Incepand din data de 4 August, eSSM isi va schimba denumirea in ssmatic.ro toate serviciile vor fi disponibile in continuare fara intrerupere.





Instruire ssm

LEGISLAŢIA ÎN DOMENIUL  SECURITĂŢII ŞI SĂNĂTĂŢII  ÎN MUNCĂ

Declaraţia de la Luxemburg asupra promovării  sănătăţii la locul de muncă în Uniunea Europeană 

Promovarea sănătăţii la locul de muncă reprezintă eforturile combinate ale  angajaţilor, ale conducătorilor acestora şi ale societăţii pentru îmbunătă ţirea stării de sănătate a oamenilor la locurile de muncă. 

Acest lucru poate fi obţinut prin combinarea: 

- îmbunătăţirii organizării muncii şi a mediului de la locul de muncă; - promovării participării active; 

- încurajarea iniţiativei personale.

Legislaţia în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă  este constituită din următoarele acte normative : 

- Constituţia României – 2003 

- Legea nr. 53 / 2003 - Codul muncii 

- Legea securităţii muncii nr. 319/2006, publicată în M.Of. nr.646/26.07.2006 

- Norme metodologice de aplicare a Legii nr. 319, aprobate prin H.G.R. nr. 1425/2006 publicat în M.Of. nr.882/30.10.2006 

- Normele Generale de Protecţie a Muncii 

- Norme Specifice de Securitatea Muncii 

- Ordinul nr. 225 / 1995 privind aprobarea normativului cadru de acordare şi utilizare a echipamentului  individual de protecţie 

publicat în M.Of. nr. 189 / 21.08.1995 

- Ordinul nr. 599 / 1998 privind prescripţiile minime pentru 

semnalizarea de securitate şi/sau de sănătate la locul de muncă,  

publicat în M.Of. nr. 482 / 15.12.1998 

- O.G.R. nr.2 / 2001 privind regimul juridic al contravenţiilor,  

publicată în M.Of. nr. 410 / 25.07.2000 

republicată în M.Of. nr. 584 / 18.09.2001 

- O.M.A.I. nr. 775 / 1998 - pentru aprobarea Normelor Generale de Prevenire şi Stingere a Incendiilor, publicat în M.Of. nr. 384 / 09.10.1998 

- Legea nr. 451 / 2001 pentru aprobarea O.U.G. nr. 200 / 2000 privind clasificarea, etichetarea şi  ambalarea substanţelor şi preparatelor chimice periculoase, 

publicată în M.Of. nr. 416 / 26.07.2001

PREVEDERI LEGALE

Obligaţiile salariaţilor / angajaţilor  

pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă 

(Legea nr.319/2006, art.22 - 23)  

 Art.22 – “Fiecare lucrător trebuie să îşi desfăşoare activitatea, în conformitate cu pregăti rea şi instruirea sa, precum şi cu instrucţiunile primite din partea angajatorului, astfel încât să nu ex pună la pericol de accidentare sau îmbolnăvire profesională atât propria persoană, cât şi alte persoane  care pot fi afectate de acţiunile greşite/de omisiunile sale în timpul procesului de muncă.” 

Art.23 (1) – “În mod deosebit, în scopul realizării obiectivelor prevăzute la art.22, lucrăto rii au următoarele obligaţii : 

a) să utilizeze corect maşinile, aparatura, uneltele, substanţele periculoase, echipamentele  de transport şi alte mijloace de producţie; 

b) să utilizeze corect echipamentul individual de protecţie acordat şi după utilizare să îl îna  poieze sau să îl depună la locul destinat pentru păstrare; 

c) să nu procedeze la scoaterea din funcţiune, la modificarea, schimbarea sau înlăturarea  arbitrară a dispozitivelor de securitate proprii, în special ale maşinilor, aparaturii, uneltelor, insta laţiilor tehnice şi ale clădirilor şi să utilizeze corect aceste dispozitive; 

d) să comunice imediat angajatorului şi/sau lucrătorilor desemnaţi orice situaţie de muncă  despre care au motive întemeiate să o considere un pericol pentru securitatea şi sănătatea lucrătorilor  precum şi orice deficienţă a sistemelor de protecţie; 

e) să aducă la cunoştinţa conducătorului locului de muncă şi/sau angajatorului accidentele  suferite de propria persoană.”

Obligaţiile salariaţilor / angajaţilor  

pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă 

(Legea nr.319/2006, art.22 - 23)  

 Art.23 (1) – “În mod deosebit, în scopul realizării obiectivelor prevăzute la art.22, lucrăto rii au următoarele obligaţii : 

… 

f) să coopereze cu angajatorul şi/sau cu lucrătorii desemnaţi, atât timp cât este necesar,  pentru a face posibilă realizarea oricăror măsuri sau cerinţe dispuse de către inspectorii de muncă şi  inspectorii sanitari, pentru protecţia sănătăţii şi securităţii lucrătorilor; 

g) să coopereze, atât timp cât este necesar, cu angajatorul şi/sau cu lucrătorii desemnaţi,  pentru a permite angajatorului să se asigure că mediul de muncă şi condiţiile de lucru sunt sigure şi  fără riscuri pentru securitate şi sănătate, în domeniul său de activitate; 

h) să îşi însuşească şi să respecte prevederile legislaţiei din domeniul securităţii şi sănătăţii  în muncă şi măsurile de aplicare a acestora; 

i) să dea relaţiile solicitate de către inspectorii de muncă şi inspectorii sanitari.” 

Art.23 (2) – “Obligaţiile prevăzute la alin.(1) se aplică, după caz, şi celorlalţi participanţi la  procesul de muncă, potrivit activităţilor pe care aceştia le desfăşoară.”

LISTA CONTRAVENŢIILOR SANCŢIONATE 

DE LEGEA NR.319 / 2006 ” Totul este posibil. Imposibilul ia doar mai mult timp ”

Amenzi contravenţionale : 

Conform Legii nr.319/2006, art.39, alin.(2) – (9), constituie contravenţie şi se sancţio nează cu amendă : 

(2) - de la 5.000 la 10.000 RON – încălcarea dispoziţiilor art.13 lit. b) – c), p) şi r) : b) “Să întocmească un plan de prevenire şi protecţie, bazat pe evaluarea riscurilor, pe  care să-l aplice corespunzător condiţiilor de muncă specifice unităţii.” 

c) “Să obţină autorizaţia de funcţionare din punct de vedere al securităţii şi sănătăţii în  muncă, înainte de începerea oricărei activităţi.” 

p) “Starea de fapt rezultată din producerea unui accident mortal sau colectiv nu va fi  modificată în niciun fel, în afară de cazurile în care menţinerea acestei stări ar genera alte accidente  ori ar periclita viaţa accidentaţilor sau a altor persoane.” 

r) “Să asigure echipamente individuale de protecţie.”  

