Incepand din data de 4 August, eSSM isi va schimba denumirea in ssmatic.ro toate serviciile vor fi disponibile in continuare fara intrerupere.
BROŞURA DE PRIMIRE ÎN ŞANTIER PRIVIND SECURITATEA SI SANATATEA IN MUNCA
BROŞURA DE PRIMIRE ÎN ŞANTIER PRIVIND SECURITATEA SI SANATATEA IN MUNCA
ADRESATA
ANTREPRENORILOR, SUBANTEREPRENORILOR SI
LUCRATORILOR INDEPENDENTI
CUPRINS :
1. INFORMARE ANGAJATORI (ANTREPRENOR GENERAL SI SUBANTREPRENORI) 2. INFORMARE LUCRATOR INDEPENDENT
3. BROSURA DE PRIMIRE, SEDINTA DE INCEPUT, SEDINTE CURENTE
4. OBLIGATIILE ANGAJATORILOR
5. OBLIGATIILE LUCRATORILOR INDEPENDENTI
6. OBLIGATIILE BENEFICIARULUI / MANAGERULUI DE PROIECT
7. OBLIGATIILE COORDONATORULUI IN MATERIE DE SECURITATE SI SANATATE IN MUNCA (COORDONATOR SSM)
8. REGISTRUL DE COORDONARE
9. PLANUL PROPRIU DE SECURITATE SI SANATATE IN MUNCA (PPSSM) 10. CATEGORIILE PROFESIONALE DE PERSONAL CARE TREBUIE AUTORIZATE 11. MASURI GENERALE DE ORGANIZARE A SANTIERULUI
12. MASURI DE COORDONARE STABILITE DE COORDONATORII IN MATERIE DE SECURITATE SI SANATATE IN MUNCA SI OBLIGATIILE CE DECURG DIN ACESTEA
13. OBLIGATII CE DECURG DIN INTERFERENTA ACTIVITATILOR CARE SE DESFASOARA IN PERIMETRUL SANTIERULUI SI IN VECINATATEA ACESTUIA
14. MASURI GENERALE PENTRU ASIGURAREA MENTINERII SANTIERULUI IN ORDINE SI IN STARE DE CURATENIE
15. INDICATII PRIVIND ACORDAREA PRIMULUI AJUTOR, EVACUAREA PERSOANELOR SI MASURILE DE ORGANIZARE LUATE IN ACEST SENS
16. MODALITATI DE COLABORARE INTRE ANTREPRENORI, SUBANTREPRENORI, LUCRATORI INDEPENDENTI PRIVIND SECURITATEA SI SANATATEA IN MUNCA
Va aducem la cunostinta obligatiile specifice de colaborare in domeniul securitatii si sanatatii in munca conform H.G. 300/2006, dupa cum urmeaza:
1) Executarea lucrarilor de constructii – montaj prevazute in proiectul lucrarii si contractate cu antreprenorul general, care va preda in scris, pentru luare la cunostinta, amplasamentul (zona de lucru inclusiv caile de acces) unde subantreperenorul isi va desfasura activitatea.
2) Intocmirea PLANULUI PROPRIU DE SECURITATE SI SANATATE IN MUNCA in maxim 30 zile de la data contractarii lucrarii si inaintarea acestuia pentru verificare si avizare de catre beneficiar, manager de proiect, coordonatorul SSM (conf. art. 29; 30; 32);
3) Permanenta actualizare a PLANULUI PROPRIU DE SECURITATE SI SANATATE IN MUNCA ori de cite ori este cazul ( conf. art. 33);
4) Asigurarea pastrarii pe santier a PLANULUI PROPRIU DE SECURITATE SI SANATATE IN MUNCA pentru consultarea de catre inspectorii de munca, inspectorii sanitari , Comitetul de Securitate si Sanatate in Munca, reprezentantii lucratorilor;
5)Pastrarea PLANULUI PROPRIU DE SECURITATE SI SANATATE IN MUNCA termen de minim 5 ani de la data receptiei finale (art. 35);
6) Indeplinirea obligatiilor specifice conform art. 62-64 dupa cum urmeaza: A) Respectarea obligatiilor generale ale angajatorilor in conformitate
cu prevederile din legislatia nationala care transpune Dir.89 / 391 CEE; B) Urmarirea respectarii si aplicarii PLANULUI DE SECURITATE SI
SANATATE IN MUNCA de catre toti lucratorii din santier:
C) Luarea masurilor necesare pentru aplicarea obligatiilor generale
privind:
a) mentinerea santierului in ordine si intr – o stare de curatenie
corespunzatoare;
b) stabilirea amplasamentului posturilor de lucru, tinand seama
de zona de lucru si conditiile de acces la aceste posturi;
c) stabilirea cailor si zonelor de acces sau de circulatie;
d) manipularea in conditii de siguranta a diverselor materiale;
e) intretinerea , controlul inainte de punerea in functiune si
controlul periodic al echipamentelor de munca utilizate, in scopul eliminarii defectiunilor care ar putea sa afecteze securitatea si
sanatatea lucratorilor;
7) delimitarea si amenajarea zonelor de depozitare si inmagazinare a diverselor materiale, in special a materialelor sau substantelor periculoase;
8) conditiile de deplasare a materiilor si materialelor periculoase utilizate;
9) stocarea, eliminarea sau evacuarea deseurilor si materialelor rezultate din daramari, demolari si demontari;
10) adaptarea in functie de evolutia santierului, a duratei efective de executie stabilita pentru diferite tipuri de lucrari sau faze de lucru;
11) cooperarea dintre angajatori si lucratorii independenti;
12) interactiunile cu orice tip de activitate care se realizeaza in cadrul sau in apropierea santierului, in conformitate cu cerintele minime de securitate si sanatate pentru santiere ( anexa 4);
13) indicatiile coordonatorilor in materie de securitate si sanatate sau ale sefului de santier, si indeplinite pe toata durata executiei lucrarilor;
14) informarea lucratorilor independenti cu privire la masurile de securitate si sanatate care trebuie aplicate pe santier, punand la dispozitia acestora instructiuni adecvate;
Nota:
In vederea mentinerii securitatii si sanatatii pe santier, atunci cand ei insisi executa o activitate profesionala pe santier, angajatorii trebuie sa respecte:
- prevederile din legislatia nationala care transpune prevederile Dir 89 / 391 referitoare la obligatiile angajatilor, echipamentul de munca, echipamentul individual de protectie;
- indicatiile coordonatorului sau coordonatorilor in materie de securitate si sanatate in munca ( art.64);
15) informarea lucratorilor asupra masurilor ce trebuie luate privind securitatea si sanatatea lor pe santier ( art.66; 67);
16) consultarea si participarea lucratorilor conform art.68 – 70, prin punerea la dispozitia acestora sau a reprezentantilor acestora a unei copii a PLANULUI DE SECURITATE SI SANATATE IN MUNCA si a eventualelor sale modificari.
INFORMARE
S.C. ___________________________, in conformitate cu H.G. 300 / 2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate in munca pentru santiere temporare si mobile va aduce la cunostinta obligatiile dumneavoastra specifice pe linie de securitate si sanatate in munca, dupa cum urmeaza:
a) Realizarea lucrarilor in mod independent, pe baza autorizatiei recunoscute de legislatia nationala, in directa subordonare fata de antreprenorul general, din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca ;
b) Indeplinirea obligatiilor specifice prevazute la art. 65, respectarea pe toata durata executiei lucrarilor a masurilor de securitate si sanatate, in conformitate cu legislatia nationala care transpun Dir 89 / 391 CEE, si Planul Propriu SSM al antreprenorului antreprenorului general si in particular:
- mentinerea santierului in ordine si intr- o stare de curatenie
corespunzatoare;
- manipularea in conditii de siguranta a materialelor;
- intretinerea, controlul inainte de punerea in functiune si controlul periodic al echipamentelor de munca utilizate, in scopul eliminarii defectiunilor care ar putea sa afecteze securitatea si sanatatea personala sau a oricaror
lucratori de pe santier;
- cooperarea cu angajatorii.
BROSURA DE PRIMIRE, SEDINTA DE INCEPUT, SEDINTE CURENTE
Brosura de primire - este documentul înmânat fiecărui subantreprenor sau lucrator independent la sosirea pentru prima data pe santier, respectiv la şedinţa de început.
Brosura de primire - prezintă regulile generale de securitate specifice santierului in functie de lucrarile ce se vor executa, organizarea de santier, echipamentele de munca si echipamentele individuale de protecţie.
Persoana autorizata a antreprenoruli general, subantreprenorului sau lucratorul autorizat, primeşte broşura de primire cu ocazia instructajului general si semnează „Lista de luare la cunostinta”.
Înainte de plecarea noului personal pe şantier, este prevăzută o şedinţă de început în care Planul SSM şi broşura de primire vor fi prezentate personalului subantreprenorului si lucratorilor independenti.
La sedinta de inceput i se va aduce la cunostinta fiecarei noi firme subcontractante conditiile de colaborare si documentele pe care trebuie sa le intocmeasca si sa le predea coordonatorului SSM, si anume :
- Planul Propriu de securitate si sanatate in munca (PPSSM) – verificare si avizare
- Evaluarea riscurilor profesionale la locurile/posturile de munca - verificare - Lista cu personalul (nume, prenume, varsta, calificare)- verificare - Personal autorizat conform Listei prezentate in brosura, etc. -verificare - Fise individuale de instruire SSM/SU ale lucratorilor - verificare - Fisele de aptitudine ale lucratorilor - verificare
Periodic, la iniţiativa antreprenorului general, se vor face sedinţe pe probleme de securitate si sanatate in munca legate de activitatea de executie pe santier, ele fiind organizate o dată pe lună sau ori de cate ori este necesar, pentru a discuta cu şefii de punct de lucru ai subantreprenorilor, cu lucratorii desemnati si lucratorii independenti, problemele privind lucrările în curs de execuţie si cele care se vor incepe in urmatoarea etapa, pericolele existente si riscurile pe care le implica din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca precum si masurile tehnice si organizatorice ce trebuiesc luate din acest punct de vedere.
