Incepand din data de 4 August, eSSM isi va schimba denumirea in ssmatic.ro toate serviciile vor fi disponibile in continuare fara intrerupere.
Startupcafe ministerul muncii
Stimate domnule
La solicitarea dumneavoastră, transmisă prin e-mail și înregistrată la MMSS cu nr. 04/SCMMRP/08.01.2024, vă comunicăm următoarele:
În legătură cu obligația angajatorilor de majorare a salariilor pentru angajații încadrați cu salariul minim, cf. O.U.G. nr.142/2021, vă rog să ne comunicați următoarele precizări:
1. Angajații încadrați la salariul minim pe economie vor mai beneficia de scutirea de taxe pentru suma de 200 de lei acordată la salariul minim, în conformitate cu art. LXXIII al OUG 115/2023? Dacă angajatorul crește salariul angajatului fie și numai cu 10 lei (de la 3.300 la 3.310 lei), care va fi salariul net care va fi primit de salariatul respectiv?
Va fi diminuat, de fapt, salariul net în urma majorării determinate de OUG 142/2021 (la condiții normale de lucru, fără alte deduceri)?
Potrivit prevederilor art. 164 alin. (21) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, începând cu data de 1 ianuarie 2022, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată stabilit în condiţiile alin. (1) poate fi aplicat pentru un salariat pentru o perioadă de maxim 24 de luni, de la momentul încheierii contractului individual de muncă. După expirarea perioadei respective, acesta va fi plătit cu un salariu de bază superior salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată.
Prin alin. (22) s-a stabilit că prevederile alin. (21) se aplică şi pentru salariatul plătit cu salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, care are deja
încheiat un contract individual de muncă, perioada de maxim 24 de luni fiind calculată începând cu data de 1 ianuarie 2022.
Această măsură are în vedere protejarea salariaților de o posibilă înghețare a salariului de bază la nivelul salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată pentru o perioadă mai lungă de timp.
Cuantumul majorării salariului respectiv se stabilește prin negociere în cadrul contractului individual de muncă, iar în mod normal nivelul acestuia trebuie să asigure cel puțin nivelul de bază al salariului net avut anterior.
2. Ce sancțiuni/măsuri pot fi dispuse de către organele abilitate asupra angajatorilor care refuză să respecte obligația dispusă de OUG 142/2021 și nu majorează salariul angajaților încadrați cu salariul minim de peste 2 ani?
Legea nu prevede sancțiuni pentru nerespectarea prevederilor art.164 alin. (21) și (22) din Legea nr. 53/2003.
3. Obligația angajatorilor de majorare a salariului cf. O.U.G. nr. 142/2021 se aplică și în cazul angajaților din sectoarele construcțiilor, agriculturii și industriei alimentare, încadrați la salariul minim din aceste sectoare, stabilit prin OUG 93/2023 (pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată pentru sectoarele construcții, agricol și industria alimentară)?
Majorarea salarială prevăzută de OUG nr. 142/2023 nu se aplică angajaților din sectoarele construcții, agricultură și industrie alimentară la care salariul minim este stabilit prin derogare de la prevederile art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii.
4. La determinarea salariului minim brut pe țară, stabilit prin H.G. nr. 900/2023, salariul minim brut de 3.300 de lei conține și suma de 200 de lei scutită de taxe (impozit, contribuții) conform art. LXXIII al OUG 115/2023?
Salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată de 3.300 lei stabilit de Hotărârea Guvernului nr. 900/2023 cuprinde inclusiv suma de 200 lei scutită de impozit și contribuțiile sociale obligatorii prevăzute de art. LXXIII din OUG nr.
115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene.
Cu stimă,
Serviciul Comunicare, Mass-Media și Relații cu Publicul