Incepand din data de 4 August, eSSM isi va schimba denumirea in ssmatic.ro toate serviciile vor fi disponibile in continuare fara intrerupere.
curs audit ssm
SISTEME DE SECURITATE ŞI SĂNĂTATE ÎN MUNCĂ OHSAS 18001
• Sisteme de management al sănătăţii şi securităţii în muncă • Componentă a sistemului de management general care include structura organizatorică, activităţile de planificare, responsabilităţile, practicile, procedurile, procesele şi resursele pentru elaborarea, implementarea, realizarea, analizarea şi menţinerea politicii de securitate şi sănătate în muncă.
• Audit
• O verificare sistematică şi independentă pentru a determina dacă sistemul de management al securităţii şi sănătăţii în muncă:
• - îndeplineşte dispoziţiile planificate privind managementul securităţii şi sănătăţii în muncă, inclusiv cerinţele ghidului de implementare; • - este corespunzător implementat şi menţinut;
• - corespunde transpunerii în practică a politicii sănătăţii în muncă. • Acest proces de verificare se va documenta prin căile corespunzătoar rezultatele se vor transmite conducerii organizaţiei auditate.
• MANAGEMENTUL SECURITĂŢII MUNCII
• Ce aduce în plus faţă de actuala abordare: • mai multă transparenţă (unele documente sunt publice); • căi şi modalităţi de comunicare strict reglementare şi eficiente;
• mutarea accentului pe acţiunile preventiv prospective; • instrumente de control şi evaluare:
– analiza iniţială;
– auditul intern şi extern;
– analiza efectuată de conducere;
• principiul îmbunătăţirii continue a performanţei; • includerea problemelor de securitate şi sănătate în muncă în managementul general al firmei.
• Avantaje:
• abordarea sistematică şi complexă a problemelor de securitate a muncii;
• înlesnirea cooperării, asocierii şi schimbului de informaţii cu parteneri interni şi externi;
• îmbunătăţirea imaginii firmei şi a capacităţii sale de comunicare cu autorităţile şi partenerii;
• mutarea accentului de pe inspecţia post-factum pe acţiunile preventive.
• Oportunităţi:
• elemente ale legislaţiei naţionale şi ale structurilor organizatorice ce pot fi dezvoltate în cadrul sistemelor de management:
– din punct de vedere al structurilor la nivel de întreprindere;
– din punct de vedere al organizării activităţii de protecţie a muncii;
– din punct de vedere al măsurării performanţei; • experienţa în implementarea sistemelor de management: – al calităţii;
– al mediului;
– integrate: calitate-mediu;
• programe legate de procesul de aderare la Uniunea Europeană;
• existenţa unei oferte vaste pentru formarea specialiştilor în domeniul sistemelor de management.
MANAGEMENTUL SSM –
PARTE INTEGRANTĂ A MANAGEMENTULUI GENERAL AL FIRMEI
Reduce riscurile de îmbolnăviri şi
accidentări
I
E
M
R
I
F
L
A
Îmbunătăţeşte productivitatea muncii şi
L
calitatea produselor şi serviciilor
A
R
PREVENIREA
E
N
EXPUNERII LA
E
G
FACTORI DE RISC
L
U
T
N
Îmbunătăţeşte performanţa de mediu a
E
unităţii
M
E
G
A
N
A
M
Îmbunătăţeşte gradul de instruire şi
disciplină al angajaţilor
ETAPELE IMPLEMENTĂRII SISTEMELOR DE SĂNĂTATE ŞI SECURITATE ÎN MUNCĂ
POLITICA
Rolul politicii de securitate şi sănătate în muncă şi modul de elaborare şi redactare a ei sunt similare cu cele pentru politicile de calitate sau mediu, cu care aceasta trebuie să fie compatibilă. Politica trebuie:
∙ să fie adecvată naturii şi mărimii riscurilor legate de SSM ale organizaţiei;
∙ să includă un angajament privind îmbunătăţirea continuă; ∙ să includă un angajament privind respectarea legislaţiei de SSM aplicabilă în mod curent şi a altor cerinţe la care organizaţia subscrie;
∙ să fie documentată, implementată şi menţinută; ∙ să fie comunicată tuturor angajaţilor cu intenţia ca angajaţii să fie conştientizaţi în privinţa obligaţiilor individuale de SSM;
∙ să fie accesibilă părţilor interesate;
∙ să fie revizuită periodic pentru a se asigura relevanţa şi adecvarea la caracteristicile organizaţiei.