In cadrul acestor şedinţe, coordonatorul SSM va relua toate observaţiile consemnate in registrul de coordnare făcute cu ocazia inspectiilor periodice pe santier, termenele care au fost stabilite si persoanele desemnate, precum si modul in care s-au rezolvat.
Obligaţiile angajatorilor
Punerea în aplicare a Art. 54, 58 şi 60 din HG 300/2006 nu aduce atingere principiului răspunderii angajatorilor prevăzut în legislaţia nationala care transpune Directiva
89/391/CEE. În vederea asigurării şi menţinerii securităţii şi sănătăţii lucrătorilor din şantier, angajatorii au, în principal, următoarele obligaţii:
a) sa respecte obligaţiile generale ale angajatorilor în conformitate cu prevederile din legislaţia nationala care transpune Directiva 89/391/CEE;
b) sa îndeplinească şi sa urmărească respectarea Planului de securitate şi sănătate de către toţi lucrătorii din şantier;
c) sa ia măsurile necesare pentru aplicarea prevederilor Art. 56 din HG 300/2006, si anume:
-Pe toată durata realizării lucrării angajatorii trebuie sa respecte obligaţiile generale ce le revin în conformitate cu prevederile din legislaţia nationala care transpune Directiva 89/391/CEE, în special în ceea ce priveşte:
- menţinerea şantierului în ordine şi în stare de curăţenie corespunzătoare;
- alegerea amplasamentului posturilor de lucru, ţinând seama de condiţiile de acces la aceste posturi;
- stabilirea căilor şi zonelor de acces sau de circulaţie;
- manipularea în condiţii de siguranta a diverselor materiale;
-întreţinerea, controlul înainte de punerea în funcţiune şi controlul periodic al echipamentelor de munca utilizate, în scopul eliminării defectiunilor care ar putea sa afecteze securitatea şi sănătatea lucrătorilor;
- delimitarea şi amenajarea zonelor de depozitare şi inmagazinare a diverselor materiale, în special a materialelor sau substanţelor periculoase;
- condiţiile de deplasare a materiilor şi materialelor periculoase utilizate;
- stocarea, eliminarea sau evacuarea deşeurilor şi a materialelor rezultate din daramari, demolări şi demontari;
- adaptarea, în funcţie de evoluţia şantierului, a duratei de execuţie efectivă stabilită pentru diferite tipuri de lucrări sau faze de lucru;
- cooperarea dintre angajatori şi lucrătorii independenţi;
- interactiunile cu orice alt tip de activitate care se realizează în cadrul sau în vecinatatea şantierului.
d) sa ţină seama de indicaţiile coordonatorului în materie de securitate şi sănătate in munca sau ale şefului de şantier şi sa le îndeplinească pe toată perioada execuţiei lucrărilor;
e) sa informeze lucrătorii independenţi cu privire la măsurile de securitate şi sănătate care trebuie aplicate pe şantier şi sa pună la dispoziţie acestora instrucţiuni adecvate;
f) sa redacteze Planurile proprii de securitate şi sănătate in munca şi sa le transmită coordonatorului în materie de securitate şi sănătate pentru verificare si avizare;
g) atunci când ei înşişi executa o activitate profesională pe şantier ca persoane fizice autorizate, angajatorii trebuie sa respecte prevederile din legislaţia nationala care transpune prevederile Directivei 89/391/CEE referitoare la obligaţiile angajaţilor, echipamentul de munca, echipamentul individual de protecţie, etc., precum si indicaţiile coordonatorului în materie de securitate şi sănătate în munca.
Obligaţiile lucrătorilor independenţi
În vederea menţinerii securităţii şi sănătăţii pe şantier, lucrătorii independenţi trebuie: a) sa respecte, pe toată durata execuţiei lucrării, măsurile de securitate şi sănătate, în conformitate cu legislaţia nationala care transpune Directiva 89/391/CEE, si anume :
- sa îndeplinească şi sa urmărească respectarea Planului SSM;
- sa menţina locul de munca în ordine şi stare de curăţenie corespunzătoare; - sa respecte căile şi zonele de acces sau de circulaţie;
- sa manipuleze în condiţii de siguranta materialele care ii sunt necesare;
- sa întreţina, sa controleze înainte de punerea în funcţiune şi periodic echipamentele de munca si echipamentele de protectie individuala utilizate în scopul eliminării defectiunilor care ar putea sa ii afecteze securitatea şi sănătatea
- sa respecte delimitarea zonelor de depozitare şi inmagazinare a diverselor materiale, în special a materialelor sau substanţelor periculoase;
- sa respecte condiţiile de deplasare a materiilor şi materialelor periculoase utilizate;
- sa respecte procedurile de stocare, eliminare sau evacuare a deşeurilor şi a materialelor rezultate din daramari, demolări şi demontari;
- sa coopereze cu antreprenorul general, cu subantreprenorii şi cu ceilalti lucrători independenţi;
- sa tina cont de toate interactiunile cu orice alt tip de activitate care se realizează în cadrul sau în apropierea şantierului.
b) sa-şi desfăşoare activitatea conform cerinţelor de securitate şi sănătate in munca stabilite pentru şantierul respectiv;
c) sa participe la orice acţiune coordonata de prevenire a riscurilor de accidentare, imbolnavire profesională sau situatii de urgenta pe şantier;
d) sa utilizeze echipamente de munca si echipamente de protectie individuale corespunzatoare riscurilor la care sunt expusi, ce îndeplinesc condiţiile de securitate şi sănătate;
e) sa respecte indicaţiile şi sa îndeplinească instrucţiunile coordonatorului în materie de securitate şi sănătate in munca;
f) sa respecte prevederile Planului de securitate şi sănătate in munca.
Obligaţiile beneficiarului şi ale managerului de proiect
Atunci când beneficiarul sau managerul de proiect a desemnat coordonatorul în materie de securitate şi sănătate pentru a executa sarcinile prevăzute la Art. 54 şi 58 din HG 300/2006, acesta nu va fi exonerat de răspunderile care îi revin în acest domeniu.
In vederea asigurării şi menţinerii securităţii şi sănătăţii lucrătorilor din santier, managerul de proiect are, în principal, următoarele obligaţii:
a) sa aplice principiile generale de prevenire a riscurilor la locul de munca; b) sa coopereze cu coordonatorul in materie de securitate si sanatate in munca, în timpul realizarii lucrărilor;
c) sa ia în considerare observaţiile coordonatorului in materie de securitate si sanatate in munca, consemnate în registrul de coordonare;
d) sa stabilească măsurile generale de securitate şi sănătate aplicabile şantierului, consultandu-se cu coordonatorul în materie de securitate şi sănătate;
e) sa redacteze un document de colaborare practica cu coordonatorul în materie de securitate şi sănătate in munca.
Obligatiile coordonatorului în materie de securitate şi sănătate in munca
Competenta
a) experienta profesională în construcţii sau în conducerea şantierului de minimum 5 ani;
b) formare specifica de coordonator în materie de securitate şi sănătate in munca, actualizată la fiecare 3 ani.
Atribuţii
a) coordoneaza aplicarea principiilor generale de prevenire şi de securitate la alegerea soluţiilor tehnice şi/sau organizatorice în scopul planificarii diferitelor lucrări sau faze de lucru care se desfăşoară simultan ori succesiv;
b) coordoneaza punerea în aplicare a măsurilor necesare pentru a se asigura ca angajatorii şi, dacă este cazul, lucrătorii independenţi aplica intr- un mod coerent si responsabil Planul SSM si Planurile Proprii SSM, si respecta principiile prevăzute la Art. 56 din HG 300/2006, si anume :
- şantierul se mentine în ordine şi într-o stare de curăţenie corespunzătoare;
- alegerea amplasamentului posturilor de lucru, ţinând seama de condiţiile de acces la aceste posturi;
- stabilirea căilor şi zonelor de acces sau de circulaţie;
- manipularea în condiţii de siguranta a diverselor materiale;
- întreţinerea, controlul înainte de punerea în funcţiune şi controlul periodic al echipamentelor de munca , în scopul eliminării defectiunilor care ar putea sa afecteze securitatea şi sănătatea lucrătorilor;
- stabilirea şi amenajarea zonelor de depozitare şi inmagazinare a materialelor si în special a materialelor sau substanţelor periculoase;
- condiţiile de deplasare (transport) a materialelor periculoase utilizate;
- stocarea, eliminarea sau evacuarea deşeurilor şi a materialelor rezultate din daramari, demolări şi demontari;
- cooperarea dintre angajatori şi lucrătorii independenţi;
- interactiunile cu orice alt tip de activitate care se realizează în cadrul sau în apropierea şantierului.
c) adapteaza sau solicita sa se realizeze eventuale adaptari ale Planului SSM şi ale dosarului de intervenţii ulterioare, în funcţie de evoluţia lucrărilor şi de eventualele modificări intervenite;
d) organizeaza cooperarea între angajatori, inclusiv a celor care se succed pe şantier, şi coordoneaza activităţile acestora, privind protecţia lucrătorilor, prevenirea accidentelor şi a riscurilor profesionale care pot afecta sănătatea lucrătorilor, informarea reciprocă şi informarea lucrătorilor şi a reprezentanţilor acestora şi, dacă este cazul, informarea lucrătorilor independenţi;
e) coordoneaza activităţile care urmăresc aplicarea corecta a instrucţiunilor de lucru şi de securitate a muncii;
f) ia măsurile necesare pentru ca numai persoanele abilitate sa aibă acces pe şantier;
g) stabileste, în colaborare cu managerul de proiect şi antreprenorul, măsurile generale aplicabile şantierului;
h) ţine seama de toate interferentele activităţilor din perimetrul şantierului sau din vecinătatea acestuia;
i) stabileste, împreună cu antreprenorul, obligaţiile privind utilizarea mijloacelor de protecţie colectivă, a instalaţiilor de ridicat sarcini si a accesului pe şantier;
j) efectueaza vizite comune pe şantier cu antreprenorul general si cu fiecare subantreprenor, înainte ca aceştia sa redacteze Planul Propriu SSM;
k) avizeaza Planurile Proprii SSM si modificarile acestora, elaborate de antreprenorul general si subantreprenori şi le impune spre respectare inclusiv lucratorilor desemnati, prin intermediul angajatorului lor (beneficiar, antreprenor general sau subantreprenor).
