Incepand din data de 4 August, eSSM isi va schimba denumirea in ssmatic.ro toate serviciile vor fi disponibile in continuare fara intrerupere.





Instructiuni proprii de SSM pentru activitatea de restaurare pictura

Instructiuni proprii de SSM pentru activitatea de restaurare pictura 

 Prevederi generale 

Continut 

Art. 1 

Instructiunile proprii de securitate si sanatate in munca pentru pentru atelierele de restaurare din cadrul muzeelor sunt reglementari specifice cu aplicabilitate interna, obligatorii, care cuprind prevederi si masuri de eliminare sau diminuare a pericolelor de accidentare si imbolnavire profesionala, specifice acestui tip de activitate. 

Conform abordarilor din Legea nr. 319/2006, a Normelor metodologice de aplicare a prevederilor legii aprobate prin H.G. nr. 1.425/2006, precum si din alte acte normative, sistemul de munca este tratat ca un sistem compus din urmatoarele elemente ce interactioneaza: 

- executantul – omul implicat nemijlocit in executarea sarcinii de munca; 

- sarcina de munca – totalitatea actiunilor ce trebuie efectuate prin intermediul echipamentelor de munca si in anumite conditii de mediu, pentru realizarea procesului de munca; - mijloacele de productie – totalitatea echipamentelor de munca (instalatii, utilaje, masini, aparate, dispozitive, scule, unelte etc.) si a obiectelor muncii (materii prime, materiale etc.), care se utilizeaza in procesul de munca; 

- mediul de munca – ansamblul conditiilor fizice, chimice, biologice si psihosociale, in care unul sau mai multi executanti isi realizeaza sarcina de munca. 

Scop 

Art. 2 

Scopul acestor instructiuni proprii de securitate si sanatate in munca consta in stabilirea unor masuri pentru eliminarea sau diminuarea pericolelor de accidentare a lucratorilor, specifice celor patru elemente ale sistemului de munca mentionate mai sus. 

Art. 3

Cadrul legislativ de referinta in vigoare: 

- Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006; 

- H.G. nr. 1.425/2006 privind Normele metodologice de aplicare a Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006; 

- H.G. nr. 1.146/2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate pentru utilizarea in munca de catre lucratori a echipamentelor de munca; 

- H.G. nr. 971/2006 privind cerintele minime pentru semnalizarea de securitate si/sau de sanatate la locul de munca; 

- H.G. nr. 1.091/2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate la locul de munca; 

Terminologie: 

- lucrator – persoana angajata de catre un angajator, potrivit legii, inclusiv studentii, elevii in perioada efectuarii stagiului de practica, precum si ucenicii si alti participanti la procesul de munca, cu exceptia persoanelor care presteaza activitati casnice; 

- angajator – persoana fizica sau juridica ce se afla in raporturi de munca ori de serviciu cu lucratorul respectiv si care are responsabilitatea intreprinderii si/sau unitatii; 

- alti participanti la procesul de munca – persoane aflate in intreprindere si/sau unitate, cu permisiunea angajatorului, in perioada de verificare prealabila a aptitudinilor profesionale in vederea angajarii, persoane care presteaza activitati in folosul comunitatii sau activitati in regim de voluntariat, precum si someri pe durata participarii la o forma de pregatire profesionala si persoane care nu au contract individual de munca incheiat in forma scrisa si pentru care se poate face dovada prevederilor contractuale si a prestatiilor efectuate prin orice alt mijloc de proba; - reprezentant al lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii lucratorilor – persoana aleasa, selectata sau desemnata de lucratori, in conformitate cu prevederile legale, sa ii reprezinte pe acestia in ceea ce priveste problemele referitoare la protectia securitatii si sanatatii lucratorilor in munca; 

- prevenire – ansamblul de dispozitii sau masuri luate ori prevazute in toate etapele procesului de munca, in scopul evitarii sau diminuarii riscurilor profesionale; 