(3) - de la 3.000 la 10.000 RON – încălcarea dispoziţiilor art.13 lit. n): 

“Să asigure realizarea măsurilor dispuse de inspectorii de muncă, cu prilejul vizitelor de  control şi al cercetării evenimentelor.” 

(4) - de la 4.000 la 8.000 RON – încălcarea dispoziţiilor art.12 alin.(1) lit. a) şi b) : a) “Să realizeze şi să fie în posesia unei evaluări a riscurilor pentru securitatea şi sănăta tea în muncă, inclusiv pentru acele grupuri sensibile la riscuri specifice.” b) “Să decidă asupra măsurilor de protecţie care trebuie luate şi, după caz, asupra echi pamentului de protecţie care trebuie utilizat.”

Amenzi contravenţionale : 

(4) - de la 4.000 la 8.000 RON – încălcarea dispoziţiilor art.13 lit. a), d) - f), h) – m) : a) “Să adopte, din faza de cercetare, proiectare şi execuţie a construcţiilor, a echipamen telor de muncă, precum şi de elaborare a tehnologiilor de fabricaţie, soluţii conforme prevederilor  legale.” 

d) “Să stabilească pentru lucrători, prin fişa postului, atribuţiile şi răspunderile ce le re vin în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, corespunzător funcţiilor exercitate.” e) “Să elaboreze instrucţiuni proprii, în spiritul Legii nr.319, pentru completarea şi/sau  aplicarea reglementărilor pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă, ţinând seama de particularităţile  activităţilor şi ale locurilor de muncă aflate în responsabilitatea lor.” 

f) “Să asigure şi să controleze cunoaşterea şi aplicarea de către toţi lucrătorii a măsurilor  prevăzute în planul de prevenire şi protecţie stabilit.” 

h) “Să asigure şi să controleze cunoaşterea şi aplicarea de către toţi lucrătorii a măsuri lor prevăzute în planul de prevenire şi protecţie stabilit.” 

i) “Să ia măsuri pentru autorizarea exercitării meseriilor şi a profesiilor prevăzute de le gislaţia specifică.” 

j) “Să angajeze numai persoane care, în urma examenului medical şi, după caz, atestării  psihologice a aptitudinilor, corespund sarcinii de muncă pe care urmează să o execute şi să asigure  controlul medical periodic şi, după caz, controlul psihologic, ulterior angajării.” 

k) “Să ţină evidenţa zonelor cu risc ridicat şi specific prevăzute de Legea nr.319 art.7 alin.  (4) lit.e).” 

l) “Să asigure funcţionarea permanentă şi corectă a sistemelor şi dispozitivelor de pro tecţie , a A.M.C., precum şi a instalaţiilor de captare, reţinere şi neutralizare a substanţelor nocive  degajate în desfăşurarea proceselor tehnologice.” 

m) “Să prezinte documentele şi să dea relaţiile solicitate de inspectorii de muncă în  timpul controlului sau al efectuării cercetării evenimentelor.”

Amenzi contravenţionale : 

(4) - de la 4.000 la 8.000 RON – încălcarea dispoziţiilor art.13 lit. o) : 

o) “Să desemneze, la solicitarea inspectorului de muncă, lucrătorii care să participe la  efectuarea controlului sau la cercetarea evenimentelor.” 

(4) – de la 4.000 la 8.000 RON – încălcarea dispoziţiilor art.20 : 

“Angajatorul trebuie să asigure condiţii pentru ca fiecare lucrător să primească o  instrui-re suficientă şi adecvată în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, în special sub formă de  infor-maţii şi instrucţiuni de lucru, specifice locului de muncă şi postului de lucru.” 

(4) – de la 4.000 la 8.000 RON – încălcarea dispoziţiilor art.29 alin.(1) lit.a) : “Cercetarea evenimentelor este obligatorie şi se efectuează după cum urmează : a) de către angajator, în cazul evenimentelor care nu au produs incapacitate temporară  de muncă.”  

(4) – de la 4.000 la 8.000 RON – încălcarea dispoziţiilor art.32 alin.(2) : 

“Accidentul de muncă înregistrat de angajator se raportează de către acesta la inspecto ratul teritorial de muncă, precum şi la asigurator, potrivit legii.” 

(5) – de la 3.500 la 7.000 RON – încălcarea dispoziţiilor art.7 alin.(4) – (6) : 

(4) “Fără a aduce atingere altor prevederi ale Legii nr.319, ţinând seama de natura acti vităţilor din intreprindere şi/sau unitate, angajatorul are obligaţia: 

a) să evalueze riscurile pentru securitatea şi sănătatea lucrătorilor.”

Amenzi contravenţionale : 

(5) – de la 3.500 la 7.000 RON – încălcarea dispoziţiilor art.7 alin.(4) – (6) : 

(4) “Fără a aduce atingere altor prevederi ale Legii nr.319, ţinând seama de natura acti vităţilor din intreprindere şi/sau unitate, angajatorul are obligaţia: b) ca, ulterior evaluării - prevăzute la lit. a) şi, dacă este necesar, măsurile de prevenire,  precum şi metodele de lucru şi de producţie aplicate de către angajator să asigure îmbunătăţirea  nivelului securităţii şi al protecţiei sănătăţii lucrătorilor ; 

c) să ia în considerare capacităţile lucrătorului în ceea ce priveşte securitatea şi sănăta tea în muncă; d) să asigure ca planificarea şi introducerea de noi tehnologii să facă obiectul consultă rilor cu lucrătorii şi/sau reprezentanţii acestora în ceea ce priveşte consecinţele asupra securităţii şi  sănătăţii lucrătorilor; 

e) să ia măsurile corespunzătoare pentru ca, în zonele cu risc ridicat şi specific, accesul  să fie permis numai lucrătorilor care au primit şi şi-au însuşit instrucţiunile adecvate.” 

(5) “Fără a aduce atingere altor prevederi ale Legii nr.319, atunci când în acelaşi loc de  muncă îşi desfăşoară activitatea lucrători din mai multe intreprinderi şi/sau unităţi, angajatorii au  următoarele obligaţii: 

a) să coopereze în vederea implementării prevederilor privind securitatea, sănătatea şi  igiena în muncă, luând în considerare natura activităţilor; 

b) să îşi coordoneze acţiunile în vederea protecţiei lucrătorilor şi prevenirii riscurilor  profesionale, luând în considerare natura activităţilor; 

c) să se informeze reciproc despre riscurile profesionale; 

d) să informeze lucrătorii şi/sau reprezentanţii acestora asupra riscurilor profesionale.” 

(6) Măsurile privind securitatea, sănătatea şi igiena în muncă nu trebuie să comporte în  nicio situaţie obligaţii financiare pentru lucrători.”