Conditii de indeplinire a atributiilor
Pentru a-şi putea îndeplini atribuţiile, coordonatorul în materie de securitate şi sănătate in munca :
a) participa la toate etapele de realizare a lucrării;
b) va fi invitat la toate întrunirile care privesc realizarea lucrării;
c) primeste şi, dacă este cazul, solicita managerului de proiect, antreprenorului general, subantreprenorilor sau lucratorilor independenti elementele necesare îndeplinirii sarcinilor sale pe line de securitate si sanatate in munca;
d) întocmeste şi ţine la zi registrul de coordonare si dosarul de intervenţii ulterioare. Registrul de coordonare
Registrul de coordonare cuprinde ansamblul de documente redactate de către coordonatorul în materie de securitate şi sănătate in munca, informaţii privind evenimentele care au loc pe şantier, constatările efectuate şi deciziile luate. Coordonatorul SSM consemneaza în registrul de coordonare:
a) numele şi adresele antreprenorilor, subantreprenorilor şi lucratorilor independenti, precum si data intervenţiei fiecăruia pe şantier;
b) lista cu efectivul lucrătorilor pe şantier şi durata prevăzută pentru efectuarea lucrărilor;
c) evenimentele importante care trebuie luate în considerare la realizarea proiectului, respectiv a lucrărilor, constatările şi deciziile adoptate, din punctul de vedere al securitatii si sanatatii in munca;
d) observaţiile, informaţiile şi propunerile privind securitatea şi sănătatea în munca aduse la cunostinta beneficiarului, managerului de proiect sau celor care intervin pe şantier şi eventualele raspunsuri ale acestora;
e) observaţiile şi propunerile antreprenorilor şi subantreprenorilor privind securitatea şi sănătatea în munca;
f) abaterile de la prevederile Planului SSM;
g) rapoartele vizitelor de control pe şantier şi ale întrunirilor, dispoziţiile care trebuie transmise;
h) incidente şi accidente care au avut loc.
Coordonatorul SSM va prezenta registrul de coordonare, la cerere, managerului de proiect, inspectorilor de munca şi inspectorilor sanitari.
Registrul de coordonare va fi păstrat de către coordonatorul în materie de securitate şi sănătate timp de 5 ani de la data recepţiei finale a lucrării.
Planul propriu de securitate şi sănătate
Planul propriu de securitate şi sănătate cuprinde ansamblul de măsuri de securitate şi sănătate specifice fiecărui antreprenor sau subantreprenor.
Atunci când un antreprenor se angajează sa realizeze lucrări pe şantier, acesta trebuie sa pună Planul Propriu de securitate şi sănătate in munca la dispoziţia managerului de proiect, beneficiarului sau coordonatorilor în materie de securitate şi sănătate, după caz.
Antreprenorul general trebuie sa stabilească acest plan în cel mult 30 de zile de la data contractării lucrării.
Planul propriu de securitate şi sănătate trebuie sa fie armonizat cu Planul de securitate şi sănătate al şantierului.
Antreprenorul care executa cu unul ori mai mulţi subantreprenori, în totalitate sau o parte din lucrările care trebuie sa respecte prevederile Planului de securitate şi sănătate, trebuie sa le transmită acestora un exemplar al Planului Propriu SSM şi, dacă este cazul, un document care cuprinde măsurile generale de securitate şi sănătate pentru lucrările şantierului ce intra în responsabilitatea sa.
La elaborarea Planului Propriu de securitate şi sănătate subantreprenorul trebuie sa ţină seama de informaţiile furnizate de către antreprenor şi de prevederile Planului de securitate şi sănătate al şantierului.
Subantreprenorul trebuie sa elaboreze Planul Propriu de securitate şi sănătate în cel mult 30 de zile de la data contractării lucrării cu antreprenorul.
Planul propriu de securitate şi sănătate trebuie sa conţină cel puţin următoarele:
a) numele şi adresa antreprenorului/subantreprenorului;
b) numărul lucrătorilor pe şantier;
c) numele persoanei desemnate sa conducă executarea lucrărilor, dacă este cazul; d) durata lucrărilor, indicând data începerii acestora;
e) analiza proceselor tehnologice de execuţie care pot afecta sănătatea şi securitatea lucrătorilor şi a celorlalţi participanţi la procesul de munca pe şantier;
f) evaluarea riscurilor previzibile legate de modul de lucru, de materialele utilizate, de echipamentele de munca folosite, de utilizarea substanţelor sau preparatelor periculoase, de deplasarea personalului, de organizarea şantierului;
g) măsuri pentru asigurarea sănătăţii şi securităţii lucrătorilor, specifice lucrărilor pe care antreprenorul/subantreprenorul le executa pe şantier, inclusiv măsuri de protecţie colectivă şi măsuri de protecţie individuală.
Înainte de începerea lucrărilor pe şantier de către antreprenor / subantreprenor, Planul Propriu de securitate şi sănătate trebuie sa fie consultat şi avizat de către coordonatorul în materie de securitate şi sănătate pe durata realizării lucrării, medicul de medicina muncii şi membrii comitetului de securitate şi sănătate sau de către reprezentanţii lucrătorilor, cu raspunderi specifice în domeniul securităţii şi sănătăţii lucrătorilor.
Planul propriu de securitate şi sănătate trebuie sa fie actualizat ori de câte ori este cazul.
Un exemplar actualizat al planului propriu de securitate şi sănătate trebuie sa se afle în permanenta pe şantier pentru a putea fi consultat, la cerere, de către inspectorii de munca, inspectorii sanitari, membrii comitetului de securitate şi sănătate în munca sau de reprezentanţii lucrătorilor, cu raspunderi specifice în domeniul securităţii şi sănătăţii lucrătorilor.
Planul Propriu de securitate şi sănătate trebuie sa fie păstrat de către antreprenor / subantreprenor timp de 5 ani de la data recepţiei finale a lucrării
Meseriile pentru a caror exercitare este necesara obtinerea unei autorizatii
CATEGORIILE PROFESIONALE DE PERSONAL CARE TREBUIE AUTORIZATE ŞI ACTELE NORMATIVE DE REGLEMENTARE = EXTRAS =
Nr. crt. |
Specialitatea
|
Sectorul de activitate |
Actul normativ de reglementare |
Organul emitent/ data emiterii |
O |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. ELECTRICIAN |
Toate sectoarele de activitate |
NSSM cod 6S |
M.M.P.S. - 2000 |
|
2. |
LEGĂTORI DE SARCINĂ |
Toate sectoarele de activitate |
Prescripţii tehnice pentru proiectarea, construirea, montarea exploatarea şi verificarea macaralelor şi mecanismelor de ridicat şi dispozitivelor auxiliare R1 - 2000 |
I.S.C.I.R. - 2000 |
3. |
MONTATOR CORPURI ABRAZIVE |
Toate sectoarele de activitate |
STAS 6177/1987 |
I.R.S. +) - 1987 |
4. MACARAGII |
Toate sectoarele de activitate |
Prescripţii tehnice pentru autorizarea personalului de deservire a instalaţii1or mecanice sub presiune şi a instalaţiilor de ridicat CR5-2000 |
I.S.C.I.R. - 2000 |
|
5. |
CONDUCATOR CĂRUCIOR MANIPULARE (MOTO, ELECTROSTIVUITORIŞTI) ŞI CONDUCĂTOR ELECTROCAR |
Toate sectoarele de activitate |
NSSM cod 23 |
M.M.PS. - 2000 |
6. |
MECANICI TROLIŞTI |
Toate sectoarele de activitate |
Idem |
Idem |
7. |
SEMNALIŞTI |
Toate sectoarele de activitate |
NSSM cod 46 |
M.M.P.S. - 1997 |
NOTA :
Pentru fiecare din aceste meserii autorizate se vor face de catre angajatori, in mod obligatoriu, instructiuni proprii.
MASURI GENERALE DE ORGANIZARE A SANTIERULUI
Organizarea de santier se va face in baza unui Plan de organizare de santier facut de antreprenorul general in conlucrare cu subantreprenorii, care dupa finalizare (sau in faze intermediare), se va prezenta beneficiarului spre analiza si aprobare.