- eveniment – accidentul care a antrenat decesul sau vatamari ale organismului, produs in timpul procesului de munca ori in indeplinirea indatoririlor de serviciu, situatia de persoana data disparuta sau accidentul de traseu ori de circulatie, in conditiile in care au fost implicate persoane angajate, incidentul periculos, precum si cazul susceptibil de boala profesionala sau legata de profesiune; - accident de munca – vatamarea violenta a organismului, precum si intoxicatia acuta profesionala, care au loc in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor de serviciu si care provoaca incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces; - boala profesionala – afectiunea care se produce ca urmare a exercitarii unei meserii sau profesii, cauzata de agenti nocivi fizici, chimici ori biologici caracteristici locului de munca, precum si de suprasolicitarea diferitelor organe sau sisteme ale organismului, in procesul de munca; - echipament de munca – orice masina, aparat, unealta sau instalatie folosita in munca; - echipament individual de protectie – orice echipament destinat a fi purtat sau manuit de un lucrator pentru a-l proteja impotriva unuia ori mai multor riscuri care ar putea sa ii puna in pericol securitatea si sanatatea la locul de munca, precum si orice supliment sau accesoriu proiectat pentru a indeplini acest obiectiv; 

- loc de munca – locul destinat sa cuprinda posturi de lucru, situat in cladirile intreprinderii si/sau unitatii, inclusiv orice alt loc din aria intreprinderii si/sau unitatii la care lucratorul are acces in cadrul desfasurarii activitatii;

- pericol grav si iminent de accidentare – situatia concreta, reala si actuala careia ii lipseste doar prilejul declansator pentru a produce un accident in orice moment; 

- stagiu de practica – instruirea cu caracter aplicativ, specifica meseriei sau specialitatii in care se pregatesc elevii, studentii, ucenicii, precum si somerii in perioada de reconversie profesionala; - securitate si sanatate in munca – ansamblul de activitati institutionalizate avand ca scop asigurarea celor mai bune conditii in desfasurarea procesului de munca, apararea vietii, integritatii fizice si psihice, sanatatii lucratorilor si a altor persoane participante la procesul de munca; - incident periculos – evenimentul identificabil, cum ar fi explozia, incendiul, avaria, accidentul tehnic, emisiile majore de noxe, rezultat din disfunctionalitatea unei activitati sau a unui echipament de munca sau/si din comportamentul neadecvat al factorului uman care nu a afectat lucratorii, dar ar fi fost posibil sa aiba asemenea urmari si/sau a cauzat ori ar fi fost posibil sa produca pagube materiale; - servicii externe – persoane juridice sau fizice din afara intreprinderii/unitatii, abilitate sa presteze servicii de protectie si prevenire in domeniul securitatii si sanatatii in munca, conform legii; - accident usor – eveniment care are drept consecinta leziuni superficiale care necesita numai acordarea primelor ingrijiri medicale si a antrenat incapacitate de munca cu o durata mai mica de 3 zile; 

- boala legata de profesiune – boala cu determinare multifactoriala, la care unii factori determinanti sunt de natura profesionala. 

Art. 4 

Prevederile prezentelor instructiuni proprii se aplica in mod cumulativ cu prevederile instructiunilor proprii generale elaborate de societate. 

Revizuirea instructiunilor 

Art. 5 

Prezentele instructiuni proprii se vor revizui ori de cate ori este necesar, ca urmare a modificarilor de natura legislativa, a schimbarilor tehnologice, a modificarii echipamentelor de munca, cu ocazia modificarii proceselor de munca, in situatia producerii accidentelor de munca sau ca urmare a masurilor dispuse de inspectorii de munca in urma controalelor. Orice revizuire sau completare necesita aprobarea conducerii institutiei. 

Obligatiile lucratorilor privind securitatea si sanatatea in munca 

Art.6 

Fiecare lucrator trebuie sa isi desfasoare activitatea in conformitate cu pregatirea si instruirea sa, precum si cu instructiunile primite din partea angajatorului, astfel incat sa nu expuna la pericol de accidentare sau imbolnavire profesionala atat propria persoana, cat si alte persoane care pot fi afectate de actiunile sau de omisiunile sale in timpul procesului de munca. 

