Incepand din data de 4 August, eSSM isi va schimba denumirea in ssmatic.ro toate serviciile vor fi disponibile in continuare fara intrerupere.
Auxiliar igiena securitatea muncii si protectia mediului
MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII ŞI INOVĂRII
Proiectul Phare TVET RO 2006/018-147.04.01.02.01.03.01
AUXILIAR CURRICULAR
CLASA a XI -a
IGIENA, SECURITATEA MUNCII ŞI PROTECŢIA MEDIULUI
DOMENIU: COMERŢ
NIVEL: III
CALIFICARE: Tehnician în achiziţii şi contractări
Martie 2009
CUPRINS
Pag.
1. Competenţe specifice modulului de practică……………………………………………....4 2. Desfăşurarea stagiului de practică………………………………………………………….5 2.1. Informaţii despre specificul agenţilor economici unde se efectuează stagiul de practică …...................................................................................................5 2.2. Modalitatea de organizare a practicii……………………………………….........6 3. Instrumente de lucru necesare desfăşurării practicii………………………………….....7 3.1. Jurnalul de practică al elevului……………………………………………...........7 3.2. Fişa de documentare nr.1 ………………………………...................................8 3.3. Fişa de lucru nr.1....………………………………….......................................10 3.4. Fişa de observaţie nr.1…………………………………..................................11 3.5. Fişa de documentare nr.2. ……………………………………………………...12 3.6. Fişa de lucru nr.2 …………………………………………………….................14 3.7. Fişa de lucru nr.3………………………………………………………..............15 3.8. Studiu de caz nr.1.........................................................................................16 3.9. Miniproiect ...................................................................................................17 3.10. Portofoliul de practică …………………………………………………………..18 4. Modalitatea de evaluare…………………………………………….................................19 5. Bibliografie
6. Anexe
Acest material a fost elaborat prin finanţare Phare în proiectul de
Dezvoltare instituţională a sistemului de învăţământ profesional şi tehnic
3
1. COMPETENŢE SPECIFICE MODULULUI DE PRACTICĂ
UC 15. IGIENA, SECURITATEA MUNCII ŞI PROTECŢIA MEDIULUI
– Aplică legislaţia privind igiena şi securitatea muncii
– Desfăşoară acţiuni de evitare a riscurilor privind igiena şi securitatea muncii
– Aplică măsuri de protecţie a mediului
După parcurgerea modulului Igiena, securitatea muncii şi protecţia mediului veţi fi capabili să:
∙ aplicaţi legislaţia privind igiena şi securitatea muncii ;
∙ verificaţi funcţionarea sistemelor, dispozitivelor şi a condiţiilor de igienă, securitate specifice locului de muncă;
∙ aplicaţi normele de igienă şi securitate specifice locului de muncă; ∙ identificaţi riscurile la care sunteţi expuşi la locul de muncă;
∙ utilizaţi echipamente de lucru şi de protecţie specifice locului de muncă; ∙ acordaţi primul ajutor în caz de accidente;
∙ identificaţi sursele de poluare de la locul de muncă;
∙ aplicaţi măsurile de prevenire a poluării mediului.
Acest material a fost elaborat prin finanţare Phare în proiectul de
Dezvoltare instituţională a sistemului de învăţământ profesional şi tehnic
4
2. DESFĂŞURAREA STAGIULUI DE PRACTICĂ
2.1. Informaţii despre specificul agenţilor economici unde se efectuează stagiul de practică
Auxiliarul curricular este destinat elevilor care se pregătesc pentru calificarea „Tehnician în achiziţii şi contractări”, nivel 3. Locurile de muncă vizate pot fi: agent contractări şi achiziţii, recepţioner contractări-achiziţii, tehnician merceolog. În prima etapă elevii trebuie să cunoască specificul agenţilor economici din domeniul comerţului.
În desfăşurarea activităţii comerciale, fiecare agent economic utilizează un anumit potenţial de muncă denumit „resursele umane ale comerţului”. Forţa de muncă din comerţ urmăreste:
∙ aprovizionarea cu mărfuri a firmei în care lucrează şi desfacerea acestora către beneficiari;
∙ caracteristicile şi utilitatea produselor pe care le comercializează;
∙ efectuarea în cele mai bune condiţii a transportului, recepţiei, depozitării şi desfacerii produselor contractate;
∙ prezentarea ofertei în procesul de comunicare şi negociere cu potenţialii clienţi;
∙ arta de a influenţa cererea, de a ajuta la formarea gusturilor cumpărătorilor şi de a promova pe piaţă produsele noi oferite de producători.