Amenzi contravenţionale : 

(5) – de la 3.500 la 7.000 RON – încălcarea dispoziţiilor art.8 : 

“Fără a aduce atingere obligaţiilor prevăzute la art.6 şi 7, angajatorul desemnează unul  sau mai mulţi lucrători pentru a se ocupa de activităţile de protecţie şi de activităţile de prevenire a  riscu-rilor profesionale din intreprindere, denumiţi de Legea nr.319 lucrători desemnaţi.” 

(5) – de la 3.500 la 7.000 RON – încălcarea dispoziţiilor art.11 alin.(1) şi (3): 

(1) “Angajatorul are următoarele obligaţii: 

a) să informeze, cât mai curând posibil, toţi lucrătorii care sunt expuşi unui pericol grav şi  iminent, despre riscurile implicate de acest pericol, precum şi despre măsurile luate ori care trebuie  luate pentru protecţia lor; 

b) săia măsuri şi să furnizeze instrucţiuni pentru a da lucrătorilor posibilitatea să opreas că lucrul şi/sau să părăsească imediat locul de muncă şi să se îndrepte spre o zonă sigură, în caz de pe ricol grav şi iminent; c) să nu impună lucrătorilor reluarea lucrului în situaţia în care există încă un pericol grav  şi iminent, în afara cazurilor excepţionale şi pentru motive justificate.” 

(3) “Angajatorul trebuie să se asigure că, în cazul unui pericol grav şi iminent pentru pro pria securitate sau a altor persoane, atunci când şeful ierarhic imediat superior nu poate fi contactat,  toţi lucrătorii sunt apţi să aplice măsurile corespunzătoare, în conformitate cu cunoştinţele lor şi cu  mijloacele tehnice de care dispun, pentru a evita consecinţele unui astfel de pericol.” 

(5) – de la 3.500 la 7.000 RON – încălcarea dispoziţiilor art.13 lit.q) şi s) : 

q) să asigure echipamentele de muncă fără pericol pentru securitatea şi sănătatea  lucrători lor din subordine; 

s) să asigure obligatoriu echipament individual de protecţie nou, în cazul degradării sau al  pierderii calităţilor de protecţie.”

Amenzi contravenţionale : 

(5) – de la 3.500 la 7.000 RON – încălcarea dispoziţiilor art.27 alin.(1) lit.a) şi b) : (1) “Angajatorul are obligaţia să comunice evenimentele, de îndată, după cum urmează: a) inspectoratelor teritoriale de muncă, toate evenimentele aşa cum sunt definite de Legea  nr.319 art.5 lit.f); 

b) asiguratorului, potrivit Legii nr.346/2002 privind asigurarea pentru accidentele de  mun că şi boli profesionale, cu modificările şi completările ulterioare, evenimentele urmate de  incapacitate temporară de muncă, invaliditate sau deces, la confirmarea acestora.” 

(6) a) – de la 3.000 la 6.000 RON – încălcarea dispoziţiilor art.9 alin.(1) : 

“În toate cazurile, pentru a se ocupa de organizarea activităţilor de prevenire şi a celor de  protecţie , ţinând seama de mărimea intreprinderii şi/sau unităţii şi/sau riscurile la care sunt expuşi  lucrătorii, precum şi de distribuţia acestora în cadrul intreprinderii şi/sau unităţii, se impune ca: 

a) lucrătorii desemnaţi să aibă capacitatea necesară şi să dispună de mijloacele adecvate; b) serviciile externe să aibă aptitudinile necesare şi să dispună de mijloace personale şi  pro fesionale adecvate; 

c) lucrătorii desemnaţi şi serviciile externe să fie în număr suficient.” 

(6) a) – de la 3.000 la 6.000 RON – încălcarea dispoziţiilor art.10 : 

“Angajatorul are următoarele obligaţii: 

a) să ia măsurile necesare pentru acordarea primului ajutor, stingerea incendiilor şi eva cuarea lucrătorilor, adaptate naturii activităţilor şi mărimii intreprinderii şi/sau unităţii, ţinând sea ma de alte persoane prezente; 

b) să stabilească legăturile necesare cu serviciile specializate, îndeosebi în ceea ce priveşte  primul ajutor, serviciul medical de urgenţă, salvare şi pompieri.”

Amenzi contravenţionale : 

(6) a) – de la 3.000 la 6.000 RON – încălcarea dispoziţiilor art.16 : 

“Ţinând seama de mărimea intreprinderii şi/sau a unităţii, angajatorul trebuie să ia măsu rile corespunzătoare, astfel încât lucrătorii şi/sau reprezentanţii acestora să primească, în conformita  te cu prevederile legale, toate informaţile necesare privind: 

a) riscurile pentru securitatea şi sănătatea în muncă, precum şi măsurile şi activităţile de  prevenire şi protecţie atât la nivelul intreprinderii şi/sau unităţii, în general, cât şi la nivelul fiecărui  post de lucru şi/sau fiecărei funcţii; 

b) măsurile luate în conformitate cu prevederile Legii nr.319 art.10 alin.(2) şi (3).” 

(6) b) – de la 3.000 la 6.000 RON – încălcarea dispoziţiilor art.14 : 

“Alimentaţia de protecţie se acordă, obligatoriu şi gratuit, de către angajator persoanelor  care lucrează în condiţii ce impun acest lucru şi se stabileşte prin contractul colectiv de muncă şi/sau  prin contractul individual de muncă.” 

(6) b) – de la 3.000 la 6.000 RON – încălcarea dispoziţiilor art.15 : 

“Materialele igienico-sanitare se acordă, obligatoriu şi gratuit, de către angajatori. Categoriile de materiale igienico-sanitare, precum şi locurile de muncă ce impun acorda rea acestora se stabilesc prin contractul colectiv de muncă şi/sau contractul individual de muncă.” 

(6) b) – de la 3.000 la 6.000 RON – încălcarea dispoziţiilor art.34 alin.(1) : 

“Declararea bolilor profesionale este obligatorie şi se face de către medicii din cadrul  autorităţilor de sănătate publică teritoriale şi a municipiului Bucureşti.”

Amenzi contravenţionale : 

(7) – de la 2.500 la 5.000 RON – încălcarea dispoziţiilor art.11 alin.(2) şi (4) : 

(2) “Lucrătorii care, în cazul unui pericol grav şi iminent, părăsesc locul de muncă şi/sau o  zonă periculoasă nu trebuie să fie prejudiciaţi şi trebuie să fie protejaţi împotriva oricăror consecinţe  negative şi nejustificate pentru aceştia.” 

(4) “Lucrătorii nu trebuie să fie prejudiciaţi pentru cazurile prevăzute de Legea nr.319 art.  11 alin.(3), cu excepţia situaţiilor în care aceştia acţionează imprudent sau dau dovadă de o neglijenţă  gravă.” 