PLANIFICARE
Elementele etapei de planifcare sunt:
▪ Planificarea identificării pericolului, evaluării riscului şi controlului riscului
▪ Prevederi legale şi alte cerinţe
▪ Obiective
▪ Programe de mangement al SSM
Specifică etapei de planificare din cadrul sistemului de management al securiţii şi sănătăţii în muncă este evaluarea de risc. În prezent, în România există trei metode de evaluare.
EVALUAREA RISCURILOR
Angajatorul trebuie să:
- evalueze orice risc referitor la securitatea şi sănătatea angajaţilor;
- ia măsuri de eliminare/reducere la minimum a riscurilor; - ia măsuri de prevenire şi protecţie;
- asigure disponibilitatea informaţiilor.
ETAPELE EVALUĂRII DE RISC
Stabilirea echipei de evaluatori
Stabilirea metodei de evaluare Stabilirea planului de evaluare
Evaluarea de risc
Întocmirea raportului de evaluare
Întocmirea planului de măsuri de prevenire pe baza rezultatelor evaluării
Aplicarea planului
de măsuri
Reevaluarea şi adaptarea planului de măsuri
ELEMENTE DE BAZĂ ALE EVALUĂRII
▪ Tipul şi gravitatea consecinţelor - cefalee;
- dermatoze;
- arsuri;
- reacţii alergice;
- intoxicaţii/otrăvire;
- leziuni interne reversibile/ireversibile; - deces.
▪ Intensitatea expunerii:
În funcţie de:
- natura produsului;
- cantitatea utilizată;
- interacţiunea între produse.
▪ Frecvenţa expunerii:
- permanentă;
- ocazională/discontinuă;
- rară.
▪ Măsurări/analize:
- măsurarea nivelului factorilor de risc şi compararea cu valorile limită de
expunere profesională corespunzătoare; În caz de accident, incident sau urgenţă angajatorul trebuie să:
- stabilească proceduri/planuri de acţiune; - ia imediat măsuri de prevenire a efectelor; - informeze angajaţii asupra efectelor.
- analize medicale şi compararea
rezultatelor cu valorile limită biologice corespunzătoare
ALEGEREA OBIECTIVELOR
Ce vrem să obţinem?
Sunt obiectivele exprimate clar şi simplu?
Sunt realiste şi realizabile?
Sunt provocatoare şi presante?
Ştim să măsurăm
progresul?
Ce vrem să obţinem?
Sunt obiectivele exprimate clar şi simplu?
Sunt realiste şi realizabile?
Sunt provocatoare şi presante?
Ştim să măsurăm
progresul?
Cine o va face?
Au fost informaţi/implicaţi oameni de cheie?
Cine va fi responsabil/va ţine evidenţa?
Cine o va face?
Avem oamenii potriviţi?
Cine trebuie
informat/furniza ajutor?
Când o vom face?
Care este cel mai bun moment de start?
Putem face un calendar?
Când este termenul limită pentru încheiere?
Când vom analiza/raporta?
Planuri Resurse
• Obiectivele trebuie să fie în consens cu politica şi cu angajamentul pentru îmbunătăţirea continuă. Stabilirea scopului şi a obiectivelor se poate realiza în cadrul echipei de management.
• Obiectivele trebuie să fie:
• S specifice
• M măsurabile
• A acceptabile
• R realizabile
• T încadrabile în termen
⮚ Etape în elaborarea unui PSSM
Criterii Etapa I
Stabilire
priorităţi
Etapa 2
Stabilire obiective generale şi specifice (plan strategic pe termen lung)
Etapa 3 Definire PSSM
PSSM – Etapa 1: Stabilire priorităţi
Urgent/de importanţă vitală
Prioritate imediată Prioritate medie Prioritate redusă
- Ameninţare acută pentru oameni şi mediu - Ameninţă continuarea activităţii orgnizaţiei
- Risc ridicat la locul de muncă
- Abateri de la legi, standarde, autorizaţii
- Nerespectări majore ale politicii SSM
- Oportunităţi de afaceri - Nerespectări majore ale PSSM
-Abateri
minore de la politica SSM
PSSM – Etapa 2: Obiective generale şi specifice
Obiectivele trebuie:
- să se concentreze pe reducerea riscurilor şi pe problemele prioritare; - să fie imperative;
- să arate angajamentul pentru îmbunătăţirea continuă;
- să fie cuantificabile, pe cât posibil;
- să aibă termene de realizare.
