Incepand din data de 4 August, eSSM isi va schimba denumirea in ssmatic.ro toate serviciile vor fi disponibile in continuare fara intrerupere.
Protectia muncii laboratoare
Securitatea si sanatatea în munca.
Înveti azi sa te pazesti o viata!
CAMPANIE
ÎN UNITATILE DE ÎNVATAMÂNT
PRIVIND
RESPECTAREA REGLEMENTARILOR LEGALE REFERITOARE LA
SECURITATEA SI SANATATEA ÎN MUNCA A
ANGAJATILOR SI UCENICILOR, ELEVILOR SI STUDENTILOR ÎN
PERIOADA EFECTUARII PRACTICII PROFESIONALE
martie 2005
CELE MAI FRECVENTE ÎNTREBARI
Preambul
Acest îndrumar a fost pregatit de Inspectia Muncii pentru Dvs., conducatori ai unitatilor de învatamânt si persoane cu atributii în domeniul protectiei muncii din unitatile de învatamânt. Scopul lui este sa va furnizeze informatii referitoare la securitatea si sanatatea locurilor de munca specifice unitatilor de învatamânt cules e
din legislatie, literatura de specialitate si site-uri.
Prin aspectele prezentate în acest document speram sa va constientizam asupra riscurilor pentru securitatea si sanatatea Dvs., a colegilor si elevilor Dvs. la care
sunteti expusi într-o unitate de învatamânt, asupra obligatiilor legale pe care le ave ti
în acest domeniu si sa va ajutam sa va pregatiti pentru controalele pe care Inspec tia
Muncii le va desfasura în cadrul acestei campanii.
Îndrumarul nu este exhaustiv. Dvs., în calitate de angajator, aveti obligatia sa luati toate masurile de securitate pe care le gasiti necesare în urma identificari i si
evaluarii riscurilor profesionale specifice.
Daca aveti întrebari legate de informatiile cuprinse în acest document, nu ezitati sa contactati inspectoratul teritorial de munca sau Inspectia Muncii pe adresa:
tamara@inspectmun.ro.
CUPRINS
Preambul........................................................................ ...............................................1
1. Ce înseamna securitatea si sanatatea muncii în unitatile de învatamânt?.............. ..3
2. Unde si cui se aplica reglementarile privind securitatea si sanatatea în munca? .....3
3. În ce consta securitatea si sanatatea în munca?.................................. ......................3
4. Cum este organizata activitatea de protectie a muncii în unitatile de învatamânt?.4 In institutiile scolare din sistemul nostru de învatamânt, securitatea si sanatatea în
munca se constituie ca sarcina didactica pentru personalul didactic care organiz eaza
procese de munca si ca obligatie pentru toate cadrele din scoli sau din unitatil e
economice care conduc procese de munca si de productie desfasurate cu elevii.... ....4
5. Ce reprezinta compartimentul de protectie a muncii?.......................... ...................4
6. Ce reprezinta Comitetul de securitate si sanatate în munca?.................... ...............4
7. Care sunt sarcinile si obligatiile conducatorului unitatii privind securitate a si
sanatatea în munca (art. 11, NGPM/2002)?.......................................... .......................5
8. Care sunt sarcinile angajatilor din punct de vedere al protectiei muncii (art . 12 din
NGPM/2002)?..................................................................... .........................................7
9. Care sunt sarcinile si obligatiile conducatorului de lucrari?................ ....................7
10. Cum se realizeaza instructajul de protectie a muncii?....................... ....................8
11. Ce este echipamentul individual de protectie a muncii (EIP) si cum se utiliz eaza?
................................................................................ ...................................................11
12. Ce este semnalizarea de securitate?......................................... ............................11
13. Ce înseamna managementul securitatii si sanatatii în munca?..................... .......11
14. Ce masuri de protectie a muncii se pot lua în salile de clasa, în laboratoarele de
fizica, chimie si de biologie?.................................................. ....................................12
15. Cum ne putem proteja de actiunea curentului electric?....................... ................17
16. Cum se poate organiza din punct de vedere al protectiei muncii practica din atelierele scoala sau alte unitati contractuale?................................ ...........................18
17. Ce masuri de protectie a muncii se pot lua în cazul elevilor care lucreaza la masini-unelte?..................................................................
..........................................22
18. Ce masuri de protectie a muncii se pot lua în cazul elevilor care executa lucr ari
cu unelte de mâna?................................................................ .....................................23
19. Ce masuri de protectie a muncii se pot lua în cazul instalatiilor mecanice sub
presiune?....................................................................... ..............................................24
20. Ce sunt masuri de protectie a muncii se pot lua pentru ucenicii, elevii si/s au
studentii care-si desfasoara practica de productie în constructii?................ ..............25
21. Ce masuri de protectie a muncii se pot lua pentru ucenicii, elevii si/sau st udentii
care-si desfasoara practica de productie în agricultura?.......................... ..................26
22. Care este legislatia în domeniul securitatii si sanatatii în munca?............. ..........28
22. Bibliografie................................................................ ...........................................28
23. Unde se pot gasi informatii utile pe Internet?.............................. ........................29
1. Ce înseamna securitatea si sanatatea muncii în unitatile de
învatamânt?
Conditiile în care se desfasoara procesul de învatamânt în scolile de toate gradele, complexitatea dotarilor tehnice din spatiile didactice de instruire (sali de cla sa, laboratoare,
cabinete, ateliere, sali de gimnastica si baze sportive, poligoane, santiere, fe rme si loturi agricole
s.a.), munca productiva din scoli, participarea elevilor la procese de productie industriale si
agricole necesita organizarea si desfasurarea muncii si a activitatilor scolare si extrascolare pe baza
cunoasterii, întelegerii si aplicarii normelor de securitate si sanatate a muncii.
Protectia muncii în unitatile scolare are ca scop asigurarea celor mai bune condi tii de
munca, prevenirea accidentelor si a îmbolnavirilor profesionale în rândul elevilor, ca drelor
didactice, nedidactice si tinerea pasului cu progresul stiintei si tehnicii.
In tara noastra protectia muncii constituie o problema de stat si este reglemen tata prin
Constitutia României (art. 41), Codul muncii (Titlul V), Legea protectiei muncii N r. 90 / 1996
republicata, precum si prin alte acte normative.
In conformitate cu aceste reglementari, obligatia de a asigura securitatea si s anatatea, în
toate aspectele referitoare la munca, revine conducatorului unitatii iar obligat iile angajatilor si
elevilor nu afecteaza principiul responsabilitatii angajatorului.
Masurile cuprinse în normele generale de protectie a muncii contin cadrul general de
securitate a muncii pe baza carora se stabilesc normele specifice de protectia m uncii, obligatorii
pentru toate persoanele juridice si fizice, inclusiv pentru institutiile de învata mânt.
2. Unde si cui se aplica reglementarile privind securitatea si
sanatatea în munca?
În toate locurile de munca. Se aplica tuturor angajatilor si ucenicilor, elevilor , studentilor în
perioada efectuarii practicii profesionale.
3. În ce consta securitatea si sanatatea în munca?
Obiectivele securitatii si sanatatii în unitatile de învatamânt sunt:
- cunoasterea si respectarea normelor de securitate si sanatate a muncii în amenaj area,
dotarea si folosirea spatiilor didactice de instruire în scopul evitarii produceri i accidentelor
de munca si a îmbolnavirilor profesionale ;
- pregatirea sistematica a ucenicilor, elevilor si/sau studentilor urmarind ca, odata cu
însusirea viitoarei profesiuni, acestia sa-si formeze deprinderile necesare exerci tarii corecte
a oricaror operatii din domeniul specialitatii, în deplina securitate a muncii; - aplicarea unor masuri specifice de protectie a muncii si de prevenire a accide ntelor de
munca si îmbolnavirilor profesionale cu prilejul organizarii unor activitati scola re si
extrascolare, cu precadere in timpul efectuarii practicii de productie în scoala s au direct în
unitatile economice industriale, de constructii, agricole etc.
4. Cum este organizata activitatea de protectie a muncii în
unitatile de învatamânt?
In institutiile scolare din sistemul nostru de învatamânt, securitatea si sanatatea în munca se
constituie ca sarcina didactica pentru personalul didactic care organizeaza proc ese de munca si ca
obligatie pentru toate cadrele din scoli sau din unitatile economice care conduc procese de munca
si de productie desfasurate cu elevii.
Personalul didactic de conducere si de predare, personalul ajutator, tehnic, eco nomic,
administrativ si de alte specialitati au obligatia de a cunoaste si aplica norme le generale si specifice
de protectie a muncii corespunzatoare tipului si profilul fiecarei unitati de înva tamânt, sa
stabileasca si sa întocmeasca instructiuni proprii de protectia muncii în functie de nivelul tehnic al
dotarilor, de specificul lucrarilor de laborator, de atelier si de la alte locur i de munca în care se
desfasoara munca si activitatile scolare si extrascolare.
5. Ce reprezinta compartimentul de protectie a muncii?
Coordonarea si raspunderea asupra întregii activitati de protectia muncii revin c onducerii
institutiei scolare, sprijinita nemijlocit de persoanele cu atributii în domeniul protectiei muncii,
respectiv de Compartimentul de protectie a muncii în cazul în care numarul de angaja ti din scoala
este mai mare de 50.
Compartimentul de protectie a muncii trebuie sa cuprinda:
- serviciul de securitate a muncii
- serviciul medical de medicina a muncii.
Personalul cu atributii in domeniul protectiei muncii trebuie sa urmeze cursuri de formare
si/sau perfectionare (din 3 în 3 ani) în domeniul securitatii si sanatatii în munca.
În cazul în care numarul de angajati la nivelul persoanelor juridice este mai mic d e 50
(inclusiv), se desemneaza 1-2 persoane cu atributii si în domeniul securitatii si sanatatii în munca.
6. Ce reprezinta Comitetul de securitate si sanatate în munca?
În cazul în care numarul de angajati din scoala este mai mare de 50, se constituie
Comitetul
de securitate si sanatate în munca (CSSM) în scopul asigurarii implicarii tuturor sa lariatilor la
elaborarea si aplicarea deciziilor în domeniul protectiei muncii. Comitetul de securitate si sanatate în munca este constituit din:
- Conducatorul persoanei juridice sau reprezentantul acestuia - presedinte;
- Conducatorul compartimentului de protectie a muncii sau persoana desemnata cu atributii în domeniu - secretar;
- Reprezentantul serviciului medical;
- Reprezentantii salariatilor care vor fi alesi pe o perioada de 2 ani.
Comitetul de securitate si sanatate în munca se convoaca, la cererea presedintelu i, cel putin
o data pe trimestru si ori de câte ori este nevoie. La fiecare întrunire se întocmeste un proces-verbal
semnat de participanti. O data pe an, de preferat la sfârsit, presedintele întocmest e un raport scris
cu privire la situatia securitatii si sanatatii în munca, actiunile care au fost înt reprinse si eficienta
acestora în anul încheiat, propuneri în legatura cu programul de protectie a muncii pe ntru anul
urmator.
Institutiile de învatamânt au obligatia sa întocmeasca anual un plan de masuri aproba t în
CSSM, cu termene si responsabilitati privind asigurarea conditiilor optime de pr evenire a
accidentelor si a îmbolnavirilor profesionale, tinând seama de reglementarile din no rmele generale
de protectie a muncii si de masurile stabilite la nivelul fiecarui loc de munca.
7. Care sunt sarcinile si obligatiile conducatorului unitatii
privind securitatea si sanatatea în munca (art. 11,
NGPM1/2002)?
