Incepand din data de 4 August, eSSM isi va schimba denumirea in ssmatic.ro toate serviciile vor fi disponibile in continuare fara intrerupere.
INSTRUCTIUNI DE LUCRU SI DE SECURITATE SI SANATATE IN MUNCA PRIVIND ACCIDENTUL RUTIER
INSTRUCTIUNI DE LUCRU SI DE SECURITATE SI SANATATE IN MUNCA
PRIVIND ACCIDENTUL RUTIER
Obligatii în caz de accident de circulatie
Accidentul de circulatie este evenimentul care îndeplineste cumulativ urmatoarele conditii: a) s-a produs pe un drum deschis circulatiei publice ori si-a avut originea într-un asemenea loc; b) a avut ca urmare decesul, ranirea uneia sau a mai multor persoane ori cel putin un autovehicul a fost avariat sau au rezultat alte pagube materiale;
c) în eveniment a fost implicat cel putin un vehicul în miscare.
Conducatorul autovehiculului implicat într-un accident de circulatie de pe urma caruia a rezultat moartea sau vatamarea integritatii corporale ori a sanatatii unei persoane sau în orice alt accident de circulatie care, prin urmari, constituie o fapta prevazuta de legea penala si este obligat: a) sa opreasca, sa anunte imediat politia, sa nu modifice sau sa stearga urmele accidentului si sa nu paraseasca locul faptei;
b) sa nu schimbe pozitia vehiculelor ori a obiectelor ramase la locul faptei si care provin din accident decât atât cât se impune pentru evitarea agravarii consecintelor accidentului;
c) sa transporte ranitii la cea mai apropiata unitate sanitara, în lipsa altor mijloace de transport, dupa care sa revina imediat la locul accidentului. Conducatorul care a transportat ranitii trebuie sa se legitimeze si sa comunice numarul de înmatriculare al vehiculului unitatii sanitare;
d) sa nu consume bauturi alcoolice, substante ori produse stupefiante sau medicamente cu efecte similare acestora, dupa producerea evenimentului, pâna la testarea concentratiei alcoolului în aerul expirat si/sau recoltarea probelor biologice.
Unitatea sanitara la care a fost transportata persoana ranita într-un accident de circulatie este obligata sa anunte de îndata politia despre accident.
Conducatorilor de autovehicule implicati în accidente de circulatie li se recolteaza în mod obligatoriu probe biologice în vederea stabilirii alcoolemiei sau consumului de substante ori produse stupefiante sau medicamente cu efecte similare si acestia se trimit pentru examinare medicala la o unitate sanitara autorizata.
Victimelor accidentelor de circulatie li se recolteaza în mod obligatoriu probe biologice în vederea stabilirii alcoolemiei sau consumului de substante ori produse stupefiante sau medicamente cu efecte similare acestora.
Conducatorii implicati în accidente în urma carora au rezultat numai pagube materiale si care nu constituie fapte prevazute de legea penala sunt obligati:
a) sa scoata imediat vehiculele în afara partii carosabile ori, daca nu este posibil si nici nu pot sa îsi continue circulatia, sa le deplaseze cât mai aproape de bordura sau acostament, semnalizându-le prezenta; b) sa anunte imediat unitatea de politie competenta pe raza careia s-a produs evenimentul; c) sa se prezinte la unitatea de politie competenta pe raza careia s-a produs accidentul, în termenul comunicat de aceasta, care nu poate depasi 48 de ore de la producerea accidentului, pentru întocmirea documentelor de constatare, care se elibereaza numai în baza declaratiilor scrise ale celor implicati; d) sa solicite unitatii de politie competente eliberarea autorizatiei de reparatie.
Obligatiile de mai revin si detinatorilor de vehicule avariate în alte împrejurari decât în circulatia pe drumurile publice.