(1) In mod deosebit, in scopul realizarii obiectivelor prezentate, lucratorii au urmatoarele obligatii: a) sa utilizeze corect masinile, aparatura, uneltele, substantele periculoase, echipamentele de transport si alte mijloace de productie; 

b) sa utilizeze corect echipamentul individual de protectie acordat si, dupa utilizare, sa il inapoieze sau sa il puna la locul destinat pentru pastrare; 

c) sa nu procedeze la scoaterea din functiune, la modificarea, schimbarea sau inlaturarea arbitrara a dispozitivelor de securitate proprii, in special ale masinilor, aparaturii, uneltelor, instalatiilor tehnice si cladirilor si sa utilizeze corect aceste dispozitive;

d) sa comunice imediat angajatorului si/sau lucratorilor desemnati orice situatie de munca despre care au motive intemeiate sa o considere un pericol pentru securitatea si sanatatea lucratorilor, precum si orice deficienta a sistemelor de protectie; 

e) sa aduca la cunostinta conducatorului locului de munca si/sau angajatorului accidentele suferite de propria persoana; 

f) sa coopereze cu angajatorul si/sau cu lucratorii desemnati, atat timp cat este necesar, pentru a face posibila realizarea oricaror masuri sau cerinte dispuse de catre inspectorii de munca si inspectorii sanitari, pentru protectia sanatatii si securitatii lucratorilor; 

g) sa coopereze, atat timp cat este necesar, cu angajatorul si/sau cu lucratorii desemnati, pentru a permite angajatorului sa se asigure ca mediul de munca si conditiile de lucru sunt sigure si fara riscuri pentru securitate si sanatate, in domeniul sau de activitate; 

h) sa isi insuseasca si sa respecte prevederile legislatiei din domeniul securitatii si sanatatii in munca si masurile de aplicare a acestora; 

i) sa dea relatiile solicitate de catre inspectorii de munca si inspectorii sanitari; j) sa participe la sedintele periodice de instruire in domeniul SSM si PSI. 

Examinarea medicala 

Art. 7 

Examinarea si avizarea medicala sunt obligatorii pentru lucratorii care isi desfasoara activitatea in atelierele de restaurare din cadrul muzeelor, atat la angajare, cat si periodic. 

Instruirea personalului 

Art. 8 

Intervalul dintre doua instructaje periodice va fi stabilit prin programul anual de instruire-testare, dar nu va depasi 6 luni. 

Conducerea societatii va urmari ca lucratorii care isi desfasoara activitatea in atelierele de restaurare sa primeasca o instruire adecvata si informatii privind riscurile la care se expun in cazul in care aceste activitati nu sunt executate corect. 

Salariatii vor fi informati periodic asupra masurilor luate de conducerea societatii pentru asigurarea securitatii si sanatatii in munca. 

Organizarea locului de munca si a activitatilor 

Art. 9 

In atelierele de restaurare ale muzeelor se va urmari ca instalatiile electrice pentru iluminat trebuie sa fie realizate si mentinute in exploatare conform prevederilor normelor tehnice de specialitate. 

Art. 10 

Caile de evacuare si de circulatie vor mentinute in mod permanent libere. 

Art. 11 

Se interzice utilizarea pentru incalzire a sobelor metalice sau a altor sisteme de incalzire cu foc deschis sau suprafete incandescente datorita substantelor inflamabile utilizate in procesul de restaurare. 

Art. 12

Se va asigura intre elementele sistemelor de incalzire si obiectele de arta si documentele de valoare combustibile expuse spatii de siguranta de minimum 1,00 m. 

Art. 13 

Atunci cand se curata pardoselile din materiale combustibile (dusumea, parchet etc.) cu lichide inflamabile si/sau ceara se intrerupe focul in sobe si se aerisesc incaperile pana la evacuarea totala a gazelor si uscarea pardoselii. 