Documentaţia cu privire la organizarea de şantier se va întocmi astfel încât să respecte toate prevederile legislative cu privire la căi de acces, gabarite, distanţe de siguranţă, prevenirea şi stingerea incendiilor, primul ajutor, situatii de urgenta, etc.
Înainte de a se trece la instalarea efectivă a organizării de şantier este necesară obţinerea certificatului de urbanism si mai ales autorizaţia de construire de la Primăria Iasi, care va cuprinde si aprobarea executiei organizarii de santier.
Se va anunţa Inspectoratul Teritorial de Muncă Iasi prin inaintarea si inregistrarea declaratiei prealabile.
Se va anunta Inspectoratul de Stat in Constructii Iasi, care va stabili si fazele determinante.
Este interzisa inceperea executiei inainte ca sa fie semnat procesul verbal de predare - primire a amplasamentului de catre toti factorii responsabili si de catre toti posesorii de utilitati.
În cazul în care în timpul lucrarilor de organizare de santier se descoperă construcţii şi instalaţii subterane care nu s-au cunoscut dinainte, se întrerup imediat lucrările şi se anunta beneficiarul, care la randul lui va anunta, daca este cazul, organele competente.
Lucrările vor putea continua numai după identificarea, stabilirea şi convocarea proprietarului de utilitati, împreună cu care se vor lua măsuri corespunzătoare de securitate.
Antreprenorul general va întocmi Planului Propriu de Securitate şi Sănătate în Muncă (Planul Propriu SSM), în cel mult 30 zile de la contractarea lucrării, care va fi inaintat pentru verificare si avizare coordonatorului SSM, ca reprezentant a beneficiarului.
La fel vor proceda si toti subantreprenorii.
1. IMPREJMUIRE SI PORTI ACCES AUTO SI PIETONALE
Santierul va fi îngrădit cu împrejmuiri continue, conform proiectului de organizare de şantier.
Se vor instala puncte de control deservite de o firmă de protecţie şi pază pentru contolul şi monitorizarea accesului în incintă.
La intrarea pe şantier este amplasat un panou în care vor fi afişate orele între care va fi deschis şantierul, principalele cerinţe de securitate şi numerele de telefon de urgenta a serviciilor specializate.
La toate intrarile din santier se va pune semnalizarea « Atentie, intrare în şantier. Nu parcati in fata intrarii. », « Interzis accesul autoturismelor sau autovehiculelor neautorizate în şantier; », « Interzis accesul în şantier a lucrătorilor neautorizaţi şi altor persoane străine neautorizate ».
Nici o persoană nu va avea acces în spaţiul şantierului fără instructajul general efectuat de persoanele împuternicite in acest sens si fara a fi dotat cu echipament de protectie (minim casca de protectie, dar daca este cazul si cizme, halat, etc.).
Intrarea in santier se semnalizeaza fata de riscul patrunderii persoanelor straine, iar in interior se semnalizeaza toate riscurile aferente lucrarilor si activitatilor, risc cadere de obiecte de la inaltime, risc substante toxice, risc substante inflamabile (oxigen) in recipienti sub presiune, obligativitatea purtarii castii de protectie, a ochelarilor, manusilor si sortului pentru activitatea de sudura, a centurii de siguranta pentru lucru la inaltime, etc., conform HG 971/2006.
2. PANOU DE IDENTIFICARE A LUCRARII
La intrarea în şantier se va amplasa un panou tip, cu datele de identificare ale şantierului.
Un panou cu atentionari minime (max. 10) pentru pastrarea disciplinei, care va fi expus la intrarea in santier (ex : interzicerea accesului la lucru in stare de oboseala, sub influienta bauturilor alcoolice....; obligativitatea purtarii echipamentelor individuale de protectie; respectarea deplasarilor pe santier la si de la postul de lucru pe caile de circulatie stabilite; folosirea echipamentelor de munca- utilaje, scule electrice, scule manuale - in stare corespunzatoare, fara defectiuni, cu mijloacele de protectie
intrinseca......; lucru la inaltime; lucrul la adancime; atentionari la transporturile interne pe santier; lucrul in raza de actiune a utilajelor de sapat si de ridicat; electrosecuritatea; primul ajutor; situatii de urgenta, etc.)
3. RACORDAREA SANTIERULUI LA ENERGIE ELECTRICA, TABLOUL ELECTRIC DE ALIMENTARE A SANTIERULUI INSTALATIA DE ORGANIZARE
Se va amenaja locul de amplasare a panoului electric de alimentare al şantierului si va fi semnalizat cu panouri de securitate: pericol electric, pericol general, se va imprejmui, lasandu-se o poarta pentru acces prevazuta cu incuietoare, asternandu-se un covor de cauciuc in fata tabloului general.
Se va executa împamântarea, se va verifica (max. 4 ohmi) si se va obtine buletinul PRAM.
Intervenţia la instalaţia electrică se va face numai de electricieni calificaţi, instruiţi şi autorizaţi.
Se interzice lucrul la tablourile electrice de comandă şi la părţile componente ale instalaţiei electrice, fără întreruperea circuitelor de alimentare.
Se interzice executarea oricărei reparaţii sau lucrări de întreţinere la utilajele şi maşinile acţionate cu motoare electrice folosite la lucrarile de organizare de santier, înainte de a fi oprite şi deconectate de la alimentarea cu energie electrică.
Instalaţiile de distribuţie a energiei electrice, existente înainte de deschiderea şantierului, trebuie să fie identificate, verificate şi semnalizate.
Echipamentele electrice utilizate la executia organizarii de santier vor fi astfel realizate, încât să nu constituie pericol de incendiu sau explozie, iar persoanele să fie protejate împotriva riscurilor de electrocutare prin atingere directă sau indirectă.
Locurile de muncă şi de circulaţie trebuie să dispună de un iluminat care să asigure desfăşurarea funcţiilor vizuale şi securitatea persoanelor, corespunzător sarcinii de muncă a lucratorilor, inclusiv a paznicilor.
Luminarea intrării pe şantier, a zonei de depozitare, precum şi a parcării trebuie sa fie de o intensitate corespunzatoare scopului.
4. RACORDAREA CELORLALTE UTILITATI SI TRASEELE CABLURILOR SAU CONDUCTELOR IN INCINTA
Lucrătorii trebuie să dispună pe şantier de retea de apa potabila (daca exista in zona si daca este posibila racordarea), dar in mod obligatoriu robinete de alimentare cu apă menajera pentru igiena personala si racord la canalizare.
In cazul inexistentei retelei de apa potabila, antreprenorii/subantreprenorii vor asigura apa plata, apa minerala sau bauturile racoritoare necesare lucratorilor proprii. În caz de temperaturi extreme, ( <-20°C şi >+37°C ), toţi antreprenorii / subantreprenorii vor asigura alimentatia de protectie pentru sezonul cald/rece, asigandu-se măsurile prevăzute de Ordonanta de urgenta 99/2000.
Se vor face racordurile celorlalte utilitati :telefonie, cablu, internet, etc.
5. STABILIREA TRASEELOR (RUTELOR) DE ACCES DIN AFARA SANTIERULUI
Barieră sau poarta rabatabila la intrarea pe şantier pentru oprirea vehiculelor neautorizate.
Se vor stabili cu rigurozitate caile de acces în şantier, avandu-se in vedere traficul de intensitate maxima din zona parcarii .
Intrucat lucrarile de executie sunt atacate in zone diferite (M3, M1, M2), se vor face imprejmuiri separate, deci si trasee separate.
6. STABILIREA TRASEELOR PENTRU CIRCULATIA AUTO SI UTILAJE IN INCINTA SANTIERULUI
Se va delimita şi se va semnaliza corespunzător zona si traseele de deplasare în şantier a utilajelor si mijloacelor auto, inclusiv parcarile.
Viteza de circulaţie în şantier pentru utilaje şi mijloace de transport se va limita la 5 km / h, motivat de imposibilitatea separării circulaţiei lucrătorilor şi a mijloacelor de transport, în spatiile reduse de circulaţie între amprizele gropilor de fundaţii (fundatiilor izolate), suprapuneri de fronturi de lucru, etc.
Circulaţia mijloacelor de transport se va face numai pe căile stabilite, semnalizate corespunzător.
7. SPATII DE PARCARE AUTO SI UTILAJE
Vehiculele particulare se parchează de-a lungul gardului şantierului si numai vehiculele autorizate vor utiliza parcarea din incinta şantierului.
Paznicii vor permite doar vehiculelor care asigură livrările să intre pe şantier. Maşinile şi utilajele de construcţii vor fi astfel amplasate şi instalate încât să se asigure stabilitatea şi imposibilitatea unor deplasări necomandate.
8. STABILIREA CAILOR DE CIRCULATIE PIETONALA IN INCINTA SANTIERULUI PENTRU DIFERITELE ZONE DE LUCRU
Căile de circulaţie şi scările de acces trebuie să fie astfel calculate şi amenajate încât să poată fi utilizate în deplină siguranţă de lucratori şi în conformitate cu destinaţia lor.
Scările de acces vor fi prevăzute cu balustrade pentru evitarea căderii în gol. Circulaţia personalului se va face numai pe căile stabilite, semnalizate corespunzător.
La terminarea fiecărui schimb, fronturile de lucru se vor lăsa în ordine si in siguranţă.
9. SEMNALIZARE DE SECURITATE CORESPUNZATOARE SI SUFICIENTA
La intrarea în şantier se va amplasa un panou general de semnalizare de securitate.
În punctele de acces se vor pune afise de avertizare şi interzicere a accesului persoanelor fără atribuţii de serviciu pe teritoriul şantierului.