Auxiliarul didactic este destinat elevilor şi are drept scop orientarea activităţii acestora pe perioada stagiului de practică şi stimularea creativităţii. Activităţile propuse urmăresc atingerea majorităţii criteriilor de performanţă respectând condiţiile de aplicabilitate cuprinse în Standardele de Pregătire Profesională.
Acest material a fost elaborat prin finanţare Phare în proiectul de
Dezvoltare instituţională a sistemului de învăţământ profesional şi tehnic
5
Monitorizarea practicii la locul de muncă se va efectua de profesor sau maistru instructor şi un tutore desemnat de agentul economic cu care unitatea şcolară a încheiat convenţia cadru privind efectuarea stagiului de pregătire practică.
Agentul economic va furniza elevilor informaţii esenţiale pentru respectarea disciplinei cu privire la sănătate şi securitatea muncii; programul de lucru; ansamblul de reguli interne; factorii de risc specifici activităţii şi măsurile pentru evitarea riscurilor.
Elevii vor avea parte de o pregătire prealabilă printr-o sesiune de grup la şcoală pentru acoperirea aspectelor de bază privind activităţile pe care le vor întreprinde la locul de muncă. Pe perioada stagiului de practică se recomandă ca în prima etapă, elevii să primescă sarcini cu caracter limitat, apoi gradual mai multe responsabilităţi şi oferirea de feedback periodic din partea tutorelui de practică.
2.2. Modalitatea de organizare a practicii
Stagiul de practică (IPC) se poate desfăşura la agenţii economici parteneri ai şcolii, în atelierele şi laboratoarele de specialitate din şcoală, dacă dotarea acestora este adecvată cerinţelor din domeniu. Se recomandă desfăşurarea practicii la agenţii economici ceea ce permite elevului să evalueze riscurile pentru fiecare activitate, să desfăşoare activităţi de evitare a riscurilor privind igiena şi securitatea muncii şi să aplice măsurile de protecţie a mediului. Practica la agenţii economici poate fi utilă elevilor pentru a-şi dezvolta idei legate de cariera pe care doresc să o urmeze.
Pentru modulul „Igiena, securitatea muncii şi protecţia mediului”, stagiul de pregătire practică se poate efectua fragmentat în cele două semestre.
Acest material a fost elaborat prin finanţare Phare în proiectul de
Dezvoltare instituţională a sistemului de învăţământ profesional şi tehnic
6
3. INSTRUMENTE DE LUCRU NECESARE DESFĂŞURĂRII PRACTICII 3.1. JURNAL DE PRACTICĂ
Clasa :__________________
Elev:_____________________________________
Perioada:___________________
Locaţie (Agent economic şi departament): _________________________________ Modul: ____________________________________
Tema/ Teme: __________________________________________________________ În jurnalul de practică, elevul va completa următoarele informaţii: 1. Care sunt principalele activităţi relevante pentru modulul de practică pe care le-aţi observat sau le-aţi desfăşurat ?
Activităţi observate |
Activităţi desfăşurate |
2. Ce ai învăţat să faci pentru atingerea competenţelor?
______________________________________________________________________ ______________________________________________________________________ ______________________________________________________________________ ______________________________________________________________________ 3. Care au fost activităţile practice care v-au plăcut? Motivaţi.
______________________________________________________________________ ______________________________________________________________________ ______________________________________________________________________ ______________________________________________________________________ 4. Ce activităţi practice nu v-au plăcut? Motivaţi.
______________________________________________________________________ ______________________________________________________________________ ______________________________________________________________________ Obs. Jurnalul de practică se va completa pentru o săptămână de practică.
Acest material a fost elaborat prin finanţare Phare în proiectul de
Dezvoltare instituţională a sistemului de învăţământ profesional şi tehnic
7
3.2. Fişa de documentare nr. 1
Munca lucrătorilor este protejată prin legi şi acte normative care au ca scop asigurarea celor mai bune condiţii de muncă, prevenirea accidentelor şi îmbolnăvirilor profesionale |
Cadrul legislativ privind igiena şi securitatea muncii:
Codul muncii – Legea nr. 53 din 24 ianuarie 2003
Legea nr. 319 / 2006 - Legea securităţii şi sănătăţii în muncă, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 646 din 26 iulie 2006
Hotărârea de Guvern 1425/ 2006- Norme metodologice de aplicare a prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/ 2006
Hotărârea de Guvern nr. 1146 / 2006 cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru utilizarea în muncă de către lucrători a echipamentelor de muncă Legea nr. 307/ 2006 privind apărarea împotriva incendiilor.
