție care trebuie utilizat;
- Să țină evidența accidentelor de muncă ce au ca urmare o incapacitate de muncă mai mare de 3 zile de lucru, a accidentelor ușoare, a bolilor profesionale, a incidentelor periculoase, precum și a accidentelor de muncă;
- Să elaboreze pentru autoritățile competente și în conformitate cu reglementările legale rapoarte privind accidentele de muncă suferite de lucrătorii săi.
Prin ordin al ministrului muncii, solidarității sociale și familiei, în funcție de natura activităților și de mărimea întreprinderilor, se vor stabili obligațiile ce revin diferitelor categorii de întreprinderi cu privire la întocmirea documentelor prevăzute mai sus.
În vederea asigurării condițiilor de securitate și sănătate în muncă și pentru prevenirea accidentelor de muncă și a bolilor profesionale, angajatorii au următoarele obligații: - Să adopte, din faza de cercetare, proiectare și execuție a construcțiilor, a echipamentelor de muncă, precum și de elaborare a tehnologiilor de fabricație, soluții conforme prevederilor legale în vigoare privind securitatea și sănătatea în muncă, prin a căror aplicare să fie eliminate sau diminuate riscurile de accidentare și de îmbolnăvire profesională a lucrătorilor;
- Să întocmească un plan de prevenire și protecție compus din masuri tehnice, sanitare, organizatorice și de altă natură, bazat pe evaluarea riscurilor, pe care să îl aplice corespunzător condițiilor de muncă specifice unității;
- Să obțină autorizația de funcționare din punctul de vedere al securității și sănătății în muncă, înainte de începerea oricărei activități, conform prevederilor legale;
- Să stabilească pentru lucrători, prin fișa postului, atribuțiile și răspunderile ce le revin în domeniul securității și sănătății în muncă, corespunzător funcțiilor exercitate;
- Să elaboreze instrucțiuni proprii, în spiritul prezentei legi, pentru completarea și/sau aplicarea reglementarilor de securitate și sănătate în muncă, ținând seama de particularitățile activităților și ale locurilor de muncă aflate în responsabilitatea lor;
- Să asigure și să controleze cunoașterea și aplicarea de către toți lucrătorii a măsurilor prevăzute în planul de prevenire și de protecție stabilit, precum și a prevederilor legale în domeniul securității și sănătății în muncă, prin lucrătorii desemnați, prin propria competență sau prin servicii externe; - Să ia măsuri pentru asigurarea de materiale necesare informării și instruirii lucrătorilor, cum ar fi afișe, pliante, filme și diafilme cu privire la securitatea și sănătatea în muncă;
- Să asigure informarea fiecărei persoane, anterior angajării în muncă, asupra riscurilor la care aceasta este expusă la locul de muncă, precum și asupra măsurilor de prevenire și de protecție necesare; - Să ia măsuri pentru autorizarea exercitării meseriilor și a profesiilor prevăzute de legislația specifică; - Să angajeze numai persoane care, în urma examenului medical și, după caz, a testării psihologice a aptitudinilor, corespund sarcinii de muncă pe care urmează să o execute și să asigure controlul medical periodic și, după caz, controlul psihologic periodic, ulterior angajării;
- Să țină evidența zonelor cu risc ridicat și specific prevăzute la art. 7 alin. (4) lit. e); - Să asigure funcționarea permanentă și corectă a sistemelor și dispozitivelor de protecție, a aparaturii de măsură și control, precum și a instalațiilor de captare, reținere și neutralizare a substanțelor nocive degajate în desfășurarea proceselor tehnologice;
- Să prezinte documentele și să dea relațiile solicitate de inspectorii de muncă în timpul controlului sau al efectuării cercetării evenimentelor;
- Să asigure realizarea măsurilor dispuse de inspectorii de muncă cu prilejul vizitelor de control și al cercetării evenimentelor;
- Să desemneze, la solicitarea inspectorului de muncă, lucrătorii care să participe la efectuarea controlului sau la cercetarea evenimentelor;
- Să nu modifice starea de fapt rezultată din producerea unui accident mortal sau colectiv, în afara de cazurile în care menținerea acestei stări ar genera alte accidente ori ar periclita viață accidentaților și a altor persoane;
- Să asigure echipamente de muncă fără pericol pentru securitatea și sănătatea lucrătorilor; - Să asigure echipamente individuale de protecție;
- Să acorde obligatoriu echipament individual de protecție nou, în cazul degradării sau al pierderii calităților de protecție.
Alimentația de protecție se acordă în mod obligatoriu și gratuit de către angajatori persoanelor care lucrează în condiții de muncă ce impun acest lucru și se stabilește prin contractul colectiv de muncă și/sau contractul individual de muncă.