Se va monta pe panouri speciale pentru acest scop sau chiar pe panourile de imprejmuire, semnalizarea de securitate şi sănătate a muncii, corespunzatoare si suficienta conform H.G. nr. 971/2006.
Imprejmuirea şi / sau semnalizarea, avertizarea, marcarea, delimitarea amprizei lucrarilor şi a lucrarilor cu risc ridicat şi specific (gropi deschise, cabluri sub tensiune, lucrări la înălţime, sarcini suspendate mobile, obiecte suspendate, circulaţie interioară de utilaje şi autovehicule, sudură cu proiectare de scântei şi corpuri incandescente, etc.).
Este obligatorie semnalizarea zonei de lucru aflată în raza de acţiune a utilajelor de ridicat, respectiv a zonelor lucrărilor ce reprezintă pericol, cu indicatoare de avertizare sau interdictie.
10. ZONA SOCIALA : BIROURI, BARACAMENTE, CAZARE, SALA DE SERVIT MASA, GRUPURI SANITARE, DUSURI, VESTIARE, ETC.
Se va prezenta spre aprobare Planul de organizare de santier, din care nu trebuie sa lipseasca amenajarea de birouri pentru personalul de conducere a antreprenorul general si subantreprenori, un baracament multifunctional pentru lucratori sau mai multe containere, numarul lor fiind dimensionat in functie de numarul de lucratori, grup sanitar, dusuri, sala de luat masa, cazare pentru lucrători (daca este cazul).
Lucratorii trebuie să dispună de posibilitati pentru a manca în condiţii igienice corespunzatoare, avandu-se in vedere suficienta spatiului alocat fiecarui lucrator.
11. ZONA DE DEPOZITARE SI FASONARE : MATERIALE DE CONSTRUCTII, MATERIAL LEMNOS, OTEL BETON, CONFECTII METALICE
Se vor executa în incinta şantierului magazii de materiale, soproane si tarcuri pentru delimitarea zonelor de fasonare armaturi, material lemnos, etc., in numar suficient.
Ele vor fi prevazute in Planul de organizare care va fi inaintat benaficiarului spre analiza si aprobare.
12. PLANURI DE EVACUARE IN SITUATII DE URGENTA
Se vor face planurile de evacuare in situatii de urgenta atat pentru parasirea cladirilor si baracamentelor, cat si a incintei santierului, atat pentru persoane, cat si pentru utilaje si mijloace auto, care se vor reactualiza ori de cate ori se vor schimba conditiile pe santier (inchiderea tehnologica a unor cai de evacuare, ridicarea constructiei cu un nivel sau mai multe, etc.).
13. ORGANIZAREA PUNCTULUI DE STINGERE A INCENDIILOR
Se va amenaja si semnaliza punctul de stingere al incendiilor.
În funcţie de caracteristicile şantierului şi echipamentelor, de dimensiunile încăperilor, de caracteristicile fizice şi chimice ale substanţelor şi materialelor prezente ca şi de numărul maxim de persoane, este obligatoriu să fie prevăzut un număr suficient de mijloace corespunzătoare pentru combaterea incendiilor, dar nu mai putin de un pichet de incendiu cu toata dotarea prevazuta in legislatie, o lada de nisip de 0,5 – 1,0 mc şi stingatoare de incendiu cu incarcatura corespunzatoare in numar suficient conform normelor PSI.
Atunci când lucrătorii trebuie să pătrundă într-o zonă susceptibilă de atmosferă toxică, inflamabilă sau potenţial explozivă se vor lua măsurile corespunzătoare de securitate.
În cazul apariţiei neaşteptate, în timpul lucrului, a unei emanaţii de gaze nocive sau inflamabile, lucrul va fi oprit şi lucrătorii evacuaţi, până la luarea măsurilor corespunzătoare de eliminare a pericolului.
Se va identifica pozitionarea hidrantilor de incendiu, cei mai apropiati de incinta santierului, eventual chiar in incinta.
Se va asigura în permanenţă accesul maşinilor de intervenţie în caz de incendiu, la sursele de apă identificate, prevăzute în acest scop.
Se va afisa la loc vizibil numarul de telefon de interventii la nivel national 112 14. ORGANIZAREA PUNCTULUI DE PRIM AJUTOR
Se va amenaja spatiul pentru punctul de acordare a primului ajutor prin dotarea acestuia cu o trusă (truse) de prim ajutor standard pentru locurile de munca, targa medicala, atele, etc. şi semnalizarea barăcii cu panoul : Prim ajutor.
Pentru interventii de urgenta se apeleaza Serviciul National de Urgenta, telefon 112.
Caile de acces in santier se mentin permanent libere pentru accesul masinilor de ambulanta.
Se va incheia contract de prestari servicii de asistenta medicala cu un medic de medicina muncii.
15. PROCEDURA DE ALERTARE A SERVICIILOR SPECIALIZATE 112
Se va face o procedura adecvata in acest sens.
16. SPATIILE DE COLECTARE SORTATA A DESEURILOR
Se va amenaja punctul de colectare sortată a deşeurilor, separat pentru fiecare tip de deşeu.
Deşeurile sub diferite forme (moluz, hîrtie, carton, fier, material plastic, polistiren) se va depozita sortat imediat după producerea acestora.
Materialele provenite din demolare vor fi evacuate imediat din locurile destinate în acest scop.
Căile de acces vor fi degajate de diversele materiale provenite din demolări.
17. PROCEDURA DE INTRETINERE A ORDINII SI CURATENIEI PE SANTIER
Se vor nominaliza persoanele responsabile de menţinerea şantierului într-o permanenţă stare de ordine şi curăţenie, punânu-se accentul pe participarea tuturor lucrătorilor la păstrarea ordinii şi curăţeniei, în mod special a căilor de acces, a drumurilor din incinta santierului şi a cailor de circulaţie pietonala din şantier.
Se vor stabili modalitati de spalare si curatare a rotilor mijloacelor auto si a utilajelor.
La terminarea programului fiecare antreprenor/subantreprenor va reface curatenia in zona sa de lucru, inclusiv spalarea cu jet de apa a organizarii de santier, avandu-se in vedere vecinatatile (parcarea de la MALL, caminele studentesti).
Zona de lucru trebuie prevăzută cu rigole pentru scurgerea apelor de suprafaţă, care nu vor fi amplasate de-a lungul zidurilor, săpăturilor sau gropilor de fundaţii. Fiecare lucrător îşi va desfăşura activitatea astfel încât să nu pună în pericol sănătatea sau integritatea fizică a celorlalţi participanţi la procesul de muncă. Se va avea în vedere păstrarea curăţeniei în jurul şantierului prin indepărtarea eventualelor deşeuri rezultate în timpul procesului de muncă din şantier. Se va evita (diminua) pe cât posibil producerea de zgomot şi vibraţii (poluare fonică ) şi deranj din convorbiri neprincipiale între lucrători.
18. PROCEDURA DE ACCES A PERSOANELOR STRAINE PE SANTIER
Se va face o procedura adecvata in acest sens.
Pentru a intra pe şantier, vor fi necesare ecusoane individuale nenominalizate pentru vizitatori, organe de indrumare si control, etc., care trebuie sa contina (cel putin) un numar de ordine, denumirea si stampila rotunda a antreprenorului general.
Odata cu predarea ecusonului, persoanele amintite vor fi trecute in registrul de poarta de catre o persoana desemnata in mod special de catre antreprenorul general, care poate fi chiar si angajatul firmei de protectie si paza.
19. PROCEDURA DE ACCES PE SANTIER A LUCRATORILOR PROPRII SI A LUCRATORILOR INDEPENDENTI
Pentru intrarea pe şantier a lucratorilor proprii si a lucratorilor independenti, vor fi necesare ecusoane personalizate, puse la dispoziţie de angajatori.
Fiecare ecuson va cuprinde cel puţin următoarele date de identificare : - numele persoanei
- fotografia
- numărul de ordine cu care figurează pe lista personalului societăţii
- numele societăţii
20. ASIGURAREA PAZEI PE TIMP DE ZI SI PE TIMP DE NOAPTE
Se vor instala punctele de control deservite de o firmă de protecţie şi pază pentru contolul şi monitorizarea accesului în incintă.
Paznicii vor nota sistematic pe caietul de pază toate evenimentele sau incidentele survenite.
Paznicii au datoria de a anunţa pe antreprenorul general, pe angajatorul lor autorităţile si serviciile specializate, în cazul în care apare vreo problemă importantă în timpul nopţii (incendiu, intruziune, accident…) ;
21. BROSURA DE PRIMIRE, SEDINTA DE INCEPUT, SEDINTE CURENTE
Brosura de primire - este documentul înmânat fiecărui subantreprenor sau lucrator independent la sosirea pentru prima data pe santier sau la şedinţa de început; acesta prezintă regulile generale de securitate, echipamentele individuale de protecţie şi prezintă instalaţiile de pe şantier.
Persoana care primeşte broşura de primire cu ocazia instructajului general semnează Lista de luare la cunostinta.
Înainte de plecarea noului personal pe şantier, este prevăzută o şedinţă de început în care Planul SSM şi broşura de primire vor fi prezentate personalului antreprenorului/subantreprenorului.
La sedinta de inceput i se va aduce la cunostinta fiecarei noi firme subcontractante conditiile de colaborare si documentele pe care trebuie sa le intocmeasca si sa le predea coordonatorului SSM, si anume : Planul Propriu SSM, lista cu personalul, copiile după certificatele de formare, autorizatii, etc.