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195 din 22 decembrie 2005 privind protecţia mediului.
Sarcinile agentului economic: Sarcinile agentului economic:
I. Instruirea personalului ( anexa 1)
(a) Instructajul introductiv general
Trebuie prezentate:
- riscurile de accidentare şi îmbolnăvire profesională specifice unităţii; - legislaţia de protecţie a muncii în vigoare;
- consecinţele posibile ale necunoaşterii şi nerespectării legislaţiei de protecţie a muncii. (b) Instructajul la locul de muncă - prezintă riscurile şi măsurile de prevenire specifice locului de muncă.
► Include în mod obligatoriu demonstraţii practice
►Se consemnează în fişa de instruire individuală
Acest material a fost elaborat prin finanţare Phare în proiectul de
Dezvoltare instituţională a sistemului de învăţământ profesional şi tehnic
8
(c) Instructajul periodic – se face întregului personal pe baza unei tematici ce cuprinde obligatoriu demonstraţii practice, are drept scop aprofundarea normelor de protecţia muncii.
II. Utilizarea echipamentului de lucru şi protecţie (anexa 2).
Angajatorii au următoarele obligaţii:
a) să asigure echipamente de muncă fără pericol pentru securitatea si sănătatea lucrătorilor;
b) să asigure echipamente individuale de protecţie;
c) să acorde obligatoriu echipament individual de protecţie nou, în cazul degradării sau al pierderii calităţilor de protecţie.”
Echipamentele individuale de protecţie (EIP) trebuie să fie etichetate cu marcajul CE de către producător (H.G. nr. 115/2004). Dacă se anticipează accidentări sau vătămări ale sănătăţii lucrătorilor, angajatorul trebuie să furnizeze EIP pentru: - protecţia capului
- protecţia picioarelor,
- protecţia ochilor şi a feţei,
- măşti respiratorii,
- protecţia corpului.
Angajatorul trebuie să instruiască lucrătorii cum să lucreze în condiţii de securitate cu mănuşile de protecţie.
Încălţămintea de protecţie trebuie să fie uşoară şi trebuie să se poată da uşor şi repede jos; în funcţie de cerinţe, tălpile trebuie să fie protejate împotriva uzurii, a alunecărilor şi să fie antistatice.
Angajatorul trebuie să asigure protecţia ochilor şi a feţei lucrătorilor dacă există riscul vătămării ochilor şi a feţei;
Lucrătorii expuşi la gaze, vapori sau materii în concentraţii ce reprezintă un pericol pentru sănătate trebuie să primească protecţie adecvată a respiraţiei. III. Existenţa trusei de prim ajutor şi a materialelor igienico sanitare (anexa 3). O trusă medicală trebuie să aibă în dotare următoarele: vată hemostatică, leucoplast, garou, bandaj, unguent contra arsurilor, substanţe dezinfectante, etc. Atenţie ! Instruirea elevilor se va efectua atât la şcoală cât şi la agentul economic.
Acest material a fost elaborat prin finanţare Phare în proiectul de
Dezvoltare instituţională a sistemului de învăţământ profesional şi tehnic
9
3.3. Fişa de lucru nr.1
Aplicarea Legii nr. 319/ 2006 în unităţile economice
Completaţi în tabelul de mai jos etapele aplicării Legii nr. 319/ 2006 privind securitatea şi sănătatea în muncă, în funcţie de situaţiile concrete întâlnite la locul de muncă. Instrucţiuni pentru practicant:
Înainte de a completa tabelul asiguraţi-vă că dispuneţi de documentaţia necesară rezolvării sarcinilor;
Rezolvaţi toate sarcinile din fişa de lucru.
Nr.c rt. |
Etapele aplicării Legii nr. 319/ 2006 |
Observaţii cu privire la modul în care este aplicată legea 319/ 2006 la locul de muncă |
1. |
Precizează obiectul de activitate al legii. |
|
2. |
Specifică articolele cu referire directă la obligaţiile angajatorilor în vederea asigurării condiţiilor de securitate şi sănătate în muncă. |
|
3. |
Supraveghează modul în care sunt respectate, pe parcursul desfăşurării activităţii, a dispoziţiilor legale din articolele specificate. |
|
4. |
Identifică deficienţele (contravenţiile) în respectarea legii la locul de muncă. |
|
5. |
Propune măsuri pentru prevenirea cauzelor care au generat încălcări ale dispoziţiilor legale din articolele specificate. |
|
6. |
Precizează sancţiuni care pot fi aplicate conform Legii nr 319/ 2006 pentru contravenţiile constatate. |
3.5. Fişa de documentare nr. 2
Acest material a fost elaborat prin finanţare Phare în proiectul de
Dezvoltare instituţională a sistemului de învăţământ profesional şi tehnic
10
Activităţi de evitare a riscurilor privind igiena şi securitatea muncii Problema prevenirii accidentelor şi bolilor profesionale se reduce la depistarea şi eliminarea sau anihilarea acţiunii acestora.