Art. 14 

Se interzice curatarea costumelor si a echipamentului de lucru cu substante inflamabile in interiorul salilor si atelierelor de lucru. 

Art. 15 

Rafturile, fisierele, dulapurile, rastelele, politele etc. utilizate in depozite trebuie sa fie executate din materiale incombustibile, iar in cazul utilizarii materialelor combustibile acestea se trateaza cu substante ignifuge sau termospumante. 

Art. 16 

In interiorul atelierelor de restaurare, vasele cu lichide combustibile utilizate pentru diverse operatii tehnice, vor fi de capacitate redusa (cel mult 1 litru) si inchise cu capace sau dopuri. 

Art. 17 

Intre rafturile sau stivele de depozitare se asigura spatii libere pentru accesul si evacuarea usoara in caz de necesitate. 

Art. 18 

Pe mesele de lucru din atelierele de restaurare, vopselele si solutiile inflamabile se vor pastra in cantitati cat mai mici (care sa nu depaseasca 100 ml). 

Art. 19 

In spatiul atelierelor se pastreaza numai obiecte care sunt in executie, evitandu-se astfel aglomerarea materialelor care nu sunt strict necesare. 

Art. 20 

Materialele imbibate cu uleiuri, vopsele, lacuri, diluanti etc., folosite la curatarea pensulelor si a tablourilor, vor fi stranse in cutii metalice inchise si evacuate din ateliere dupa terminarea lucrului. 

Art. 21 

Cand se utilizeaza substante toxice si/sau volatile se va folosi, obligatoriu, echipamentul individual de protectie acordat, gen manusi de protectie si masti de protectie respiratorie. 

Art. 22 

Pentru mentinerea unor conditii de microclimat corespunzator se vor utiliza instalatii de climatizare omologate si verificate periodic. 

Art. 23

Amenajarea locului de munca trebuie realizat astfel incat sa asigure confort si libertate de miscare si sa diminueze la maximum riscurile de natura vizuala, mentala si de pozitie de lucru. 

Art. 24 

Posturile de munca trebuie concepute si amenajate astfel incat sa permita lucratorilor sa realizeze o gama diversa de sarcini de munca, intr-un mod confortabil si eficace, la nivelul de performante cerut. 

Art. 25 

Locul de munca trebuie sa permita o buna corelare intre caracteristicile antropofunctionale ale utilizatorilor si munca lor prin asigurarea posibilitatilor de reglare a diferitelor elemente componente ale acestuia. 

Art. 26 

Lucratorii trebuie sa aiba posibilitati de modificare a pozitiei de lucru, in timpul activitatii. 

Art. 27 

Amplasarea locurilor de munca trebuie sa asigure accesul usor si rapid al utilizatorilor la locurile de munca, precum si accesul usor si rapid al personalului de intretinere la toate partile echipamentului, la pozitiile cablurilor si la prizele electrice, fara intreruperea activitatii in desfasurare sau cu o intrerupere minima. 

Art. 28 

Spatiul de lucru trebuie sa raspunda nevoilor de spatiu personal, de comunicare intre persoane si de intimitate. 

Art. 29 

Cand se lucreaza in pozitie asezat, lucratorii vor fi dotati cu scaune concepute corespunzator caracteristicilor antropometrice si functionale ale organismului uman, precum si activitatii care se desfasoara, corelandu-se inaltimea scaunului cu cea a planului de lucru. 

Art. 30 

Este interzis a se balansa scaunul de lucru sau de a se sta pe acesta in conditii care sa induca un risc de accidentare. 

Art. 31 

La locurile de munca unde se lucreaza in pozitie ortostatica trebuie asigurate mijloace pentru asezarea lucratorului (scaune, banci etc.) cel putin pentru perioade scurte de timp. 

Art. 32 

Avand in vedere riscul de electrocutare prin atingere directa sau indirecta, orice interventie la instalatia electrica se va face numai de catre electricieni autorizati. 

Art. 33 

Se va evita indoirea sau strivirea cablurilor electrice de alimentare a echipamentelor de munca electrice utilizate.

