Incepand din data de 4 August, eSSM isi va schimba denumirea in ssmatic.ro toate serviciile vor fi disponibile in continuare fara intrerupere.





INSTRUCTIUNI DE TEHNICA SECURITATII MUNCII SPECIFICE ACTIVITATII DE METROU

INSTRUCTIUNI DE TEHNICA SECURITATII MUNCII SPECIFICE ACTIVITATII DE METROU 

Art.l. In scopul prevenirii accidentelor de munca, se interzice de regula accesul persoanelor in tunel, in timp ce sina a 3-a se afla sub tensiune. 

Art.2. In cazuri exceptionale in care sunt necesare lucrari sau interventii urgente 1a instalatiile care afecteaza siguranta sau buna desfasurare a circulatiei trenurilor de metrou se admite intrarea in tunel si accesul la instalatiile respective, in timp ce sina a 3-a se afla sub tensiune, numai personalului special autorizat pentru lucrul in aceste conditii. 

Art.3. Personalul care urmeaza a fi instruit, examinat si autorizat, va fi stabilit de catre conducerile sectiilor, statiilor si depoului Ciurel, numarul lui fiind limitat de strictul necesar. De regula, acest personal va fi din categoria inginerilor, tehnicienilor, maistrior, mecanicilor de rame electrice de metrou, electromecanici SCB, TTR, EM, picheri, impiegati de miscare, sefi echipa L.T. si muncitori de inalta calificare. 

Art.4. Instruirea, examinarea si autorizarea personalului pentru lucrul in tunel in prezenta tensiunii in sina a 3-a se va organiza si se va efectua de catre conducerile serviciilor si birourior de ramura si compartimentul de protectia muncii din Intreprinderea de exploatare a metroului Bucuresti (I.E.M.B.). 

Art.5. Accesul in tunel pentru efectuarea unor lucrari sau interventii in conditiile existentei tensiunii in sina a 3-a se va face numai dupa obtinerea aprobarii scrise cu numar, data si ora, data de regulatorul de circulatie. Lucrarile sau interventiile pentru care se poate intra in tunel cu sina a 3-a sub tensiune sunt numai cele aprobate de conducerea I.E.M.B. (vezi anexa) 

Art. 6. Pentru obtinerea aprobarii de intrare in tunel conducatorul formatiei de 1ucru va solicita aceasta cu numar, data si ora prin inscrierea in registrul de revizia instalatiilor al statiei pe unde urmeaza a se intra in tunel. Cu ocazia inscrierii se va preciza, motivul intrarii in tunel, zona in care se vor desfasura lucrarile, durata aproximativa a acestora, numele si prenumele persoanelor care intra in tunel si faptul ca acestea sunt istruite si autorizate pentru lucrul in conditii de tensiune in sina a 3-a si circulatia trenurilor de metrou si numele si prenumele celui care are calitatea de conducator al formatiei de lucru. 

Art. 7. In cazul opririi unui tren defect in tunel, mecanicul ramei electrice poate cobori de pe rama, pentru executarea operatiilor prevazute in anexa, avizand prin radio pe operatorul RC despre aceasta. 

Art. 8. Pentru alte lucrari decat cele cuprinse in anexa, intrarea in tunel sub tensiune nu se poate face decat pe baza unei aprobari scrise de conducerea IEMB. 

Art. 9. Intrarea in tunel in prezenta tensiunii in sina a 3-a se face numai pe la capetele peroanelor statilor, pe scarile care dau acces in galerie si cu deosebita atentie la circulatia trenurilor. Este interzis a se sari de pe peroanele statiilor pe calea de rulare. 

Art. 10. Coborarea de pe ramele electrice de metrou in tunel se va face numai oprirea definitiva a trenului. Coborarea se va face pe usile cabinei de conducere, numai pe partea opusa sinei a 3-a si numai pe scara de serviciu care se va monta in acest scop. Este interzis a se sari din ramele electrice pe banchetela tunelului. 

Art. 11. Personalul care intra in tunel pentru a efectua lucrari in prezenta tensiunii in sina a 3-a va purta pe langa echipamentul de protectie prevazut pentru lucrarile ce le are de efectuat si vesta avertizoare pentru a putea fi vazut de la distanta. 