Directorul, în calitate de conducator al unitatii de învatamânt trebuie:
- sa asigure evaluarea riscurilor pentru securitatea si sanatatea angajatilor în v ederea
stabilirii masurilor de prevenire, incluzând alegerea echipamentului tehnic, a substantelor chimice si a preparatelor utilizate, amenajarea locurilor de munca etc.;
- sa dispuna evaluarea riscurilor de accidentare si îmbolnavire profesionala pentr u toate
locurile de munca, inclusiv pentru acele grupuri de angajati care sunt expusi la riscuri
particulare; în urma acestei evaluari, masurile preventive si metodele de lucru st abilite
de catre angajator trebuie sa asigure o îmbunatatire a nivelului de protectie a an gajatilor
si sa fie integrate în toate activitatile unitatii respective, la toate nivelurile ierarhice;
- sa asigure auditarea de securitate si sanatate în munca a unitatii, cu ajutorul institutiilor abilitate;
- sa stabileasca masurile tehnice si organizatorice de protectie a muncii, în conc ordanta cu
mediul de munca si factorilor de risc evaluati la fiecare loc de munca, pentru a sigurarea
securitatii si sanatatii angajatilor;
- sa stabileasca în fisa postului atributiile si raspunderea angajatilor si a celo rlalti
participanti la procesul de munca în domeniul protectiei muncii, corespunzator functiilor exercitate;
- sa elaboreze instructiuni proprii de securitate a muncii, care sa detalieze si sa
particularizeze prezentele norme si normele specifice de securitate a muncii, în r aport
cu activitatea care se desfasoara;
- sa asigure si sa controleze, prin personal propriu sau prin personal extern ab ilitat,
cunoasterea si aplicarea de catre toti angajatii a masurilor tehnice si organiza torice
stabilite, precum si a prevederilor legale în domeniul protectiei muncii;
- sa ia în considerare din punctul de vedere al securitatii si sanatatii în munca ca pacitatea
angajatilor de a executa sarcinile de munca repartizate;
- sa asigure, pentru angajatii care au o relatie de munca cu durata determinata sau cu
caracter interimar, acelasi nivel de protectie de care beneficiaza ceilalti anga jati ai
unitatii;
- sa ia masuri pentru asigurarea de materiale necesare informarii si educarii an gajatilor:
afise, filme, carti, brosuri, pliante, acte normative, manuale, teste, fise tehn ice de
securitate etc.;
- sa asigure informarea fiecarei persoane, anterior angajarii, asupra riscurilor la care
aceasta va fi expusa la locul de munca, precum si asupra masurilor tehnice si organizatorice de prevenire necesare, inclusiv cele referitoare la primul ajutor ,
prevenirea si stingerea incendiilor si evacuarea personalului în caz de pericol im inent;
- sa asigure masurile necesare pentru informarea angajatorilor din orice unitate
exterioara, ai caror angajati lucreaza în unitatea sa, referitor la riscurile pent ru
securitate si sanatate la care acestia din urma pot fi expusi, precum si la masu rile de
prevenire si protectie adoptate la nivel de unitate si loc de munca, inclusiv ce le
1 NGPM = Norme generale de protectie a muncii
referitoare la primul ajutor, prevenirea si stingerea incendiilor si evacuarea în caz de
urgenta;
- sa asigure resurse pentru instruirea, testarea, formarea si perfectionarea personalului cu atributii în domeniul protectiei muncii;
- sa ia masuri pentru autorizarea exercitarii meseriilor si a profesiilor confor m
reglementarilor în vigoare;
- sa angajeze numai persoane care, în urma controlului medical si a verificarii ap titudinilor
psihoprofesionale, corespund sarcinilor de munca pe care urmeaza sa le execute;
- sa se asigure ca sunt consultati angajatii si/sau reprezentantii lor în probleme le referitoare
la masurile si consecintele privind securitatea si sanatatea în munca la introduce rea de
noi tehnologii, alegerea echipamentului tehnic, îmbunatatirea conditiilor si a med iului
de munca, la desemnarea persoanelor cu atributii specifice sau la angajarea, când este cazul, a institutiilor specializate sau persoanelor juridice si fizice abil itate pentru
a presta servicii în domeniul protectiei muncii, la desemnarea persoanelor cu atri butii
privind primul ajutor, prevenirea si stingerea incendiilor, evacuarea angajatilo r, precum si
la modul de desfasurare a activitatii de prevenire si protectie împotriva riscuril or
profesionale, inclusiv a celei de instruire în domeniu;
- sa acorde reprezentantilor angajatilor cu atributii privind securitatea si san atatea în
munca un timp adecvat, care va fi considerat timp de munca, si sa le furnizeze m ijloacele
necesare pentru a-si putea exercita drepturile si atributiile prevazute în prezent ele norme;
- sa ia masuri corespunzatoare pentru ca numai angajatii care au fost instruiti adecvat sa
poata avea acces la locurile de munca unde exista riscuri pentru securitatea si sanatatea
acestora;
- sa asigure periodic sau ori de câte ori este cazul, verificarea încadrarii nivelul ui
noxelor în limitele admise, prin masuratori efectuate de catre organisme abilitate sau
laboratoare proprii abilitate;
- sa stabileasca si sa tina evidenta locurilor de munca cu pericol deosebit si s a identifice
locurile de munca unde pot aparea stari de pericol iminent;
- sa comunice, cerceteze, înregistreze, declare si sa tina evidenta accidentelor d e munca, a
bolilor profesionale, a accidentelor tehnice si a avariilor;
- sa asigure functionarea permanenta si corecta a sistemelor si dispozitivelor d e
protectie, a aparaturii de masura si control, precum si a instalatiilor de capta re,
retinere si neutralizare a substantelor nocive degajate în procesele tehnologice; - sa prezinte documentele si sa dea relatiile solicitate de catre inspectorii de munca în
timpul controlului sau al cercetarii accidentelor de munca;
- sa asigure realizarea masurilor stabilite de inspectorii de munca, cu ocazia controalelor si a cercetarii accidentelor de munca;
- sa desemneze, din oficiu sau la solicitarea inspectorului de munca, persoanele care
participa la efectuarea controlului sau la cercetarea accidentelor de munca;
- sa ia masuri pentru a nu se modifica starea de fapt rezultata din producerea u nui
accident de munca mortal sau colectiv, în afara cazurilor în care mentinerea acestei
stari ar genera alte accidente sau avarii cu consecinte grave, sau ar periclita viata
accidentatilor sau a altor angajati;
- sa anunte imediat producerea unor avarii tehnice, evenimente, accidente de mun ca sau
îmbolnaviri profesionale la inspectoratul teritorial de munca si organele de urmar ire penala
competente, potrivit legii;
- sa asigure dotarea, întretinerea, verificarea echipamentelor individuale de prot ectie si
a echipamentelor individuale de lucru si sa nu permita desfasurarea nici unei ac tivitati
de catre angajatii sai fara utilizarea corecta de catre acestia a echipamentului din dotare;
- sa acorde, la recomandarea medicului, materiale igienico-sanitare si alimentat ie de
protectie;
- sa asigure supravegherea medicala corespunzatoare a riscurilor pentru sanatate la care
angajatii sunt expusi în timpul lucrului;
- sa asigure întocmirea fisei de expunere la riscuri profesionale pentru fiecare a ngajat expus
si completarea acesteia de fiecare data când se produc schimbari ale procesului de
productie;
- sa întocmeasca evidenta nominala a angajatilor cu handicap si a celor cu vârsta su b 18 ani.
8. Care sunt sarcinile angajatilor din punct de vedere al
protectiei muncii (art. 12 din NGPM/2002)?
Angajatii si ucenicii, elevii si/sau studentii în practica trebuie:
- sa-si însuseasca si sa respecte normele si instructiunile de protectie a muncii si masurile
de aplicare a acestora;
- sa utilizeze corect echipamentele tehnice, substantele periculoase si celelalt e mijloace de
productie;
- sa nu procedeze la deconectarea, schimbarea sau mutarea arbitrara a dispozitiv elor de
securitate ale echipamentelor tehnice si ale cladirilor, precum si sa utilizeze corect aceste
dispozitive;
- sa aduca la cunostinta conducatorului locului de munca orice defectiune tehnic a sau alta
situatie care constituie un pericol de accidentare sau îmbolnavire profesionala;
- sa aduca la cunostinta conducatorului locului de munca în cel mai scurt timp pos ibil
accidentele de munca suferite de persoana proprie, de alti angajati sau de uceni cii, elevii
si/sau studentii în practica;
- sa opreasca lucrul la aparitia unui pericol iminent de producere a unui accide nt si sa
informeze de îndata conducatorul locului de munca;
- sa refuze întemeiat executarea unei sarcini de munca daca aceasta ar pune în peric ol
de accidentare sau îmbolnavire profesionala persoana sa sau a celorlalti participa nti la
procesul de munca;
- sa utilizeze echipamentul individual de protectie din dotare, corespunzator sc opului
pentru care a fost acordat;
- sa coopereze cu angajatorul si/sau cu angajatii cu atributii specifice în domeni ul
securitatii si sanatatii în munca, atâta timp cât este necesar, pentru a da angajatoru lui
posibilitatea sa se asigure ca toate conditiile de munca sunt corespunzatoare si
nu
prezinta riscuri pentru securitate si sanatate la locul sau de munca;
- sa dea relatii din proprie initiativa sau la solicitarea organelor de control si de cercetare în
domeniul protectiei muncii.
9. Care sunt sarcinile si obligatiile conducatorului de lucrari?
Conducatorul de lucrari (profesor, inginer, maistru-instructor, tehnician s.a.) raspunde de
respectarea legislatiei si a normelor de securitate a muncii în cadrul spatiilor d e învatamânt, cabi
nete, laboratoare, ateliere, poligoane, santiere, sali de gimnastica si a celorl alte locuri de munca din
raza sa de activitate, având urmatoarele sarcini si obligatii:
- în cabinete, laboratoare, ateliere, spatii de învatamânt, poligoane, santiere si cel elalte
locuri de munca sa afiseze, în dreptul fiecarei masini, instalatii sau utilaj, ins tructiuni de
folosire a acestora si de protectie a muncii;
- sa întocmeasca instructiuni proprii de protectie a muncii specifice locurilor de munca, în
functie de caracteristicile aparatelor, utilajelor si instalatiilor existente, p recum si de
conditiile concrete în care se desfasoara activitatea respectiva; pentru utilajele si
masinile noi, care nu au prevederi în normele generale de protectie a muncii, se v or
elabora instructiuni proprii, iar la locurile de munca se vor afisa tablite aver tizoare si
afise sugestive;
- sa efectueze instructajul de protectie a muncii potrivit normelor a masurilor de protectie
specifice locurilor de munca respective;
- sa asigure însusirea de catre elevi a cunostintelor si formarea deprinderilor pr actice
profesionale cu respectarea normelor de protectie a muncii, sa nu admita la lucr u nici o
persoana care nu a fost instruita, sau care nu si-a însusit cunostintele necesare de
protectie a muncii;
- sa asigure o buna functionare a dispozitivelor de protectie, a echipamentului individual
de protectie si de lucru, raspunzând de aplicarea tuturor masurilor de aparare ind ividuala
la locurile de munca;
- sa interzica elevilor parasirea sau schimbarea locului de munca fara aprobarea
conducatorului de lucrari; în timpul pauzelor se vor respecta prevederile regulame ntului
de ordine interioara, privitor la circulatia si stationarea persoanelor în cadrul unitatilor
didactice de instruire;
- sa anunte conducerea institutiei de învatamânt în legatura cu orice accident de munc a.
10. Cum se realizeaza instructajul de protectie a muncii?
Instructajul de protectie a muncii se efectueaza de cei care organizeaza, contr oleaza si
conduc munca si activitatile scolare si extrascolare. Instructajul de protectie a muncii se efectueaza
persoanelor care lucreaza în spatii didactice de instruire sau în alte locuri de mun ca unde exista
pericol de accidente sau îmbolnaviri profesionale. Instructajul de protectia munci i consta din:
a) Instructajul introductiv general se face personalului angajat si ucenicilor, elevilor si/sau
studentilor la începutul anului scolar si ori de câte ori se trece la o activitate d iferita de cea pentru
care au fost instruiti în anul respectiv.
Instructajul se efectueaza de catre conducatorul de lucrari (profesor, inginer, maistru
instructor, tehnician s.a.).