Art. 34 

Conductorii electrici si cablurile de alimentare trebuie sa respecte urmatoarele conditii: - sa nu prezinte risc de electrocutare la trecerea pe planul de lucru sau pe sol; - sa aiba o lungime suficienta, pentru a se adapta la nevoile reale si previzibile ale utilizatorilor, inclusiv in cazul unei reamenajari a incaperii; 

- sa asigure accesul usor, iar intretinerea sa se faca fara intreruperea activitatii; - cablajul trebuie sa corespunda intregului domeniu de reglare a planurilor de lucru; - conductorii electrici nu vor traversa caile de acces fara a fi protejati impotriva deteriorarilor mecanice. 

Art. 35 

Se vor anunta fara intarziere defectele aparute la echipamente de munca electrice. 

Art. 36 

Este interzis a se introduce fisa (stecherul) oricarui aparat sau instrument electric in priza cu mana uda. 

Art. 37 

Se vor citi, insusi si aplica de catre fiecare lucrator instructiunile de folosire a oricarui echipament de munca utilizat in procesul de restaurare. 

Art. 38 

Se va stabili un program de verificare si intretinere regulata pentru echipamente, in colaborare cu compartimentul abilitat sa efectueze operatii de verificare si intretinere. 

Art. 39 

Toate prizele electrice trebuie sa fie prevazute cu contacte suplimentare pentru legarea la centura de impamantare sau la pamant. 

Art. 40 

Se interzice consumul alimentelor pe masele de lucru. 

Art. 41 

Este interzisa depozitarea sau amplasarea provizorie la inaltime (pe dulapuri, cuiere etc.) a unor obiecte care, prin cadere, pot provoca accidente. 

Art. 42 

La locul de munca, lucratorii sunt obligati: 

- sa pastreze ordinea si curatenia, astfel incat sa nu existe pericol de alunecare; - sa recunoasca si sa comunice orice potential pericol; 

- sa urmeze instructiunile de folosire pentru echipamentele si pentru accesoriile din cadrul atelierului de restaurare; 

- sa foloseasca metode aprobate si sigure pentru ridicarea si pentru manevrarea obiectelor grele si voluminoase. 

Art. 43

Pardoselile din incaperi trebuie sa fie intretinute, iar urmele de apa si alte lichide trebuie inlaturate, pentru a se evita alunecarile. 

Art. 44 

Trebuie semnalate si remediate urgent orice defectiuni in pardoseli. 

Art. 45 

Circulatia pe scari se va efectua respectandu-se urmatoarele reguli: 

- deplasarea se face numai pe partea dreapta; 

- se va merge incet ; 

- se va sprijini de mana curenta (balustrada), nu se vor citi documente in timp ce se urca sau coboara pe scari, nu se va merge distrat, sarind cate doua sau trei trepte deodata etc.; - vor fi indepartate de pe trepte toate obiectele care ar putea provoca alunecarea. 

Art. 46 

Usile cu geamuri si ferestre trebuie manevrate atent. Este interzis a se sprijini sau a se impinge de partea de sticla a usilor sau a ferestrelor. 

Art. 47 

Atunci cand se foloseste un cutit de mana, foarfece, briceag, cutter, lama etc., operatiunea respectiva se va efectua cu atentie, pentru evitarea pericolului de taiere (autoaccidentare sau accidentarea unei alte persoane aflate in zona). 

Art. 48 

Sertarele birourilor se vor tine, in mod normal, in pozitia inchis. Deschiderea lor se va face numai in conditii care sa nu provoace accidentarea proprie sau a persoanelor aflate in trecere prin zona. 

Art. 49 

La iesirea din cladire, orice persoana se va asigura in toate directiile, pentru a nu fi surprinsa de vreun mijloc de transport. 

Art. 50 

Caile de acces spre spatiile de evacuare vor fi pastrate libere de orice obiect sau echipament care ar putea impiedica iesirea lucratorilor in caz de pericol. 