proprii executantului |
proprii echipamentelor de muncă |
FACTORII DE RISC |
proprii mediului de |
proprii sarcinii de muncă |
Factorii de risc proprii executantului:
deficienţe ale capacităţii de muncă;
acţiuni greşite, omisiuni (ex. neutilizarea mijloacelor de protecţie).
Factorii de risc proprii sarcinii de lucru pot rezulta din:
conţinutul necorespunzător al sarcinii de muncă în raport cu cerinţele de securitate: operaţii, reguli, procedee de lucru greşite, cunoaşterea insuficientă a metodelor de lucru; sarcină sub/supradimensionată în raport cu capacitatea executantului.
Factorii de risc proprii mediului de muncă:
prezenţa unor gaze toxice în atmosfera mediului de lucru;
zgomot excesiv, temperatură foarte ridicată;
prezenţa unor spori sau viruşi în atmosfera mediului de lucru;
factori de risc de suprasolicitare psiho- fiziologică a executantului.
Factorii de risc proprii mijloacelor de producţie care pot fi:
factori de risc mecanic, termic, electric;
factori de risc chimic (acizi, substanţe toxice, substanţe inflamabile, substanţe explozive);
factori de risc biologic (microorganisme, plante periculoase, etc.).
Acest material a fost elaborat prin finanţare Phare în proiectul de
Dezvoltare instituţională a sistemului de învăţământ profesional şi tehnic
11
Rezolvarea situaţiilor provocate de accidente:
oprirea echipamentului de muncă şi/sau activităţii;
evacuarea personalului din zona periculoasă;
anunţarea serviciilor specializate;
anunţarea conducătorilor ierarhici;
eliminarea cauzelor care au dus la apariţia pericolului.
Prevenirea incendiilor şi exploziilor
Conform normelor interne si internaţionale, incendiile sunt clasificate in clasele A, B, C, D şi instalaţii electrice.
∙ Clasa A: materiale combustibile solide (lemn, hârtie, haine,gunoi, plastic, etc.) ∙ Clasa B: lichide inflamabile (benzină, petrol, gaz, vopsele, etc.) ∙ Clasa C: gaze inflamabile (gaz metan, propan, butan, hidrogen, etc.) ∙ Clasa D: metale inflamabile (potasiu, sodiu, aluminiu, magneziu, etc.) ∙ Clasa E: incendii ale echipamentelor electrice aflate sub tensiune.
Măsurile organizatorice de prevenire a incendiilor:
∙ respectarea normelor şi prescripţiilor de prevenire a incendiilor, interzicerea folosirii flăcării deschise şi a fumatului în mediile periculoase;
∙ stabilirea unor sarcini precise privind prevenirea şi combaterea incendiilor şi asigurarea prelucrării şi a afişării lor;
∙ prevederea unor aparate de deconectare automată în caz de avarie; ∙ asigurarea unei bune evacuări a oamenilor şi a bunurilor din clădire în caz de incendiu;
∙ instalarea de scări de incendiu, guri de apă, cu utilajul necesar (furtun cu lance, pompe etc.)
∙ marcarea zonelor periculoase, a mediilor explozive, a căilor de evacuare din clădiri;
Principalele mijloace de intervenţie în caz de incendiu sunt stingătoarele (anexa 4)
Acest material a fost elaborat prin finanţare Phare în proiectul de
Dezvoltare instituţională a sistemului de învăţământ profesional şi tehnic
12
3.6. Fişa de lucru nr.2
1. Realizaţi corelaţiile dintre factorii de risc prezentaţi în coloana A şi bolile profesionale care pot fi provocate de aceştia, prezentate în coloana B:
A. Factorii de risc |
B. Bolile profesionale |
1. umiditate 2. rozătoare 3. acţiunea prelungită a zgomotului intens 4. contact prelungit cu substanţe chimice iritante (lacuri, solvenţi, etc.) 5. mişcări numeroase şi frecvent repetate 6. substanţe toxice iritante şi pulberi iritante |
a. boli parazitare b. reumatism c. conjunctivite d. nevroze de coordonare e. dermite acute şi cronice, ulceraţii f. hipoacuzie şi surditate de percepţie. |
2. a. Enumeraţi activităţile desfăşurate pe parcursul unei zile de practică în unitate. b. Identificaţi factorii de risc corespunzători activităţilor desfăşurate la locul de muncă. Atenţie: Nu realizaţi nici o sarcină de muncă decât după ce aţi fost instruiţi în mod corespunzător.