În institutiile de învatamânt în care este organizat cabinet de protectia muncii, instru ctajul
se va desfasura în acest cabinet. În cadrul instructajului introductiv general se vo r prezenta, în
principal, cunostinte privind:
- importanta cunoasterii si respectarii normelor de securitate si igiena a munci i: drepturi,
obligatii, importanta respectarii disciplinei la locul de munca;
- semnalizarea de securitate în incinta institutiei, întreprinderii, circulatia la l ocul de
munca si în cadrul atelierului;
- cunoasterea locurilor cu pericol de explozii, incendii etc. si a interdictiilo r pentru aceste
locuri;
- reguli privitoare la transportul, manipularea si depozitarea materialelor cu i ndicarea
limitelor greutatilor admise (tab. 2 din NGPM) pe sexe si categorii de vârsta, poz itii
ergonomice corecte la ridicarea si transportul manual al greutatilor etc.;
2 NSPM = Norme specifice de protectie a muncii
- reguli privitoare la manipularea si transportul materialelor inflamabile, expl ozibile si
toxice (NSPM2 57);
- reglementarile în vigoare privind acordarea echipamentului de protectie ori a echipamentului de lucru, importanta si obligativitatea folosirii acestuia (se înto cmeste o
lista interna de dotare cu echipament individual de protectie (EIP) în conformitat e cu
prevederile Normativului cadru de acordare si utilizare a EIP aprobat prin Ordin ul
MMSSF 225/1995);
- importanta si obligativitatea folosirii dispozitivelor de protectie;
- folosirea si întretinerea sculelor de mâna;
- interdictia privind interventiile sau lucrul la masini si instalatii în afara ac tivitatii ce le-a
fost stabilita sau a sarcinilor repartizate;
- importanta ordinii si curateniei pe caile de acces si la locul de munca;
- notiuni generale de electrosecuritate, ventilatie si iluminat;
- notiuni de igiena muncii;
- acordarea primului ajutor în caz de accidentare (accidente datorate curentului e lectric,
soc caloric, intoxicatii, rani, fracturi, traumatisme interne etc.);
- notiuni generale privind prevenirea si stingerea incendiilor etc.
Durata instructajului introductiv va fi de cel putin 8 ore, iar la locurile de munca unde exista
conditii de munca deosebite, durata instructajului va fi de cel putin doua zile.
In cazul accesului ocazional al unor persoane, care nu sunt încadrate în institutia respectiva,
venite in interes de serviciu, vizite cu caracter didactic sau de alt gen, instr uctajul introductiv
general poate avea o întindere mai mica, procedându-se în felul urmator:
- conducatorul institutiei de învatamânt va desemna profesorul, inginerul, maistrul instructor, tehnicianul sau alt specialist care va însoti vizitatorii si care are obligatia sa
faca o prezentare asupra specificului activitatii institutiei si locurilor de mu nca în care
vor avea acces, a masurilor de protectia muncii ce trebuie respectate pe parcurs si la
locurile de munca respective, luând totodata masuri pentru echiparea lor cu mijloa ce
individuale de protectie corespunzatoare desfasurarii vizitei, potrivit normelor legale;
- instructorul va prezenta spre semnare vizitatorilor fisa colectiva de instruct aj;
- în cazul vizitelor cu caracter didactic, facute în grup de catre elevi, instruirea va fi
efectuata în prezenta tuturor acestor persoane, dupa care conducatorul grupului respectiv va semna fisa colectiva de instructaj (Anexa 82 la NGPM 2002) si va da
grupului dispozitiile necesare privind pastrarea disciplinei pe toata durata viz itei.
b) Instructajul la locul de munca se efectueaza de catre conducatorul locului de munca respectiv
(profesor, inginer, maistru-instructor, tehnician s.a.) tuturor elevilor si alto r persoane care urmeaza
sa-si desfasoare activitatea în mod temporar sau permanent, la acest loc de munca. Durata
instructajului la locul de munca nu va fi mai mica de 8 ore în functie de conditii le în care se
desfasoara munca si de complexitatea agregatelor.
Instructajul la locul de munca se efectueaza pe baza prevederilor normelor gene rale de
protectie a muncii si a instructiunilor proprii elaborate pentru locul de munca, pentru masinile,
utilajele si instalatiile la care vor lucra persoanele supuse instruirii. Instru ctajul va avea un caracter
practic, demonstrativ.
Admiterea la lucru a elevilor si a altor persoane se va face numai dupa ce sefu l ierarhic al
persoanei care a efectuat instructajul introductiv general si instructajul la lo cul de munca a verificat
ca cel care a fost instruit si-a însusit cunostintele de protectie a muncii necesa re pentru activitatea
ce urmeaza sa o desfasoare.
c) Instructajul periodic se efectueaza la locul de munca de catre conducatorul r espectiv (profesor,
inginer, maistru-instructor, tehnician): elevilor si tuturor persoanelor care îsi desfasoara activitatea
la acel loc de munca si are ca scop sa reaminteasca normele de protectie a munci i, sa corecteze
lipsurile manifestate si sa întareasca disciplina în respectarea acestora.
Acest instructaj se va efectua folosind: demonstratia practica, materiale suges tive si
documentare (grafice, fotografii, planse cu aspecte concrete din activitatea col ectivului etc.).
Notiunile, masurile de securitate si sanatate a muncii se vor trata si demonstra cu ocazia prezentarii
operatiilor si a sculelor. Astfel, se demonstreaza pozitia corpului celui care l ucreaza si care trebuie
sa corespunda operatiilor executate cu diferite unelte manuale si mecanice. Se d emonstreaza
pozitia corecta, executiile gresite, precum si uneltele necorespunzatoare, însotin d demonstratia cu
exemplele necesare, cu prezentarea consecintelor unei pozitii incorecte. De asem enea, se prezinta
echipamente de protectie si se demonstreaza modul de întrebuintare a acestora. Ese nta masurilor
de protectie a muncii consta în caracterul lor preventiv, de aceea este important sa se sublinieze ca
utilizarea corecta si precisa a uneltelor asigura atât realizarea corespunzatoare a produsului cât si
siguranta celui care îl executa.
Intervalul dintre doua instructaje periodice pentru angajati va fi stabilit pri n instructiuni
proprii în functie de conditiile de munca din institutia de învatamânt. Pentru persona lul tehnico
administrativ intervalul între 2 instructaje periodice va fi de cel mult 12 luni.
Instructajul periodic se efectueaza obligatoriu si în urmatoarele cazuri:
- dupa un accident de munca cu incapacitate temporara;
- dupa o absenta mai mare de 30 de zile;
- când s-a modificat procesul tehnologic, la schimbarea conditiilor de munca, introducerea de utilaje sau metode noi de munca etc.;
- când au aparut modificari ale normelor de protectia muncii, specifice locurilor de munca
respective;
- în cazul efectuarii unor lucrari ocazionale sau speciale, diferite de cele ce se executa în
mod curent.
In vederea desfasurarii corespunzatoare a instructajului, institutiile de învatamânt au
obligatia sa asigure materialele documentare si de propaganda necesare (norme de protectia
muncii, instructiuni, pliante, planse, afise, machete, diapozitive, filme, diafi
lme etc.). In toate
fazele instructajului de protectia muncii se vor folosi mijloace audio-vizuale s i, indeosebi, desene,
schite, fotografii, diapozitive, declaratii (ale accidentatilor, martorilor) înreg istrate pe benzi de
magnetofon etc., care sa permita o prezentare cât mai realista a pericolului pe ca re îl prezinta
încalcarea normelor de protectia muncii.
Instructajul (general introductiv, la locul de munca si periodic) se va consemna în mod
obligatoriu în fisa individuala de instructaj, stabilita conform modelului tipizat (Anexa 81 la
NGPM/2002).
Dupa efectuarea instructajului introductiv general si a instructajului la locul de munca, fisa
de instructaj este semnata de cel care a fost instruit, de cel care a efectuat i nstructajul si de cel care
a verificat instruirea, confirmând, pe baza examinarii persoanei instruite, ca ace asta si-a însusit
cunostintele necesare de protectia muncii.
Fisa de instructaj se întocmeste de cei care asigura instructajul de protectia mun cii si se
pastreaza de conducatorul de lucrari (profesor, inginer, maistru-instructor, teh nician etc.).
Pentru lucratorii sezonieri, temporari sau zilieri si vizitatori în grup se pot înto cmi fise
colective de instructaj, conform modelului tipizat (Anexa 82 la NGPM/2002). .
Verificarea însusirii instructajului de protectia muncii se face astfel:
- pentru elevi de catre sefii de catedra si conducatorii de lucrari (profesor, i nginer,
maistru-instructor, tehnician etc.);
- pentru personalul didactic, auxiliar, economic si administrativ, de catre cond ucatorul
institutiei de învatamânt;
- pentru conducatorii institutiilor de învatamânt, de catre împuterniciti ai inspector atului
scolar sau ai ministerului sau organului central în subordinea caruia functioneaza institutia de învatamânt.
Toate persoanele care sunt promovate într-o munca superioara vor fi supuse unei ve rificari
a cunostintelor de protectie a muncii specifice noului loc de munca.
11. Ce este echipamentul individual de protectie a muncii (EIP)
si cum se utilizeaza?
Echipamentul individual de protectie reprezinta mijloacele cu care este dotat f iecare
participant în procesul de munca pentru a fi protejat împotriva factorilor de risc.
El se acorda obligatoriu si gratuit tuturor salariatilor, precum si altor categ orii participante
la procesul muncii, în conformitate cu Normativul cadru de acordare si utilizare a echipamentului
individual de protectie, elaborat de Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si aprobat
prin Ordinul nr. 225/1995. Pe baza acestuia, angajatorul este obligat sa întocmeas ca lista interna de
dotare cu EIP adecvat executarii sarcinilor de munca în conditii de securitate.
În cazul dereglarii acestuia, respectiv al pierderii calitatii de protectie, se a corda obligatoriu
un nou echipament.
Degradarea sau pierderea lui, înainte de termenul de utilizare prevazut, din vina
purtatorului, atrage raspunderea acestuia pentru prejudiciul cauzat, potrivit le gii (art. 13, Legea nr.
90/1996, republicata).
12. Ce este semnalizarea de securitate?
Semnalizarea de securitate reprezinta un ansamblu de reguli si masuri obligator
ii aplicate in
vederea atentionarii asupra riscurilor existente, care nu pot fi evitate sau lim itate suficient prin
mijloace tehnice de protectie sau masuri de organizare a muncii. Se realizeaza c onform
prevederilor Ordinului MMSSF nr. 599/1998 privind prescriptiile minime pentru se mnalizarea de
securitate si/sau de sanatate la locul de munca.
13. Ce înseamna managementul securitatii si sanatatii în
munca?
Pentru a asigura securitatea si sanatatea muncii în unitatile de învatamânt, conducat orii
unitatilor trebuie sa implementeze un sistem de management al securitatii si san atatii în munca, ce
constituie o parte componenta a sistemului general de management. Acest sistem i nclude
urmatoarele elemente:
- elaborarea unei politici de securitate si sanatate în munca;
- organizarea unui sistem de management cu alocarea clara a responsabilitatilor în domeniul
securitatii muncii;
- evaluarea riscurilor pentru securitatea si sanatatea în munca care va fi revizui ta ori de câte
ori conditiile se modifica;
- auditarea de securitate si sanatate în munca;
- formarea, informarea si instruirea în domeniul securitatii si sanatatii în munca; - proceduri pentru cazuri de urgenta;
- analizarea periodica a sistemului pentru a se asigura ca este eficient; - mentinerea documentatiei si înregistrarilor pentru a asigura continuitatea activ itatii
14. Ce masuri de protectie a muncii se pot lua în salile de
clasa, în laboratoarele de fizica, chimie si de biologie?
