Incepand din data de 4 August, eSSM isi va schimba denumirea in ssmatic.ro toate serviciile vor fi disponibile in continuare fara intrerupere.
Referat protectia muncii
REFERAT PROTECTIA MUNCII
Protectia muncii la birou
Utilizarea normelor de protectia muncii in birou are rolul de a contribui la imbunatatirea conditiilor de munca, la inlaturarea cauzelor care pot provoca accidente si imbolnaviri profesionale, prin aplicarea unor procedee moderne de securitate, prin introducerea unor idei noi rezultate in urma cercetarilor si prin organizarea corespunzatoare a muncii.
Munca de birou este diversa, profesiile variaza foarte mult, unele necesita un nivel ridicat de aptitudini si cunostinte in timp ce altele presupun un control redus din partea lucratorului in ceea ce priveste activitatea lui sau programul de lucru.
Cele mai multe ocupatii de birou, in prezent au ca si element central utilizarea computerului. Cerintele minime de securitate si sanatate in ceea ce priveste munca la echipamente cu ecran, sunt cuprinse in Directiva Consililui 90/270/CEE. Ele sunt specificate pentru a promova imbunatatirea in mediul de lucru, de a asigura un nivel mai bun de securitate si sanatate in munca, pentru lucratorii care utilizeaza ecrane de vizualizare.
Pentru orice organizatie este important sa aiba o strategie aplicabila in managementul fortei ei de munca. Aceasta cuprinde un sistem clar de raportare a problemelor de sanatate, evaluarea riscurilor, controlul oricarei probleme identificate, iar apoi identificarea si implementarea solutiilor.
Masurile de protectia muncii in birou, implica mentinerea conditiilor sanatoase si sigure in mediul de lucru. Angajatii vor fi instruiti sa mentina ordinea in spatiul de lucru, sa recunoasca si sa anunte orice potential pericol, sa urmeze instructiunile de folosire pentru echipamentele si pentru accesoriile de birou. Lucratorii care urmeaza sa desfasoare activitati in fata computerului sunt incadrati pe post doar dupa efectuare examenului medical, inclusiv a examenului medical oftalmologic.
Serviciul de protectia muncii la birou presupune instruirea lucratorilor asupra amenajarii ergonomice a spatiului de munca si asupra pozitiilor pe care trebuie sa le adopte in timpul lucrului. Spatiul de lucru va fi organizat in asa maniera incat sa permita unor persoane diferite sa exercite diferite tipuri de sarcini de munca.
Un alt aspect important in ceea ce priveste protectia muncii la birou, se refera la conductorii electrici si la cabluri. Acestea trebuie sa respecte mai multe conditii de siguranta. Astfel este important, sa nu prezinte risc de electrocutare pe planul de lucru sau pe sol, sa aiba o lungime suficienta, sa asigure accesul usor iar intretinerea sa se poata efectua fara intreruperea activitatii.
Alt element important pentru protectia muncii la birou, prevenirea acidetelor si a imbolnavirii profesionale, este instalatia de iluminat. Aceasta trebuie amplasata astfel incat sa nu prezinte riscuri de accidentare si sa reduca riscul de imbolnavire al ochilor. De asemenea temperatura este un factor important ce trebuie gestionat corespunzator. Temperatura in incaperile in care se desfasoara activitati de birou trebuie sa mentina echilibrul termic al corpului.
Pentru prevenirea si reducerea accidentelor, angajatorul va lua toate masurile necesare pentru a pastra permanent libera iesirea de urgenta si iesirea propriu-zisa.
Ce obligații are angajatorul?
Angajatorul are obligația de a instruii salariații și a le oferi toate condițiile necesare pentru a preveni apariția acestor afecțiuni, mai ales în cadrul companiilor unde munca la birou este principala activitate.
Conform Legii 319 / 2006, angajatorul este obligat să implementeze măsuri de prevenire pentru a reduce riscurile de mai sus. Iată câteva dintre ele:
∙ Adaptarea muncii la om, în special în ceea ce privește proiectarea posturilor de muncă, alegerea echipamentelor de muncă, a metodelor de muncă și de producție, în vederea reducerii monotoniei muncii, a muncii cu ritm predeterminat și a diminuării efectelor acestora asupra sănătății.
∙ Adaptarea la progresul tehnic.
∙ Furnizarea de instrucțiuni corespunzătoare lucrătorilor.
În acest sens, se pot lua măsuri organizatorice precum și logistice, în special în cazul angajaților cu program de muncă la birou:
∙ pauze pentru eventuale exerciții fizice care ar trebui luate la fiecare 30 de minute; ∙ discuții la telefon care să fie efectuate în picioare;
∙ reamintirea schimbării poziției corpului în timpul lucrului;
∙ reglarea înălțimii ecranului computerului la nivelul ochilor;
∙ ecranul înclinat pe spate și poziționat perpendicular pe ferestre; ∙ scaunul să fie ajustat, să aibă stabilitate bună, să permită mișcarea ușoară; ∙ adoptarea unei poziții corecte la birou (instruire în acest sens);
∙ etc.
În concluzie, angajatorul este responsabil de securitatea și sănătatea în muncă a angajaților săi.