Accidente minore
Dupa producerea incidentului, daca sunteti in trafic, scoateti masina/ masinile avariate in afara partii carosabile;
Pastrati-va calmul si discutati normal cu ceilalti conducatori implicati in accident, notand informatii despre numele acestora si numarul lor de de telefon, numarul de inmatriculare al vehiculelor implicate,
eventual datele martorilor oculari ai evenimentului;
Conform legislatiei, aveti obligatia sa anuntati organele de Politie despre accidentul rutier comis. In cazul unei simple tamponari, persoanele si autovehiculele implicate se vor prezenta la Biroul de Accidente Minore, din raza de competenta. Aici veti completa un formular cu descrierea accidentului si conditiile in care s-a produs acesta. Fiti cat mai explicit in detalii, deoarece fiecare amanunt conteaza! Dupa completarea formularului si depunerea acestuia, asteptati eliberarea actului constatator al avariilor! Fara acesta, repararea avariilor produse in accident este infractiune! Tot in fata ofiterului de politie, solicitati numarul politei de asigurare a partii/partilor vinovate (o copie xerox ar fi si mai buna);
Trebuie instiintata societatea de asigurari cat mai repede posibil despre acest eveniment! O copie a actului constatator al Politiei va fi de folos pentru a clarifica discutiile de genul: ceilalti pretind ca nu sunt vinovati, etc'!
In cazul unei raniri cat de mici, trebuie consultat un medic.
Accidente majore
In mod obligatoriu, si nu doar pentru Inspectia Tehnica Periodica, orice autovehicul trebuie sa aiba o trusa medicala, triunghi reflectorizant, stingator.
Se anunta imediat Politia, Salvarea si Pompierii despre producerea accidentului rutier, chiar daca sunteti in calitate de martor al evenimentului, apeland numarul de urgenta ,,112”, valabil in orice retea de telefonie mobila. De asemenea, conducatorul auto trebuie sa fie pregatit sa dea toate detaliile care vor fi cerute: numarul vehiculelor implicate, starea aparenta a ranitilor, daca autovehiculele sunt incendiate, etc. Fiecare conducator auto are obligatia, legala si morala, sa ajute persoanele ranite in urma unui accident si sa nu ezite sa mobilizeze alti conducatori auto in a ii ajuta.
Triunghiurile reflectorizante trebuie montate la o distanta suficient de mare de locul accidentului. Se verifica starea persoanelor accidentate implicate in accident. Nu se misca decat daca sunteti sigur ca aceste manevre sunt cele indicate in astfel de situatii. Daca starea persoanelor ranite o permite, se poate asigura transportul la cea mai apropiata unitate medicala.
Nu se paraseste zona accidentului si nu se abandoneaza persoanele ranite, pana la sosirea personalului medical calificat
Primul ajutor
Primul ajutor in accidentele rutiere reprezinta un complex de masuri de urgenta, care se aplica inaintea interventiei cadrelor medicale de specialitate. Organizarea primului ajutor are o importanta deosebita pentru salvarea accidentatilor si pentru minimizarea efectelor accidentului de circulatie.
O conditie obligatorie este crearea unui climat disciplinat pentru combaterea panicii si a aglomeratiei din jurul accidentatului. Concomitent cu acordarea primului ajutor, se vor lua masuri pentru apelarea celei mai apropiate unitati medicale sau a Salvarii.
Degajarea accidentatului.
Victima unui accident de circulatie va fi menajata la maxim. Se vor evita gesturile brutale sau mobilizarea sa excesiva. Scoaterea accidentatului din autovehiculul avariat se va face cu cea mai mare blandete, procedandu-se la degajare prin eliberarea metodica, treptata, la nevoie cu sacrificarea materialelor care il acopera. Este interzisa exercitarea de tractiuni asupra partilor vizibile (membre, cap, haine) pentru degajarea accidentatului.
In primul rand vor fi degajate capul, fata, toracele, in vederea crearii posibilitatii de a se efectua respiratia artificiala si masajul cardiac la nevoie. Coloana vertebrala si capul se vor lasa, pe cat posibil, in
pozitia gasita initial. In timpul mobilizarii victimei se va asigura mentinerea fixa a axului format din cap ceafa-torace.