Pentru prevenirea accidentelor de munca si îmbolnavirilor profesionale în laboratoa rele
scolare se pot lua urmatoarele masuri:
a) Înainte de începerea experientelor
- experientele la care se utilizeaza curent electric, la tensiuni ce pot fi peri culoase, vor fi
efectuate numai de catre profesorul de specialitate, ajutat eventual de un labor ant,
cunoscator al lucrarilor de laborator si al normelor de protectie a muncii; - planul de desfasurare a experientelor va fi dinainte stabilit iar personalul v a fi instruit în
prealabil;
- de pe locul unde se desfasoara experientele se vor îndeparta toate obiectele car e nu sunt
necesare;
- pardoseala din jurul locului unde se desfasoara experientele trebuie sa fie us cata sau
acoperita cu un covor izolant;
- masa de lucru trebuie sa fie suficient de mare pentru a permite plasarea în bune conditii
a întregului aparataj;
- alimentarea de la retea se va face de la un tablou cu sigurante fuzibile calib rate sau
întrerupatoare automate; în cazul când se foloseste o priza, aceasta va fi în prealabil verificata si asigurata prin sigurante fuzibile;
- partile metalice ale aparatelor care ar putea intra accidental sub tensiune vo r fi legate la
pamânt;
- racordurile dintre partile componente ale montajului se vor face, în mod obligat oriu,
prin cordoane în buna stare, perfect izolate si corespunzatoare tensiunilor folosi te în
experienta respectiva;
- uneltele de lucru (surubelnita, cleste etc.) vor fi prevazute cu mânere izolante
, rezistente
la tensiunile care se afla în instalatie;
- pentru controlul tensiunii si intensitatii, se vor introduce în circuite aparate de masurat;
- realizarea montajului sau a oricarei modificari a montajului existent precum s i
introducerea sau scoaterea instrumentelor de masurat din circuit se va face cu înt regul
aparataj scos de sub tensiune;
- înainte de conectarea instalatiei la sursa de curent electric, se va face o ulti ma verificare
generala a aparatelor, legaturilor, izolatiei etc.;
- pentru alimentarea cu energie electrica se va utiliza de preferinta un întrerupa tor special
al montajului, plasat pe masa de lucru; scoaterea montajului de sub tensiune tre buie sa
poata fi efectuata cu usurinta printr-o singura manevra;
- daca se lucreaza cu tensiuni periculoase, se va aseza pe masa de lucru, la loc vizibil, o
placa avertizoare a pericolului de electrocutare, iar elevii vor fi opriti sa se apropie.
b) In timpul desfasurarii experientelor:
- în timpul experientelor, pe masa de lucru nu se va gasi, în afara partilor compone nte ale
montajului, nici un obiect care ar putea, accidental, antrena legaturile montaju lui sau ar
putea stabili contactul cu partile aflate sub tensiune;
- cei care efectueaza experientele vor avea o îmbracaminte adecvata (strânsa pe corp ,
mâneci bine încheiate), de preferinta halate de laborator;
- este interzisa parasirea sau lasarea fara supraveghere a montajului de tensiun e;
- se recomanda ca, la instalatia aflata sub tensiune, toate manevrele sa se faca cu o
singura mâna;
- în timpul functionarii montajului, este interzisa atingerea partilor neizolate ( schimbarea
legaturilor, atingerea becurilor, intercalarea aparatelor de masura); - pentru prevenirea accidentelor dupa terminarea experientelor, montajul va fi s cos
obligatoriu de sub tensiune; orice interventie asupra instalatiei electrice treb uie sa fie
facuta de un electrician autorizat iar lucrarea sa aiba caracter definitiv.
c) La lucrarile de laborator unde se folosesc substante chimice (a se vedea NGMP 2002, Titlul
VI, Cap. I si II):
- lucrarile de laborator si aplicatiile practice se efectueaza cu cantitatile de substanta, cu
concentratiile, cu vasele si aparatele indicate în proceduri, în manuale si în instruc tiunile
de folosire a materialelor respective, dupa ce în prealabil profesorul sau maistru l
instructor a verificat exactitatea datelor;
- efectuarea experientelor este permisa numai dupa verificarea prealabila a apar aturii
respective;
- efectuarea experientelor în vase murdare este interzisa; imediat dupa terminarea
experientei, vasele utilizate trebuie sa fie spalate;
- vasele de laborator se spala cu amestecuri oxidante sau detergenti si apa dist ilata fara a
se utiliza nisipul, care provoaca fisuri si la încalzire sticla se va sparge usor;
- vasele care contin substante toxice vor purta etichete avertizoare si vor fi p astrate la
locuri sigure, sub cheie. Nu este permisa depozitarea alaturata a vaselor cu sub
stante
care produc reactii violente prin contact; nu este permisa pastrarea substantelo r în vase
neetichetate;
- la identificarea substantelor pentru experiente, se citeste cu atentie etichet a; daca exista
cea mai mica îndoiala asupra continutului unui vas, acesta se va trimite laborator ului de
analize chimice, pentru identificare;
- trebuie sa existe la îndemâna un set de Fise tehnice de securitate (OUG 200/2000) pentru toate substantele si preparatele chimice periculoase folosite astfel încât proprietatile fizico-chimice si toxicologice, efectele asupra sanatatii, masuril e de
protectie necesare la manipularea lor si procedurile în caz de urgenta sa fie cuno scute;
- elevilor le este interzis sa guste sau sa miroasa substantele, sa se aplece as upra vaselor
fara avizul profesorului de specialitate, deoarece actiunea multor substante est e puternic
toxica, chiar daca aceasta nu se manifesta imediat;
- toate substantele chimice se pastreaza în dulapuri încuiate; nu este permisa înstrai narea
substantelor din laborator;
- purtarea ochelarilor de protectie este obligatorie la toate experientele cu su bstante
chimice agresive.
- eprubeta în care se încalzeste un lichid se tine înclinata (nu spre cel care lucreaz a, sau
spre vecin); de asemenea, eprubeta nu trebuie încalzita numai la partea de jos, ci pe
toata lungimea ocupata de substanta; sustinerea eprubetei se va face cu un supor t special
construit, nu improvizat;
- ramasitele substantelor periculoase (metale alcaline, fosfor, baze, substante caustice) nu
trebuie aruncate la întâmplare, ci separat în vase destinate acestui scop, pentru a fi apoi
cât mai repede neutralizate (facute inofensive prin metode corespunzatoare); - în cazul efectuarii unor experiente cu aparate în care se pot initia substante gaz oase, se
va face, în prealabil, verificarea tuburilor de legatura (etanseitate, îndoire sau l ipire),
pentru a nu se produce vreo scapare de gaze din cauza unor suprapresiuni.
d) La mânuirea substantelor chimice
- experientele în care se produc substante gazoase sau vapori trebuie facute sub n isa;
- farâmitarea alcaliilor, a calcei sodate, a iodului, a sarurilor acidului cromic, ca si a altor
substante care dau o pulbere toxica, se va face de asemenea, sub nisa. Totodata, dupa
caz, este obligatorie si folosirea ochelarilor de protectie.
e) La depozitarea substantelor chimice
- depozitarea se face într-o încapere separata si nu în laborator; depozitul trebuie semnalizat cu semne grafice de avertizare;
- magazia trebuie sa fie bine ventilata;
- depozitul trebuie sa fie dotat cu mijloace adecvate si suficiente de stingere a incendiilor;
- substantele/ produsele chimice periculoase trebuie sa fie etichetate si ambala te în
recipiente corespunzatoare;
- la depozitare se va tine cont de incompatibilitatile la depozitare (Anexa 3 a NSSM 36);
- toate chimicalele împrastiate accidental trebuie sa fie curatate imediat; trebui e sa existe
la îndemâna mijloace de neutralizare, curatare si EIP adecvat;
- instructiunile de securitate si sanatate în munca trebuie sa fie afisate în loc vi zibil pentru
a avertiza personalul didactic si elevii cu privire la masurile de securitate ne cesare.
e) La mânuirea recipientelor cu acizi concentrati sau amoniac:
- vasele mari trebuie tinute în ambalaje integre, etanse si din materiale rezisten te la
continut;
- turnarea lichidelor se face numai prin pâlnie;
- acidul clorhidric concentrat, acidul azotic, solutiile concentrate amoniac etc . trebuie
turnate sub nisa;
- la diluarea acidului sulfuric concentrat, se toarna încet acidul, apoi apa; - daca într-un laborator sau într-o sala de clasa se produce, dintr-o cauza oarecare , o
cantitate de substante gazoase sau de vapori toxici (ex. spargerea unui vas cu b rom, a
unei butelii de acid azotic concentrat sau defectarea robinetului la un balon cu clor etc.),
concomitent cu evacuarea celor prezenti din încapere (fara panica), se deschid fer estrele
pentru aerisirea completa a încaperii, se închid usile pentru a preveni împrastierea gazelor si se întrerup eventualele surse de caldura;
- la începutul si sfârsitul oricarei experiente, mâinile se spala cu apa si sapun.
f) La folosirea gazelor si a vaporilor inflamabili:
- hidrogenul (ca si gazele sau vaporii inflamabili) nu se aprinde direct la apar atul care îl
produce;
- mai întâi se umple o eprubeta cu gaz si numai daca acesta este pur si se aprinde l inistit,
fara explozie, se asaza eprubeta la robinetul de iesire din aparat pentru aprind erea
gazului produs;
- reteaua de gaze combustibile a laboratorului trebuie sa aiba un robinet centra l, care sa
permita oprirea simultana a alimentarii cu gaze a tuturor salilor iar locul robi netului va a
fi cunoscut de toti cei care lucreaza în laborator;
- verificarea si repararea conductelor, robinetelor si becurilor de gaz trebuie sa fie facuta
cel putin o data pe luna, de personal calificat.
g) La manevrarea aparatelor de încalzire (sursele de caldura)
- la plecarea din laborator, chiar si pentru scurt timp, este interzis sa se las e aprinse becuri
de gaz, lampi cu spirt sau alte aparate de încalzire;
- în cazul în care se descopera pierderi de gaze combustibile (cu miros specific) sa u
vapori de benzina, se procedeaza astfel:
o se sting toate becurile de gaz de la ventilul principal precum si celelalte su rse de
încalzire;
o concomitent cu evacuarea persoanelor din camera, se deschid ferestrele sau gur ile
de ventilatie si apoi se închid usile; se aeriseste încaperea pâna la disparitia completa a mirosului de gaz;
o nu se aprinde si nici nu se stinge lumina electrica;
o se cauta sursele de scurgere a gazului sau vaporilor (garnituri defecte, robin ete
deschise, tuburi de cauciuc sau conducte perforate etc.) si se iau masurile nece sare
pentru îndepartarea defectelor;
o la întrebuintarea becurilor de gaz se urmareste ca aprinderea sa se faca treptat si
flacara sa nu patrunda în interiorul becului; daca flacara totusi patrunde, se închi de
robinetul, se lasa becul sa se raceasca complet si numai dupa aceea se aprinde d in
nou, micsorând în prealabil curentul de aer.
h) La întrebuintarea lampilor sau becurilor în care combustibilul lichid vine sub pr esiune (bec
de spirt, lampa de benzina etc.):
- sa nu se întrebuinteze benzina pentru aparatele care functioneaza cu alcool sau petrol
lampant;
- sa se mentina aparatul de încalzit în ordine si curatenie; înainte de fiecare aprind ere,
duzele (orificiile) pentru trecerea vaporilor inflamabili vor fi curatate, contr olându-se
daca aparatul contine o cantitate suficienta de combustibil;
- sa nu faca arderea completa a combustibilului, deoarece daca întreaga cantitate de
lichid este epuizata, din duze iese un amestec explozibil, format din vaporii combustibilului cu aer care provoaca o explozie periculoasa;
- sa se observe daca ventilul (supapa) de siguranta functioneaza astfel încât presiu nea din
rezervorul aparatului sa nu se ridice peste cea normala si totodata sa se contro leze ca
rezervorul sa nu fie prea încalzit.
i) La experientele care pot provoca explozii, stropiri sau împrastieri violente de substante:
- în cazul experientelor cu vase în care se pot dezvolta presiuni periculoase, trebu ie luate
masuri de protectie speciale contra împrastierii cioburilor în caz de spargere, prin
îngradirea cu plase metalice sau cu paravane de sticla armata;
- la pregatirea amestecurilor oxidante se farâmiteaza oxidantii în stare pura, frecând u-se
cu precautie doze mici într-un mojar absolut curat; amestecarea oxidantilor cu alt e
substante farâmitate nu se face niciodata prin frecare în mojar, ci prin agitare într un
balon sau prin amestecare cu o spatula sau o lingurita de os pe o foaie de hârtie velina
cretata;
- la experientele executate în vid (distilare) se vor folosi ochelari de protectie ; de
asemenea, se vor utiliza numai baloane mici cu fund rotund, din sticla rezistent a la
flacara;
- buteliile (baloanele, tuburile, recipientele) cu gaze lichefiate sau comprimat e trebuie
ferite de surse de încalzire; în laborator nu este permis sa se afle mai mult de o b utelie
încarcata cu acelasi gaz; buteliile trebuie ferite de caderi si lovituri; robinete le buteliilor
de oxigen vor fi pastrate curate (nu vor fi unse cu grasimi) iar în timpul transpo rtului si
depozitarii, buteliile vor fi prevazute cu capac de protectie; este obligatorie dotarea
buteliilor cu manometre, prevazute cu plomba de verificare metrologica si având marcata cu culoare rosie diviziunea de pe scala care indica presiunea maxima de folosire a buteliei; consumarea gazelor lichefiate sau comprimate se va face exc lusiv
prin reductoare de presiune; robinetele trebuie deschise si închise încet, fara a fi bruscate, chiar daca ele functioneaza greu.