(7) – de la 2.500 la 5.000 RON – încălcarea dispoziţiilor art.17 : 

“Angajatorul trebuie să ia măsuri corespunzătoare pentru ca lucrătorii desemnaţi sau re prezentanţii lucrătorilor, cu răspunderi în domeniul securităţii şi sănătăţii lucrătorilor, în vederea  îndeplinirii atribuţiilor şi în conformitate cu prevederile Legii nr.319 să aibă acces la: 

a) evaluarea riscurilor şi măsurile de protecţie prevăzute de Legea nr.319 art.12 alin.(1) lit.  a) şi b); 

b) evidenţa şi rapoartele prevăzute de Legea nr.319 art.12 alin.(1) lit.c) şi d); 

c) informaţii privind măsurile din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, precum şi in formaţii provenind de la instituţiile de control şi autorităţile competente în domeniu.” 

(7) – de la 2.500 la 5.000 RON – încălcarea dispoziţiilor art.19 : 

“În vederea realizării prevederilor Legii nr.319 art.16, 17 şi ale art.18 alin.(1), la nivelul anga  jatorului se înfiinţează comitete de securitate şi sănătate în muncă.” 

(7) – de la 2.500 la 5.000 RON – încălcarea dispoziţiilor art.21 : 

(1) “Instruirea prevăzută de Legea nr.319 art.20 alin.(1), (2) şi (4) nu poate fi realizată pe  cheltuiala lucrătorilor şi/sau a reprezentanţilor acestora.”

Amenzi contravenţionale : 

(7) – de la 2.500 la 5.000 RON – încălcarea dispoziţiilor art.21 : 

(2) “Instruirea prevăzută de Legea nr.319 art.20 alin.(1) şi (2) trebuie să se realizeze în  tim- pul programului de lucru.” 

(3) “Instruirea prevăzută de Legea nr.319 art.20 alin.(4) trebuie să se efectueze în timpul  programului de lucru, fie în interiorul, fie în afara intreprinderii şi/sau unităţii.” 

(8) a) – de la 2.000 la 4.000 RON – încălcarea dispoziţiilor art.12 alin.(1) lit.c) şi d) : c) “Angajatorul are obligaţia să ţină evidenţa accidentelor de muncă ce au ca urmare o inca  pacitate de muncă mai mare de 3 zile de lucru, a accidentelor uşoare, a bolilor profesionale, a inciden telor periculoase, precum şi a accidentelor de muncă, astfel cum sunt definite de Legea nr.319 art.5.” d) “…să elaboreze pentru autorităţile competente şi în conformitate cu reglementările lega  le rapoarte privind accidentele de muncă suferite de lucrătorii săi.” 

(8) a) – de la 2.000 la 4.000 RON – încălcarea dispoziţiilor art.13 lit.g) : 

“În vederea asigurării condiţiilor de securitate şi sănătate în muncă şi pentru prevenirea  accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale, angajatorii au următoarele obligaţii: g) să ia măsuri pentru asigurarea de materiale necesare informării şi instruirii  lucrătorilor cum ar fi: pliante, afişe, filme şi diafilme cu privire la securitatea şi sănătatea în muncă.” 

(8) a) – de la 2.000 la 4.000 RON – încălcarea dispoziţiilor art.18 alin.(5) şi (6) : (5) “Reprezentanţii lucrătorilor cu răspunderi specifice în domeniul securităţii şi sănătăţii  în muncă sau lucrătorii nu pot fi prejudiciaţi din cauza activităţilor la care se face referire în Legea nr.  319 art.18 alin.(1) – (3).” 

(6) “Angajatorul trebuie să acorde reprezentanţilor lucrătorilor cu răspunderi specifice în  domeniul securităţii şi sănătăţii lucrătorilor un timp adecvat, fără diminuarea drepturilor salariale şi  să le furnizeze mijloacele necesare pentru a-şi putea exercita drepturile şi atribuţiile specifice.”

Amenzi contravenţionale : 

(8) a) – de la 2.000 la 4.000 RON – încălcarea dispoziţiilor art.36 : 

“Angajatorii au obligaţia să amenajeze locurile de muncă, ţinând seama de prezenţa grupu  rilor sensibile la riscuri specifice.” 

(8) b) – de la 2.000 la 4.000 RON – încălcarea dispoziţiilor art.34 alin.(5) : 

“Intoxicaţia acută profesională se declară, se cercetează şi se înregistrează atât ca boală  profesională cât şi ca accident de muncă.” 

(9) – de la 5.000 la 10.000 RON – nerespectarea reglementărilor de securitate şi sănătate  în muncă privind : 

“a) fabricarea, transportul, depozitarea, manipularea sau utilizarea substanţelor ori pre paratelor chimice periculoase şi a deseurilor rezultate; 

b) prevenirea prezenţei peste limitele maxime admise a agenţilor chimici, fizici sau bio logici, precum şi suprasolicitarea diferitelor organe sau sisteme ale organismului uman; c) darea în exploatare sau repunerea în funcţiune, parţială sau totală, a construcţiilor, echi  pamentelor de muncă noi sau reparate, precum şi pentru aplicarea proceselor tehnologice; d) intocmirea şi respectarea documentaţiilor tehnice pentru executarea lucrărilor care ne cesită măsuri speciale de siguranţă; 

e) folosirea surselor de foc deschis şi fumatul la locurile/posturile de muncă unde acestea  sunt interzise; 

f) prevenirea accidentelor prin electrocutare la executarea, exploatarea, întreţinerea şi re pararea instalaţiilor şi echipamentelor electrice, precum şi pentru prevenirea efectelor electricităţii  statice şi ale descărcărilor atmosferice; 

g) asigurarea şi folosirea instalaţiilor electrice de construcţie adecvate la locurile de  muncă unde există pericole de incendiu sau de explozie;”

Amenzi contravenţionale : 

(9) – de la 5.000 la 10.000 RON – nerespectarea reglementărilor de securitate şi sănătate  în muncă privind : 

“h) asigurarea celei de-a doua surse de alimentare cu energie electrică a echipamentelor  de muncă; 

i) transportul, manipularea şi depozitarea echipamentelor de muncă, materialelor şi a pro  duselor conform reglementărilor în vigoare; 

j) delimitarea, îngrădirea şi semnalizarea zonelor periculoase; 

k) semnalizarea de securitate şi/sau sănătate la locurile de muncă; 

l) asigurarea exploatării fără pericole a recipientelor – butelii cu gaze comprimate sau li chefiate, a instalaţiilor mecanice sub presiune şi a celor de ridicat, a conductelor prin care circulă flu ide sub presiune şi a altor asemenea echipamente de muncă; 

m) utilizarea, întreţinerea, revizia şi repararea periodică a echipamentelor de muncă; n) asigurarea, marcarea şi întreţinerea căilor de acces şi de circulaţie; 

o) asigurarea iluminatului de siguranţă; 

p) organizarea activităţilor de păstrare, întreţinere şi denocivizare a echipamentelor indi viduale de protecţie; 

q) întocmirea documentelor de urmărire a parametrilor funcţionali ai echipamentelor de  muncă şi a rapoartelor de serviciu pentru instalaţiile cu regim special de exploatare; r) aplicarea metodelor de exploatare minieră, execuţie, exploatarea şi întreţinerea lucrări lor miniere, realizarea şi funcţionarea sistemului de aeraj, corespunzător clasificării minelor din  punct de vedere al emanaţiilor de gaze; 

s) amenajarea locurilor de muncă pentru lucrul la înălţime, în spaţii închise şi în condiţii  de izolare.” 