TIPUL ACTIVITĂŢII |
PERICOLE - RISCURI |
Ex. Manipulare mărfuri |
- transportul obiectelor grele - poziţie ortostatică îndelungată - manipularea manuală, în lipsa asigurării dispozitivelor de ridicat |
....................................... |
|
....................................... |
|
....................................... |
|
....................................... |
Observaţii ale profesorului de specialitate/ maistrului sau tutorelui de practică: ________ ______________________________________________________________________ 3.7. Fişa de lucru nr. 3
Apărarea împotriva incendiilor
Acest material a fost elaborat prin finanţare Phare în proiectul de
Dezvoltare instituţională a sistemului de învăţământ profesional şi tehnic
13
1. Parcurgeţi instrucţiunile de comportament în caz de incendiu, detaliaţi pentru fiecare etapă măsurile de acţiune.
1. Anunţaţi incendiul |
Telefon : ________________ _________________________ _________________________ |
2. Evacuarea în siguranţă |
Salvaţi persoanele aflate în pericol: __________________________ __________________________ __________________________ |
3. Stingeţi incendiul |
Folosiţi stingătorul: ________________________ ________________________ |
Obs. Este foarte important să cunoaşteţi unde se găsesc stingătoarele, cum se utilizează acestea, ce tip de stingător este propriu fiecărui tip de incendiu şi ce tip de tactică trebuie utilizată. 2. a. Analizaţi indicatoarele de avertizare de mai jos şi prezentaţi semnificaţia fiecăruia. b. Identificaţi indicatoarele de la locul de practică şi respectaţi-le.
................ ................ ................ ................ ................ ................ ............... ................ ................ ................ ................ ................
Observaţii ale profesorului de specialitate/ maistrului sau tutorelui de practică: ________ ______________________________________________________________________ ______________________________________________________________________
Acest material a fost elaborat prin finanţare Phare în proiectul de
Dezvoltare instituţională a sistemului de învăţământ profesional şi tehnic
14
3.8. Studiu de caz nr.1
1. Din analiza accidentelor de muncă înregistrate pe primul sem. al anului 2008, printre cele mai expuse meserii se numără şi lucrătorii comerciali şi manipulanţii mărfuri. Pe lângă obligaţiile angajatorului, fiecare lucrător trebuie să îşi desfăşoare activitatea, în conformitate cu pregătirea şi instruire sa, instrucţiunile primite din partea angajatorului.
Scrieţi în casetele de mai jos cum trebuie să acţionaţi la locul de muncă pentru prevenirea accidentelor?
1. Să comunicaţi imediat
1. Să comunicaţi imediat
angajatorului orice situaţie de muncă angajatorului orice situaţie de muncă pe care o consideraţi un pericol
pe care o consideraţi un pericol
pentru securitatea lucrătorilor
pentru securitatea lucrătorilor
2. __________________________ ____________________________ ___________________
3. __________________________ ____________________________ _____________________
4. _______________________ _______________________ _________________
5. _______________________ _________________________ ___________________
6. _______________________ _________________________ ___________________
2. Viaţa unei persoane accidentate depinde de momentul acordării primului ajutor şi priceperea celui care intervine primul la locul accidentului.
Urmărind etapele din figura de mai jos realizaţi bandajarea braţului (unui coleg):
Obs. Când nu sunteţi pregătit pentru acordarea măsurilor de prim ajutor şi vă aflaţi la locul accidentului, nu încercaţi să interveniţi cu orice preţ, aceasta constituie o gravă eroare.
Observaţii ale profesorului de specialitate/ maistrului sau tutorelui de practică: ________ ______________________________________________________________________
Acest material a fost elaborat prin finanţare Phare în proiectul de
Dezvoltare instituţională a sistemului de învăţământ profesional şi tehnic
15
3.9. Miniproiectul
Măsuri de protecţie a mediului
Realizaţi un miniproiect cu tema: „Măsuri de protecţie a mediului”, organizaţi în echipe formate din 2- 3 elevi.