j) La folosirea sticlariei de laborator:
- introducerea unui dop de pluta sau de cauciuc într-un tub de sticla se face tinând u-se
tubul cu mâna cât mai aproape de capatul de introdus (mâna înfasurata într-o batista si fara a se forta tubul);
- atunci când se introduce un dop într-un vas cu pereti subtiri, vasul nu se tine pe masa, ci
de gât si cât mai aproape de locul de introducere a dopului;
- încalzirea substantelor în vase de laborator cu pereti subtiri se face pe o sita s ub agitare
continua;
- baloanele, paharele si celelalte vase în care se afla lichid fierbinte nu se pun direct pe
masa, ci pe o placa din material termoizolant;
- paharele mari cu lichid se ridica numai cu ambele mâini si se tin în asa fel, ca m arginile
rasfrânte ale paharului sa se sprijine pe degetele mari si pe degetele aratatoare;
- prinderea în stative a baloanelor de distilare, a biuretelor si a refrigerentelo r se
efectueaza cu ajutorul clemelor prevazute cu aparatori de pluta sau cauciuc.
k) La desfasurarea lucrarilor de disectii si de conservare a materialului biolog ic este necesar ca
(a se vedea NGPM 2002, Titlul VI, cap. III):
- instrumentarul trusei de disectie si microscopie sa fie folosit corect, sub di recta
îndrumare si supraveghere a profesorului;
- animalele de disectie (ex. broaste) sa fie tinute cu mâna acoperita cu o manusa de
protectie sau cu o bucata de pânza;
- dupa terminarea lucrarilor elevii sa se spele pe mâini si sa se dezinfecteze cu alcool;
- instrumentele de disectie sa se sterilizeze, dupa care vor fi uscate pe o buca ta de tifon,
reasezarea în cutia trusei facându-se numai dupa o uscare completa; - lucrarile de conservare a materialului biologic si de folosire a substantelor chimice se
vor desfasura sub directa îndrumare a profesorului.
l) In laborator trebuie sa se gaseasca, la loc vizibil, mijloacele de prim ajuto r
In caz de accidente (raniri, arsuri, otraviri etc.) se vor lua urmatoarele masu ri:
- accidentele de natura mecanica pot avea ca efect taieturi, zgârieturi, întepaturi, zdrobiri
si striviri; în cazul leziunilor grave este necesara chemarea medicului, iar când ra nile
sunt usoare, se spala cu apa curata, se dezinfecteaza cu apa oxigenata si se ban dajeaza
cu tifon sterilizat; când se produc hemoragii, se procedeaza de urgenta la oprirea
sângelui, dezinfectarea si bandajarea ranii si transportarea accidentatului la spi tal;
- accidentele termice (arsuri, opariri) se trateaza dupa gravitatea lor; arsuril e profunde si
pe suprafete mari (de gradul II si III) necesita internarea de urgenta în spital;
- accidentele chimice (arsuri chimice, intoxicatii si sufocari) pot avea loc la orice lucrare
de laborator, daca nu se respecta masurile de protectie; este totusi necesar ca în timpul
experientelor sa fie la îndemâna o cantitate suficienta de solutii de carbonat de so diu,
amoniac, acid acetic, acid boric etc. pentru neutralizarea acizilor sau bazelor care ar
putea ajunge pe corp sau pe haine;
- manipularea substantelor chimice agresive se va face folosind echipamentul de protectie
corespunzator (sorturi de protectie, manusi, ochelari etc.);
- în fiecare laborator trebuie sa existe o trusa sanitara cu urmatoarele materiale : apa
oxigenata, alcool sanitar, tinctura de iod, jecolan, acid boric, fiole de cofein a, pense,
foarfeca, vata, tifon, leucoplast, o solutie neutralizanta pentru cazul stropiri i cu sub
stante; medicamentele care au termen de valabilitate vor fi înlocuite periodic; - daca vreun reactiv ajunge pe corp, acesta trebuie spalat în primul rând cu o mare cantitate de apa si apoi se sterge locul respectiv sau se aplica substante neutr alizante;
- când o picatura de reactiv patrunde în ochi, este foarte important ca ochii sa fie spalati
imediat cu jet de apa si apoi supusi unui examen medical;
- în cazul intoxicatiilor acute sau al sufocarilor cu substante gazoase sau cu vap ori toxici,
pâna la sosirea medicului, cel în cauza va fi scos din atmosfera toxica si va fi dus într-un
loc bine aerisit, i se va desface haina la gât si i se va face respiratie artifici ala.
15. Cum ne putem proteja de actiunea curentului electric?
Curentul electric are o actiune complexa si caracteristica asupra tuturor compo nentelor
organismului omenesc producând tulburari interne grave (asa-numitele socuri electr ice) sau leziuni
externe (arsuri electrice, electrometalizari si semne electrice). Accidentele el ectrice se produc din
urmatoarele cauze:
- folosirea curentului electric la tensiuni care depasesc pe cele prevazute în nor mele de
tehnica securitatii;
- atingerea conductorilor neizolati sau insuficient izolati aflati sub tensiune.
În vederea evitarii unor asemenea accidente se impune ca izolarea conductorilor sa fie
perfecta si prin pozitia acestora sa fie exclusa posibilitatea unei atingeri. Pe ntru evitarea
accidentelor prin electrocutare prin contact cu uneltele cu care se lucreaza, ac estea vor
avea mânerele din materiale electroizolante. Elementele sub tensiune vor fi protej
ate de
carcase, împiedicându-se astfel atingerea acestora. Carcasarea sau îngradirea se va executa cu plase metalice sau table perforate cu rezistenta metalica suficienta si bine
fixata.
- contactul direct cu anumite parti metalice ale instalatiilor care au intrat su b tensiune în
mod întâmplator;
Pentru a se evita o astfel de accidentare, se va asigura legarea la pamânt sau leg area la
nul a aparatelor (de exemplu, masini-unelte), conform normelor de electrosecurit ate.
Periodic (STAS 12604/5-90) se va verifica instalatia de legare la pamânt, lucraril e
efectuându-se de catre persoane de specialitate, autorizate în acest scop;
- patrunderea curentului de înalta tensiune în instalatiile de joasa tensiune. Ca ma suri de
protectie în acest caz, este necesar sa se foloseasca sigurante fuzibile calibrate sau
întrerupatoare de protectie automate si sa se interzica folosirea sârmelor groase, a
cuielor etc., în locul sigurantelor calibrate;
- apropierea de instalatiile sub tensiune înalta se impune afisarea placilor avert izoare si
îngradirea locurilor respective iar elevii care viziteaza întreprinderile trebuie sa fie sub
stricta supraveghere a cadrelor didactice si a delegatului întreprinderii;
- alimentarea aparatelor electrice portative de la reteaua de curent în încaperi ume de sau
cu gaze, praf etc. si alimentarea aparatelor electrice portative se vor folosi t ensiunile
reduse prevazute în normele de electrosecuritate. De asemenea, revizia periodica a
întregii instalatii electrice si a aparatelor respective se va face de catre perso nal calificat.
Statiile de amplificare, aparatele si utilajele electrice vor fi instalate numa i în încaperi
uscate si curate; alimentarea acestora, prin derivatii provizorii, de la tabloul de distributie este
interzisa. Se interzice utilizarea masinilor si utilajelor la puteri nominale ma i mari decât suporta
reteaua.
Toate instalatiile electrice de pe întreg teritoriul scolii aflate în locuri de mun ca periculoase,
unde elevii si personalul scolii ar putea veni în contact cu ele, vor fi prevazute cu izolatiile si
aparatorile reglementare, precum si cu tablitele avertizoare respective (specifi ce instalatiilor si
locului de munca).
Încaperile si spatiile scolare în care se afla instalatii electrice, generatoare, t ransformatoare,
acumulatoare etc. vor fi prevazute cu afise sugestive, placarde si instructiuni referitoare la
electrosecuritate.
In caz de electrocutare, masurile de prim ajutor trebuie luate în functie de star ea în care se
gaseste accidentatul, astfel:
- scoaterea rapida a accidentatului de sub tensiune prin întreruperea circuitului respectiv,
cu respectarea tuturor prevederilor din normele în vigoare, deoarece, daca acciden tatul
este atins de o persoana înainte de scoaterea lui de sub tensiune, aceasta poate f i
electrocutata;
- cel care ofera ajutorul va folosi obiecte din materiale uscate, rau conducatoa re de
electricitate (tesaturi, funii, prajini, manusi, covoare si galosi de cauciuc et c.), iar la
instalatiile de înalta tensiune este obligatorie folosirea manusilor si a cizmelor din
cauciuc electroizolant; îndepartarea conductoarelor cazute la pamânt se va face cu o
prajina uscata din lemn, iar ruperea lor se face prin lovirea, de la distanta, c u corpuri rau
conducatoare de electricitate;
- în cazul când accidentatul este în stare de lesin, trebuie chemat neîntârziat un medic sau
,,Salvarea"; pâna la sosirea acestora, persoana accidentata se va aseza într-o pozit
ie
comoda, linistita, îmbracamintea îi va fi desfacuta pentru facilitarea respiratiei, accidentatului dându-i-se în acelasi timp sa miroasa o solutie de amoniac; daca accidentatul a încetat sa mai respire sau respira anormal, rar, convulsiv, i se va face
imediat respiratie artificiala.
Pentru reanimarea accidentatului, fiecare secunda este pretioasa. Daca scoaterea de sub
tensiune si începerea respiratiei artificiale se fac imediat dupa electrocutare, r eaducerea
la viata reuseste de cele mai multe ori. De aceea, primul ajutor trebuie acordat fara
întârziere, chiar la locul accidentului.
16. Cum se poate organiza din punct de vedere al protectiei
muncii practica din atelierele scoala sau alte unitati
contractuale?
Dotarea atelierelor cu echipamente individuale de protectie va fi cea prevazuta în
normativul cadru de acordare a EIP, în functie de meseria în care se pregatesc elevi i.
Dimensionarea echipamentului tehnic (bancuri de lucru, scaune, mobilier, masini -unelte
etc.), din dotarea atelierelor scolare va fi în concordanta cu dimensiunile static e si dinamice
(antropometrice) ale elevilor.
Uneltele de mâna vor fi adaptate la dimensiunile antropometrice (forma, lungime, grosime)
ale mâinii si posibilitatilor efortului fizic mediu al elevilor.
Uneltele de mâna actionate electric sau pneumatic vor fi prevazute cu dispozitive pentru
fixarea sculei, precum si cu dispozitive care sa împiedice functionarea lor necoma ndata.
Dispozitivul de comanda va fi astfel conceput încât, dupa încetarea actiunii acestuia ,
functionarea de mâna sa înceteze imediat.
Daca uneltele de mâna cu actionare electrica sau pneumatica sunt dotate cu piese active
(pietre de polizor, pânze de fierastrau etc.) ce prezinta pericol de accidentare, acestea vor fi
protejate împotriva atingerii.
Tuburile flexibile de aer comprimat trebuie sa corespunda debitului si presiuni i de lucru.
Fixarea lor pe racordul uneltei va fi asigurata de coliere metalice.
Uneltele de mâna rotative, cu actionare pneumatica vor fi dotate cu dispozitive d e reglare a
presiunii si debitului în vederea limitarii turatiei.
Pentru prevenirea accidentelor prin electrocutare, uneltele de mâna actionate ele ctric trebuie
sa corespunda normativelor în vigoare si vor fi verificate periodic de catre perso nalul de
specialitate.
Cozile si mânerele de mâna vor fi netede, bine fixate si vor avea dimensiuni care s a permita
prinderea lor sigura si comoda. La folosirea cozilor si mânerelor din lemn, se va alege lemn de
esenta tare cu fibrele axiale drepte, fara noduri si aschii desprinse.
Pentru fixarea cozilor si mânerelor în scule se vor folosi pene metalice corespunza toare.
Utilizarea aceluiasi mâner la mai multe unelte de mâna se admite numai pentru trusel e de scule
construite în mod special cu mâner detasabil.