Conform Legii nr.319/2006, art.40 constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă  de la 5.000 la 10.000 RON – neprezentarea de către serviciile externe a raportului semestrial de  activitate.

Amenzi contravenţionale : 

Conform Legii nr.319, art.41 – sancţiunile contravenţionale, prevăzute de art. 39 alin.(2) –  (9) şi art.40, se aplică angajatorilor. 

Conform Legii nr.319 art. 42 alin.(1) – constatarea contravenţiilor şi aplica-rea amenzilor,  prevăzute de art.39 alin.(2) – (9) şi art.40, se fac de către inspectorii de muncă. 

Conform Legii nr.319 art.42 alin.(2) – constatarea contravenţiilor şi aplica-rea amenzilor,  prevăzute de art.39 alin.(6) lit.b) şi alin.(8) lit.b) se fac de şi de către inspectorii sanitari din Ministerul  Sănătăţii Publice şi din unităţile subordonate. 

Conform Legii nr.319 art.43 alin.(1) – prevederile art.39 alin.(2) – (9) şi ale art.40 se  completează cu dispoziţiile O.G.R. nr.2/2001 privind regimul juridic al contra-venţiilor, aprobată cu  modificări şi completări prin Legea nr.180/2002, cu modificările şi completările ulterioare. 

LISTA INFRACŢIUNILOR SANCŢIONATE 

DE LEGEA NR.319 / 2006 ” Totul este posibil. Imposibilul ia doar mai mult timp ”

Sancţionarea infracţiunilor :

Conform Legii nr.319/2006, art.37, alin.(1) – (3), constituie infracţiune şi se sancţionează  cu : 

(1) – închisoare de la 1 an la 2 ani sau cu amendă : 

“Neluarea vreuneia dintre măsurile legale de securitate şi sănătate în muncă de către per soana care avea îndatorirea de a lua aceste măsuri, dacă se creează un pericol grav şi iminent de pro ducere a unui accident de muncă sau de îmbolnăvire profesională.” (2) – închisoare de la 1 an la 3 ani sau cu amendă : 

“Dacă fapta prevăzută de Legea nr.319 art.37 alin.(1) a produs consecinţe deosebite.” (3) – închisoare de la 3 luni la 1 an sau cu amendă : 

“Dacă fapta prevăzută de Legea nr.319 art.37 alin.(1) a fost săvâşită din culpă.” (3) – închisoare de la 6 luni la 1 an sau cu amendă : 

“Dacă fapta prevăzută de Legea nr.319 art.37 alin.(2) a fost săvâşită din culpă.” Conform Legii nr.319/2006, art.38, alin.(1) – (4), constituie infracţiune şi se sancţionează cu : 

(1) – închisoare de la 1 an la 2 ani sau cu amendă : 

“Nerespectarea de către orice persoană a obligaţiilor şi a măsurilor stabilite cu privire la  securitatea şi sănătatea în muncă, dacă prin aceasta se creează un pericol grav şi iminent de produce re a unui accident de muncă sau de îmbolnăvire profesională.” (2) – închisoare de la 1 an la 3 ani sau cu amendă : 

“Dacă fapta prevăzută de Legea nr.319 art.38 alin.(1) a produs consecinţe deosebite.” (3) – închisoare de la 1 an la 2 ani sau cu amendă : 

“Dacă nerespectarea constă în repunerea în funcţiune a instalaţiilor, maşinilor şi utilaje lor, anterior eliminării tuturor deficienţelor pentru care s-a luat măsura opririi lor.” (4) – închisoare de la 3 luni la 1 an sau cu amendă : 

“Dacă faptele prevăzute de Legea nr.319 art.38 alin.(1) şi (3) au fost săvârşite din culpă.” (4) – închisoare de la 6 luni la 1 an sau cu amendă : 

“Dacă fapta prevăzută de Legea nr.319 art.38 alin.(2) a fost săvâşită din culpă.” 

LISTA CONTRAVENŢIILOR PE LINIA RELAŢIILOR DE MUNCĂ 

SANCŢIONATE 

DE ACTELE NORMATIVE 

” Totul este posibil. Imposibilul ia doar mai mult timp ”

Amenzi contravenţionale : 

Conform Legii nr.53/2003 art. 276, alin.(1) lit. b) constituie contravenţie şi se  sancţionează cu amendă de la 300 RON la 1.000 RON : 

“Refuzul angajatorului de a elibera, la cererea salariatului, un document care să ateste  activita-tea desfăşurată de acesta, vechimea în muncă, în meserie şi în specialitate.” 

Conform Legii nr.53/2003 art. 276, alin.(1) lit. f) constituie contravenţie şi se sancţionează  cu amendă de la 5.000 RON la 10.000 RON : 

“Prestarea activităţii in zile de sărbători legale, necompensarea cu timp liber  corespunzător in următoarele 30 de zile calendaristice, acordarea unui spor la salariu de bază ce nu  poate fi mai mic de 100%, salariaţilor care au prestat activitate în zilele de sărbători legale.” 

Conform Legii nr.108/1999 art. 20, modificată prin H.G.R. nr.238/2002, constituie  contraven-ţie şi se sancţionează cu amendă de la 4.500 RON la 9.000 RON : 

“Împiedicarea, în orice mod, de către un angajator, persoană fizică sau juridică, a  inspectorilor de muncă să-şi exercite controlul.” 

Conform Legii nr.108/1999 art. 20, modificată prin H.G.R. nr.238/2002, constituie  contraven-ţie şi se sancţionează cu amendă de la 3.000 RON la 10.000 RON : 

“Refuzul unui angajator, persoana fizică sau juridică, de a aduce la îndeplinire măsurile  obliga torii dispuse de inspectorul de muncă la termenele stabilite de acesta.

Amenzi contravenţionale : 

Conform Legii nr.130/1999 art. 16, modificată prin H.G.R. nr. 238/2002, constituie  contraven-ţie şi se sancţionează cu amendă de la 4.500 RON la 9.000 RON : 

“Refuzul angajatorului de a permite intrarea în incinta unităţii a organului de control sau  de a pune la dispoziţia acestora documentele solicitate.” 