Obiectivele:
- oferă o bază concretă pentru măsurarea progreselor;
- evită angajamentele vagi.
PSSM – Etapa 3: Definire Program SSM
∙ identifică obiectivele şi acţiunile corespunzătoare
∙ stabileşte calendarul de realizare
∙ alocă personal, respontabilităţi şi resurse financiare
∙ identifică posibilităţi pentru atngerea obiectivelor: technologii, modificări procedurale/de proces, posibilităţi de îmbunătăţire a eficienţei, modificări contractuale, instruire mai bună;
∙ stabileşte sistemul de revizuire/raportare.
PROGRAMUL DE
MANAGEMENT AL SSM
Programul de management al SSM (PSSM) – este un proces care, prin intermediul obiectivelor generale şi specifice, transformă angajamentele generale pe termen lung într-un plan de acţiune pe termen scurt şi mediu.
⮚ Programul de management al SSM conţine obiective clare, măsurabile, stabilite în conformitate cu:
▪ Politica SSM;
▪ Priorităţile identificate;
▪ Rezultatele evaluării de risc. ⮚ În elaborarea programului de management al SSM se vor avea în vedere principiile generale de
prevenire a riscurilor profesionale, prevăzute de Normele Generale de Protecţie a Muncii.
⮚ La elaborarea şi implementarea programului de management al SSM se vor avea în vedere următoarele: ∙ stabilirea priorităţilor va fi
condusă de managerul general; ∙ obiectivele generale şi specifice vor fi stabilite la nivelurile
adecvate;
∙ personalul trebuie implicat în respectarea PSSM;
∙ PSSM trebuie să se integreze în structurile organizatorice existente; ∙ PSSM trebuie pus în practică la toate nivelurile organizaţiei.
Pricipii generale de prevenire
- evitarea riscurilor;
- evaluarea riscurilor care nu pot fi evitate;
- combaterea riscurilor la sursă; - adaptarea muncii la om, în special în ceea ce priveşte proiectarea locurilor de muncă, alegerea echipamentului tehnic şi a metodelor de muncă, în vederea micşorării monotoniei muncii şi a stabilirii unor ritmuri de lucru predeterminate şi reducerii efectelor lor asupra sănătăţii;
- adaptarea la procesul tehnic;
- înlocuirea pericolelor prin non pericole sau pericole mai mici; - dezvoltarea unei politici de prevenire cuprinzătoare şi coerente, care să includă tehnologiile, organizarea muncii şi a condiţiilor de muncă, relaţiile sociale şi influenţa factorilor de mediu;
- prioritatea măsurilor de protecţie colectivă faţă de măsurile de protecţie individuală;
- prevederea de instrucţiuni
corespunzătoare pentru angajaţi.
IMPLEMENTARE ŞI OPERARE Planificare
Implementare şi
Audit Feedback-ul măsurării performanţei
operare
Verificare şi acţiuni corective
Similar cu celelalte sisteme de
management, etapa de implemetare şi
operare pentru SSM include următoarele
elemente:
▪ Structură şi responsabilitate
▪ Instruire, conştientizare şi
competenţă
▪ Consultare şi comunicare
▪ Documentaţie
▪ Controlul documentelor şi al
datelor
▪ Controlul operaţional
▪ Situaţii de urgenţă şi capacitate
de răspuns
În cazul sistemului de management al SSMK la stabilirea structurii şi a responsabilităţilor trebuie avute în vedere atribuţiile şi modul de organizare a Comitetului de Securitate şi Sănătate în Muncă stabilite de Normele Generale de Protecţie a Muncii.
Înfiinţarea Comitetului de Securitatevşi Sănătate în Muncă este obligatorie, conform reglementărilor în vigoare, pentru unităţile cu un număr mai mare de 50 de angajaţi.
Instruirea personalului privind SSM trebuie să includă, conform Normelor Generale de Protecţie a Muncii, cel puţin:
- instructajul introductiv general;
- instructajul la locul de muncă;
- instructajul periodic.
STRUCTURĂ ŞI
RESPONSABILITĂŢI
MANAGEMENTUL DE VÂRF
- Răspunde pentru securitatea
şi sănătatea în muncă;
- Asigură resurse umane,
financiare şi tehnologice;
- Numeşte reprezentanţii.
