Incepand din data de 4 August, eSSM isi va schimba denumirea in ssmatic.ro toate serviciile vor fi disponibile in continuare fara intrerupere.
Norme și reguli ergonomice cu privire la protecția muncii în activitățile de asamblare și depănare a calculatoarelor personale.
Norme și reguli ergonomice cu privire la protecția muncii în activitățile de asamblare și depănare a calculatoarelor personale.
Ergonomia este acea disciplină care studiază relațiile dintre om, mașină și mediul de lucru. Studiile ergonomice arată că poziția de lucru este foarte importantă, deoarece previne apariția disconfortului și afecțiunilor profesionale.
I - Regulile de lucru ale elevilor în cabinetul de informatică.
I.1. În cabinetul cu tehnică de calcul (CTC) este instalată aparatură scumpă, care cere o comportare atentă: calculatoarele, imprimantele și alte mijloace tehnice.
- Aveţi o atitudine grijulie faţă de această tehnică;
- Intraţi în cabinet liniştit, fără grabă, nu vă îmbulziţi, ocupaţi locurile ce vă sunt rezervate şi nu atingeţi nimic fără permisiunea profesorului.
I.2. La locul vostru de lucru sunt următoarele componente:
- Blocul de sistem,
- Vizualizatorul;
- Tastatura;
- Şoricelul.
Comportarea incorectă cu aparatura, cablurile şi vizualizatoarele poate duce la electrocutări grave, provoacă aprinderea aparatului.
Se interzice strict de:
- a atinge cablurile;
- a atinge firele de alimentare cu curent electric şi prizele;
- a atinge ecranul şi partea posterioară a vizualizatorului;
- a conecta şi deconecta computatoarele fără indicaţia profesorului;
- a pune discuri, cărţi, caiete pe vizualizator şi tastatură;
- a lucra în îmbrăcăminte şi cu mâinele umede.
I.3. Ţine-ţi bine minte, unde se află în cabinet stingătorul. Învăţaţi cu ajutorul profesorului cum să-l folosiţi. Dacă apare miros de ars, încetaţi imediat lucrul, deconectaţi apărătura şi comunicaţi-i acest lucru profesorului; în caz de necesitate ajutaţi-l pe profesor la stingerea focului. I.4. Înainte de lucru:
- încredinţată-vă că la locul de lucru nu sunt defecţiuni vizibile;
- aşezaţi-vă aşa, ca linia privirii să cadă pe centrul ecranului, să vă folosiţi de tastatură fără a vă apleca;
- aşezaţi pe masă caietul, manualul în aşa fel, căa ele să nu vă încurce la lucru; - începeţi lucrul numai la indicaţia profesorului.
I.5. În timpul funcţionării comutatorului tubul catodic al vizualizatorului constituie o sursă de radiaţie electromagnetică şi lucrând prea aproape de ecran acţionează nefavorabil asupra vederii, provoacă oboseală şi reduce capacitatea de muncă.
E bine să lucraţi:
- la o distanţă de 60-70 cm (distanţă admisibilă 50 cm);
- să respectaţi o ţinută corectă, fără să vă încovoiaţi;
- elevii care poartă ochelari trebuie să lucreze în ochelari.
- la lumină slabă;
- în cazul stării sănătăţii nesatisfăcătoare.
4
I.7. În timpul lucrului trebuie să:
- urmăriţi ca aparatura să fie în stare bună şi încetaţi imediat lucrul, dacă apare vre-un sunet neobişnuit sau deconectarea de la sine a aparaturii;
- apăsaţi încet pe tastatură, evitaţi loviturile;
- lucraţi cu tastatura având mâinele curate şi uscate;
- nu încercaţi niciodată să lichidaţi de sine stătător defectele din aparatură; - nu vă ridicaţi de la locurile voastre, când în cabinet intră vizitatori.
I.8. Trebuie să cunoaşte-ţi bine şi să respecta-ţi aceste reguli, să îndepliniţi cu precizie indicaţile profesorului, pentru că:
- să evitaţi accidentele;
- să însuşiţi cu succes cunoştinţe, priceperi, deprinderi;
- să păziţi avuţia statului – tehnica de calcul şi utilajul.
Sunteţi responsabili de starea locului de lucru şi integritatea utilajului aflat aici. II - Indicaţii privind efectuarea instructajului la tehnica securităţii.
2.1. Pentru ca elevii să-şi cultive o atitudine conştientă şi să-şi însuşască metode şi procedee corecte şi sigure de lucru, profesorii sunt obligaţi să-i instructeze şi să-i înveţe pe elevi cum să respecte cerinţele tehnicii securităţii şi igienei muncii.
2.2. Instructajul la tehnica securităţii şi sanitaria de producţie se efectuează cu toţi elevii la lecţia introductivă în cabinet, apoi înainte de fiecare lecţie practică la calculator. 2.3. La instructajul introductiv profesorul trebuie să-i familiarizeze pe elevi cu regulile ordinii interne din cabinet, regulile tehnicii securităţii şi igienii muncii; cu momentele periculoase ce pot interveni în procesul lucrului şi cu măsurile corespunzătoare de precauţie. 2.4. Instructajul înainte de a începe lucrul la calculator completează instructajul introductiv şi are scopul să-i familiarizeze pe elevi cu cerinţele organizării corecte şi conţinutul locului de lucru, destinaţia dispozitivelor şi îngrădirilor, cu metodele neprimejdioase de lucru şi regulile de utilizare a mijloacelor de protecţie, cu eventualele momente periculoase la realizarea unor munci concrete, cu obligaţiile celui ce lucrează la locul său de muncă, precum şi cu situaţiile periculoase şi regulile de comportare în cazul aparenţei acestora.