Uneltele de mâna din otel (ciocanelele, daltile, foarfecele, dornurile, capuitoar ele si alte
unelte de mâna similare vor fi executate conform standardelor de stat si normelor în vigoare, din
oteluri corespunzatoare, tratate termic în asa fel încât sub actiunea eforturilor la c are sunt supuse în
timpul lucrului sa nu permita deformari permanente, fisuri sau desprinderi de as chii. Folosirea
uneltelor de mâna cu suprafata activa deformata, înflorita sau stirbita, precum si a uneltelor de
mâna improvizate este interzisa.
Uneltele de mâna folosite în mediu de gaze si vapori explozibili vor fi confectiona te din
materiale care nu produc scântei prin lovire.
Uneltele de mâna prevazute cu articulatii (foarfeci, clesti etc.) vor avea o cons tructie
robusta si nu vor prezenta frecari mari sau articulatie care ar duce la eforturi suplimentare pentru
cel care le actioneaza si în acelasi timp la nesiguranta în timpul lucrului. Bratele de actionare ale
acestor unelte vor fi astfel executate încât la închidere sa existe un spatiu suficien t între ele, pentru
a se preveni prinderea lor.
Uneltele de mâna vor fi pastrate, dupa caz, în dulapuri, lazi, sau alte suporturi s peciale, în
apropierea locurilor de munca si vor fi astfel asezate încât sa aiba orientata spre exterior partea de
prindere pentru a exclude contactul cu partile ascutite sau taietoare.
La executarea lucrarilor la înaltime, uneltele de mâna vor fi asezate în genti rezist ente si vor
fi fixate în mod corespunzator, pentru a fi asigurate împotriva caderii.
In timpul transportului, partile periculoase ale uneltelor de mâna (taisuri, vârfur i etc.) vor fi
protejate cu teci sau aparatori adecvate.
In timpul lucrului cu unelte de mâna, la operatii la care se pot produce scântei, a schii
metalice etc., se vor purta ochelari de protectie iar zona de munca va fi protej ata pentru a împiedica
accidentarea persoanelor din apropiere.
Toate uneltele de mâna vor fi verificate cu atentie la începutul schimbului. Period ic, în
functie de frecventa de utilizare, uneltele de mâna vor fi controlate sistematic. Uneltele de mâna
care nu corespund conditiilor normale de lucru vor fi înlocuite imediat cu altele corespunzatoare.
Pârghiile, manetele de comanda, butoanele de pornire si oprire etc. vor fi amplas ate astfel
încât sa fie vizibile de la locul de munca si sa fie posibila manevrarea lor fara de plasarea elevilor
de la locul de munca. Amplasarea lor trebuie sa excluda posibilitatea manevrarii lor involuntare.
Constructia butoanelor trebuie sa fie astfel facuta încât sa se distinga usor butonu l de
pornire si cel de oprire.
Se recomanda ca sensul de miscare al pârghiilor si manetelor sa corespunda cu sen sul
miscarii organului comandat.
Pârghiile si manetele vor fi prevazute cu placute sau cu inscriptii care indica c omenzile.
Pârghiile si manetele de comanda trebuie sa fie prevazute cu dispozitive de bloca re care sa
nu permita deplasarea libera a acestora dupa fixare într-o anumita pozitie sau cup larea sau
decuplarea necomandata.
La exploatarea masinii, manipularea manetelor, pârghiilor, rotilor manuale si but oanelor
trebuie sa fie comandata. Înlaturarea comenzilor gresite trebuie asigurata prin in troducerea
comutarilor automate. Organele de comanda ale masinilor-unelte trebuie asezate l a o înaltime
comoda pentru cel care le mânuieste.
Pentru ca elevii de statura mica sa nu oboseasca întinzându-se spre organele de com anda, se
va amenaja un postament corespunzator (gratar etc.).
Constructia sistemului de frâna trebuie sa fie simpla si sa prezinte securitate în munca
astfel:
- în cazurile posibile, frânele trebuie comandate hidraulic, pneumatic sau electric;
- pentru oprirea rapida a mecanismului, frânele trebuie legate de dispozitivul de pornire
al motorului sau al masinii, astfel ca la deconectarea motorului sa actioneze au tomat
frâna.
Pentru asigurarea securitatii muncii dispozitivele de comanda ale oricaror meca nisme
trebuie sa îndeplineasca urmatoarele conditii:
- sa fie asezate în locuri unde pozitia lor sa asigure o manevrare comoda si sa pe rmita
utilizarea fara pericol a dispozitivelor de pornire;
- sa opreasca repede mecanismul si sa-l fixeze rigid în pozitia necesara; - sa excluda posibilitatea pornirii întâmplatoare a mecanismului.
La masinile si locurile de munca unde este posibila efectuarea operatiilor în poz itie sezând,
comenzile vor fi astfel amplasate încât sa fie asigurata o pozitie comoda în timpul lu crului.
Toate agregatele, instalatiile si masinile vor fi prevazute cu dispozitive de s iguranta,
supraveghere, securitate si control, astfel încât sa se asigure functionarea lor cor ecta si fara pericol
de accidente.
Organele de masini, care în timpul exploatarii pot fi suprasolicitate din anumite cauze, vor
fi prevazute cu sisteme de siguranta care sa previna deteriorarea sau desprinder ea organului în
cauza si, prin urmare, a accidentelor.
Dispozitivele de ungere vor fi astfel dispuse încât sa se excluda pericolele de acc identare.
Se interzice ungerea manuala în timpul functionarii utilajului. Se recomanda sa se introduca
dispozitivele pentru ungere automata.
Pornirea instalatilor si agregatelor care nu pot fi supravegheate din locul de amplasare al
pupitrului de comanda se poate face numai dupa confirmarea semnalului de pornire de la posturile
de supraveghere.
La instalatiile si agregatele care nu pot fi supravegheate dintr-un singur loc, trebuie sa
existe un sistem de semnalizare în ambele sensuri, între locul de comanda si locuril e de munca sau
de supraveghere, de la instalatie.
Masinile si agregatele mobile care se deplaseaza pe sine trebuie prevazute în fat a rotilor, în
sensul de miscare, cu dispozitive care sa înlature orice obiecte sau materiale de pe calea de rulare.
Masinile si instalatiile de la care se degaja în timpul lucrului aschii sau alte particule solide
sau lichide vor fi prevazute cu ecrane de protectie sau paravane care sa opreasc a proiectarea lor.
Pentru asigurarea conditiilor sigure de munca si de acces la înaltime se vor prev edea
scaune, platforme si treceri rigide si rezistente, prevazute cu balustrade de ce l putin un metru
înaltime.
Toate partile mobile, roti dintate, axe, piese în miscare de rotatie, articulatii , transmisii prin
lant si curele, precum si orice alte parti care prezinta pericol în timpul muncii, trebuie protejate prin
aparatori. În unele cazuri, aparatorile trebuie sa fie un mijloc de protectie cont ra stropilor lichidului
de racire. Constructia aparatorilor trebuie sa fie rigida, rezistenta, legata co nstructiv de masina.
Toate aparatorile sau capacele de protectie, acolo unde este posibil, trebuie s a fie prevazute
cu dispozitive de zavorâre care sa nu permita deschiderea acestora decât dupa oprire a organelor de
miscare.
Locurile periculoase de la masini care nu pot fi protejate cu aparatori vor fi în gradite cu
balustrade amplasate la distante corespunzatoare.
La masinile prevazute cu transmisii prin curele se vor lua urmatoarele masuri:
- locul cusaturii capetelor curelei trebuie sa fie rezistent, neted, flexibil; - pentru o buna rezistenta, cureaua se coase dupa lipire cu curele noi; - îmbinarea prin suprapunerea curelelor cu margini proeminente, în special a celor p rinse
prin suruburi, sunt periculoase, nu se recomanda.
Culoarea masinii trebuie astfel aleasa, încât fondul masinii sa faca un contrast pu ternic cu
piesele de prelucrat, asigurându-se astfel îmbunatatirea conditiilor de vizibilitate . Prin vopsire se
vor scoate în evidenta organele de comanda si partile mobile ale utilajului.
Instalatiile si echipamentele electrice vor fi construite, montate, întretinute s i exploatate în
asa fel încât sa fie prevenite electrocutarile prin atingerea directa sau indirecta, arsurile,
incendierile, exploziile si arderile neprevazute ale capselor electrice provocat e de curenti de
dispersie sau de curenti vagabonzi din instalatiile energetice sau datorate desc arcarilor atmosferice.
În acest scop, pe lânga masurile de securitate a muncii privind instalatiile si echi pamentele electrice
prevazute în normele de protectia muncii se va tine seama si de instructiunile pro prii elaborate de
unitate pentru fiecare loc de munca.
Defectele care se ivesc în instalatiile electrice trebuie descoperite la timp si în departate de
personalul calificat pentru aceasta.
Se va acorda o atentie deosebita utilajului electric si retelelor electrice din
ateliere cu
umiditate si cu temperatura ridicata, precum si încaperile în care se gasesc gaze, v apori sau praf,
inflamabile si explozibile pentru a preveni electrocutarile sau incendiile dator ita socurilor electrice,
pieselor încalzite sau incandescente prin care trece curentul si scurtcircuitele.
Conductele îmbinate cu plane prin care se transporta fluide sub presiune sau flui de care pot
provoca arsuri trebuie prevazute cu ecrane de protectie.
Conductele instalatiilor si utilajelor vor fi vopsite pentru a permite identifi carea usoara a
fluidului transportat. Culorile vor fi alese în functie de caracteristicile fluidu lui, conform
normativelor în vigoare, indicându-se sensul de curgere al acestuia.
Agregatele la care se degaja praf trebuie sa fie carcasate si prevazute cu o in stalatie de
absorbtie.
Sursele de radiatii calorice trebuie sa fie protejate cu paravane izolante.
Pentru evitarea accidentelor este necesar ca personalul însarcinat cu îndrumarea lu crarilor
practice sa urmareasca:
- înainte de începerea lucrului daca
o s-a efectuat instructajul la locul de munca;
o uneltele, mesele de lucru, masinile, instalatiile, aparatele etc. sunt în buna s tare de
functionare, bancurile de lucru sunt la înaltimile optime pentru elevi; o echipamentul de protectie pentru fiecare loc de munca repartizat elevilor este în
buna stare, exista placi avertizoare de protectie la locurile unde se pot produc e
accidente s-au asigurat masurile de siguranta impuse de normele de protectie a muncii.
- în timpul lucrului:
o daca elevii poarta echipamentul individual de protectie stabilit pentru fiecar e loc de
munca, halatele de lucru sunt strânse pe corp si încheiate la mâneci, parul elevilor este strâns si acoperit cu basma sau basca:
o folosirea si mânuirea corecta a sculelor, uneltelor, masinilor, materialului de prelucrat etc. si pozitia normala (nefortata) în timpul lucrului; o pastrarea ordinii si curateniei la locul de munca;
o purtarea ochelarilor de protectie atunci când se lucreaza la polizor sau la masi nile
unelte la care este prevazuta utilizarea acestora, precum si la executarea difer itelor
lucrari în constructii;
o elevii sa nu lucreze la masini, utilaje, aparate etc. fara aprobarea personalu lui
însarcinat cu îndrumarea lsi supravegherea ucrarilor practice;
o asigurarea la locurile de munca a tuturor conditiilor igienico-sanitare; o sa nu se consume sau pastreze alimente proprii în atelierele de lucru; orice ali ment
se va consuma numai la locurile special amenajate respectându-se regulile de igien a.
- la terminarea lucrului:
o deconectarea masinilor unelte de la priza de forta, curatirea de catre elevi a locului
de munca, a echipamentului, uneltelor, masinilor etc. si asezarea uneltelor, scu lelor
în sertare sau dulapuri;
o respectarea tuturor masurilor de igiena, prevenire si stingere a incendiilor p revazute
în normativele în vigoare pentru locurile de munca respective.
17. Ce masuri de protectie a muncii se pot lua în cazul elevilor care lucreaza la masini-unelte?
La masini-unelte nu se poate lucra decât cu aprobarea profesorului sau a maistrul ui
instructor.
Nu se începe munca la masini-unelte înainte de a se cunoaste constructia acestora, dispozitivele de comanda si regulile de securitate a muncii.
Înainte de a începe munca se verifica daca masina-unealta este în stare buna de funct ionare,
daca manetele si butoanele de comanda functioneaza bine, daca exista aparatoare
de siguranta în
stare buna, daca utilajul electric este bine legat la pamânt.