Art. 12. Circulatia oamenilor in tunel in aceste conditii se va face numai pe partea opusa sinei a 3-a respectiv pe bancheta tunelului, in formatie de mers unul in spatele celuilat (sir indian). Se va circula numai pe bancheta firului de circulatie pe care urmeaza sa se faca interventia. 

Art .13. Deplasarea se va face in pas normal. Este interzisa deplasarea in fuga. Coborirea de pe bancheta se va face fara a calca pe sina. De asemenea este interzis a se traversa peste sina 3-a aflata sub

tensiune, sau a se apropia de aceasta cu orice parte a corpului sau cu obiecte, la o distanta mai mica de 0.75 m. 

Art.14. Este interzisa intrarea unei singure persoane in tunel cand sina a 3-a se afla sub tensiune. In timpul lucrului coducatorul formatiei de lucru va supraveghea in permanenta pe cei care lucreaza, luand masuri din timp pentru indepartarea oamenilor si asigurarea gabaritului. In apropierea formatiei de lucru, mecanicul trenului va da semnalul "atentie". In timpul trecerii trenului oamenii vor sta pe partea opusa sinei a 3-a, cat mai aproape de peretele tunelului, unul langa alul si cu fata spre tren. Conducatorul formatiei de lucru, stabilit conform art.6 este raspunzator pentru respectarea normelor de protectia muncii de catre toti cei aflati in subordinea sa. 

Art. 15. Cel putin conducatorul formatiei de lucru va avea asupra sa lampa electrica portativa pentru a da semnale de oprire a trenului in caz de nevoie. Personalul autorizat va trebui sa cunoasca modul de dare a semnalolor de oprire a trenului cu instrumente portative. 

Art. 16. De regula conducatorul formatiei de lucru va avea, deasemenea, asupra sa in timpul deplasarii si in timpul lucrului, radiotelefon pentru a comunica direct cu operatorul RC. 

Art. 17. Inainte de a da aprobare pentru intrarea oamenilor in tunel cu sina a 3-a sub tensiune, operatorul RC va dispune, prin dispecerul energetic, aprinderea iluminatului normal in tunel pe intreaga distanta pe care se face deplasarea formatiei, inclusiv la punctul sau zona de lucru.  De asemenea, va dispune circulatia ramelor de metrou cu viteza maxima de 15 km/ora pe firul de circulatie unde se executa lucrarea. Limitarea vitezei se face pe intreaga distanta dintre doua statii vecine punctului de lucru, in cazul cand acesta se afla in linia curenta, stabilind care dintre statii face avizarea prin ordin de circulatie. In cazul cand punctul de lucru se afla in incinta statiei, limitarea vitezei se aplica numai pe distanta situata in incinta statiei, aducandu-se acest lucru la cunostinta mecanicului prin ordin de circulatie. 

Numai dupa primirea confirmarii de aprinderea iluminatului normal in tunel si a  transmiterii dispozitiei de limitare a vitezei de circulatie, operatorul RC va transmite aprobarea pentru intrarea oamenilor in tunel. 

In ordinul de circulatie se va preciza portiunea pe care se limiteaza viteza de circulatie, precum si alte mentiuni necesare prevenirii accidentelor, daca acestea au fost inscrise in registrul pentru revizia instalatiilor de siguranta circulatiei odata cu solicitarea aprobarii accesului in tunel. 

Art.18. In toate cazurile prevazute in prezenta reglementari se va completa si evidenta persoanelor intrate/iesite din tunel. 

Dupa iesirea din tunel a intregii formatii, IDM raporteaza aceasta operatorului RC care va dispune : 

a) prin dispecerul energetic stingerea luminilor din tunel ; 

b) prin statii, revenirea la circulatia normala. 

Art.19. Prezentele norme specifice provizorii de protectia muncii sunt obligatorii pentru intreg personalul IEMB. De necunoasterea sau nerespecterea lor raman raspunzatori sefii formatiilor de lucru, sefii de unitati si sefii serviciilor (birourilor) de ramura. 

Art.86. Norme de electrosecuritate pentru activitatea in Depoul Ciurel sub firul de contact: 1. “Normativul provizoriu privind asigurarea protectiei impotriva electrocutarii la instalatiile metroului din Bucuresti “. In conformitate cu acest normativ se stabilesc urmatoarele zone: 1.1. “Zona de manipulare” – regiunea din spatiu, determinata de libera miscare a mainilor omului aflat intr-un anumit punct pe pardoseala. 