Mobilizarea excesiva a accidentatului este cauza principala a declansarii socului si a aparitiei unor complicatii.
Dupa degajare, victima va fi intinsa cu blandete pe o patura. Ea va sta pe spate, cu capul asezat mai jos decat toracele.
Cei accidentati grav sunt de obicei fara cunostinta. Primul gest al salvatorului va fi sa controleze respiratia si bataile inimii. Principala datorie a salvatorului este de a pastra aceste functii majore ale organismului uman.
Nu vor fi abandonati accidentatii cu semne aparente de deces, deoarece ei pot fi salvati prin aplicarea rapida a masurilor de respiratie artificiala si masaj cardiac extern. Pana la sosirea personalului medical, accidentatii grav nu vor fi miscati sau deplasati in mod inutil, ci numai atat cat este nevoie pentru instituirea masurilor de mentinere a functiilor vitale (respiratia si bataile inimii).
In functie de starea accidentatului, masurile de prim ajutor se vor institui intr-o anumita ordine. - Respiratia artificiala;
- Masajul cardiac extern;
Oprirea respiratiei este urmata la cateva minute de oprirea inimii. De asemenea, stopul cardiac este urmat rapid de oprirea respiratiei. Viata accidentatului se hotaraste in aceste prime momente, deoarece stopul cardio-respirator neredresat determina, in 5- 10 minute de la instalare, leziuni grave ale organelor vitale, incompatibile cu viata:
- Oprirea hemoragiilor.
- Imobilizarea fracturilor.
Trebuie facut un triaj al cazurilor, in cazul in care trebuie acordat primul ajutor, in acelasi timp, unui numar mai mare de accidentati, in functie de starea fiecaruia, astfel:
a) Cazurile de prima urgenta, sunt cele in care accidentatul prezinta stop cardio-respirator, hemoragii mari, care nu pot fi oprite prin garou, hemoragii ale organelor interne, plagi mari la nivelul plamanilor, stare de soc;
b) Cazurile de urgenta a doua sunt reprezentate de accidentatii cu hemoragii arteriale care pot fi oprite prin garou, plagi mari abdominale, amputatii de membre si mari distrugeri de oase si musculare, accidentatii care si-au pierdut cunostinta;
c) Cazurile de urgenta a treia sunt cazurile de accidentati cu traumatisme cranio-cerebrale, vertebro medulare si de bazin, insotite de fracturi si de leziuni ale organelor interne, fracturi deschise, plagi profunde, hemoragii de tot felul;
d) Ceilalti accidentati intra in categoria urgentelor obisnuite.
Asigurarea unui transport rapid si netraumatizant. In functie de categoria de urgenta se acorda primul ajutor si se asigura transportul victimelor accidentului rutier.
TRANSPORTUL VICTIMEI
Transportul, ridicarea, deplasarea, urcarea in masina si transportul accidentatilor au o importanta deosebita. Multe complicatii pot aparea tocmai din cauza unor greseli comise cu ocazia ridicarii si transportului, mai ales in cazul politraumatizatilor si marilor traumatizati
In timpul mobilizarii, victima accidentului rutier trebuie manevrata cu atentie si blandete. Geamatul victimei trebuie sa opreasca manevrele si gesturile care le determina. Accidentatii care si-au pierdut cunostinta nu mai reactioneaza la durere, ceea ce ne obliga la mai multa atentie in vederea evitarii gesturilor
traumatizante, care contribuie la agravarea tulburarilor functionale existente. In aceste cazuri, agravarea se poate constata prin modificarea pulsului si ritmului respirator, precum si prin accentuarea palorii. Este bine ca ridicarea accidentatului si asezarea sa pe targa sa se efectueze cu ajutorul mai multor persoane care se vor aseza la capul si la picioarele celui ce trebuie ridicat. Una dintre ele va introduce bratele sub umerii victimei, alta sub bazin si cealalta sub picioare. La o anumita comanda, toti vor ridica accidentatul cu 30-40 cm, atat cat este necesar pentru a introduce targa dedesupt. Tot prin miscari sincronizate, ranitul va fi pus pe targa. Axul corpului, format din cap-gat-torace-bazin, va fi mentinut in bloc unitar, tot timpul in acelasi plan.