Art. 51 

La loc vizibil se va afisa planul de evacuare in caz de pericol. 

Acordarea primului ajutor, stingerea incendiilor si evacuarea lucratorilor 

Art. 52 

La locul unde s-a produs accidentul si pana la interventia cadrelor medicale de specialitate, primul ajutor trebuie acordat de catre persoane care sunt pregatite in acest scop – salvatori. Salvatorul nu inlocuieste medicul, dar, prin masurile pe care le aplica, el trebuie sa reuseasca sa evite: - inrautatirea starii accidentatului; 

- aparitia complicatiilor; 

- producerea mortii victimei.

Formarea salvatorilor trebuie sa fie predominant practica, repetata in mod periodic, pentru ca salvatorii sa poata actiona oricand si oriunde. 

O persoana care nu este pregatita ca salvator NU trebuie sa intervina cu orice pret. 

Cum se examineaza victima? 

- Se cerceteaza semnele care indica faptul ca viata victimei este amenintata: sangereaza abundent; raspunde la intrebari; respira; are puls. 

- Se stabileste ordinea de prioritate a interventiilor. 

- Se realizeaza triajul victimelor, pe baza ierarhizarii leziunilor in functie de gravitatea lor. 

Cum se anunta accidentul? 

- Apelul de prim-ajutor trebuie sa contina informatii despre: ce s-a intamplat, locul accidentului, accesibilitatea drumului, numarul victimelor si starea acestora, tipurile de leziuni produse, identitatea apelantului. 

- Persoana care face apelul trebuie sa astepte confirmarea corecta a mesajului transmis. 

Cum se acorda primul-ajutor? 

Daca victima nu vorbeste (este inconstienta), dar respira si are puls: 

- asezarea in pozitie de siguranta; 

- acoperirea victimei; 

- supravegherea circulatiei, a starii de constienta si a respiratiei, pana la sosirea ajutoarelor medicale. 

Daca victima nu raspunde, nu respira, dar are puls: degajarea (eliberarea) cailor respiratorii; manevra Heimlich; respiratia „gura la gura” sau „gura la nas”. 

Daca victima nu raspunde, nu respira, nu are puls: reanimare cardio-respiratorie (masaj cardiac extern asociat cu respiratie „gura la gura” sau „gura la nas”). 

Daca victima sangereaza abundent: 

- compresie manuala locala; 

- pansament compresiv; 

- compresie manuala la distanta (in zona subclaviculara sau inghinala). 

Daca victima prezinta arsuri: spalare abundenta cu apa. 

Daca victima vorbeste, dar nu poate efectua anumite miscari: oricare ar fi semnele, se actioneaza ca si cum victima ar avea o fractura, evitand deplasarea ei si respectand toate eventualele deformari la nivelul membrului superior, al membrului inferior, al coloanei vertebrale. 

Daca victima prezinta plagi: 

- plagi grave – asezarea victimei intr-o pozitie adecvata, ingrijirea segmentului amputat, compresie pentru oprirea sangerarii etc.; 

- plagi simple – curatarea si pansarea plagii. 

Masuri la nivelul locului de munca privind stingerea incendiilor si evacuarea lucratorilor

- sa anunte IMEDIAT incendiul; 

- sa incerce sa stinga focul, daca nu este prea riscant (nu se va utiliza mai mult de un stingator; daca focul nu s-a stins, se evacueaza imediat zona); 

- sa anunte telefonic pompierii militari, din cea mai apropiata zona neafectata; - sa comunice conducerii unitatii detaliile referitoare la locatie si la amploarea incendiului. 

Intocmit, 

Data 

Prezentele instructiuni proprii se vor revizui ori de cate ori este necesar, ca urmare a modificarilor de natura legislativa, a schimbarilor tehnologice, a modificarii echipamentelor de munca, cu ocazia modificarii proceselor de munca, in situatia producerii accidentelor de munca sau ca urmare a masurilor dispuse de inspectorii de munca in urma controalelor. 

*Continutul modelului prezentat nu este exhaustiv.