2.5. După terminarea instructajului la locul de lucru profesorul le permite elevilor să înceapă lucrul numai după ce se va convinge, că toţi şi-au însuşit instructajul.
2.6. Instructajul la locul de lucru trebuie să fie succint, să conţină indicaţii precise şi concrete, iar în cazurile necesare să fie însoţite de demonstrarea procedeelor corecte şi sigure de îndeplinire a lucrărilor.
2.7. În procesul realizării lucrului profesorul şi laborantul sunt obligaţi să controleze sistematic respectarea de către fiecare elev a indicaţiilor, ce s-au dat în timpul instructajului asupra modului nepremejdios de realizare a lucrării.
2.8. Toate informaţiile asupra efectuării instructajelor elevilor sunt notate într-un registru special.
III - Reguli ergonomice generale
- Este interzisă demontarea aparatelor, detaşarea carcaselor sau cablurilor, efectuarea reglajelor sau accesul la componentele interne ale calculatoarelor. Este interzisă mutarea sau schimbarea monitoarelor, mouse-urilor sau tastaturilor. Este interzisă modificarea fişierelor de configurare şi a celor al căror rol nu este foarte bine cunoscut.
- Nu este admisă intervenţia la tablouri electrice, prize, ştechere, mufe etc. 5
- Profesorii nu vor permite elevilor utilizarea CD-ROM-urilor/ DVD-ROM-urilor şi a discurilor amovibile, fără acordul lor explicit, justificat de necesităţi didactice obiective (lecţii, teme, proiecte).
- Profesorii nu vor permite accesul elevilor în laborator decât în prezenţa lor. - Profesorii vor supraveghea intrarea/ieșirea elevilor în/din laborator. Elevii vor intra în laborator după ce se sună de intrare și vor părăsi laboratorul după ce se sună de ieșire. - Profesorii au obligația să prezinte elevilor normele de igienă şi securitate a muncii și regulamentul de ordine interioară şi să încheie proces verbal cu semnăturile lor (la prima oră din laborator).
- Profesorii vor stabili locul pe care îl va ocupa fiecare elev în laborator; elevii nu au voie săși schimbe locul în timpul orei sau în orele următoare.
- Profesorii trebuie să predea laborantei procesele verbale de instruire a elevilor privind normele de igienă şi securitate a muncii și regulamentul de ordine interioară, semnate de elevi, precum şi repartiţia elevilor pe posturile de lucru, pentru fiecare clasă în parte.
- Profesorii vor monitoriza respectarea, cu stricteţe, a distribuţiei pe posturile de lucru, stabilită la începutul anului şcolar.
- Profesorii nu vor permite elevilor utilizarea altor programe în afara celor asociate conţinutului disciplinei de studiu sau/şi indicate de ei.
- Profesorii nu vor permite elevilor accesul şi navigarea liberă pe Internet în timpul orelor şi nici descărcarea de programe sau fişiere (poze, jocuri ş.a.).
- Fiecare profesor își va crea un folder cu numele lui în care va salva documentele create de elevii săi.
- Profesorii au obligaţia de a urmări activitatea elevilor, la posturile lor de lucru, şi de a înregistra neregulile observate de ei sau/şi de elevi în caietul de evidenţă a activităţii din laborator.
- Profesorii vor supraveghea permanent elevii pe parcursul orei: - nu vor pleca din laborator, lăsând elevii singuri - nu vor permite elevilor să se miște în timpul lecțiilor de pe locurile fixate - nu vor realiza activități de echipă, deoarece configurația laboratoarelor nu permite astfel de activități - vor evita să utilizeze creta și tabla neagră; se va folosi tabla multimedia, în laboratoarele care au în dotare această tablă.
- Se va asigura menţinerea în bune condiţii a mobilierului şi a echipamentelor din dotarea laboratorului: nu se va permite elevilor să introducă /să consume în laborator alimente, lichide sau gumă de mestecat; - se va interzice elevilor să-și sprijine cotul pe glisiera pe care se află tastatura; la sfârșitul sesiunii de lucru, glisiera împreună cu tastatura se împing ușor, având grijă ca tastatura să nu rămână în afara glisierei.
- În cazul substituirii sau distrugerii intenţionate a echipamentelor, cadrul didactic declanşează o anchetă proprie în vederea recuperării pagubei produse.
Conform Art. 162 din Regulamentul de funcţionare şi organizare a unităţilor din învăţământul preuniversitar:
(1) Elevii care se fac vinovaţi de sustragerea/deteriorarea/distrugerea bunurilor unității de învățământ sunt obligați, personal sau prin părinții, tutorii sau susținătorii legali să acopere, în temeiul răspunderii civile delictuale pentru fapta proprie sau al răspunderii pentru fapta minorului, toate cheltuielile ocazionate de lucrările necesare reparațiilor sau, după caz, să restituie bunurile sau să suporte toate cheltuielile pentru înlocuirea bunurilor deteriorate/sustrase.
(2) În cazul în care vinovatul nu se cunoaşte, răspunderea materială devine colectivă, revenind întregii clase/claselor.