Transportul victimei se face la comanda, capul accidentatului fiind tinut pe directia mersului. Purtatorii din spate vor supraveghea fata accidentatului si miscarile respiratorii ale acestuia. Targa se va mentine numai in pozitie orizontala si se va mentine un pas sincronizat pentru evitarea balansului si zdruncinarea ranitului.
Daca victima a pierdut mult sange, va fi asezata cu capul mai jos decat restul corpului. Daca accidentatul prezinta o rana toracica, capul si toracele vor fi asezate mai sus. Accidentatii care si-au pierdut cunostinta vor fi asezati cu capul intors intr-o parte pentru a se evita sufocarea prin varsaturi. La fel si cei care sangereaza pe nas sau pe gura. Sub ceafa accidentatului se va introduce un sul facut eventual din haine. Daca banuim existenta unei fracturi de coloana, cunoscand pericolul sectionarii maduvei spinarii acidentatului, acesta trebuie ridicat si transportat dupa regulile urmatoare:
- In timpul ridicarii, umerii si bazinul trebuie mentinuti la acelasi nivel;
- Daca este posibil, pentru ridicarea accidentatului sa folosim 4 ajutoare, care, in picioare, se plaseaza deasupra accidentatului, cu cate un picior de o parte si de alta a acestuia. Un ajutor se situeaza in dreptul picioarelor, privind spre cap si baga o mana sub coapse si o mana sub gambe. Al doilea ajutor se situeaza in dreptul bazinului, privind tot spre cap, introducand mainile sub sale, tinandu-le fata in fata, fara a le decala. Cel de-al treilea ajutor sa asaza in dreptul capului, privind spre picioarele accidentatului si apuca cu mainile fiecare umar. Cel de-al patrulea se asaza langa cap si il fixeaza cu o mana pe frunte si una la ceafa, pentru a preveni miscarile capului;La comanda accidentatul va fi ridicat si asezat pe un plan dur (usa, scandura lata, etc.) intre ghemuri de haine, pentru a evita deplasarile laterale. In acelasi scop, accidentatul va fi fixat deasupra cu fesi late;
- Accidentatul va fi invelit cu o patura;
- La transport se tine cont ca acesta trebuie sa aiba tot timpul o pozitie orizontala. Bancheta din spate a autovehiculelor este total contraindicata.
În cazul accidentelor de circulaţie produse pe drumurile publice, soldate cu decesul victimelor, în care printre victime sunt şi persoane aflate în îndeplinirea unor îndatoriri de serviciu, serviciile poliţiei rutiere vor comunica evenimentul la inspectoratul teritorial de muncă din judeţul pe raza căruia s-a produs. Angajatorul va lua măsurile necesare pentru a nu se modifica starea de fapt rezultată din producerea evenimentului, până la primirea acordului din partea organelor care efectuează cercetarea, cu excepţia cazurilor în care menţinerea acestei stări ar genera producerea altor evenimente, ar agrava starea accidentaţilor sau ar pune în pericol viaţa lucrătorilor şi a celorlalţi participanţi la procesul muncii. În situaţia în care este necesar să se modifice starea de fapt rezultată din producerea evenimentului, se vor face, după posibilităţi, schiţe sau fotografii ale locului unde s-a produs, se vor identifica şi se vor ridica orice obiecte care conţin sau poartă o urmă a evenimentului; obiectele vor fi predate organelor care efectuează cercetarea şi vor constitui probe în cercetarea evenimentului.
Pentru orice modificare a stării de fapt rezultată din producerea evenimentului, angajatorul sau reprezentantul său legal va consemna pe propria răspundere, într-un proces-verbal, toate modificările efectuate după producerea evenimentului.