Pentru realizarea cerinţei formulate aveţi de îndeplinit următoarele sarcini de lucru: ♦ Identificaţi sursele de poluare de la locul de muncă şi din vecinătatea acestuia; ♦ Stabiliţi mijloacele pentru îndepărtarea surselor de poluare şi a efectelor; ♦ Evaluaţi activitatea echipelor privind protecţia mediului;
♦ Pe baza următoarei fişe autoevaluaţi-va miniproiectul şi munca desfăşurată pentru realizarea acestuia.
Fişă de autoevaluare a proiectului
Organizarea propriei învăţări Am identificat scopurile; Mi-am definit sarcinile de lucru; |
Documentarea practică Am efectuat investigaţii pentru realizarea proiectului; Am analizat situaţia reală la locul de muncă; Am solicitat clarificări din partea maistrului instructor/ tutorelui de practică; |
Am determinat realizarea eficientă a proiectului în echipă Am sugerat măsuri optime pentru protejarea mediului; M-am oferit voluntar când trebuia îndeplinită o sarcină; |
Încurajarea spiritului de echipă Am încurajat manifestarea originalităţii, opiniei personale; Mi-am susţinut punctele de vedere şi opiniile într-un mod personal; |
Rezolvarea problemelor Am căutat soluţii alternative; Am ajutat echipa să ia decizii corecte. |
Observaţii ale profesorului de specialitate/ maistrului sau tutorelui de practică: ________ ______________________________________________________________________
Acest material a fost elaborat prin finanţare Phare în proiectul de
Dezvoltare instituţională a sistemului de învăţământ profesional şi tehnic
16
3.10. Portofoliul de practică
Portofoliul de practică poate fi utilizat că instrument de evaluare a atingerii competenţelor de către elev, împreună cu fişa de observaţie a activităţii elevului întocmită de îndrumătorul de practică (profesorul de specialitate/ maistru instructor / tutore de practică).
Portofoliul de practică va cuprinde:
jurnalul de practică
fişe de observaţie
fişe de lucru
studii de caz
rezultate ale proiectelor / miniproiectelor
fişe de observaţie a activităţii elevului pe durata derulării practicii documentaţii tehnice
fişe de evaluare (concepute de îndrumătorul de practică) etc.
Acest material a fost elaborat prin finanţare Phare în proiectul de
Dezvoltare instituţională a sistemului de învăţământ profesional şi tehnic
17
4. Modalitatea de evaluare
Evaluarea va urmări măsura în care elevul a dobândit competenţele cerute, conform criteriilor de performanţă din Standardul de Pregătire Profesională şi respectând condiţiile de aplicabilitate impuse. Se va aplica o evaluare continuă, de tip formativ iar la finalul modulului, de tip sumativ, pentru verificarea atingerii competenţelor. Se pot utiliza următoarele mijloace de evaluare:
Proba orală
Chestionare
Portofolii
Proiecte
Lucrări practice
Lucrarea practică se recomandă a fi efectuată în paralel cu interviul oral, întrebările legate de motivul pentru care elevul a efectuat un lucru într-un anumit mod poate arăta în mod util nivelul de înţelegere pe care acesta îl are.
Elevii ar trebui de asemenea să fie încurajaţi să îşi asume răspunderea pentru propriul procesul de învăţare. Elevul poate fi implicat în evaluarea activităţii sale, consolidând astfel, capacitatea de a se autoevalua şi mărind gradul de transparenţă a acordării notelor. Evaluarea finală a competenţelor trebuie realizată în concordanţă cu precizările incluse în Standardul de Pregătire Profesională. Procesul de evaluare pe parcursul anului şi evaluarea finală trebuie să urmărească gradul de dobândire a competenţelor şi nu nivelul de cunoştinţe acumulate.
Acest material a fost elaborat prin finanţare Phare în proiectul de
Dezvoltare instituţională a sistemului de învăţământ profesional şi tehnic
18
Bibliografie
1. Florea, Constantin, (2004). Manualul directorului de restaurant. Bucureşti: Editura THR – CG.
2. Măniga, Vasile, Drăghici, Maia, Moisi-Păunescu, Cristian, (2006). Auxiliar curricular pentru ciclul superior al liceului, Profilul Tehnic, Modulul Sănătatea şi securitatea muncii. Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Programul Phare TVET RO 2003/ 005- 551.05.01-02.
3. Mihai, Ştefania (coordonator), (2004). Alimentaţie publică şi turism, manual pentru clasa a IX-a, Şcoala de Arte şi Meserii. Bucureşti: Editura Niculescu ABC.
4. *** Codul muncii – Legea nr. 53 din 24 ianuarie 2003.