Înainte de a începe lucrul elevii sunt obligati sa-si încheie mansetele mânecilor sau s a le
lege cu siret. Se strâng capetele sireturilor si poalele hainelor, precum si parul prea lung.
Înainte de a porni masina-unealta se verifica daca piesa care urmeaza sa fie prel ucrata si
scula de aschiere sunt bine fixate.
Înainte de a porni masina-unealta se verifica daca nu exista obiecte straine pe p iesele care
se rotesc. Nu se porneste masina-unealta înainte de a se convinge ca a fost scoasa din mandrina
cheia tubulara.
În timpul functionarii masinii-unelte trebuie urmarit ca:
- sa nu se execute masuratori ;
- sa nu se curete si sa nu se unga masina-unealta;
- sa se apropie cu atentie scula de aschiere de piesa care se prelucreaza;
- sa nu se puna la loc cureaua de transmisie atunci când aceasta cade de pe rotile de
transmisie;
- dupa întreruperea comenzii de rotatie sa nu se frâneze rotirea partilor masinii cu mâna
(roata de transmisie, cureaua de transmisie, axul principal).
Când se lucreaza cu masina de gaurit trebuie urmarit ca:
- sa nu se tina piesa cu mâna;
- daca burghiul se gripeaza, se opreste imediat masina de gaurit si se scoate bu rghiul din
gaura;
- gaurirea patrunsa se executa cu atentie sporita întrucât burghiele se rup când ies d in
piesa;
- în timpul lucrului se vor purta ochelari de protectie pentru a feri ochii de asc hii.
Când se lucreaza la polizor trebuie urmarit ca:
- sa nu se stationeze în planul de rotire a pietrei polizorului; - sa nu se apese cu putere piesa sau scula care se ascute pe piatra de polizor; - sa nu se ascuta piesele pe suprafetele laterale ale pietrei ;
- sa nu se lucreze fara suport si fara ecran de protectie;
- sa se fixeze suportul la nivelul centrului pietrei de polizor; - sa nu se lucreze la polizor fara ochelari de protectie.
Nu se strâng cu mâna aschiile rezultate în timpul prelucrarii. In acest scop se folos este o
perie si un cârlig.
Elevii au obligatia sa anunte imediat pe profesor sau pe maistrul-instructor în c azul când
constata un defect la masina-unealta sau o functionare anormala a acesteia.
La întreruperea curentului în reteaua de forta se deconecteaza imediat masina-uneal ta si nu
se conecteaza la loc decât cu aprobarea profesorului sau a maistrului-instructor.
Nu se încredinteaza nimanui munca la masina-unealta fara aprobarea profesorului s au a
maistrului-instructor.
18. Ce masuri de protectie a muncii se pot lua în cazul elevilor care executa lucrari cu unelte de mâna?
Locul de munca se tine în ordine. Sculele, materialele, prefabricatele si produse le finite se
asaza pe locurile care le sunt rezervate. Nu se încarca locul de munca (bancul de lucru si trecerile
din jurul lui) cu obiecte inutile.
Nu se lucreaza cu scule stricate si la menghine defecte. Piesa care se prelucre aza se fixeaza
bine în menghina. Piesele mari, grele sau lungi, precum si piesele care pot scapa din menghina în
timpul prelucrarii se prind si se scot din menghina cu atentie.
Piesele cu margini ascutite sau cu bavuri nu se apuca cu mâna neprotejata (fara m anusi).
Suprafata prelucrata nu se încearca cu degetul deoarece ea are bavuri. Când se îndreapta o piesa metalica, aceasta se tine cu mâna protejata cu manusi.
Nu se taie metalul cu dalta fara ochelari si plasa de protectie sau fara aparat ori.
La pilirea unei piese, aceasta nu se loveste cu coada pilei deoarece poate scap a; la cursa de
întoarcere nu se apasa pila cu degetele mâinii stângi.
Aschiile nu se îndeparteaza prin suflare deoarece pot sa intre în ochi.
Când se asambleaza sau se demonteaza îmbinari cu piulite, se aleg chei cu dimensiun i
potrivite. Asupra cheii se aplica numai forta mâinii si nu a corpului întreg.
Când se lucreaza cu scule actionate electric (bormasini, fierastraie, foarfeci, v ibratoare s.a.)
se va avea grija:
- sa se foloseasca scule în perfecta stare si neaparat legate la centura de împamântar e;
- elevii sa nu conecteze si sa nu încerce sculele actionate electric singuri, fara concursul
maistrului-instructor si sa nu atinga conductorul la care este conectata scula; - sa nu se lucreze fara manusi de cauciuc si fara presuri de cauciuc (sau alt ma terial
izolant);
- sa se reaminteasca permanent ca actiunea curentului electric poate fi mortala.
Sculele si uneltele folosite la lucrari agricole trebuie sa fie bine ascutite s i fixate în capul
cozilor de mânuire iar distanta dintre elevii angajati la asemenea lucrari sa core spunda cu raza de
actiune si lucru a uneltelor agricole.
Elevii au obligatia de a înstiinta imediat pe profesor sau pe conducatorul practi cii despre
orice accident, precum si despre orice încalcare a regulilor tehnicii securitatii pe care le observa.
19. Ce masuri de protectie a muncii se pot lua în cazul
instalatiilor mecanice sub presiune?
La construirea, repararea, instalarea, verificarea si exploatarea instalatiilor mecanice sub
presiune vor fi respectate prevederile instructiunilor tehnice ale Inspectiei pe ntru cazane, recipiente
sub presiune si instalatii de ridicat (ISCIR).
La producerea si distribuirea aerului comprimat se vor aplica si respecta preve derile din
NSSM 40.
Instalatiile mecanice sub presiune vor fi prevazute cu dispozitivele de siguran ta si aparatele
de masura si control necesare, care sa permita exploatarea acestor instalatii în c onditii de securitate
a muncii.
Materialele folosite pentru construirea si repararea elementelor instalatiilor mecanice sub
presiune vor corespunde, în privinta conditiilor tehnice, a regulilor pentru verif icarea calitatii,
marcarii si livrarii, instructiunilor tehnice ale inspectiei pentru cazane, reci piente sub presiune si
instalatii de ridicat, precum si standardelor de stat în vigoare.
Procesele tehnologice, inclusiv operatiile de control ce trebuie respectate la construirea si
repararea instalatiilor mecanice sub presiune, vor fi precizate în proiectele resp ective.
Recipientele, buteliile transportabile si conductele prin care se transporta fl uide sub
presiune se vor vopsi în culorile conventionale pentru fluidele pe care le contin sau le transporta
conform prevederilor din instructiunile tehnice de specialitate si din standarde le de stat în vigoare.
Conductele îmbinate cu f1anse, prin care se transporta fluide sub presiune, care pot provoca
arsuri, vor fi prevazute cu mansoane de protectie.
Amplasarea instalatiilor mecanice sub presiune se va face în conformitate cu prev ederile
normelor de protectie a muncii corespunzator specificului activitatii locurilor de munca respective
si cu prevederile normativului republican pentru proiectarea si executarea const ructiilor din punct
de vedere al prevenirii incendiilor.
Personalul de supraveghere si exploatare a instalatiilor mecanice sub presiune trebuie sa
aiba pregatirea corespunzatoare si sa fie instruit în acest scop pentru cazanele d e aburi, fochistii
trebuie sa îndeplineasca conditiile cerute de instructiunile tehnice ale inspectie i pentru cazane,
recipiente sub presiune si instalatii de ridicat.
Accesul în instalatiile de hidrofoare, prepararea apei calde, statii de pompare, perimetrul
rezervoarelor de apa, este permis numai personalului de exploatare instruit spec ial în acest scop.
20. Ce sunt masuri de protectie a muncii se pot lua pentru
ucenicii, elevii si/sau studentii care-si desfasoara practica de productie în constructii?
Sapaturile vor fi astfel executate, încât sa fie prevenita prabusirea peretilor iar consolidarea
acestora, acolo unde este cazul, se va efectua potrivit naturii rocilor si proce deului de taiere.
Modul de sustinere se va stabili prin proiect, proiectantul raspunzând de solutia aleasa si de
calculul efectuat. Executantul este obligat sa verifice daca natura terenurilor corespunde
prevederilor din proiect si, în cazul constatarii unor nepotriviri, roci cu caract eristici diferite,
infiltratii puternice, suprafete de alunecare etc., va anunta beneficiarul lucra rii pentru a cere
proiectantului schimbarea solutiei.
Executantul va începe lucrarile de sapaturi pe baza unei schite de plan continând t oate
datele existente cu privire la lucrarile ce pot fi întâlnite sau în apropierea carora se va trece
(fundatii, conducte, canale de protectie pentru cabluri de forta sau telecomunic atii, canale acoperite
pentru scurgeri sau pentru protectia unor conducte, bazine sau rezervoare ce nu se vad la suprafata
etc.), pentru asigurarea tuturor masurilor de protectie a muncii.
Daca sunt depistate instalatiile subterane în apropierea locului unde se executa sapaturi, se
va opri lucrul, se va stabili precis natura instalatiilor subterane si felul cum sunt amplasate si se vor
prevedea masuri pentru evitarea avariilor acestor instalatii si pentru eliminare a pericolelor.
Daca la executarea sapaturilor se detecteaza gaze sau alte substante periculoas e,
conducatorul procesului de munca va evacua personalul, înstiintând pe conducatorul t ehnic al
lucrarii, care, pentru continuarea lucrului, va lua masurile necesare de elimina re a cauzelor ce ar
putea duce la accidente de munca sau îmbolnaviri profesionale.
Sapaturile, în apropierea carora se circula vor fi marcate vizibil si amenajate c u mijloace de
protectie adecvate, pentru prevenirea caderii mijloacelor de transport sau a per soanelor. În timpul
noptii vor fi marcate cu inscriptii luminoase sau felinare avertizoare.
Daca adâncimea sapaturilor va fi mai mare de 1 m, acestea vor fi împrejmuite si vor fi
prevazute cu numarul necesar de scari care sa permita evacuarea rapida a executa ntilor în caz de
pericol.
Daca adâncimea sapaturilor este mai mare de 1,5 m, în cazul evacuarii manuale, roca
dislocata va fi aruncata pe podine intermediare, asezate la un interval de cel m ult 1,5 m pe
verticala.
Sapaturile care nu mai sunt folosite vor fi rambleate si terenul netezit. Îndepar tarea
sustinerii înainte de rambleiere sau betonare se va face numai daca rocile permit, în care caz,
lucrarea se va executa numai de muncitori cu experienta, sub supravegherea unui conducator al
procesului de munca. Ordinea de îndepartare a sustinerilor va fi precizata de proi ectant.
La executarea tuturor sapaturilor inclusiv a celor din cariere sau balastiere p rin procedee de
taiere manuala sau mecanica se vor prevedea urmatoarele conditii minime de prote ctie a muncii:
- nu va fi permisa formarea pe taluzuri a iesirilor în consola (,,Cozoroace" sau , ,tumbe");
- starea de echilibru a rocilor, precum si starea sustinerilor vor fi tinute per manent sub
supraveghere;
- vor fi îndepartate de pe talazuri bucatile de roca desprinse sau care tind sa se desprinda
(,,copturi");
- personalul va fi dotat cu echipamentul de protectie necesar executarii lucrari lor în
conditii de securitate;
- asigurarea cu mijloace necesare evacuarii infiltratiilor de apa; - nu se va permite accesul persoanelor deasupra frontului de lucru, în limitele ta luzului
natural al rocilor sau în raza de actiune a utilajelor.
In cazul executarii sapaturilor inclusiv cele din cariere si balastiere în mai mu lte trepte,
înaltimea si latimea treptei, precum si borna de siguranta vor fi stabilite prin p roiect, luându-se în
considerare natura rocilor, coeficientul de frecare interioara, felul transportu lui, înaltimea de taiere
a utilajului, necesitatea circulatiei personalului pe trepte si daca se executa pe treapta si alte
operatii.
In apropierea locurilor unde se executa sapaturi, în raza de alunecare sau de sur pare a
rocilor nu este permisa amplasarea de utilaje, stâlpi etc. si circulatia vehiculel or, decât daca este
verificata în prealabil rezistenta sustinerii la solicitarile dinamice rezultate d in sarcinile respective
si daca au fost luate masurile de protectia muncii.