Şedinţele pe probleme de securitate si sanatate in munca sunt organizate o dată pe lună sau ori de cate ori este necesar, la iniţiativa antreprenorului general, pentru a discuta cu şefii de punct de lucru ai subantreprenorilor, cu lucratorii desemnati si lucratorii independenti, problemele privind lucrările în curs de execuţie si cele care se vor incepe intr-un viitor imediat , riscurile pe care le prezinta din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca precum si masurile tehnice si organizatorice ce trebuiesc luate din acest punct de vedere; in cadrul acestei şedinţe, coordonatorul SSM va relua toate observaţiile făcute cu ocazia inspectiilor efectuate periodic pe santier si modul lor de rezolvare.
22. INTERDICTII, SISTARI, PENALITATI
Se interzice accesul in santier a lucratorilor sau vizitatorilor ce nu sunt dotati cu echipamentul individual de protectie conform riscurilor de expunere.
Este interzis accesul in santier a persoanelor straine si a lucratorilor sub influienta alcoolului, drogurilor, medicamentelor cu influienta asupra sistemului nervos care pot produce ameteli, pierderea de echilibru, etc.;
Lucratorii se vor prezenta la serviciu odihniti, total refacuti fizico-pshic. Se interzice neutilizarea echipamentului individual de protectie in timpul prezentei lucratorilor in santier.
Editia 1 Revizia 0 |
Se interzice utilizarea radiourilor cu tranzistori, casetofoanelor, a dispozitivelor tip walkman si a telefoanelor mobile.
Cei ce vor nu se vor conforma interdictiilor 1;2;3;4 vor fi expulzati din santier fara nici un avertisment.
Se interzice executia fara Procedura Tehnica de Executie ( care trebuie sa cuprinda prin tehnologiile propuse, in mod obligatoriu, masurile de securitate si sanatate in munca) a lucrarilor cu risc ridicat si specific ce fac obiectul anexei 2 din HG 300/2006 completata prin HG 601/2007 in general, si a lucrarilor de: excavatii, sprijiniri ale excavatiilor cu adâncimea peste 1,5 m, sprijiniri la excavatii in spatii largi, lucrari la inaltime inclusiv schele, esafodaje, cofraje, montarea si demontarea prefabricatelor grele si utilaje tehnologice, lucrari in trafic rutier, lucrari pe timp nefavorabil (friguros, calduros, temperaturi extreme).
Subcontractorii/ lucratorii independenti ce nu vor respecta interdictia 5 vor fi sistati din executie iar pentru nonconformitati de securitare si sanatate in special la lucrarile cu risc ridicat si specific definite in anexa 2 din HG 300/ 2006 se va aplica sistarea lucrarilor până la conformare si/sau penalitati conform contractului.
23. AMENAJARE PLATFORMA DE LUCRU
Fiecare antreprenor / subantreprenor îşi va semnaliza, avertiza, marca, delimita zona de lucru cel puţin cu o bandă avertizoare şi afişe relevante la intrare.
MASURI DE COORDONARE STABILITE DE COORDONATORII IN MATERIE DE SECURITATE SI SANATATE IN MUNCA SI OBLIGATIILE CE DECURG DIN ACESTEA
1. Caile sau zonele de deplasare ori de circulatie orizontale si verticale
- din controalele ce trebuie efectuate privind respectarea prevederilor Planului de Securitate şi Sănătate in Munca al şantierului, precum şi a Planurilor Proprii de Securitate şi Sănătate în Muncă ale antreprenorilor nu trebuie să lipsească aspectele privitoare la circulaţia pe schele şi structuri aflate la înălţime, amenajarea scărilor de acces începând de la sol până la podina de lucru, asigurările perimetrale cu balustrade instrucţionale, accesul pe nivelele intermediare, semnalizarea lucrului pe schelă şi îngrădirea spaţiului de circulaţie în jurul acesteia şi sub zonele de montaj aflate la înălţime, lucrul la sapaturi, sprijiniri, epuismente, etc.
- la nivelul solului, a pardoselilor , a căilor de acces, se va evita lăsarea cablurilor libere, în spaţii umede ( ochiuri de apă), iar traversările ce nu pot fi evitate să fie amenajate pe cât posibil aerian, sau îngropate, cu protecţia de rigoare, în funcţie de regimul căii de circulaţie
- trecerile peste şanţuri, sau gropi ce nu pot fi ocolite vor fi asigurate de podine de cel puţin 60 cm latime, din dulapi de min.4,8 mm grosime sau metalice, prevăzute cu cel puţin o balustradă dacă adâncimea şantului depăşeşte 50cm. În lungul acestor obstacole, podinele pietonale se vor amplasa in functie de circulaţia în zonă
- amenajările peste şanţuri sau gropi ale mijloacelor de transport mecanizate sau nemecanizate vor ţine cont de starea terenului şi de tonajul de rulare deasupra zonei întrerupte a căii
- căile de acces orizontale la sol vor fi reparate de fiecare antreprenor pe amplasamentul căruia au apărut degradări sau in comun cu lucrătorii altor unităţi care lucrează pa acelaşi amplasament
- iluminatul căilor de acces şi deplasare la sol va fi asigurat în permanenţă, nefiind permise acceptarea unui nivel de iluminare sub cel prevăzut în documentaţiile fazelor de proiectare privind coordonarea S.S.M, şi nici acceptarea activitătilor în situaţii de apariţie a unor defecţiuni. În acest sens, lucrul şi circulaţia pe căile aflate la înălţime va fi strict interzis, după lăsarea întunericului. Echipa de coordonare S.S.M a şantierului va comunica antreprenorilor la începutul fiecărei luni ora închiderii lucrărilor zilnice la înălţime - situaţiile excepţionale vor fi semnalate dinainte de ora limită anunţată, aprobate în scris de părtile implicate, şi se va asigura iluminatul optim, şi supravegherea suplimentară şi din partea beneficiarului pentru luarea tuturor măsurilor necesare evitării oricăror evenimente în astfel de condiţii.
2. Condiţiile de manipulare a diverselor materiale, în particular, în ceea ce priveşte interferenta instalaţiilor de ridicat aflate pe şantier sau în vecinătatea acestuia
- manipularea la sol a matrialelor va ţine seama de caracteristicile maselor (greutate, gabarit),caracteristicile fizice ale celor care manipulează manual, căile de circulaţie ale mijloacelor de ridicat şi transportat de mai mică capacitate - amplasarea macaralelor, deplasarea / autodeplasarea şi raza de lucru vor fi în strictă concordanţă, prestabilite în functie de perimetrul amplasamentului, vecinătăţile altor obiective aflate în construcţie, alte activităţi programate a se excuta la sol.
3. Limitarea manipulării manuale a sarcinilor;
- pentru aceasta o prioritate a acţiunilor de coordonare este încurajarea unitătilor de a se întrajutora pentru punerea la dispoziţia celor care au nevoie a dispozitivelor de ridicare şi transport, în vederea limitării manipulărilor manuale. Pe căt posibil, organizările de şantier şi depozitele de bază se vor amplasa sau muta după necesităţi, la un maxim de 100 m faţă de obiectivul aflat în lucru, astfel încât transportul nemecanizat sau prin purtare să fie căt mai limitat în spaţiu şi timp
- o altă măsură eficientă este aprovizionarea
directă a micilor depozite de consum la nivelul obiectivelor, cu măsurile specifice de stivuire, conservare şi protecţie
- în funcţie de vârsta lucrătorilor si posibilitatile fizice se
vor transporta manual mase cuprinse între 15 şi 40 Kg
- pentru transportul materialelor se vor folosi roabe, scripeţi,
macarale, elevatoare, totul pentru limitarea manipularii manuale a sarcinilor.
4. Delimitarea şi amenajarea zonelor de depozitare a diverselor materiale, în mod deosebit dacă se depoziteaza materiale sau substanţe periculoase
- dacă din punct de vedere al periculozităţii materialelor sau substanţelor periculoase în faza execuţiei lucrărilor de construcţii, nu se regăsesc probleme deosebite, nefiind permise stocuri de combustibili (motorină, benzină), decât în cantităţi mici şi numai in depozitele aferente organizărilor de şantier, materialele cu lungime mare , cu muchii ascuţite, aşezate în poziţii instabile pot crea probleme, la fel ca şi cele mărunte, care pot cauza probleme traficului în şantier dacă sunt împrăştiate necontrolat. De aceea, se vor amenaja zone de depozitare, preferabil pe platformele betonate sau balastate, cât mai compacte, ordonate pe categorii, asigurându –se spaţiile aferente de circulaţie în jurul acestora atât pentru manipularea manuală cât şi pentru cea mecanizată
- materialele se vor depozita pe şantier în încăperi care se vor încuia, - eventualele materiale periculoase depozitate pe şantier vor fi separate de celelalte materiale şi se va semnaliza zona respectivă cu panouri de semnalizare de securitate a muncii, conform H.G. 971/2006.
5. Condiţiile de depozitare, eliminare sau de evacuare a deşeurilor şi a materialelor rezultate din procesele tehnologice
- retragerea deşeurilor de construcţii se va face după un plan stabilit dinainte ţinându - se seama de gradul de pericol pentru mediu al eventualelor deşeuri rezultate, alte condiţii de prioritate stabilite de comun acord între antreprenori şi beneficiar, prin reprezentanţii autorizaţi ai acestora
- materialele şi deşeurile rezultate în urma proceselor care au loc pe şantier se vor sorta şi se vor depozita separat în containere special amenajate.