Zona de manipulare are urmatoarele dimensiuni: 

- 2,5 m pe verticala deasupra punctului considerat pe pardoseala. 

- 1,25 m pe toate directiile pe orizontata. 

- 1,25 m pe verticala sub punctul considerat pe pardoseala. 

1.2. “Zona de pericol” – este regiunea din spatiu in care exista pericol de 

electrocutare pentru omul aflat intr-un anumit punct de pe pardoseala, prin prezenta in respectiva zona a pieselor neizolate si neingradite aflate sub tensiune sau pe care pot aparea potentiale periculoase.

Pentru piesele neizolate si neingradite aflate nomal sub tensiune de serviciu pana la 10 kV, in locurile interzise accesului publicului, “zona de pericol”, are dimensiunile indicate in tabelul de mai jos. 

Nr. 

crt. 

Tensiunea instalatiei 

Dimensiunile (m)

pe verticala 

pe orizontala

1. 

Pana la 0,4 kV inclusiv 

2,60 

1,50

2. 

Peste 0,4 kV pana la 0,75 kV inclusiv 

2,75 

1,50

3. 

Peste 1 kV si pana la 10 kV inclusiv 

2



Nota : - Distanta pe verticala se considera de la punctul pe care omul poate sta cu picioarele. 

1.3. “Zona de siguranta” - regiunea din afara zonei de pericol. 

1.4. Fata de cele aratate, coreland punctele 1.1. si 1.2. si 1.3. se impune desemnarea in cadrul Depoului Ciurel a doua zone, dupa cum urmeaza: 

“Zona de pericol” - regiunea din spatiu situata sub firul de contact cu dimensiunile – pe verticala 2,75 m si pe orizontala 1,50 m. 

“Zona de siguranta” - regiunea din afara zonei de pericol. 

1.5. Odata desemnate zonele respectiva, acestea vor fi marcate corespunzator, iar personalul din depou va fi instruit in acest sens. 

1.6. Lucrul in “zona de pericol” este permis numai personalului care este dotat cu echipament de electrosecuritate (cizme si manusi electroizolante, casca de protectie, incercator de tensiune, podet electroizolant) si caruia i s-a facut un instructaj corespunzator. 

1.7. In zona de pericol nu este permis a se lucra decat in formatie compusa din minimum doi oameni, pentru fiecare punct de lucru. 

Masuri de protectie la sina de contact, cu scoatere de sub tensiune 

Art. 88. Lucrarile de intretinere si reparare la sina de contact se vor executa numai dupa scoaterea de sub tensiune a acesteia. Intrarea in tunel pentru lucrari de intretinere si reparare la sina a 3- a se va face numai in conditiile stabilite prin reglementarile si ordinele IEMB. 

Art. 89. Locul executarii lucrarilor va fi protejat din ambele parti cu scurtcircuitoare mobile montate intre sina a3-a si calea de rulare. 

Art. 90. Scurtcircuitoarele sinei de contact se vor monta numai dupa verificarea cu indicatorul de tensiune a lipsei tensiunii in sina de contact. 

Art. 91. Executarea montarii scurtcircuitoarelor va fi efectuata de un lucrator instruit si autorizat ce poarta intreaga raspundere a montarii. 

Art. 92. Operatiunile de montare si demontare a scurtcircuitoarelor intre sina de contact si calea de rulare se vor executa, obligatoriu, in ordinea: 

A. La montare: 

1. se controleaza cu indicatorul de tensiune lipsa tensiunii din sina de contact. 

2. se sunteaza cele doua fire ale caii de rulare cu un sunt special construit. 

3. se prinde scurtcircuitorul de calea de rulare. 

4. se prinde scurtcircuitorul de sina de contact. 

B. La demontare: 

- se executa operatiile de mai sus in ordine inversa. 

Art. 93. La montarea si demontarea scurtcircuitoarelor agentul autorizat va purta, obligatoriu, echipamentul electroizolant (cizme si manusi electroizolante) de inalta tensiune verificat conform normativelor in vigoare.