Conform H.G.R. nr.247/2003 art.10 alin.(1) lit.a) constituie contravenţie şi se  sancţionează cu amendă de la 2.000 RON la 5.000 RON : 

“Neîncheierea în formă scrisă a contractului individual de muncă.” 

Sancţionarea infracţiunilor : 

Conform Legii nr.130/1999 (privind unele măsuri de protecţie a persoanelor încadrate în  mun-că, cu modificările ulterioare) art.20 constituie infracţiune şi se sancţionează cu închisoare de la  3 la 6 luni sau cu amendă : 

“Încasarea de către angajator de la salariaţi a contribuţiei datorate, potrivit legii pentru  pensia suplimentară, a contribuţiei de 1% datorate Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, precum  şi a contribuţiei datorate pentru asigurările sociale de sănătate şi nedepunerea acestora în termen de  15 zile în conturile stabilite potrivit reglementărilor în vigoare.”

INSTRUCTAJUL 

INDIVIDUAL PRIVIND SECURITATEA ŞI  

SĂNĂTATEA ÎN MUNCĂ

Instruirea lucrătorilor 

(conform Legii nr.319/2006 – secţiunea a 7-a) 

Conform Legii nr.319/2006, art.20, alin.(1) – (4) :  

Art.20 (1) – “Angajatorul trebuie să asigure condiţiile pentru ca fiecare lucrător să primeas  că o instruire suficientă şi adecvată în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, în special sub formă  de informaţii şi instrucţiuni de lucru, specifice locului de muncă şi postului său : a) la angajare; 

b) la schimbarea locului de muncă sau la transfer; 

c) la introducerea unui nou echipament de muncă sau a unor modificări ale echipamente lor deja existente; 

d) la introducerea oricărei noi tehnologii sau proceduri de lucru.” 

Art.20 (2) – “Instruirea prevăzută la alin.(1) trebuie să fie : 

a) adaptată evoluţiei riscurilor sau aparaţiei unor noi riscuri; 

b) periodică şi ori de câte ori este necesar.” 

Art.20 (3) – “Angajatorul se va asigura că lucrătorii din intreprinderi şi/sau unităţi din ex terior, care desfăşoară activităţi în intreprinderea şi/sau unitatea proprie, au primit instrucţiuni adec vate referitoare la riscurile legate de securitate/sănătate în muncă pe durata desfăşurării activităţilor.” 

Art.20 (4) – “Reprezentanţii lucrătorilor cu răspunderi specifice în domeniul securităţii şi  sănătăţii în muncă au dreptul la instruire corespunzătoare.” 

Instruirea lucrătorilor 

(conform Legii nr.319/2006 – secţiunea a 7-a) 

Conform Legii nr.319/2006, art.21 : 

Art.21 (1) – “Instruirea prevăzută la art.20 alin.(1), (2) şi (4) nu poate fi realizată pe chel tuiala lucrătorilor şi/sau reprezentanţilor acestora.” 

Art.21 (2) – “Instruirea prevăzută la art.20 alin.(1) şi (2) trebuie să se realizeze în timpul  programului de lucru.” 

Art.21 (3) – “Instruirea prevăzută la art.20 alin.(4) trebuie să se efectueze în timpul progra  mului de lucru, fie în interiorul, fie în afara intreprinderii şi/sau unităţii.” 

Conform Legii nr.319/2006 art.16 alin.(1) şi (2) : 

Art.16 (1) – “Ţinând seama de mărimea intreprinderii şi/sau unităţii, angajatorul trebuie  să ia măsuri corespunzătoare, astfel încât lucrătorii şi/sau reprezentanţii acestora să primească, în  conformitate cu prevederile legale, toate informaţiile necesare privind : 

a) riscurile pentru securitatea şi sănătatea în muncă, precum şi măsurile şi activităţile de  prevenire şi protecţie, atât la nivelul intreprinderii şi/sau unităţii în general, cât şi la nivelul fiecărui  post de lucru şi/sau fiecărei funcţii; 

b) măsurile luate în conformitate cu prevederile art.10 alin.(2) şi (3).” 

Art.16 (2) – “Angajatorul trebuie să ia măsuri corespunzătoare astfel încât angajatorii lu crătorilor din orice intreprindere şi/sau unitate exterioară, care desfăşoară activităţi în intreprinderea  şi/sau unitatea sa, să primească informaţii adecvate privind aspectele la care s-a făcut referire la alin.  (1) şi care îi privesc pe aceşti lucrători.”

Instruirea lucrătorilor 

(conform H.G.R. nr.1425/2006 – capitolul V)

 Conform H.G.R. nr.1425/2006 art.75 – 100 : 

Capitolul V – Secţiunea 1 – Dispoziţii generale : 

Art.75 – “Instruirea în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă are ca scop însuşirea  cunoş-tinţelor şi formarea deprinderilor de securitate şi sănătate în muncă.” 

Art.76 (1) – “Instruirea lucătorilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă la nivelul  intreprinderii şi/sau unităţii se efectuează în timpul programului de lucru.” 

Art.76 (2) – “Perioada în care se desfăşoară instruirea prevăzută la alin.(1) este considera tă timp de muncă.” 

Art.77 – “Instruirea lucrătorilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă cuprinde trei  faze distincte : 

a) instruirea introductiv-generală; 

b) instruirea la locul de muncă; 

c) instruirea periodică.” 

Art.80 – “Angajatorul trebuie să dispună de un program de instruire şi/sau testare, pe me serii sau activităţi.” 

Art.81 (1) – “Rezultatul instruirii lucrătorilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă  se consemnează obligatoriu în “Fişa de instruire individuală”, conform modelului prezentat în anexa  nr. 11 din H.G.R. nr.1425, cu indicarea materialului predat, a duratei şi a datei instruirii.” 

Art.81 (2) – “Completarea “Fişei de instruire individuală” se va face cu pix cu pastă sau cu  stilou, imediat după verificarea instruirii.” 

Art.81 (3) – “După efectuarea instruirii, “Fişa de instruire individuală” se semnează de că tre lucrătorul instruit şi de către persoanele care au efectuat şi au verificat instruirea.” Art.81 (4) – “ “Fişa de instruire individuală” va fi păstrată de către conducătorul locului de  muncă şi va fi însoţită de o copie a “Fişei de aptitudine”, completată de către medicul de medicină a  muncii în urma examenului medical la angajare sau în urma examenului medical periodic.” 

Instruirea lucrătorilor 

(conform H.G.R. nr.1425/2006 – capitolul V)

 Capitolul V – Secţiunea a 2-a – Instruirea introductiv-generală 

Art.83 – “Instruirea introductiv-generală se face : 

a) la angajarea lucătorilor definiţi de Legea nr.319 art.5 lit.a); 

b) lucrătorilor detaşaţi de la o intreprindere şi/sau unitate la alta; 

c) lucrătorilor delegaţi de la o intreprindere şi/sau unitate la alta; 

d) lucrătorului pus la dispoziţie de către un agent de muncă temporar.” 