6. Condiţiile de ridicare a materialelor periculoase utilizate
- nu este cazul
7. Utilizarea mijloacelor de protecţie colectivă şi a instalaţiei electrice generale
- odată cu apariţia noilor antreprenori , capitolul legat de protecţia în domeniul electric din Planul de Securitate şi Sănătate va suferi modificări, prin consultarea obligatorie a proiectantului instalaţiei electrice generale
- împrejmuirea tabloului electric al organizării de şantier şi semnalizarea corespunzătoare a acesteia
- se stabileşte ca obligaţie a fiecărui antreprenor stabilirea puterii instalate la nivelul organizărilor de şantier, realizarea măsurilor de verificare PRAM, la punctele fixe de consum, realizarea unor prize de pământ mobile pentru punctele mobile de consum
- conectările prin prelungitoare se vor limita şi proteja împotriva intemperiilor şi degradărilor mecanice
- protecţiile colective vor prima faţă de cele individuale, atăt la lucrările de sapatura, lucrarile la sol cât şi cele de la înălţime, prin utilizarea nacelelor ridicătoare, podine de lucru acolo unde acestea pot fi amenajate, respectându–se totodată şi principiul dublei protecţii
- protecţii colective pe şantier :
- montarea de plase în dreptul golurilor de la puţul liftului şi panou de semnalizare de securitate
- montarea de balustrade la golurile formate la casa scărilor
- montrea de schelă la faţada clădirii până la cota aticului
- procedura tehnica de executie a sapaturilor, sprijiniri, epuismente.
8. Măsurile care privesc interactiunile de pe şantier
- dacă pe acelaşi amplasament vor lucra doi sau mai mulţi antreprenori, se va întocmi Planuri proprii Securitate şi Sănătate, in concordanta si care vor conţine gradul de subordonare între unităţi privind realizarea obiectivului comun, modul de primire – predare a amplasamentului, obligaţiile comune, sau separate de realizare a măsurilor de securitate şi sănătate în muncă, modul de depozitare a materialelor, predarea lucrării la retragerea unuia din constructori de pe amplasament.
- lucrătorii prezenţi pe şantier de la toate firmele îşi vor desfăşura activitatea astfel încât să nu pună în pericol de accidentare sau de îmbolnăvire profesională propria persoană cât şi pe celorlalţi participanţi la procesul de muncă prin:
- delimitarea, împrejmuirea şi semnalizarea lucurilor de muncă periculoase (unde au loc operaţiuni de tăiere, sudate, montare schelă, lucrări de demolare),
- intocmirea unor grafice de lucru atunci când într-un loc nu pot lucra mai mulţi lucrători,
- evitarea lucrului suprapus pe aceiasi verticala “unul sub altul” (pe nivele ale cladirii),
- păstrarea de către toţi lucrătorii a ordinii şi curăţeniei la locul de muncă, a căilor de circulaţie, punându-se accentul pe depozitarea sortată a deşeurilor şi pe evacuarea corespunzătoare a acestora (cu ajutorul elevatorului, sau puţului liftului), find total interzisă aruncarea materialelor ori a deşeurilor de la nivelul ferestrelor.
OBLIGATII CE DECURG DIN INTERFERENTA ACTIVITATILOR CARE SE DESFASOARA IN PERIMETRUL SANTIERULUI SI IN VECINATATEA ACESTUIA
- obligatiile participanţilor la procesul de muncă privind interferenta activităţilor se referă la reglementarea accesului în perimetrul îngrădit şi semnalizat, obligaţiile bilaterale în cazul unor activităţi comune , respectarea regulilor de acces şi deplasare pe căile comune de acces, depozitare şi transport
- antreprenorul general are obligatia sa conceapa un Regulament Intern de circulaţie şi transport în incintă cu intrări şi ieşiri obligatorii pentru oameni şi vehicule, urmărirea delimitărilor proprii executanţilor pe care să- l pună la dispoziţia acestora cu modificările ulterioare
- pentru protecţia zonelor de vecinătate antreprenorul general se obligă să realizeze în cel mai scurt timp împrejmuirea generală a investiţiei cu caracter provizoriu sau definitiv, conform proiectului, pentru protecţia lucrătorilor şi preîntâmpinarea evenimentelor în zona drumului care desparte incinta de aria de desfăşurare a investiţiei firmei
- fiecare lucrător îşi va desfăşura activitatea astfel încât să nu pună în pericol sănătatea sau integritatea fizică a celorlalţi participanţi la procesul de muncă - se va avea în vedere păstrarea curăţeniei în jurul şantierului prin îndepărtarea eventualelor deşeuri rezultate în timpul procesului de muncă din şantier - se va evita pe cât posibil producerea de zgomot, vibraţii, poluare fonică, şi deranj din convorbirile dintre lucrători.
MASURI GENERALE PENTRU ASIGURAREA MENTINERII SANTIERULUI IN ORDINE SI IN STARE DE CURATENIE
- se stabileşte ca unităţile participante să asigure strângerea zilnică a deşeurilor din zona proprie de lucru, depozitate în lăzi, pe sortimente, având grijă asupra potenţialilor factori de poluare conferite de proprietăţile acestora, urmănd ca evacuarea din şantier să se facă săptămânal, de preferinţă la sfârşitul acesteia
- ATENTIE ! Deşeurile de carbid nu se vor arunca în canale, sau cămine, indiferent pe amplasamentul cărei unităţi se află !
- oridecâte ori este nevoie, se va efectua vidanjarea grupurilor sanitare - deşeurile sub diferite forme (moluz, hîrtie, carton, fier, material plastic, polistiren) se va depozita sortat imediat după producerea acestora
- se va amenaja în incinta şantierului o zonă de depozitare sortată a deşeurilor - se vor desemna persoanele responsabile de menţinerea şantierului într-o permanenţă stare de ordine şi curăţenie, punânu-se accentul pe participarea tuturor lucrătorilor la păstrarea ordinii şi curăţeniei, în mod special a căilor de acces şi de circulaţie din şantier).
INDICATII PRACTICE PRIVIND ACORDAREA PRIMULUI AJUTOR, EVACUAREA PERSOANELOR SI MASURILE DE ORGANIZARE LUATE IN ACEST SENS
- pe şantier se va asigura un punct de prim ajutor, care va fi amenajat, organizat, dotat şi va funcţiona potrivit normelor Ministerului Sănătăţii,
- punctul de prim ajutor va fi amenajat si se va semnaliza conform prescripţiilor minime pentru semnalizarea de securitate şi sănătate la locul de muncă (H.G. nr. 971/2006).
- fiecare unitate va avea la organizarea de şantier un punct de prim ajutor cu trusă omologată, semnalizată, astfel încât în orice moment pe baza cunoştinţelor dobândite cu ocazia instructajelor privind semnalizarea de securitate şi sănătate, să identifice cu uşurinţă punctul de prim – ajutor.
- o necesitate a unui şantier cu sute de lucrători este un punct de prim ajutor dotat cu targă, şi aparatură de resuscitare, obligaţie ce revine beneficiarului , proprietar al viitoarei fabrici, cu cca 600 de angajaţi
- in vederea evacuării de urgenţă se va institui un Plan comun de intervenţie şi evacuare ce va fi actualizat permanent, şi care va fi pus la dispoziţia tuturor antreprenorilor. Structura propusă a Planului de Intervenţie şi Evacuare
PLAN DE INTERVENŢIE ŞI EVACUARE ÎN CAZ DE PERICOL GRAV ŞI IMINENT
Cap. I: PREVEDERI LEGISLATIVE:
a)Definiţii: Pericol grav şi iminent de accidentare = situaţia concretă, reală şi actuală căreia îi lipseşte doar prilejul declanşator pentru a produce un accident în orice moment( L319/2006 – art.5l);
b) Starea de pericol grav şi iminent de accidentare poate fi constatata de către orice lucrător din unitate, lucrător al serviciului de prevenire şi protecţie cu care unitatea are contract, şi de către inspectorii de muncă( H.G 1425 / 2006 – art.101);
Cap. II: PLANUL DE AVERTIZARE
În scopul adoptării măsurilor necesare pentru acordarea primului ajutor, stingerea incendiilor şi evacuarea lucrătorilor , al realizării sistemului operativ de observare şi anunţare a pericolului grav şi iminent, de alertare în cazul unui eveniment periculos pentru securitatea şi sănătatea lucrătorilor, se vor avea in vedere măsuri specifice.
II.1: Identificarea stării de pericol grav şi iminent:
La constatarea stării de pericol grav şi iminent de accidentare se vor lua imediat următoarele măsuri:
II.2 Avertizarea
II.2.1 Prevederi generale :
Alarmarea este etapa de bază – componentă a ansamblului de măsuri cuprinse în Organizarea apărării împotriva incendiilor, şi intervenţiei la locul de muncă; conform L307 / 2006 – cap. II art.6(2): „ persoana care observă un incendiu are obligaţia să anunţe prin orice mijloc serviciile de urgenţă, primarul, poliţia, şi să ia măsuri, după posibilităţile sale, pentru limitarea şi stingerea focului”.
