Incepand din data de 4 August, eSSM isi va schimba denumirea in ssmatic.ro toate serviciile vor fi disponibile in continuare fara intrerupere.
Comunicarea evenimentelor
Comunicarea evenimentelor
25 Iulie 2023
Orice eveniment va fi comunicat de indata angajatorului, de catre conducatorul locului de munca sau de orice alta persoana care are cunostinta despre producerea acestuia.
Angajatorul are obligatia de a comunica, de indata, evenimentul, inspectoratului teritorial de munca pe raza carora s-a produs.
Daca printre victimele evenimentului se afla si lucratori ai altor angajatori, evenimentul va fi comunicat si angajatorilor acestora de catre angajatorul la care s-a produs evenimentul.
Comunicarea evenimentelor va cuprinde cel putin urmatoarele informatii:
a. denumirea/numele angajatorului la care s-a produs accidentul si, daca este cazul, denumirea/numele angajatorului la care este/a fost angajat accidentatul;
b. sediul/adresa si numarul de telefon ale angajatorului;
c. locul unde s-a produs evenimentul;
d. data si ora la care s-a produs evenimentul/data si ora la care a decedat accidentatul; e. numele si prenumele victimei;
f. datele personale ale victimei: varsta, starea civila, copii in intretinere, alte persoane in intretinere, ocupatia, vechimea in ocupatie si la locul de munca;
g. imprejurarile care se cunosc si cauzele prezumtive;
h. consecintele accidentului;
i. numele si functia persoanei care comunica evenimentul;
j. data comunicarii;
k. unitatea sanitara cu paturi la care a fost internat accidentatul.
In cazul accidentelor de circulatie produse pe drumurile publice, soldate cu decesul victimelor, in care printre victime sunt si persoane aflate in indeplinirea unor indatoriri de serviciu, serviciile politiei rutiere vor comunica evenimentul la inspectoratul teritorial de munca din judetul pe raza caruia s-a produs.
Angajatorul va lua masurile necesare pentru a nu se modifica starea de fapt rezultata din producerea evenimentului, pana la primirea acordului din partea organelor care efectueaza cercetarea, cu exceptia cazurilor in care mentinerea acestei stari ar genera producerea altor evenimente, ar agrava starea accidentatilor sau ar pune in pericol viata lucratorilor si a celorlalti participanti la procesul muncii.
In situatia in care este necesar sa se modifice starea de fapt rezultata din producerea evenimentului, se vor face, dupa posibilitati, schite sau fotografii ale locului unde s-a produs, se vor identifica si se vor ridica orice obiecte care contin sau poarta o urma a evenimentului; obiectele vor fi predate organelor care efectueaza cercetarea si vor constitui probe in cercetarea evenimentului.
Pentru orice modificare a starii de fapt rezultata din producerea evenimentului, angajatorul sau reprezentantul sau legal va consemna pe propria raspundere, intr-un proces-verbal, toate modificarile efectuate dupa producerea evenimentului.
Inspectoratul teritorial de munca pe raza caruia a avut loc evenimentul va comunica Inspectiei Muncii:
a. incidentul periculos;
b. evenimentul care a avut ca urmare un deces;
c. evenimentul care a avut ca urmare un accident colectiv;
d. evenimentul care a avut ca urmare un accident urmat de invaliditate evidenta; e. evenimentul care a avut ca urmare un accident urmat de invaliditate;
f. evenimentul care a avut ca urmare disparitia unei/unor persoane.
Evenimentele prevazute la lit. d) si e) se vor comunica Inspectiei Muncii dupa primirea deciziei de incadrare intr-un grad de invaliditate.
Comunicarea catre Inspectia Muncii va cuprinde informatiile cu privire la comunicarea evenimentelor.
La solicitarea organelor care efectueaza cercetarea evenimentului, unitatea sanitara care acorda asistenta medicala de urgenta se va pronunta in scris cu privire la diagnosticul provizoriu, in termen de maximum 3 zile lucratoare de la primirea solicitarii.
Unitatea sanitara va lua masuri pentru recoltarea imediata a probelor de laborator, in vederea determinarii alcoolemiei sau a starii de influenta a produselor ori substantelor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora, precum si pentru recoltarea altor probe specifice solicitate de inspectoratul teritorial de munca, urmand sa comunice rezultatul determinarilor specifice in termen de 5 zile lucratoare de la obtinerea acestora.
In caz de deces al persoanei accidentate, inspectoratul teritorial de munca va solicita in scris unitatii medico-legale competente un raport preliminar din care sa reiasa faptul ca decesul a fost sau nu urmarea unei vatamari violente, in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 1/2000 privind organizarea activitatii si functionarea institutiilor de medicina legala, aprobata cu modificari prin Legea nr. 459/2001, republicata, si legislatiei subsecvente.
Unitatea medico-legala va transmite raportul preliminar inspectoratului teritorial de munca in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 1/2000, aprobata cu modificari prin Legea nr. 459/2001, republicata, si ale legislatiei subsecvente. Unitatea medico-legala va transmite raportul de constatare medico-legala in termenul de 7 zile de la data decesului.
In cazul accidentului urmat de invaliditate, unitatea de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca ce a emis decizia de incadrare intr-un grad de invaliditate va trimite o copie de pe decizie, in termen de 5 zile lucratoare de la data eliberarii acesteia, la inspectoratul teritorial de munca pe raza caruia s-a produs accidentul.
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.500 de lei la 7.000 de lei nerespectarea de catre angajator a obligatiei legale de a comunica orice eveniment, de indata, inspectoratului teritorial de munca pe raza caruia s-a produs, potrivit art. 39 alin. (5) din Legea nr. 319/2006.
Comunicarea evenimentelor - model actualizat la data de 12 Iulie 2024