5. ***Hotărârea de Guvern 1425/ 2006 –norme metodologice de aplicare a prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă.
6. ***Legea 319/ 2006 privind securitatea şi sănătatea în muncă.
7. ***Valenţe culturale ale securităţii şi sănătăţii în muncă - proiect încheiat între ITM Sălaj şi ISJ Sălaj.
Acest material a fost elaborat prin finanţare Phare în proiectul de
Dezvoltare instituţională a sistemului de învăţământ profesional şi tehnic
19
Anexa 1
(EXTRAS din normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii 319/ 2006)
UNITATEA ___________________________________
F I Ş Ă I N D I V I D U AL Ă DE INSTRUCTAJ
privind protecţia muncii
NUMELE ŞI PRENUMELE ________________________________________________ LEGITIMAŢIA, MARCA ___________________________________________________ GRUPA SANGUINĂ______________________________________________________ DOMICILIUL ___________________________________________________________
NUMELE ŞI PRENUMELE ________________________________________________ Data şi locul naşterii _____________________________________________________ Calificarea __________________________ Funcţia ____________________________ Locul de muncă _________________________________________________________ Autorizaţii (ISCIR ş.a.) ____________________________________________________ Traseul de deplasare la / de la serviciu _______________________________________ ______________________________________________________________________
INSTRUCTAJ DE ANGAJARE
1.Instructajul introductiv general, a fost efectuat la data _______________________ timp de _____ ore, de către _______________________________________________ având funcţia de ________________________________________________________ Conţinutul instructajului ___________________________________________________
Semnătura celui instruit
Semnătura celui care a efectuat instructajul
Semnătura celui
care a verificat
însuşirea cunoştinţelor
2.Instructajul la locul de muncă, a fost efectuat la data ________________________ specialitatea ____________________________________timp de ______ ore, de către ___________________________ având funcţia de _____________________________ Conţinutul instructajului ___________________________________________________
Semnătura
celui instruit
3. Admis la lucru
Semnătura
celui care a efectuat instructajul
Semnătura
celui care a verificat însuşirea cunoştinţelor
Numele şi prenumele angajatorului __________________________________________ Funcţia (şef secţie, atelier, şantier etc.) _______________________________________ Data şi semnătura _______________________________________________________
Acest material a fost elaborat prin finanţare Phare în proiectul de
Dezvoltare instituţională a sistemului de învăţământ profesional şi tehnic
20
INSTRUCTAJ PERIODIC
Data instructajului |
durata (h) |
specialitatea |
Materialul predat
|
Semnătura celui |
||
struit in |
struit a are in c |
a at struire a erific are c in v |
||||
REINSTRUIRE
Data instructajului |
urata (H) D |
a cialitate e p S |
Materialul Predat |
Semnătura Celui |
||
struit In |
struit a In are C |
a at struire a erific are C v in |
||||
REZULTATELE TESTĂRILOR DE PROTECŢIA MUNCII
Acest material a fost elaborat prin finanţare Phare în proiectul de
Dezvoltare instituţională a sistemului de învăţământ profesional şi tehnic
21
DATA |
MATERIALUL EXAMINAT |
CALIFICATIV |
EXAMINATOR |
ACCIDENTE DE MUNCĂ SUFERITE
SAU ÎMBOLNĂVIRI PROFESIONALE
DATA PRODUCERII EVENIMENTULUI |
DIAGNOSTICUL MEDICAL |
DESCRIEREA EVENIMENTULUI |
NR. ŞI DATA PV DE CERCETARE A EVENIMENTULUI |
NR. ZILE ITM |
SANCŢIUNI APLICATE PENTRU NERESPECTAREA REGLEMENTĂRILOR DE PROTECŢIA MUNCII
ABATEREA SĂVÂRŞITĂ DE LA NORMELE DE PROTECŢIA MUNCII |
SANCŢIUNEA APLICATĂ |
NR. ŞI DATA PROCESULUI VERBAL |
Unitatea ___________________________________
Serviciul (compartimentul) _____________________
Acest material a fost elaborat prin finanţare Phare în proiectul de
Dezvoltare instituţională a sistemului de învăţământ profesional şi tehnic
22
F I Ş Ă C O L E C T I V Ă DE INSTRUCTAJ 1)
privind protecţia muncii
întocmită azi __________________________
Subsemnatul__________________________________________________________ având funcţia de _______________________________________________________ în cadrul serviciului (compartimentului) ______________________________________ asistat de dl. (d-na) _____________________________________________________
având funcţia de ________________________________ am procedat la instruirea unui număr de _____ persoane de la ____________________________________________
conform tabelului nominal de pe verso, în probleme de protecţia muncii şi PSI, pentru
vizita (prezenţa) în unitatea noastră în ziua / zilele ______________________________ În cadrul instructajului general s-au prelucrat următoarele materiale:
______________________________________________________________________ ______________________________________________________________________ ______________________________________________________________________
care cuprind norme de protecţia muncii, norme de siguranţa circulaţiei interne şi norme de PSI, ce trebuie respectate pe parcursul vizitării unităţii.