Art.84 – “Scopul instruirii introductiv-generale este de a informa despre activităţile specifi  ce intreprinderii şi/sau unităţii respective, riscurile pentru securitate şi sănătate în muncă, precum şi  măsurile şi activităţile de prevenire şi protecţie la nivelul intreprinderii şi/sau unităţii, în general. 

Art.85 – “Instruirea introductiv-generală se face de către : 

a) angajatorul care şi-a asumat atribuţiile din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă ;  sau b) lucrătorul desemnat; 

 sau c) un lucrător al serviciului intern de prevenire şi protecţie; 

 sau d) serviciul extern de prevenire şi protecţie.” 

Art.86 – “Instruirea introductiv-generală se face individual sau în grupuri de cel mult 20  de persoane.” 

Art.87 (1) – “Durata instruirii introductiv-generale depinde de specificul activităţii şi de ris  curile pentru securitate şi sănătate în muncă, precum şi de măsurile şi activităţile de prevenire şi pro tecţie la nivelul intreprinderii şi/sau unităţii, în general.” 

Instruirea lucrătorilor 

(conform H.G.R. nr.1425/2006 – capitolul V)

 Capitolul V – Secţiunea a 2-a – Instruirea introductiv-generală 

Art.87 (2) – “Angajatorul stabileşte prin instrucţiuni proprii durata instruirii introductiv gemerale; aceasta nu va fi mai mică de 8 ore.” 

Art.87 (3) – “Sunt exceptate de la prevederile alin.(2) persoanele prevăzute la art.82 cărora  li se vor prezenta succint activităţile, riscurile şi măsurile de prevenire şi protecţie din intreprindere  şi /sau unitate.” 

Art.88 (1) – “În cadrul instruirii introductiv-generale se vor expune, în principal, următoa rele probleme : 

a) legislaţia de securitate şi sănătate în muncă; 

b) consecinţele posibile ale necunoaşterii şi nerespectării legislaţiei de securitate şi sănăta te în muncă; 

c) riscurile de accidentare şi îmbolnăvire profesională specifice unităţii; 

d) măsuri la nivelul intreprinderii şi/sau unităţii privind acordarea primului ajutor,  stinge-rea incendiilor şi evacuarea lucrătorilor.” 

Art.88 (2) – “Conţinutul instruirii introductiv-generale trebuie să fie în conformitate cu te matica aprobată de către angajator.” 

Art.89 (1) – “Instruirea introductiv-generală se va finaliza cu verificarea cunoştinţelor pe  bază de teste. 

Art.89 (2) – “Rezultatul verificării va fi consemnat în “Fişa de instruire individuală”.” Art.89 (3) – “Lucrătorii prevăzuţi la art.83 lit.a) şi d) nu vor fi angajaţi dacă nu şi-au  însuşit cunoştinţele prezentate în cadrul instruirii introductiv-generale.” 

Instruirea introductiv-generală

 În cadrul instruirii introductiv-generale se vor prezenta, în special, cunoştinţe privind: a) importanta cunoaşterii şi respectării normelor de securitate şi igienă a muncii : - drepturi şi obligaţii; 

- importanţa respectării disciplinei la locul de muncă; 

b) semnalizarea de securitate în incinta intreprinderii şi/sau unităţii, circulaţia la locul de  muncă şi în cadrul atelierului; 

c) cunoaşterea locurilor cu pericol de explozii şi incendii, precum şi a interdicţiilor pentru  aceste locuri; 

d) reguli privitoare la transportul, manipularea şi depozitarea materialelor cu indicarea  limitelor greutăţilor maxime admise, pe sexe şi categorii de vârstă (NGPM - tab. 2), poziţii ergonomice  corecte la ridicarea şi transportul manual al greutăţilor etc.; 

e) reguli privitoare la manipularea şi transportul materialelor inflamabile, explozibile şi  toxice (NSPM nr.57); 

f) reglementări în vigoare privind acordarea echipamentului de protecţie şi/sau a echipa mentului de lucru, importanţa şi obligativitatea folosirii acestuia; Notă : Se întocmeşte o listă internă de dotare cu echipament individual de protecţie (E.I.P.)  în conformitate cu prevederile Normativului cadru de acordare şi utilizare a E.I.P. aprobat prin  Ordinul MMSSF 225/1995. 

g) importanţa şi obligativitatea folosirii dispozitivelor de protecţie; 

h) folosirea şi întreţinerea sculelor de mână; 

i) interdicţia privind intervenţiile sau lucrul la maşini şi instalaţii în afara activităţilor ce  le-au fost stabilite sau a sarcinilor repartizate; 

j) importanţa ordinii şi curăţeniei pe căile de acces şi la locul de muncă; 

k) noţiuni generale de electrosecuritate, ventilaţie şi iluminat; 

l) noţiuni de igiena muncii; 

m) acordarea primului ajutor în caz de accidentare (accidente datorate curentului electric,  şocului caloric, intoxicaţiilor, rănilor, fracturilor, traumatismelor interne etc.); n) noţiuni generale privind prevenirea şi stingerea incendiilor . 

Instruirea lucrătorilor 

(conform H.G.R. nr.1425/2006 – capitolul V)

 Capitolul V – Secţiunea a 3-a – Instruirea la locul de muncă 

Art.90 (1) – “Instruirea la locul de muncă se face după instruirea introductiv-generală şi  are ca scop prezentarea riscurilor pentru securitate şi sănătate în muncă, precum şi măsurile şi activi tăţile de prevenire şi protecţie la nivelul fiecărui loc de muncă, post de lucru şi/sau fiecărei funcţii care  este exercitată.” 

Art.90 (2) – “Instruirea la locul de muncă se face tuturor lucrătorilor prevăzuţi la art.83,  inclusiv la schimbarea locului de muncă în cadrul intreprinderii şi/sau unităţii.” 

Art.91 (1) – “Instruirea la locul de muncă se face de către conducătorul direct al locului de  muncă, în grupe de maxim 20 persoane.” 

Art.91 (2) – ““Fişa de instruire individuală” se păstrează de către conducătorul locului de  muncă.” 

Art.92 (1) – “Durata instruirii la locul de muncă depinde de riscurile pentru securitate şi să  nătate în muncă, precum şi de măsurile şi activităţile de prevenire şi protecţie la nivelul fiecărui loc de  muncă, post de lucru şi/sai fiecărei funcţii exercitate.” 