REPREZENTANŢII
MANAGEMENTULUI DE
VÂRF
- Asigură implementarea şi
menţinerea cerinţelor
sistemului de management al
securităţii şi sănătăţii în
muncă;
- Raportează managementului
de vârf .
NIVEL OPERATOR
- Implementează şi menţine
cerinţele sistemului de
managemet al securităţii şi
sănătăţii în muncă.
VERIFICARE ŞI ACŢIUNI CORECTIVE
Implementare şi operare
Analiza efectuată de conducere
Etapa de verificare şi acţiuni corective implică elemente similare cu cele ale managementului de mediu:
▪ Măsurarea performanţei şi monitorizarea
▪ Accidente, incidente, neconformităţi şi acţiuni corective şi preventive ▪ Înrăgistrările şi managementul lor
▪ Auditul
Măsurarea performanţei include compararea valorilor măsurate ale factorilor de risc cu valorile limită de expunere profesională, prezentate în Anexele Normelor Generale de Protecţie a Muncii.
Înregistrările privind accidentele de muncă şi supravegherea medicală trebuie să se facă în conformitate cu prevederile Legii Protecţiei Muncii nr. 90 şi a Normelor Generale de Protecţie a Muncii.
ANALIZA EFECTUATĂ DE CONDUCERE Verificare şi acţiuni corective
Factori Factori Analiza efectuată de
⮚ Conducerea organizaţiei va analiza periodic sistemul de management al SSM pentru a se asigura că aceasta este în permanenţă:
∙ adecvat;
∙ eficient.
⮚ Analiza efectuată de conducere:
∙ se bazează pe date complete, actualizate;
∙ are drept scop evidenţierea necesităţilor de schimbare a:
- politicii;
- obiectivelor;
- altor evenimente ale sistemului, în spiritul îmbunătăţirii continue a performanţei de SSM;
∙ este documentată.
GHID DE PREGĂTIRE A POLITICII
PRIVIND SECURITATEA ŞI SĂNĂTATEA
ÎN MUNCĂ PENTRU FIRME MICI
DECLARAŢIE DE POLITICĂ PRIVIND SECURITATEA
ŞI SĂNĂTATEA ÎN MUNCĂ
Aceasta este declaraţia de politică privind securitatea şi sănătatea în muncă a:
(numele companiei)
Declaraţia noastră de politică este:
∙ Să asigure controlul adecvat al riscurilor privind securitatea şi sănătatea în activităţile de muncă
∙ Consultarea cu angajaţii noştri pentru probleme privind securitatea şi sănătatea lor ∙ Să asigure şi să întreţină echipamente şi instalaţii sigure
∙ Să asigure manipularea şi utilizarea sigure ale substanţelor periculoase ∙ Să asigure informaţiile, instruirea şi supravegherea angajaţilor
∙ Să se asigure că toţi angajaţii sunt competenţi pentru îndeplinirea sarcinilor lor de muncă şi să li se asigure instruirea corespunzătoare
∙ Să prevină accidentele şi procedura de îmbolnăviri ca urmare a activităţilor de muncă
∙ Să asigure condiţii de muncă în condiţii de securitate şi sănătate
∙ Să revadă şi să modifice această politică ori de câte ori este necesar şi la intervale regulate
Semnătura
(angajator)
Data Data reviziunii
RESPONSABILITĂŢI
1. Responsabilitatea globală şi finală privind securitatea şi sănătatea revine: 2. Responsabilitatea zilnică de aplicare a acestei politici este delegată către:
3. Pentru a se asigura că normele de securitate şi sănătate sunt respectate/îmbunătăţite, următoarele persoane au răspundere în următoarele domenii:
Nume Responsabilitate
4. Toţi angajaţii trebuie:
∙ Să coopereze cu personalul de supraveghere şi de conducere pe probleme de securitate şi sănătate
∙ Să nu intervină în nici o privinţă în ceea ce le asigură securitatea şi sănătatea ∙ Să aibă grija propriei securităţi şi sănătăţi, în limite rezonabile
∙ Să raporteze toate problemele privind securitatea şi sănătatea unei persoane corespunzătoare (conform acestei declaraţii de politică)
RISCURI PRIVIND SECURITATEA ŞI SĂNĂTATEA
CE REZULTĂ DIN ACTIVITĂŢILE DE MUNCĂ
∙ Evaluările de risc se vor face de către:
∙ Constatările evaluării de risc se vor raporta către:
∙ Acţiunea necesară pentru îndepărtarea/controlul riscurilor se va aproba de către:
∙ Următoarea persoană este responsabilă de a se asigura de aplicarea acţiunii prevăzute:
∙ Următoarea persoană este responsabilă de a verifica dacă acţiunile implementate au condus la îndepărtarea/reducerea riscurilor:
∙ Evaluările se vor revizui la fiecare (periodicitatea):
sau ori de câte ori se modifică tipul de activitate, oricât de des ar surveni aceasta.