Fiecare institutie de învatamânt va întocmi instructiuni proprii de protectie a munci i, care
vor cuprinde masurile suplimentare de protectia muncii specifice activitatilor d in scoala care nu
sunt cuprinse în normele de protectie a muncii existente.
21. Ce masuri de protectie a muncii se pot lua pentru ucenicii,
elevii si/sau studentii care-si desfasoara practica de productie
în agricultura?
Pentru prevenirea accidentelor si îmbolnavirilor profesionale se pot lua urmatoar ele masuri:
a) Cerinte generale de securitate a muncii
Înainte ca elevii sa înceapa lucrul, profesorul care conduce si îndruma elevii în timpu l
efectuarii muncii agricole face instructajul introductiv si verifica însusirea lui .
Instructajul introductiv trebuie sa cuprinda regulile de conduita ale elevilor pe teritoriul
unitatii agricole, masurile de securitate în timpul functionarii masinilor agricol e si instructiunile de
lucru la instalatiile agricole si cu animalele.
Conducatorii parcelelor productive, brigadierii, sefii de ferma, lucratorii, sp ecialistii si
muncitorii calificati fac instructajul la locul de munca, împreuna cu elevii.
In cazul încalcarii de catre elevi a disciplinei sau a instructiunilor de protect ie a muncii,
conducatorul parcelei este obligat sa opreasca lucrul si sa faca cu acestia un i nstructaj suplimentar.
Nu se va permite începerea lucrului fara îmbracaminte si încaltaminte adecvate si far a
unelte corespunzatoare.
Schimbarea îmbracamintei de lucru a elevilor se va face numai în localuri speciale (garderobe sau camere perfect igienice).
In cazul când se observa anumite deficiente la îmbracamintea si încaltamintea elevilo r,
acestia vor fi îndepartati scurt timp de la locul de munca pâna se remediaza deficie ntele constatate.
Deseurile ramase si piesele nefolosite trebuie sa fie depozitate în locurile spec ial amenajate.
Drumurile carosabile si pietonale din interiorul terenurilor instructive ale un itatii agricole
trebuie mentinute într-o stare perfecta.
Camerele pentru spalat trebuie sa fie prevazute cu dusuri, chiuvete, si cu pros oape curate.
Apa de baut trebuie sa fie asigurata din fântâni sau rezervoare. Pentru schimbarea apei este
necesara spalarea si dezinfectarea zilnica a rezervoarelor.
b) Masuri de protectie a muncii în lucrari de chimizare a agriculturii
În afara de prevederile aratate pentru folosirea substantelor toxice, sunt necesa re si
urmatoarele masuri de protectie a muncii la folosirea îngrasamintelor chimice, ins ecticidelor,
fungicidelor, erbicidelor etc. mai ales ca multe din acestea sunt toxice pentru om si animale.
În acest sens este necesar sa se urmareasca:
- pastrarea insecticidelor, fungicidelor, erbicidelor sa se faca în magazii încuiate , în care
sa nu poata intra decât persoanele autorizate, instruite pentru manevrarea lor; - substantele sa se pastreze în ambalajele originale cu eticheta sau semnele avert izoare
lizibile;
- transportul substantelor toxice sa se faca în ambalaje corespunzatoare pentru a se evita
împrastierea lor;
- aplicarea tratamentelor cu substante toxice sa se faca de catre personal speci al instruit,
dotat cu echipament individual de protectie;
- în cazul aplicarii unui tratament cu substante puternic toxice se vor pune plans e
avertizoare;
- dupa utilizarea substantelor, ambalajele respective se pastreaza în locuri ferit e si nu sunt
folosite în alte scopuri; în cazul în care ambalajele nu trebuie restituite unitatii furnizoare, se iau masuri pentru neutralizarea lor;
- dupa lucrarile demonstrative, elevii se vor spala bine pe mâini si pe fata cu ap a calda si
sapun;
- nu este permisa consumarea fructelor si legumelor nespalate;
- pentru prevenirea intoxicatiilor cu substante insecto-fungicide este necesar c a în cadrul
procesului de învatamânt, în orele de protectie a muncii, biologie, chimie, fizica, agricultura etc., elevii sa primeasca cunostintele legate de efectele daunatoare ale
substantelor chimice folosite în stropirea pomilor, a viilor, a diferitelor legume si
zarzavaturi, sa cunoasca regulile de igiena si de protectie a muncii; - se vor arata elevilor efectele daunatoare ale consumarii produselor agricole t ratate cu
substante insecto-fungicide (parazitologice, cotox, aidrin, zineb etc.) si se vo r prezenta
în mod clar normele si regulile de igiena sanitara si alimentara; - personalul didactic va acorda o atentie deosebita prezentarii acestor norme si reguli;
acesta are datoria sa foloseasca metode si procedee care sa duca la formarea de convingeri, de deprinderi si obisnuinte pentru respectarea normelor de igiena si de
protectie a muncii;
- în actiunea de prevenire a accidentelor si de informare asupra nocivitatii subst antelor
insecto-fungicide trebuie solicitati si parintii, în scopul antrenarii familiei în e vitarea
unor asemenea accidente. Aceasta actiune se poate realiza în cadrul sedintelor sau
convorbirilor individuale cu parintii, în conferinte axate pe aceasta tema de scoa la în
cadrul lectoratelor pentru parinti.
c) Tractoare si masini agricole
Practica elevilor trebuie facuta cu respectarea urmatoarelor conditii de securi tate a muncii:
- pe tractoare au voie sa lucreze numai tractoristii calificati; elevii în timpul orelor de
practica vor fi însotiti de personalul însarcinat cu îndrumarea activitatii practice; - pe masinile agricole are voie sa lucreze numai personalul care este însarcinat c u
îndrumarea activitatii practice;
- elevii nu au voie sa puna mâna pe organele active ale masinilor agricole, pe pie sele si
mecanismele care se afla în miscare;
- elevii nu au voie sa se urce pe masinile agricole când acestea sunt în stare de functionare decât însotiti de personalul calificat în specialitate; accesul elevilor în fata
organelor active, când acestea sunt în miscare, este interzis.
- studierea tractoarelor si a masinilor agricole se va face numai când acestea sun t în stare
de repaus; pentru a cunoaste modul de functionare a acestor masini, în timpul
3 NSSM = Norme specifice de securitate a muncii
experientelor, elevii vor sta la o distanta reglementara fata de masini, pentru a nu fi în
pericol de accidentare;
- utilizarea si transportul uneltelor agricole care au parti taietoare (bricege de altoit, sape,
secere etc.) se va face cu atentie deosebita.
22. Care este legislatia în domeniul securitatii si sanatatii în
munca?
În ultimii ani, legislatia româna în domeniul securitatii si sanatatii în munca a sufer it multe
modificari în sensul transpunerii legislatiei europene în domeniu. Se poate afirma c a în acest
moment angajatii români si tinerii sub 18 ani (a se vedea NGPM 2002, Titlul III, c ap. VI) sunt
aparati de aceleasi prevederi legislative ca si cei din Uniunea Europeana.
Constitutia României 2003
Legea 53/2003, Codul muncii
Legea protectiei muncii nr. 90/1996, republicata
O.M.- MMPS nr. 388/1996 - privind aprobarea Normelor Metodologice de aplicare a Legii nr.
90/1996, publicat in M.O. nr. 249/1996
Normele generale de protectie a muncii ed. 2002
NSSM3 nr. 37 pentru prelucrarea automata a datelor
NSSM nr. 36 pentru laboratoare de analize fizico-chimice si mecanice NSSM nr. 57 pentru manipularea, transportul prin purtare si cu mijloace mecaniza te si
depozitarea materialelor
NSSM nr. 111 pentru utilizarea energiei in medii normale
ORDIN nr. 599/1998 privind prescriptiile minime pentru semnalizarea de securitat e si/sau de
sanatate la locul de munca
NSSM pentru diverse activitati specifice din agricultura, constructii, transport uri, sectorul
sanitar etc.
O.G nr.2 /2001 - privind regimul juridic al contraventiilor, publicata in M.O. 4 10/2001
O.M.- MI nr. 775/98 - pentru aprobarea Normelor Generale de PSI
Legea nr. 451/2001- pentru aprobarea O.U.G. nr. 200/2000 privind clasificarea, e tichetarea si
ambalarea substantelor si preparatelor chimice periculoase
Legea nr. 426/2001- pentru aprobarea O.U.G. nr.. 78/2000 privind regimul deseuri lor
22. Bibliografie
Ghidul angajatorului privind reducerea expunerii lucratorilor la agenti chimici periculosi la
locul de munca Inspectia Muncii 2002
Ghid metodologic pentru prevenirea riscurilor legate de expunerea la azbest - In spectia Muncii
2002
Ghid metodologic pentru prevenirea riscurilor legate de expunerea la agenti canc erigeni,
mutageni si toxici pentru reproducere - Inspectia Muncii 2002 Ghid metodologic pentru prevenirea riscurilor legate de expunerea la agenti biol ogici -
Inspectia Muncii 2002
Ghid metodologic pentru prevenirea riscurilor legate de expunerea la agenti chim ici - Inspectia
Muncii 2002
Ghid metodologic pentru prevenirea riscurilor legate de expunerea la zgomot - In spectia
Muncii 2002
Instructiuni pentru selectionarea si utilizarea mijloacelor individuale de prote ctie a mâinilor 1
Instructiuni pentru selectionarea si utilizarea mijloacelor individuale de prote ctie a fetei si
ochilor 2
Instructiuni pentru selectionarea si utilizarea mijloacelor individuale de prote ctie împotriva
caderilor de la înaltime 3
Ioan Popa, Radu Filip, Managementul international , Ed. Economica, 1999. Dr. ing. Stefan PECE, Ec Aurelia DASCALESCU, Metoda de evaluare a riscurilor de accidentare si îmbolnavire profesionala la locurile de munca,1998
Dr. ing. Al. DARABONT, Dr. ing. St. KOVACS, Ing. D. DARABONT,
Ghid pentru autoevaluarea securitatii în munca la nivelul unitatilor mici si mijloc ii 1998
Dr. ing. Al. DARABONT, Risc si securitate în munca , vol. 3-4, ed. 1996 Darabont, Al, Valori limita de expunere la agentii fizici la locul de munca Risc si securitate
în munca , I.C.S.P.M., Bucuresti, nr. 1-2/1994
Darabont, Al., Pece, St., Dascalescu, Aurelia, Managementul securitatii si sanat atii în munca
Ed. Agir, 2001
OHSAH 18001:1999 Sisteme de managementul securitatii si sanatatii ocupationale Specificatii
CODEX 2004 lista produselor pesticide pentru profilaxie sanitar-umana, Editura G EEA 2003
Masuri de urgenta în cazul expunerii la pesticide , Editura GEEA 2003 Medicina Muncii , Prof. Dr. Toma Niculescu, Conf. dr. Ion Toma, Dr. Duca Pavel, ed.
MEDMUN, 1999
Agenda pentru combaterea noxelor în industrie , dr. ing.Victor Voicu, ed.Tehnica Metode si instalatii de neutralizare a poluantilor atmosferici acizi , ed. Libra Evaluarea riscurilor în sistemul om-masina , dr. ing. Pece Stefan, ed. Atlas Press, 2 003
Costul accidentelor de munca , dr. ing. Aurelia Dascalescu, ed. Atlas Press, 2003 Implementarea managementului securitatii si sanatatii în munca , dr. ing. Steluta Nis ipeanu,
ing. Raluca Stepa, ed. Libra 2003
Substante si preparate chimice. Proprietati. Riscuri. Principii de buna practica , dr.ing. Steluta
Nisipeanu, ing. Raluca Stepa, ed. Libra 2003
Medicina muncii , prof. dr. Toma Niculescu, dr. Adriana Todea, Institul de Sanatate publica
Relatii între structura, proprietati si activitate biologica aplicate la popuanti i ndustriali prof.
dr. Cristina Mandravel, CP I dr. Rodica Stanescu, dr. Valentina Choiosa, ed. Uni versitatii
Bucuresti, 2003, b-dul Regina Elizabeta 412, sect. 1
Metode fizico-chimice aplicate la masurarea noxelor în mediul profesional , prof. dr. Cristina
Mandravel, CP I dr. Rodica Stanescu, dr. Valentina Choiosa, ed. Universitatii Bu curesti, 2003,
b-dul Regina Elisabeta 412, sect. 1