Art.92 (2) – “Durata instruirii la locul de muncă nu va fi mai mică de 8 ore şi se stabileşte  prin instrucţiuni proprii de către conducătorul locului de muncă respectiv, împreună cu : a) angajatorul care şi-a asumat atribuţiile din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;  sau b) lucrătorul desemnat; 

 sau c) un lucrător al serviciului intern de prevenire şi protecţie; 

 sau d) serviciul extern de prevenire şi protecţie.” 

Instruirea lucrătorilor 

(conform H.G.R. nr.1425/2006 – capitolul V)

 Capitolul V – Secţiunea a 3-a – Instruirea la locul de muncă 

Art.93 (1) – “Instruirea la locul de muncă se va efectua pe baza tematicilor întocmite de  către angajatorul care şi-a asumat atribuţiile din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă/lucrătorul  desemnat/serviciul intern de prevenire şi protecţie/serviciul extern de prevenire şi protecţie şi aproba te de către angajator, care vor fi păstrate la persoana care efectuează instruirea.” Art.93 (2) – “Instruirea la locul de muncă va cuprinde : 

a) informaţii privind riscurile de accidentare şi îmbolnăvire profesională specifice locului  de muncă şi/sau postului de lucru; 

b) prevederile instrucţiunilor proprii elaborate pt. locul de muncă şi/sau postul de lucru; c) măsuri la nivelul locului de muncă şi/sau postului de lucru privind acordarea primului  ajutor, stingerea incendiilor şi evacuarea lucrătorilor; 

d) prevederi ale reglementărilor de securitate şi sănătate în muncă privind activităţile spe cifice locului de muncă şi/sau postului de lucru; 

e) instruirea la locul de muncă va include, obligatoriu, demonstraţii practice privind activi tatea pe care persoana respectivă o va desfăşura şi exerciţii practice privind utilizarea echipamentului  individual de protecţie, a mijloacelor de alarmare, intervenţie, evacuare şi prim ajutor.” 

Art.94 – “Începerea efectivă a activităţii la postul de lucru de către lucrătorul instruit se va  face numai după verificarea cunoştinţelor de către şeful ierarhic superior celui care a făcut instruirea  şi se consemnează în “Fişa de instruire individuală”.” 

Instruirea lucrătorilor 

(conform H.G.R. nr.1425/2006 – capitolul V)

 Capitolul V – Secţiunea a 4-a – Instruirea periodică 

Art.95 – “Instruirea periodică se face tuturor lucrătorilor prevăzuţi la art.83 şi are derpt  scop reîmprospătarea şi actualizarea cunoştinţelor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă.” 

Art.96 (1) – “Instruirea periodică se efectuează de către conducătorul locului de muncă.” Art.96 (2) – “Intervalul dintre două instruiri periodice va fi stabilit prin instrucţiuni pro prii, în funcţie de condiţiile locului de muncă şi/sau postului de lucru şi nu va fi mai mare de 6 luni.” Art.96 (3) – “Pentru personalul TESA intervalul dintre două instruiri periodice va fi de cel  mult 12 luni.” 

Art.96 (4) – “Verificarea instruirii periodice se face de către şeful ierarhic al celui care efec  tuează instruirea şi, prin sondaj, de către angajatorul/lucrătorul desemnat/serviciul intern de preve nire şi protecţie/serviciile externe de prevenire şi protecţie, care vor semna “Fişele de instruire indivi duală” ale lucrătorilor, confirmând astfel că instruirea s-a făcut corespunzător.” Art.96 (5) – “Instruirea periodică se va completa, obligatoriu, şi cu demonstraţii practice.” 

Art.97 – “Instruirea periodică se va efectua pe baza tematicilor întocmite de către  angajato-rul care şi-a asumat atribuţiile din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă/lucrătorul  desemnat/ser-viciul intern de prevenire şi protecţie/serviciul extern de prevenire şi protecţie şi  aprobate de către an-gajator, care vor fi păstrate la persoana care efectuează instruirea periodică.” 

Instruirea lucrătorilor 

(conform H.G.R. nr.1425/2006 – capitolul V)

 Capitolul V – Secţiunea a 4-a – Instruirea periodică 

Art.98 – “Instruirea periodică se face suplimentar celei programate în următoarele cazuri : a) când un lucrător a lipsit peste/mai mult de 30 de zile lucrătoare; 

b) când au apărut modificări ale prevederilor de securitate şi sănătate în muncă privind ac tivităţile specifice ale locului de muncă şi/sau ale postului de lucru sau ale instrucţiunilor proprii, in clusiv datorită evoluţiei riscurilor sau apariţiei de noi riscuri în intreprindere şi/sau unitate; c) la reluarea activităţii după un accident de muncă; 

d) la executarea unor lucrări speciale; 

e) la introducerea unui nou echipament de muncă sau a unor modificări ale echipamen tului deja existent; 

f) la modificarea tehnologiilor existente sau a procedurilor de lucru; 

g) la introducerea oricărei noi tehnologii sau a unor proceduri de lucru.” 

Art.99 – “Durata instruirii periodice prevăzute la art.98 nu va fi mai mică de 8 ore şi se sta bileşte în instrucţiuni proprii de către conducătorul locului de muncă resoectiv, împreună cu : a) angajatorul care şi-a asumat atribuţiile din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;  sau b) lucrătorul desemnat; 

 sau c) un lucrător al serviciului intern de prevenire şi protecţie; 

 sau d) serviciul extern de prevenire şi protecţie . 

Art.100 – “Instruirea periodică prevăzută la art.98 se va efectua pe baza tematicilor întoc mite de către angajatorul care şi-a asumat atribuţiile din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă/  lucrătorul desemnat/serviciul intern de prevenire şi protecţie/serviciul extern de prevenire şi protec ţie şi aprobate de către angajator, care vor fi păstrate la persoana care efectuează instruirea.” 

Instruirea la locul de muncă şi instruirea periodică

 În cadrul instruirii la locul de muncă se vor prezenta, în special, informaţii privind: a) riscurile de accidentare şi/sau îmbolnăvire profesională specifice locului de muncă; b) prevederile normelor specifice de securitatea muncii şi ale instrucţiunilor proprii. 

Prezentarea problemelor menţionate la alineatul precedent se va face în baza unui mate rial scris. Instruirea la locul de muncă va include obligatoriu demonstraţii practice privind activitatea  pe care persoana respectivă o va desfăşura. 

Admiterea definitivă la lucru a persoanei instruite se va face numai după ce şeful ierarhic  superior celui care a făcut instruirea a verificat că persoana supusă instruirii şi-a însuşit cunoştinţele  de securitatea muncii. 

Instruirea periodică se va face întregului personal şi are drept scop aprofundarea cunoştin  ţelor şi deprinderilor pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă.  

Concluzie : 

Toate formele de pregătire şi instruire în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă sunt  parte componentă a pregătirii profesionale şi au drept scop însuşirea cunoştinţelor şi formarea deprin  derilor de securitate şi sănătate în muncă.