CONSULTAREA CU ANGAJAŢII
∙ Reprezentantul (reprezentanţii) angajaţilor este/sunt:
∙ Consultarea cu angajaţii este asigurată prin:
INSTALAŢII ŞI ECHIPAMENTE ÎN CONDIŢII
DE SECURITATE
∙ Vor fi responsabili pentru identificarea tuturor echipamentelor/instalaţiilor ce necesită întreţinere:
∙ Vor fi responsabili pentru asigurarea efectivă a efectuării producerilor de întreţinere:
∙ Vor fi responsabili pentru asigurarea implementării tuturor operaţiilor de întreţinere identificate:
∙ Toate problemele identificate la nivelul instalaţiilor/echipamentelor se vor raporta către:
∙ Vor verifica dacă toate echipamentele şi instalaţiile noi corespund standardelor de securitate şi sănătate înainte de achiziţionarea acestora:
MANIPULAREA ŞI UTILIZAREA SUBSTANŢELOR
ÎN CONDIŢII DE SECURITATE
∙ Vor fi responsabili pentru identificarea tuturor substanţelor ce necesită evaluarea COSHH*:
∙ Vor fi responsabili pentru efectuarea evaluării COSHH:
∙ Vor fi responsabili pentru a se asigura că toţi angajaţii cu atribuţii în domeniu sunt informaţi cu privire la evaluările COSHH:
∙ Vor verifica dacă substanţele noi se pot utiliza în condiţii de securitate înainte de achiziţionare:
∙ Evaluările se vor revizui la fiecare:
sau ori de câte ori activităţile de muncă se modifică, orcât de frecvent ar surveni aceasta.
INFORMARE, INSTRUIRE ŞI SUPRAVEGHERE
∙ Legea privind securitatea şi sănătatea în muncă este prezentată pe un poster la/pliantele sunt emise de:
∙ Consultaţiile pe probleme de securitate şi sănătate în muncă sunt disponibile din partea:
___________________________
*) COSHH – Control of Substances Hazardous to Health Regulation
Anexa 9
∙ Supravegherea lucrătorilor/angajaţilor în curs de instruire se va stabili/realiza/ monitoriza de:
∙ Este responsabil pentru a se asigura că angajaţilor noştri care lucrează la acele locuri de muncă unde se află sub controlul altor angajatori li se asigură informaţiile corespunzătoare privind securitatea şi sănătatea în muncă:
COMPETENŢA PRIVIND SARCINILE DE MUNCĂ
ŞI INSTRUIREA
∙ Instruirea se va asigura pentru toţi angajaţii de către:
∙ Instruirea specifică unei anumite activităţi se va asigura de către: ∙ Locurile de muncă specifice ce necesită o instruire specifică sunt: ∙ Înregistrările (dosarele) de instruire sunt păstrate la/de către:
∙ Instruirea se va stabili, efectua şi monitoriza de către:
ACCIDENTE, PRIMUL AJUTOR ŞI ÎMBOLNĂVIRI
LEGATE DE ACTIVITATEA DE MUNCĂ
∙ Supravegherea stării de sănătate este necesară pentru angajaţii care efectuează următoarele activităţi:
∙ Supravegherea stării de sănătate se va realiza de către:
∙ Înregistrările (dosarele) privind starea sănătăţii se vor păstra de către/la: ∙ Trusele de prim ajutor constau din/sunt păstrate la:
∙ Persoanele cu atribuţii în acest domeniu/persoanele care acordă primul ajutor sunt:
∙ Toate accidentele şi cazurile de îmbonăviri ca urmare a activităţii de muncă trebuie înregistrate într-un registru de accidente. Acest registru este păstrat de către/la:
∙ Este responsabil pentru raportarea accidentelor/îmbolnăvirilor şi evenimentelor ce prezintă grad de pericol către autorităţile competente:
Curs audit pentru Securitatea si Sanatatea in Munca - model actualizat la data de 11 Iulie 2024