Conform L319 / 2006 – art.23(1d) una din obligaţiile principale ale lucrătorilor este: „să comunice imediat angajatorului şi / sau lucrătorilor desemnaţi orice situaţie de muncă despre care au motive întemeiate să o considere un pericol pentru securitatea şi sănătatea lucrătorilor, precum şi orice deficienţă a sistemelor de protecţie”
II.2.2 Prevederi specifice: se vor detalia de fiecare angajator in parte
II.3 Oprirea echipamentului de muncă şi / sau a acţiunii: se vor detalia de fiecare angajator in parte
CAP.III: PLANUL DE EVACUARE
Comportamentul în situaţii de urgenţă
Reguli de urmat în caz de urgenţă:
- Nu zăboviţi în încăperi pentru a lua ce vă aparţine sau alte obiecte
- Nu vă luaţi umbrele, bagaje, pachete mari şi grele
- Trebuie să aveţi un comportament care să nu creeze alarmare şi atacuri de panică în holuri şi în special pe scări
- Mergeţi cu calm spre ieşirea de urgenţă prin urmărirea semnelor de direcţie
- Nu folosiţi pentru niciun motiv liftul sau macarale, chiar dacă sunt în serviciu
- Pentru creşterea agilitătii, femeile care poartă pantofi cu toc înalt să-i scoată înainte de a coborî scările
- În situaţia în care fumul pătrunde în interior, părăsiţi zona mergând cu capul înainte sau târâş pe podea; pentru protejarea căilor respiratorii, acoperiţi nasul şi gura cu o batistă udă
- În caz de incendiu, dacă purtaţi haine din lână le puteţi folosi ca înveliş în jurul capului pentru a evita expunerea părului la foc.
Este important ca fiecare lucrător să cunoască aceste proceduri şi să le urmeze.
III.1 Evacuarea personalului din zona periculoasă:
Evacuarea personalului din zona periculoasă se va efectua conform Planurilor de evacuare al lucrătorilor,( afişate în organizarea fiecărui executant), începând cu data de pornire a executiei, în loc vizibil, de circulaţie generală.
Pentru că viaţa oamenilor este mai importantă decât orice bun material, prima grijă a salvatorului va fi primul ajutor acordat persoanelor aflate în dificultate şi scoaterea acestora din zona de pericol.
III.2 Scoaterea victimelor din zona periculoasă. Principii generale
Atenţie !
- prima obligaţie a fiecărui salvator este aceea de a asigura securitatea victimei (evitarea unei explozii, electrocutare, strivire), de a elimina orice cauză imediată care ar putea acţiona în defavoarea ei
- victima va fi deplasată de la locul accidentului numai dacă pericolul de accidentare continuă să existe şi îi agravează starea
- salvatorul trebuie să îndepărteze persoanele care, prin agitaţia pe care o creează prin acţiuni sau sfaturi nepotrivite, dăunează stării victimei, instituind un „baraj de securitate”, marcat vizibil în jurul victimei
- pe cât posibil, salvatorul îşi alege 1-3 ajutoare şi, printr-o persoană potrivită, anunţă accidentul şi cere ajutor în interiorul unităţii sau în afara ei
- tehnica de intervenţie trebuie subordonată ideii de a nu agrava şi a nu complica vătămările produse de accident
- mobilizarea accidentatului va trebui astfel executată încât segmentul format din cap – gât – trunchi – bazin să rămână nemişcat, ca un bloc rigid
- tehnicile de scoatere a victimelor de la locul accidentului vor fi aprofundate în cadrul instruirilor practice
- totodată, conducerea unităţii, în colaborare cu medicul de medicina muncii, va asigura instruirea de specialitate a personalului privind acordarea primului ajutor
- de asemenea, se va urmări înscrierea la cursuri de specialitate a 1- 3 persoane ca salvatori specializaţi.
III.3 Evacuarea persoanelor, documentelor şi bunurilor, după valoarea lor
În ipoteza rezolvării problemelor generate de existenţa unor eventuale victime care nu se pot evacua singure şi după etapa intervenţiei cu mijloacele din dotare conform Planului de evacuare al lucrătorilor( pentru fiecare unitate în parte), evacuarea persoanelor, bunurilor, şi documentelor, asigură păstrarea integrităţii şi funcţionalităţii acestora, mai ales în situaţia nerealizării totale sau parţiale a înlăturării pericolului sau a îndepărtării situaţiei generatoare.
Prin decizia conducătorului unităţii, se desemnează persoanele care intervin de regulă pentru:
- Coordonarea activităţii de evacuare
- Evacuarea documentelor
- Evacuarea bunurilor mobile cu valoare mai mare
- Evacuarea mijloacelor de transport şi utilajelor
- Evacuarea restului de bunuri
CAP. IV: ANUNTAREA SERVICIILOR SPECIALIZATE:
IV.1 Responsabilităţi(la nivelul fiecărei unităţi)
În vederea anunţării operative a serviciilor specializate în caz de pericol grav şi iminent, se desemnează prin decizie lucrătorii cu răspunderi în acest sens şi anume:
IV. 2 Modul de anunţare şi adrese:
Se apelează la : numarul de telefon pentru situatii de urgenta 112
- Pompierii : tel. 112
- Salvarea : tel.112
- Protecţia civilă : tel. 112
- Regia de servicii comunale: tel.
- Poliţia : tel.
CAP.V: Anunţarea conducătorilor ierarhici (la nivelul fiecărei unităţi):
V.1 Modul operativ de anunţare la nivel ierarhic superior:
Orice eveniment generator de pericol grav şi iminent petrecut pe raza obiectivului, va fi comunicat de îndată conducerii de orice persoană care are cunoştinţă de producerea acestuia. Se comunică:
- data şi ora la care s-a produs evenimentul
- consecinţele accidentului (existenţa victimelor, alte consecinte)
- împrejurările care se cunosc şi cauzele prezumtive;
- numele şi funcţia persoanei care comunică accidentul;
Se va folosi în funcţie de situaţie şi de posibilităţi – comunicarea directă, verbală, telefon fix / mobil, e – mail, etc
CAP. VI: Eliminarea cauzelor care au condus la apariţia stării de pericol grav şi iminent
VI.1 Desemnarea lucrătorilor care au capacitatea necesară să elimine starea e pericol grav şi iminent, să asigure instruirea şi dotarea lor cu mijloace tehnice necesare intervenţiei:
Se numesc persoane competente în desfăşurarea intervenţiei de eliminare a cauzelor care au condus la apariţia stărilor de pericol grav şi iminent
Acestea au datoria de a solicita de îndată toate mijloacele materiale şi umane necesare pentru înlăturarea stării de pericol şi diminuarea efectelor produse
Trecerea la acţiune nu va fi începută fără instruirea personalului participant, care va fi dotat cu mijloacele materiale adecvate acţiunii mijloacele individuale şi colective adecvate operaţiunilor.
Activităţile de instruire a acestora se vor desfăşura prin programe de instruire prealabilă legate de situaţii de pericol potenţial specifice activităţilor obiectivului şi evoluţiei tehnologice a acestora, dar şi cu caracter instantaneu, pentru cazuri mai puţin previzibile. Instruirea se va realiza prin formatori de specialitate autorizaţi din interiorul/ exteriorul unităţii sau chiar prin grija persoanelor răspunzătoare cu organizarea acestor activităţi.
VI.2 Stabilirea serviciilor specializate care pot interveni
In lipsa unor servicii specializate proprii, înaintea constituirii formaţiunilor interne de intervenţie, pentru etapa construcţiei obiectivului, se va apela în cazuri de urgenţă, care depăşesc competenţele persoanelor numite cu responsabilităţi în eliminarea stării de pericol grav şi iminent la instituţiile menţionate, la încheierea de contracte cu unităţi
private, specializate
CAP.VII DISPOZITII FINALE
Conform L319 / 2006 - art.11, conducerea unităţii va informa lucrătorii din obiectiv şi din întreaga unitate despre riscurile specifice care îi privesc în ansamblu, admiţând părăsirea imediată a locului de muncă spre o zonă mai sigură, fără a impune reluarea lucrului atât timp cât starea de pericol se menţine sau fără oferirea de compensaţii şi luarea de măsuri de siguranţă, şi fără a prejudicia lucrătorii din drepturile lor.
Angajatorul asigură prin măsurile tehnico –organizatorice pentru pericol grav şi iminent că toţi lucrătorii vor fi apţi să aplice măsurile corespunzătoare în conformitate cu cunoştinţele lor şi cu mijloacele tehnice de care dispun pentru a evita consecinţele unui astfel de pericol.
Planul de intervenţie şi evacuare va fi afişat spre cunoştinţa tuturor lucrătorilor, fiind supus permanent procedurilor de actualizare dacă situaţia o cere.
MODALITATI DE COLABORARE INTRE ANTREPRENORI, SUBANTREPRENORI, LUCRATORI INDEPENDENTI PRIVIND SECURITATEA SI SANATATEA IN MUNCA
- coordonarea şi colaborarea între antreprenori, subantreprenori şi lucrătorii independenţi privind securitatea şi sănătatea în muncă se va realiza prin indermediul şi sub îndrumarea coordonatorului în materie de securitate şi sănătate pe durata realizării lucrării.
- antreprenorul general răspunde de modul în care subantreprenorul şi / sau lucrătorul independent îşi achită sarcinile privind productia dar şi măsurile de securitate si sanatate in munca necesare, fiind obligat să intocmească o convenţie privind răspunderile părţilor în relaţia contractuala, printr-o anexa la contract pe aceasta tema.
LISTA DE LUARE LA CUNOSTINTA A BROSURII DE PRIMIRE IN SANTIER PRIVIND SECURITATEA SI SANATATEA IN MUNCA
NR. CRT. |
SUBANTREPRENOR |
NUME SI PRENUME |
SEMNATURA DE LUARE LA CUNOSTINTA |
1. |
|||
2. |
|||
3. |
|||
4. |
|||
5. |
|||
6. |
|||
7. |
|||