Materialele igienico-sanitare se acordă în mod obligatoriu și gratuit de către angajatori. Categoriile de materiale igienico-sanitare, precum și locurile de muncă ce impun acordarea acestora se stabilesc prin contractul colectiv de muncă și/sau contractul individual de muncă.
9.2. Angajații
- Fiecare angajat trebuie să își desfășoare activitatea, în conformitate cu pregătirea și instruirea sa, precum și cu instrucțiunile primite din partea angajatorului, astfel încât să nu expună la pericol de accidentare sau îmbolnăvire profesionala atât propria persoana, cât și alte persoane care pot fi afectate de acțiunile sau omisiunile sale în timpul procesului de munca.
În mod deosebit, în scopul realizării obiectivelor, lucrătorii au următoarele obligații: - Să utilizeze corect mașinile, aparatura, uneltele, substanțele periculoase, echipamentele de transport și alte mijloace de producție;
- Să utilizeze corect echipamentul individual de protecție acordat și, după utilizare, să îl înapoieze sau să îl pună la locul destinat pentru păstrare;
- Să nu procedeze la scoaterea din funcțiune, la modificarea, schimbarea sau înlăturarea arbitrară a dispozitivelor de securitate proprii, în special ale mașinilor, aparaturii, uneltelor, instalațiilor tehnice și clădirilor, și să utilizeze corect aceste dispozitive;
- Să comunice imediat angajatorului și/sau lucrătorilor desemnați orice situație de muncă despre care au motive întemeiate să o considere un pericol pentru securitatea și sănătatea lucrătorilor, precum și orice deficiență a sistemelor de protecție;
- Să aducă la cunoștință conducătorului locului de muncă și/sau angajatorului accidentele suferite de propria persoană;
- Să coopereze cu angajatorul și/sau cu lucrătorii desemnați, atât timp cât este necesar, pentru a face posibilă realizarea oricăror măsuri sau cerințe dispuse de către inspectorii de muncă și inspectorii sanitari, pentru protecția sănătății și securității lucrătorilor;
- Să coopereze, atât timp cât este necesar, cu angajatorul și/sau cu lucrătorii desemnați, pentru a permite angajatorului să se asigure că mediul de muncă și condițiile de lucru sunt sigure și fără riscuri pentru securitate și sănătate, în domeniul sau de activitate;
- Să își însușească și să respecte prevederile legislației din domeniul securității și sănătății în muncă și măsurile de aplicare a acestora;
- Să dea relațiile solicitate de către inspectorii de muncă și inspectorii sanitari.
Obligațiile prevăzute mai sus se aplică, după caz, și celorlalți participanți la procesul de muncă, potrivit activităților pe care aceștia le desfășoară.
10. Formular de evidenţă a modificărilor
Nr. Crt Ediţia Data ediţiei Revizia Data reviziei
Nr.
pag. Descrier ea modif
icării
Semnătura conducătorului departamentului
11. Formular de analiză a procedurii
Nr. crt.
Compartiment Conducător compartiment
Nume și
prenume
Înlocuitor de drept sau
delegat
Aviz favorabil Aviz nefavorabil
Semnătura Data Observații
Semnătura Data
12. Lista de difuzare a procedurii
Nr. ex. Compartiment Nume și prenume
Data
primirii
Semnătura Data retragerii
Data intrării în vigoare a procedurii
Semnătura
1 Conform Procesului Verbal de predare-primire.
13. Anexe
Nr. Crt Denumirea anexei Elaborator Aproba Numar de exemplare Arhivare 1 2 3 4 5 6
Cuprins
1. Lista responsabililor cu elaborarea, verificarea și aprobarea ediției sau, după caz, a reviziei în cadrul ediției procedurii documentate ................................................. 2 2. Situaţia ediţiilor şi a reviziilor în cadrul ediţiilor procedurii ............................... 2 3. Lista cuprinzând persoanele la care se difuzează ediţia sau, după caz, revizia din cadrul ediţiei procedurii ........................................................................ 2 4. Scopul procedurii ................................................................. 3 5. Domeniul de aplicare .............................................................. 4 6. Documente de referință ........................................................... 5 7. Definiții și abrevieri ............................................................... 6 8. Descrierere procedurii ............................................................. 7 9. Responsabilități ................................................................. 16 10. Formular de evidenţă a modificărilor ............................................... 19 11. Formular de analiză a procedurii .................................................. 19 12. Lista de difuzare a procedurii ..................................................... 19 13. Anexe ........................................................................ 19
Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)