Prezenta fişă de instructaj se va păstra la serviciul (compartimentul) __________ ____________________________________________.
Verificat, Semnătura celui care ________________ a efectuat instructajul __________________
Acest material a fost elaborat prin finanţare Phare în proiectul de
Dezvoltare instituţională a sistemului de învăţământ profesional şi tehnic
23
Tabel nominal
cu persoanele participante la instruire
Subsemnaţii am fost instruiţi şi am luat cunoştinţă de materialele prelucrate şi consemnate în fişa colectivă de instructaj pentru protecţia muncii şi ne obligăm să le respectăm întocmai.
Nr. crt. |
Numele şi prenumele |
Act identitate / Grupa Sanguină |
Semnătura |
Fişa se completează în 2 exemplare, dintre care unul se dă conducătorului grupului de vizitatori.
Conducătorul grupului de vizitatori:
Numele şi prenumele: ___________________
Semnătura: __________________________
1) Modelul este avizat de MMSS şi se întocmeşte pentru vizitatorii în grup. Acestora li se vor prezenta succint activităţile şi factorii de risc din cadrul unităţii, precum şi măsurile de prevenire şi vor fi însoţiţi pe toată durata vizitei de personal autorizat.
Anexa 2
Echipamente de protecţie – PROTECŢIE MÂINI
24 |
|
Acest material a fost elaborat prin finanţare Phare în proiectul deDezvoltare instituţională a sistemului de învăţământ profesional şi tehnic
Mănuşi antitermice Mănuşi chirurgicale Mănuşi anticalorice
|
|
|
Mănuşi electroizolante Mănuşi de protecţie din bumbac Mănuşi antichimice Echipamente de protecţie – ÎNCĂLŢĂMINTE
|
|
|
Încălţăminte albă
Pantof alb Bocanc de protecţie
|
Bocanc din piele cu talpă antiderapantă
|
Cizme industrie
alimentară
|
Bocanc protecţie cu bombeu metalic
Acest material a fost elaborat prin finanţare Phare în proiectul de Dezvoltare instituţională a sistemului de învăţământ profesional şi tehnic
25
Echipamente de lucru
Costum salopetă standard Costum salopetă cu pieptar Costum salopetă termorezistentă
Impermeabile Îmbrăcăminte reflectorizantă Halat de protecţie alb
Anexa 3
TRUSĂ DE PRIM AJUTOR BRANCARDĂ DE PRIM AJUTOR
Acest material a fost elaborat prin finanţare Phare în proiectul de
Dezvoltare instituţională a sistemului de învăţământ profesional şi tehnic
26
Materiale igienico - sanitare:
ATENŢIE ! - Substantele dezinfectante folosite trebuie sa fie numai cele avizate de Ministerul Sanatatii.
Acest material a fost elaborat prin finanţare Phare în proiectul de
Dezvoltare instituţională a sistemului de învăţământ profesional şi tehnic
27
Anexa 4
Eficienţa stingătoarelor în funcţie de clasa de incendiu şi materialul folosit
Clasa de incendiu |
Stingător cu pulbere |
Stigător cu bioxid de carbon |
Stingător cu spumă |
Clasa A |
► |
► |
|
Clasa B |
► |
► |
► |
Clasa C |
► |
► |
|
Clasa D |
► |
||
Instalaţii electrice |
► |
► |
Folosirea stingătorului
1. scoateţi piedica de siguranţă;
2. îndreptaţi furtunul la baza focului;
3. apăsati mânerul pentru a permite eliberarea agentului de stingere;
4. mişcati furtunul astfel încât să stingeţi incendiul.
1 |
3 |
2 |
4 |
Acest material a fost elaborat prin finanţare Phare în proiectul de Dezvoltare instituţională a sistemului de învăţământ profesional şi tehnic 28
ACCESORII PSI
Cutie hidrant Iluminatul de siguranţă
Centrale antiincendiu Detectoare optice de fum
Acest material a fost elaborat prin finanţare Phare în proiectul de
Dezvoltare instituţională a sistemului de învăţământ profesional şi tehnic 29